Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verse tomatensaus

+5
Lady4
Urban Naked
Jade
Jerry
claudiaveronique
9 plaatsers

Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Verse tomatensaus

Bericht  claudiaveronique za 6 apr 2013 - 4:51

Hoe maken jullie een verse tomatensaus voor bij pasta?
claudiaveronique
claudiaveronique
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 986
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Jerry za 6 apr 2013 - 5:04

Gehakt (of wat je wilt) rullen, groente erbij, gepelde tomaten erbij (die koken wel stuk), eventueel wat (verse) kruiden en klaar is kees!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Jade za 6 apr 2013 - 5:08

Ik bak een uitje, doe er 1 a 2 teentjes knoflook door. Gehakt rullen, groenten erdoor en uiteindelijk de gepelde tomaten (deze kun je makkelijk pellen als je ze even in warm water hebt gehad).
Ik voeg vaak nog italiaanse kruiden, sambal en laurier toe. Soms doe ik er wat suiker door (als het wat zurig smaakt).

qua kruiden kan er eigenlijk een heleboel door.

Ik laat de saus meestal 30-45 minuten pruttelen.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Urban Naked za 6 apr 2013 - 5:56

Haha oh ik tik het net neer in het watetenwevandaagtopic.

Ik bak wat ui met oregano in een grote pan. Dan gooi ik er bleekselderij en wortel bij in kleine stukjes. Dat bak ik een paar minuten en daarna gooi ik er een blik (of 2) gepelde tomaten bij, een beetje water (of bouillon) en het gehakt. Dat breng ik aan de kook en hoe langer het zacht kan koken hoe beter, als je het een dag van tevoren maakt is het nog lekkerder.
Ook vooral veel (verse) kruiden, basilicumblaadjes zijn heel lekker er door.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Lady4 zo 7 apr 2013 - 0:30

Klinkt heerlijk allemaal. UN, klopt het dat de bleekselderij, ui en wortel de basis is voor bolognesesaus is?
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  ellibre zo 7 apr 2013 - 0:33

Ik fruit een ui en knoflook en doe daar dan in kwarten gesneden tomaten bij. Verse of gedroogde kruiden erbij (gebruik het liefst verse basilicum, maar in principe kun je ook gedroogde tijm, rozemarijn, oregano etc. gebruiken), peper en zout, en een half bouillonblokje. Pureren in een blender en je hebt tomatensaus. Dit kun je ook gebruiken voor verse pizza's etc, en je kunt zelf dingen toevoegen als je dat lekker vindt, bijvoorbeeld zoete puntpaprika's.

Voor een pasta zou ik gehakt braden, daarna stukje wortel of winterpeen en bleekselderij toevoegen en een scheutje rode wijn. Groente gaar laten worden en de wijn laten verdampen, scheutje worcestersaus toevoegen en vervolgens bovengenoemde tomatensaus.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  June zo 7 apr 2013 - 0:34

Lady4 schreef:Klinkt heerlijk allemaal. UN, klopt het dat de bleekselderij, ui en wortel de basis is voor bolognesesaus is?

Ik heet geen UN, maar ik weet wel dat het zo is. Ik maak de lekkerste bolognesesaus met dat als basis I love you.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  ellibre zo 7 apr 2013 - 0:36

Lady4 schreef:Klinkt heerlijk allemaal. UN, klopt het dat de bleekselderij, ui en wortel de basis is voor bolognesesaus is?
In principe is bolognesesaus echt een vleessaus, in Nederland is het een gewoonte om daar veel groente aan toe te voegen. Daarbij zijn ui, bleekselderij en wortels inderdaad de klassiekers. Zelf doe ik hier een flinke scheut rode wijn bij, een beetje bouillon, een paar tomaten in blokjes en laurierblaadjes, en laat het koken totdat het vlees heel donker van kleur is geworden en het vocht verdampt is. Dat kan rustig een uurtje duren. Dan nog een scheutje worcestersaus en je hebt een bolognesesaus. Tomatensaus hoort eigenlijk niet bij een bolognesesaus.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Lady4 zo 7 apr 2013 - 1:21

Thanks! Hoeveel wortelen en bleekselderij gebruik je hiervoor?
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  June zo 7 apr 2013 - 1:25

Ik heb dit recept uit mijn Italiaanse kookboek:

Verse tomatensaus IMAG0484_zps2b46912c
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  June zo 7 apr 2013 - 1:26

Ik laat regelmatig de pancetta weg of die vervang ik voor iets anders. Ook de slagroom voeg ik niet altijd toe en dan is het nog steeds lekker.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  ellibre zo 7 apr 2013 - 1:35

Lady4 schreef:Thanks! Hoeveel wortelen en bleekselderij gebruik je hiervoor?
Op 500 gram gehakt gebruik ik 4-5 stengels bleekselderij, 2/3e winterpeen, 4 tomaten en een grote ui geloof ik. Doe het meestal een beetje op gevoel.

Ik gebruik trouwens meestal winterpeen omdat dat relatief goedkoop is en qua hoeveelheid goed in de buurt komt. Ik vind wortelen verder niet zo lekker, dus een hele bos kopen vind ik zonde, dat verdwijnt meestal in de vuilnisbak.

Ik snijd alles trouwens altijd heel erg fijn, in de saus zie je de groente na het koken bijna niet meer.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  June zo 7 apr 2013 - 1:42

Ik doe dat ook inderdaad. Met een heel scherp mes gaat dat heel fijn snijden wel een stuk beter.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Marin zo 7 apr 2013 - 1:48

De echte ragu zoals de Bolognese saus eigenlijk heet, is inderdaad gebaseerd op een puree/mengsel van wortel, bleekselderij en ook ui geloof ik. En tomaten natuurlijk. In Nederland wordt daar extra veel groente aan toegevoegd.

Ik maak vaak niet eens een echte ragu, maar nog veel simperen:

Knoflook en ui fruiten, gehakt rullen, tomatenpuree even kort meebakken om het zure weg te halen, en dan verse tomaat, tomatenblokjes en tomatenpassata toevoegen. Wat peper en zout toevoegen en klaar, met verse basilicum. Dat is echt de meest simpele variant, maar wel erg puur.

Tip 1: Tomaten kan je heel makkelijk ontvellen door een kruis in de onderkant van 't velletje te snijden en dan even paar seconden in kokend water te dopen. Zo krijg je die velletjes niet in de saus.

Tip 2: Kook eens een takje van de tomaten mee (van die tomaten aan tak). Daar zit de meeste geur aan en dat trekt dan zo lekker in de saus. Voor het serveren dan natuurlijk verwijderen.

Tip 3: Een scheutje balsamico azijn door de saus maakt 'm heerlijk zoet zurig. Nog lekkerder om de balsamico alvast toe te voegen aan de fruitende uitjes; dan carameliseren ze lekker.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Urban Naked zo 7 apr 2013 - 2:30

Alles is reeds gezegd.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Snirp zo 7 apr 2013 - 2:37

Hier vanavond toevallig ook voor het eerst zelf tomatensaus maken, thnx voor alle tips smile
Snirp
Snirp
Prater
Prater

Aantal berichten : 1132
Punten : 1142
Registratiedatum : 06-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  ellibre zo 7 apr 2013 - 2:41

De kwaliteit van de tomaten is trouwens wel echt belangrijk. Bij de Albert Heijn heb je bijvoorbeeld die tomaten die per tros verkocht worden en een volle rode kleur hebben, die zijn een stuk smaakvoller dan de wat blekere tomaten die daar los in grote bakken liggen. Bij de Lidl wisselt het meestal wat voor tomaten ze daar hebben, maar hoe rijper hoe beter.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  June zo 7 apr 2013 - 2:43

ellibre schreef:De kwaliteit van de tomaten is trouwens wel echt belangrijk. Bij de Albert Heijn heb je bijvoorbeeld die tomaten die per tros verkocht worden en een volle rode kleur hebben, die zijn een stuk smaakvoller dan de wat blekere tomaten die daar los in grote bakken liggen. Bij de Lidl wisselt het meestal wat voor tomaten ze daar hebben, maar hoe rijper hoe beter.

Nou inderdaad. Bij tomaten geldt echt: als ze er niet lekker uit zien, dan smaken ze meestal ook zo.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Marin zo 7 apr 2013 - 2:44

Ik ben tegenwoordig vaker tevreden over de tomaten van de Lidl dan de Appie. Die ruiken zo lekker.
Laatst waren we naar de Landwinkel (zo'n boerenwinkel) en de hele keuken rook naar tomaten. Hoe vaak gebeurt dat nou!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  ellibre zo 7 apr 2013 - 3:16

Ja ik haal eigenlijk ook altijd m'n groente en fruit bij de Lidl. Los van de prijs vind ik het vaak nog lekkerder dan groente en fruit van de AH.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 23:26

June schreef:
ellibre schreef:De kwaliteit van de tomaten is trouwens wel echt belangrijk. Bij de Albert Heijn heb je bijvoorbeeld die tomaten die per tros verkocht worden en een volle rode kleur hebben, die zijn een stuk smaakvoller dan de wat blekere tomaten die daar los in grote bakken liggen. Bij de Lidl wisselt het meestal wat voor tomaten ze daar hebben, maar hoe rijper hoe beter.

Nou inderdaad. Bij tomaten geldt echt: als ze er niet lekker uit zien, dan smaken ze meestal ook zo.
Indeed! Ik gebruik vaak roma tomaten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Verse tomatensaus Empty Re: Verse tomatensaus

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum