Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen?

+9
Star007
Char1
Marin
VeryCherry
Punk'd
Elliot
Rush
Highway
_Lana_
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen? Empty Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen?

Bericht  _Lana_ do 18 apr 2013 - 1:01

Even naar aanleiding van vier handen op een buik. Denk jij dat tienermoeders meer voorkomen in bepaalde bevolkingsgroepen?
Omdat ze misschien lager opgeleid zijn, slechtere voorlichting hebben gehad of misschien het verkeerde voorbeeld?

Ik ben benieuwd.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen? Empty Re: Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen?

Bericht  Highway do 18 apr 2013 - 1:04

bevolkingsgroepen denk ik niet maar vooral de slechte voorlichting denk ik. Ik heb ooit gelezen (geen idee meer waar precies) dat in Engeland (waar veel tienerzwangerschappen voorkomen) dat echt te wijten is aan het niet geven van seks voorlichting aan kinderen door ouders. En volgens mij zie je ook vaak dat de kinderen van tienermoeders zelf ook tienermoeders worden, maar wat dat dan precies aan ligt?
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen? Empty Re: Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen?

Bericht  Rush do 18 apr 2013 - 1:09

Highway schreef:bevolkingsgroepen denk ik niet maar vooral de slechte voorlichting denk ik. Ik heb ooit gelezen (geen idee meer waar precies) dat in Engeland (waar veel tienerzwangerschappen voorkomen) dat echt te wijten is aan het niet geven van seks voorlichting aan kinderen door ouders. En volgens mij zie je ook vaak dat de kinderen van tienermoeders zelf ook tienermoeders worden, maar wat dat dan precies aan ligt?
Maar krijgen ze het dan ook niet op school?

Ik keek laatst trouwens een programma over SOA`s, ook uit Engeland en daar was een meisje dat zei dat ze niet bang was voor een SOA, want ze neukte alleen met jongens uit Engeland. Tienermoeders, bepaalde bevolkingsgroepen? 394967 Ik heb zo gelachen.

Zulke onnozele opmerkingen hebben die meisjes in Teenmom ook altijd. Nee we gebruikten geen condoom, want die hadden we niet gekocht. En dan wel gewoon seks hebben. Of, zoiets, doms.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  _Lana_ do 18 apr 2013 - 1:10

Dat laatste wat je omschrijft, is inderdaad heel vaak zo.
Dat is misschien toch het voorbeeld wat ze hebben.

Het is vaak een gebrek aan voorlichting, het schijnt dat je er best vroeg mee 'moet' beginnen, op een subtiele manier.
Als je er op zijn/haar 13e mee begint, is het al te laat.

Toch zie ik in mijn werk dat het veel meer voorkomt bij de lagere bevolkingsklasse ( en dit is niet denigrerend bedoeld ).
Hoe zou dat dan komen?
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  Elliot do 18 apr 2013 - 1:14

Mwah, ik denk dat het echt afhankelijk is van de omstandigheden van het geval (de jurist in mij komt weer even naar boven, haha).

Ik heb toevallig een vriendin die op haar 16e een kindje heeft gekregen en zij komt echt uit een goed milieu, goede voorlichting gehad en toch ging het 'mis'. Vanwege een antibioticakuur werkte de pil niet optimaal. Dat is achteraf misschien een beetje dom of naief, maar op dat moment stond ze er gewoon niet bij stil dat dat invloed op elkaar heeft.

Anderzijds is de voorlichting in Amerika en Engeland volgens mij echt ontzettend slecht. Dus ik kan me voorstellen dat dat veel invloed heeft op het aantal tienermoeders. Maar ik hou er niet zo van om iedereen over één kam te scheren. Het kan echt iedereen overkomen mijns inziens.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Punk'd do 18 apr 2013 - 1:14

Ik denk statistisch gezien echt wel dat tienerzwangerschappen vaker voorkomen in 'lagere sociale klasse' (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Bericht  Punk'd do 18 apr 2013 - 1:17

Waarom? Ik denk vaker lager opgeleid, meer uit willen proberen (ik bedoel mensen uit die 'klasse' roken volgens mij ook meer), elkaar opstoken op school (als ik al zie hoe dat op een vmbo school ging waar mij vriend zat i.v.m. mijn scholengemeenschap). Ouders die misschien minder geintereseerd zijn in hun kindreen (denk aan laat op straat rondhangen e.d.).

Dit zijn maar makkelijke voorbeelden hoor. Maar ik denk dat dat echt wel meespeelt in die situaties.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Bericht  _Lana_ do 18 apr 2013 - 1:20

@ Elliott: Ja daar heb je helemaal gelijk in hoor. We kunnen niet alle tienermoeders over 1 kam scheren. Het kan iedereen overkomen. Maar het valt me wel op dat het meer in bepaalde milieus voorkomt.

@ Punk'd: Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Het ligt ook echt aan de omgeving waarin je opgroeit. En het voorbeeld wat je hebt.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  _Lana_ do 18 apr 2013 - 1:22

Oja en ik zie ook dat de meiden die lager opgeleid zijn, soms veel makkelijker denken over bepaalde dingen. Dus wat zo'n kindje opvoeden met zich meebrengt. Of er voldoende geld is om een kindje groot te brengen enz.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  Rush do 18 apr 2013 - 1:24

_Lana_ schreef:Oja en ik zie ook dat de meiden die lager opgeleid zijn, soms veel makkelijker denken over bepaalde dingen. Dus wat zo'n kindje opvoeden met zich meebrengt. Of er voldoende geld is om een kindje groot te brengen enz.
Maar ligt dat echt aan de opleiding? Toen ik 16 was leek mij dat ook een stuk 'makkelijker' dan als ik er nu over na denk. Op die leeftijd denk je nog niet zo aan verantwoordelijkheid en de gevolgen. Niet alleen van zulke dingen, maar gewoon over het algemeen.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  VeryCherry do 18 apr 2013 - 1:25

Ik heb geen idee, ik ben ook een tienermoeder, maar ik kom niet uit een lage sociale klasse of zo.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Marin do 18 apr 2013 - 1:30

Betreft Engeland:

Ik heb in Wolverhampton gewoond in de West Midlands, wat echt een working class gebied is, en daar was het aantal tienerzwangerschappen het hoogst in Engeland, zelfs in Europa. In Engeland koppelen ze zoiets veel sneller aan sociale klasse, terwijl in Nederland men altijd extreem zenuwachtig wordt van die term.

Ik denk dat het er wel mee te maken heeft ja, met name voorlichting & voorbeeld.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Char1 do 18 apr 2013 - 1:38

Volgens mij is het toch allang gemeten dat tienermoeders inderdaad meer voorkomen binnen bepaalde bevolkingsgroepen? Ik meen dat bijv mensen met een Antilliaanse achtergrond gemiddeld genomen jonger moeder worden dan het gemiddelde van heel nederland. Deels is dat denk ik dan cultuurgebonden (maar ook soort van 'erfelijk', moeder is jong moeder geworden, dochter wordt ook jong moeder). Ik denk dat het in lagere sociale milieus ook vaak zo werkt. En wat ik om mij heen wel heb gezien bij een aantal meiden die heel jong moeder zijn geworden: zij zagen het als soort van 'uitvlucht'. Door de baby te 'nemen' hadden ze een goed excuus om zich niet meer met school en werk bezig te houden.

Hier wil ik trouwens absoluut niet meer zeggen dat dit voor alle tienermoeders geldt hoor. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen (bewust en onbewust) zijn om jong moeder te worden.

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 388
Punten : 464
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Star007 do 18 apr 2013 - 1:41

Punk'd: Dus jij vindt mensen die vmbo gedaan hebben/ doen, tot een lagere sociale klasse horen? Ik kan het misschien verkeerd oppakken uit je post hoor.

Laatst aangepast door Star007 op do 18 apr 2013 - 1:44; in totaal 1 keer bewerkt
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Bericht  Marin do 18 apr 2013 - 1:41

Pin me er niet op vast, maar ik meen wel eens gehoord te hebben dat je in Engeland destijds een woning en subsidie kon krijgen als je een kind had als tiener. Tja, dan wordt de keuze om te gaan studeren (duurder in Engeland dan hier), of een kindje krijgen een stuk makkelijker. Maar ik denk dat dit intussen wel weer is afgeschaft, want dat werkt natuurlijk vrij averechts.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 18 apr 2013 - 1:46

Vergeet niet de christelijke kringen waar anticonceptie en seks voor het huwelijk niet 'hoort', en waar regelmatig een jong meisje 'moet trouwen' omdat ze zwanger is.

Gast
Gast

Bericht  Marin do 18 apr 2013 - 1:49

Star007 schreef:Punk'd: Dus jij vindt mensen die vmbo gedaan hebben/ doen, tot een lagere sociale klasse horen? Ik kan het misschien verkeerd oppakken uit je post hoor.

Logischerwijs is dat over 't algemeen wel zo natuurlijk. Tenminste, als je lagere klasse ziet als lager werkniveau, d.w.z. arbeiderswerk maar dat vind ik ook zo negatief klinken. Lager opleidingsniveau leidt tot lager werkniveau, in de meeste gevallen. Maar lager is niet persé negatief natuurlijk, zo moet je het niet opvatten, het heeft zo'n negatieve connotatie.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Punk'd do 18 apr 2013 - 1:54

Star007 schreef:Punk'd: Dus jij vindt mensen die vmbo gedaan hebben/ doen, tot een lagere sociale klasse horen? Ik kan het misschien verkeerd oppakken uit je post hoor.

Ik heb zelf ook vmbo-t gedaan (daarna de HAVO) en ik merkte echt wel verschil (in opvoeding?/karakter) tussen de personen in mijn klas. Als ik dan nog hoor hoe het er aan toe ging bij mijn vriend op school (en dan met name B en K) dan vind ik dat in 85% van de gevallen inderdaad zo. Klasgenoten van mij dachten (in mijn ogen) redelijk vaak dat dingen wel los liepen, en de instelling 'ach ik zie wel hoe het loopt'. En in gevallen waarbij financiele middelen nogal handig zijn, lijkt mij die uitspraak minder handig.

Maar zoals ik al zei breng ik het nu redelijk zwart/wit.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Bericht  Charles do 18 apr 2013 - 1:56

Ik vraag me nu al af waarom ik me in deze discussie meng, omdat ik zo'n gevoel heb dat deze nog héél lang kan gaan worden en ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb. Maar ik doe het dus toch. Omdat ik wil zeggen dat ik vaak heb gedacht dat als mijn ouders niet zo streng waren geweest en ik niet zo bang zou zijn geweest voor hun reactie, mijn leven best wel eens anders had kunnen verlopen. Ze zouden het echt NOT done vinden als ik tienermoeder was geworden en ik zou ze ook nooit ze hebben willen teleurstellen. Want als teleurstelling zouden ze het wel hebben gezien. Vaak heb ik gedacht dat ik me zou kunnen voorstellen dat in lager opgeleide kringen deze teleurstelling en boosheid vanuit de ouders veel minder erg zou zijn, vaak omdat ze zelf al jong ouders zijn geworden en andere zaken belangrijker vinden dan studeren, diploma, status en succes. Waardoor voor jonge meisjes en jongens de drempel om écht heel erg op te letten bij seks gewoon wat lager ligt.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Bericht  Luce do 18 apr 2013 - 2:19

Dat is toch niet zo'n rare gedachte?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Rush do 18 apr 2013 - 2:21

Punk'd schreef:

Ik heb zelf ook vmbo-t gedaan (daarna de HAVO) en ik merkte echt wel verschil (in opvoeding?/karakter) tussen de personen in mijn klas. Als ik dan nog hoor hoe het er aan toe ging bij mijn vriend op school (en dan met name B en K) dan vind ik dat in 85% van de gevallen inderdaad zo. Klasgenoten van mij dachten (in mijn ogen) redelijk vaak dat dingen wel los liepen, en de instelling 'ach ik zie wel hoe het loopt'. En in gevallen waarbij financiele middelen nogal handig zijn, lijkt mij die uitspraak minder handig.
Dat is gewoon zo. En ik was zelf de VMBO-er. De HAVO kinderen waren echt heel anders dan wij.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  _Lana_ do 18 apr 2013 - 2:25

Charles schreef:Ik vraag me nu al af waarom ik me in deze discussie meng, omdat ik zo'n gevoel heb dat deze nog héél lang kan gaan worden en ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb. Maar ik doe het dus toch. Omdat ik wil zeggen dat ik vaak heb gedacht dat als mijn ouders niet zo streng waren geweest en ik niet zo bang zou zijn geweest voor hun reactie, mijn leven best wel eens anders had kunnen verlopen. Ze zouden het echt NOT done vinden als ik tienermoeder was geworden en ik zou ze ook nooit ze hebben willen teleurstellen. Want als teleurstelling zouden ze het wel hebben gezien. Vaak heb ik gedacht dat ik me zou kunnen voorstellen dat in lager opgeleide kringen deze teleurstelling en boosheid vanuit de ouders veel minder erg zou zijn, vaak omdat ze zelf al jong ouders zijn geworden en andere zaken belangrijker vinden dan studeren, diploma, status en succes. Waardoor voor jonge meisjes en jongens de drempel om écht heel erg op te letten bij seks gewoon wat lager ligt.

Ik ben blij dat je je in deze 'gemengd' hebt, want het is voor mij wel heel herkenbaar.
En ik denk dat je met het laatste gewoon echt wel gelijk hebt.
Verder heb ik ook echt wel flink van mijn tienerjaren genoten, maar ik heb altijd mijn ouders in mijn achterhoofd gehad en geen dingen gedaan waar zij zich voor hoeven te schamen. Dus die drempel lag bij mij inderdaad wel hoger.

Op het laatst bij 'vier handen op een buik' zie je ook een tienermoeder in beeld, waarvan de moeder ook op haar 16e zwanger was ( dus op haar 32e al oma ). Zij geeft aan dat ze veel meer aan haar moeder heeft gehad, omdat ze zo weinig in leeftijd scheelden. En wat was het voordeel? Dat ze lekker met haar moeder naar de kroeg kon.
Nou ja, ik kan prima een wijntje/ borreltje met mijn ouders drinken, heel gezellig, maar om met je ouders naar de kroeg te gaan?!
Dat zijn dus al andere normen en waarden.
Dit is even een voorbeeldje.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 18 apr 2013 - 2:35

Ik denk dat tienermoeders inderdaad vaker in lagere klassen voorkomen. En dat blijkt na even Googleen te kloppen. En dat komt omdat het overgrote deel van de tienermoeders allochtoon is, en allochtonen zitten vaak in een lagere klasse. Daarnaast is er best vaak een achtergrond met problemen, lastige gezinssituatie en is er weinig kennis. Veel meiden besluiten hun kind te houden om iets van zichzelf te hebben en liefde te krijgen. Midden uit een stevig gezin zullen dat niet zo snel om die reden doen. In hogere sociale klassen zijn vaak minder problemen en is er vaak meer aandacht voor kinderen, dus zullen ze ook minder snel hun eigen gang gaan, meiden uit een lagere klasse worden bijvoorbeeld sneller ontmaagd, roken vaker en gebruiken vaker drugs.

En ik denk dat abortus vaak ook taboe is. Maar waar de rest gebaseerd is op feiten en onderzoek is dit een gokje van me. Ik vermoed dat een meisje van 16 wat per ongeluk zwanger is geworden uit een hoog opgeleid gezin sneller met haar ouders richting abortuskliniek vertrekt omdat ze nou eenmaal andere perspectieven heeft. Ze moet nog studeren enzo,en die ouders zullen haar daarbij steunen waarschijnlijk. Ik heb het vermoeden dat in lagere klassen het perspectief toch al is trouwen en kinderen krijgen ,dus of e dat nu op je 17e of 20e doet..... Maar dat is een gok.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 apr 2013 - 2:39

Op mijn gereformeerde school waren ook veel tienermoeders, omdat voorlichting niet of nauwelijks gegeven werd, meiden er lang mee rond bleven lopen zonder te vertellen en abortus mag gewoon niet. Er zullen best wat tienermeisjes zwanger zijn van wie je het niet weet, omdat ze abortus plegen, maar in gereformeerde kringen gebeurt dat niet, dus iedereen die zwanger wordt krijgt een kind.

Ik was een uitzondering, ik ging aan de pil, met medeweten van mijn ouders. Maar om mij heen was het vooral heel veel onvoorzichtig in het rond neuken.

Gast
Gast

Bericht  Star007 do 18 apr 2013 - 3:04

Luce schreef:

Dat is toch niet zo'n rare gedachte?
Ik plaats mezelf niet in 'een lage sociale klasse' , maar ik heb dus vmbo-t gedaan. Dat zegt toch niet perse iets over uit welk milieu of gezin ik kom en welke opvoeding ik heb meegekregen? Misschien voel ik me meteen aangevallen, omdat ik iets negatiefs proef in 'lagere sociale klasse'.
Ik ken trouwens ook geen enkele tienermoeder in mijn omgeving of van mijn middelbare school ofzo.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: