Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis

+10
Marin
Poubelle
PapillonRose
Coco
rapa nui
Saga
Tazz
Rush
Slakje
Sea of Trees
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis Empty What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:18

Ik was maandag heel even bij mijn zus binnen omdat ik héél erg nodig moest plassen. Ik mocht van haar niet naar binnen, omdat het niet netjes was, maar ik had haar speciaal thuis gebracht, dus ze had even pech. Ik moest eerst 10 minuten wachten, en toen mocht ik met mijn ogen dicht binnen komen laughcry Ze had, samen met haar vriend, een pad gemaakt tot de WC.

Ik weet dat ze rommelig (en vies) is, en dat moet ze lekker zelf weten, maar ik ben me echt dood geschrokken. Het programma op de televisie over rotzooi is er niks bij. Ik durfde gewoon niet op de WC te zitten omdat hij helemaal geel/bruin was & er allemaal zooi stond...... en dan heb ik het niet over de keuken, woonkamer & noem het maar op. Ik werd gelijk de deur weer uitgewerkt, ze hadden namelijk geen tijd gehad om op te ruimen. Nou dit is al maanden niet gedaan.... En hij is werkloos en zij heeft 2 dagen school dus dat betekent dat ze héél veel thuis zijn confused

Ik maak me zorgen om mijn zus, dit is géén normale leefsituatie en ik vind het ook niet gek dat zij steeds problemen heeft met haar gezondheid, en haar vriend ook. En dan hebben ze nog 3 ratjes als huisdieren ook, die kunnen hun lol op daar!

Ze zegt dat het komt ook omdat ze (te) klein woont en ze wonen klein, maar als je je kleding in de kasten zou hangen ipv overal op en tussen, zou het natuurlijk al enorm veel plek schelen... en in een groter huis kunnen ze alleen maar meer zooi maken laughcry

Hoe help je zo iemand?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis Empty Re: What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis

Bericht  Sea of Trees do 4 apr 2013 - 8:22

Ai....bij ons is het ook vaak rommelig, maar niet zo erg dat de wc helemaal bruin is. Ik zou me ook zorgen maken. Ik weet dat jouw standaarden van schoon sowieso hoger liggen dan de mijne, maar zoals jij het beschrijft klinkt niet normaal.
Ik begrijp heel goed dat je zus zich schaamt.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis Empty Re: What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis

Bericht  Slakje do 4 apr 2013 - 8:22

Zoiets komt in het begin uit luiheid en daarna uit wanhoop, omdat ze zelf de moed niet vinden om op te ruimen/schoon te maken en ze niet weten waar te beginnen. Ik zou zeggen; zorg dat je nog wat mensen bij je hebt om een week lang alles met hen te gaan schoonmaken. Waarschijnlijk schamen ze zich er wel rot voor, maar weten ze gewoon niet hoe of wat.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Rush do 4 apr 2013 - 8:24

Ik ben bang dat als je het zo ver laat komen, dat je gewoon niet meer weet waar je moet beginnen in zo`n smerige zooi. Dat zeggen ze op TV dan toch ook? Wat Slakje ook zegt dus.

Misschien toch eens met z`n allen de hele boel aanpakken en dan maar hopen dat ze het bijhouden?Neutral
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:26

O maar ik weet inderdaad dat mijn standaard heel anders is dan andere mensen, en dat moet iedereen lekker zelf weten, dat maakt mij echt niet uit, zolang ik er niet hoef te leven, maar dit is echt niet gezond en daarom maak ik me enorm zorgen. Er ligt eten & kleding door elkaar op de grond, je kunt niet eens de bank meer zien en er staat overal afwas, en dat is niet van 1 - 2 dagen. Inmiddels zit er zelfs schimmel op de kozijnen!

Ze vindt het bij mij een museum, en vindt het niet fijn als ik op visite kom. Ze woont er bijna 3 jaar & ik ben er nu twee keer geweest, en dat was bij de verhuizing & afgelopen keer....

Gast
Gast

Bericht  Marin do 4 apr 2013 - 8:26

Ik zou eens (voorzichtig!) nagaan of ze het zelf prima vinden zo, of dat ze er stiekem misschien toch wel moeite mee heeft. Misschien vindt het het heel lastig om orde in de zaak te brengen nu het zo extreem is geworden, dat ze niet meer weet hoe ze moet beginnen. Ik heb ook vaak genoeg in het smerigste van het smerigste geleefd, en des te lastiger werd het om het op te ruimen.

Maar als ik ergens allergisch voor ben, is het voor neat freak zusjes die wel even de les komen lezen. Zo is mijn zusje namelijk ook. Dat ik in een hotelkamer niet eens m'n tijdschriftjes op de salontafel mag leggen, omdat dat rommelig staat. Flikker op.

Dus ik zou misschien peilen hoe zij tegenover haar eigen zooi staat, en al ze echt écht prima vindt, nou jammer dan, dan is het niet jouw pakkie an. Je kunt hoogstens aangeven dat het niet zo hygienisch is, maar ach.. Er zijn ook zoveel studentenhuizen waarin het smerig is, en dat overleven die studenten ook wel.

Mocht nou blijken dat ze het zelf ook echt even niet meer weet én de hulp wel zou waarderen, kan je aanbieden een keertje beetje te helpen. Maar dan wel oppassen dat je het niet denigrerend brengt, maar juist vol steun.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:27

Ze wimpelt het altijd weg en zegt dat het wel meevalt, of dat ze gewoon 'even' geen tijd heeft gehad. Dat zegt ze ook tegen mijn moeder, die ik dit wel heb verteld. Niet om te roddelen, maar omdat ik het niet gezond meer vind.

Gast
Gast

Bericht  Marin do 4 apr 2013 - 8:29

Pippa schreef:O maar ik weet inderdaad dat mijn standaard heel anders is dan andere mensen, en dat moet iedereen lekker zelf weten, dat maakt mij echt niet uit, zolang ik er niet hoef te leven, maar dit is echt niet gezond en daarom maak ik me enorm zorgen. Er ligt eten & kleding door elkaar op de grond, je kunt niet eens de bank meer zien en er staat overal afwas, en dat is niet van 1 - 2 dagen. Inmiddels zit er zelfs schimmel op de kozijnen!

Uh oh.

Bij ons thuis ligt er ook regelmatig overal was, gooien we de schone was van het bed weer op de bank, en van de bank weer op het bed, voordat het opgeruimd wordt. De afwas doen we wel regelmatig, als enige. Maar overal ligt stof, ik zie de plukken vliegen. En de schimmel staat ook in de badkamer. Maar ik vind het hier écht niet smerig hoor.

Ik ben wel heel benieuwd naar hoe 'erg' het bij je zus dan echt is. Want als ik het zo lees, dan geloof ik echt wel dat het nog net even een tikkie viezer is dan bij ons, maar om nou te zeggen dat het echt niet gezond is? Ik vind dat heel lastig oordelen. Jij hebt het gezien, dus zal wel gelijk hebben, maar jij bent idd wel een beetje een neat freak, dus wellicht is haar standaard gewoon écht anders en vindt ze het niet zo erg om zelf in te leven, maar schaamt ze zich gewoon voor jou.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:29

Daarom vraag ik ook tips Marin, omdat ik niet zo over wil komen. We zijn nou eenmaal heel erg verschillend allebei en dat is prima, zolang we onszelf er maar prima bij voelen! Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dit fijn leven vindt, want dit is echt niet gezond. En dat zij rommelig was wist ik, maar haar vriend is net zo erg laughcry Ik kan überhaupt niks over rommel zeggen tegen haar en dat begint ze over te weinig ruimte, dus ik durf dit eigenlijk niet te zeggen, omdat ik me er niet mee wil bemoeien. Maar ik zal toch moeten op een of andere manier, want dit kan écht niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:31

Marin schreef:
Pippa schreef:O maar ik weet inderdaad dat mijn standaard heel anders is dan andere mensen, en dat moet iedereen lekker zelf weten, dat maakt mij echt niet uit, zolang ik er niet hoef te leven, maar dit is echt niet gezond en daarom maak ik me enorm zorgen. Er ligt eten & kleding door elkaar op de grond, je kunt niet eens de bank meer zien en er staat overal afwas, en dat is niet van 1 - 2 dagen. Inmiddels zit er zelfs schimmel op de kozijnen!

Uh oh.

Bij ons thuis ligt er ook regelmatig overal was, gooien we de schone was van het bed weer op de bank, en van de bank weer op het bed, voordat het opgeruimd wordt. De afwas doen we wel regelmatig, als enige. Maar overal ligt stof, ik zie de plukken vliegen. En de schimmel staat ook in de badkamer. Maar ik vind het hier écht niet smerig hoor.

Ik ben wel heel benieuwd naar hoe 'erg' het bij je zus dan echt is. Want als ik het zo lees, dan geloof ik echt wel dat het nog net even een tikkie viezer is dan bij ons, maar om nou te zeggen dat het echt niet gezond is? Ik vind dat heel lastig oordelen. Jij hebt het gezien, dus zal wel gelijk hebben, maar jij bent idd wel een beetje een neat freak, dus wellicht is haar standaard gewoon écht anders en vindt ze het niet zo erg om zelf in te leven, maar schaamt ze zich gewoon voor jou.

Ik kan bij haar het stof niet eens zien omdat alles door elkaar ligt en opgestapeld ligt. Je kunt je kont niet keren, ze hebben de gordijnen altijd dicht, omdat er spullen tot vensterbank hoogte ligt en er moet ergens ook een eettafel zijn, maar die zie je niet omdat er gewoon zoveel spullen liggen. Ze moppert altijd dat ze alles kwijt is (ja, het zal toch ergens liggen?) en dat er veel spullen kapot zijn door de ratten (ja, die kunnen overal zo bij als ze los zijn) Het is echt niet gezond, geloof me maar. Rommel is prima, maar alles is ook zo vies, en als ik alleen al die WC zag.....

Gast
Gast

Bericht  Rush do 4 apr 2013 - 8:36

Ik kan me echt niet voorstellen dat ze er zelf niet mee zitten. Dat je een enorme rommelkont bent a la en als je er 1 grote teringzooi van maakt moet je dat ook zelf weten, maar een WC vol vlekken is toch gewoon ranzig? Daar willen ze toch zelf ook niet graag op zitten lijkt me?

Mijn broer en zijn ex waren ook vies. Gewoon weken niet stofzuigen en overal rondvliegend stof en haren. Ik ben er 1x 10 minuten geweest en ik had gewoon kippenvel staan. Gatverdamme, was ook blij dat ik m`n schoenen nog aan had. En dan te bedenken dat zijn toemalige vriendin een enorm hygienisch beroep heeft. What to to bij een (heel!) vies & rommelig huis 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Tazz do 4 apr 2013 - 8:36

Ratjes als huisdieren wil niet gelijk zeggen dat het smerig is. Integendeel, dan zal de kooi ook wel niet dagelijks verschoond worden als hun eigen huis al zo smerig is. En zullen die dieren ook lijden in plaats van dat ze hun lol opkunnen.

Ik denk dat je er alleen met je zus niet uit zal komen maar als het echt zo erg is als bij die verzamelaars op tv dan zal er professionele hulp bij moeten komen vrees ik. Meestal zien die mensen het zelf ook echt niet en kunnen ze ook geen afscheid nemen van hun troep/spullen ook al zijn die nog zo smerig.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Marin do 4 apr 2013 - 8:39

Ieuw dat die ratten los lopen tussen de rommel vind ik wel echt heel smerig.

Krijg er deze ideeen van:

Is het zo erg als dit?

Ik zeg dat nu als grapje, maar als het echt zó erg is, zou ik misschien inderdaad eens peilen bij haar. Misschien is je hulp wel heel welkom. Maar nogmaals: Ik zou proberen haar niet de les te lezen, want dat vergroot haar schaamte gevoel alleen maar, denk ik. Maar als je je zorgen maakt, zou je dat wel uit mogen spreken, denk ik.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:40

Tazz schreef:Ratjes als huisdieren wil niet gelijk zeggen dat het smerig is.

Dat weet ik, dat zeg ik ook niet. Ik bedoel alleen dat zij daar ook tussen rond lopen, dat maakt het niet echt hygiënischer als ze overal aan knagen en aanzitten. Hoewel ze als ze niet thuis zijn in hun kooitje zitten smile

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:42

Marin / Daar is de vloer nog vrij.... laughcry

Gast
Gast

Bericht  Saga do 4 apr 2013 - 8:43

Wij wonen ook erg klein waardoor alles rommelig lijkt (en dat is het soms ook best wel als ik wat meer last van mijn schouder heb) maar dat is toch geen excuus om het zo ver te laten komen.
Ik geloof namelijk echt niet dat zoveel stof en schimmel gezond kan zijn.

Ik merk het al op onze slaapkamer, die is erg vochtig. (lekkage gehad voordat wij er kwamen wonen en het huis droogt amper omdat we in het bos wonen, weinig zon dus)
Echt twee keer per week moet ik het bed aan de kant slepen om er onder te stoffen, anders voelen we het direct aan onze luchtwegen.

Kun je haar niet heel voorzichtig vragen of ze het fijn vind als jij een beginnetje komt maken met opruimen en schoonmaken? Als jij dat trekt met je gezondheid dan ..
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 8:47

Mijn moeder heeft het ook aangeboden een tijdje terug (want dit speelt al veel langer) maar ze wil er niks van horen. Omdat ze het als een verwijt vindt voelen dat we er iets van zeggen, terwijl we het alleen maar goed bedoelen.

Gast
Gast

Bericht  rapa nui do 4 apr 2013 - 8:58

Dan kun je er denk ik niet aan doen. Mijn broer heeft ook zo'n huisje. Is ook erg klein dus oogt al snel rommelig maar hij bewaarde ook alle troep, ...kon alles wel gebruiken wat anderen niet meer wilden, liet afwas ed staan tot alle borden, pannen ed smerig waren. Had last van muizen die overal aan aten (en hij vond het nog zielig ook om ze weg te doen/wilde ze niet dood maken..) Mocht mijn moeder en wij ook niet binnen komen/op visite komen want hij zou altijd morgen schoonmaken. Hij kreeg dus een briefje dat zijn huur werd opgezegd ivm te veel rommel. En toen kreeg hij hulp van een vriendin die hij dus toen wel moest accepteren om een groter probleem te voorkomen en hij heeft ontzettend veel moeten weggooien. Mijn moeder maakte zich er ook altijd druk om maar dat is zonde van je tijd en energie. Als hij/zij niet willen dan houdt het op en dan kun je je het beste er bij neerleggen.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Coco do 4 apr 2013 - 9:05

Ik zou je in ieder geval niet opdringen als zij niet wil. Ondanks dat het niet gezond is, zijn ze toch volwassenen en verantwoordelijk voor hun eigen hachje.

Laatst aangepast door Coco op vr 5 apr 2013 - 3:16; in totaal 1 keer bewerkt
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 9:07

Dat lijkt me ook erg lastig Coco, dat je dan je best doet & helpt, en het gelijk weer zo'n bende is, dan wil iemand ook gewoon echt geen hulp, hoe moeilijk ook.

Gast
Gast

Bericht  Marin do 4 apr 2013 - 9:11

Pippa schreef:Mijn moeder heeft het ook aangeboden een tijdje terug (want dit speelt al veel langer) maar ze wil er niks van horen. Omdat ze het als een verwijt vindt voelen dat we er iets van zeggen, terwijl we het alleen maar goed bedoelen.

Ik snap het vanuit haar oogpunt wel. Ik begrijp ook dat jij (jullie, incl je moeder) het goed bedoelen, maar als ze er echt niks van wil horen, dan kan je er denk ik weinig aan doen. Als jullie als soort van schoonmaak team ineens aankloppen, voelt ze zich denk ik alleen maar gekrenkt. Dat is echt niet leuk. Daarbij: Hoelang blijft het dan goed gaan?
Ik denk wel dat er echt een verschil is tussen een rommeltje en een smeerboel, en dat bij haar klinkt meer als het laatste, en dat is inderdaad niet goed.. Maar ja.. Ik vind het zelf heel lastig bepalen wat smerig is en wat echt ongezond is. Rommel kan ik sowieso prima mee leven, smerig ook nog wel, maar ongezond is echt niet leuk meer.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 9:13

O maar ik zou dat sowieso niet zomaar onverwacht doen hoor of zonder overleg smile

Gast
Gast

Bericht  Coco do 4 apr 2013 - 9:17

.

Laatst aangepast door Coco op vr 5 apr 2013 - 3:16; in totaal 1 keer bewerkt
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  PapillonRose do 4 apr 2013 - 23:27

Wij hebben ook iemand in de familie waar het huis op z'n zachtst gezegd smerig is. En ik ben zelf zeker sinds ik A. heb echt wel makkelijker geworden, dus met name droge rommel stoor ik me echt niet altijd aan. Maar een aangekoekt aanrecht vol met onbenoembare etensresten, een toilet dat van viezigheid bijna zelf wegloopt, dat soort dingen zijn gewoon echt ranzig en ongezond. Helaas wil de persoon in kwestie hier niets van hulp weten.

En het lastige is inderdaad, ook wil me niet zomaar opdringen of betweterig overkomen. Maar ik ga er nu dus bijna nooit op bezoek, zelf vind ik het al smerig, maar A. durf ik daar gewoon niet rond te laten lopen, stel dat ze iets oppakt of iets in haar mond steekt..

Ik herken de situatie dus, alleen heb ik helaas geen tips voor je, hier ook nog de ideale aanpak niet gevonden.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast do 4 apr 2013 - 23:43

Wat vervelend Pippa! Ik heb je huis op foto's gezien hier en nav je verhalen kan ik concluderen dat ik net zo'n huishouden als jij run. Hier is alles schoon en netjes. Mijn vriend wordt er wel eens een beetje gek van Laughing. Hij komt uit een huishouden waar het niet altijd schoon was, ik kom uit een huishouden waar het altijd schoon was. Verschillende standaarden dus.
Zolang hun gezondheid niet in gevaar komt, zou ik het even zo laten. Wordt gezondheid wel een issue, dan zou ik toch doorzetten (samen met je moeder) om een keer schoon te komen maken. Ga met haar in gesprek, maar wel op een manier waardoor ze zich niet aangevallen voelt. Het zal haar waarschijnlijk boven het hoofd gegroeid zijn, misschien dat jullie samen een nieuwe start kunnen maken. Vind het erg lief van je dat je zo zorgzaam bent voor je zusje!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: