Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hulp nodig bij maken 'contract'

+2
Fortissimo
Teddyaapje
6 plaatsers

Ga naar beneden

hulp nodig bij maken 'contract' Empty hulp nodig bij maken 'contract'

Bericht  Teddyaapje vr 22 maa 2013 - 4:59

Wie kan me helpen?
Ik werk als zelfstandig ambulant kapster. Ik ga over een tijdje met zwangerschapsverlof en heb een meisje wat net voor zichzelf is begonnen als ambulante kapster gevonden om mij te vervangen tijdens mn verlof. Omdat ik haar via via ken wil ik alle afspraken zwart op wit zetten om eventuele misverstanden te voorkomen.
Ik heb zelf al een aantal punten op papier gezet maar ik ben niet zo goed in dit soort formele dingen. Wie kan me helpen om het een beetje professioneel over te laten komen (maar toch duidelijk waar het over gaat), en zijn er misschien punten die ik ben vergeten? Uiteraard komt er ipv 'eigenaar' en 'vervangster' mijn en haar naam te staan.
Alvast bedankt! Hier beneden mijn lijstje tot zover:

-
Vervangster zelf verantwoordelijk voor de
voorraad. Eventueel kan hier een verzekering voor afgesloten worden
(voorraad verzekering binnenshuis, voorraad
verzekering in geval van verkeersongeval)

-
Vervangster is zelf aansprakelijk voor eventuele
schade/ letsel bij klanten van eigenaar. Hiervoor kan door de vervangster
eventueel een aansprakelijkheidsverzekering voor afgesloten worden.

-
Voor overdracht van voorraad nemen vervangster
en eigenaar samen de balans op van hoeveelheid voorraad.

-
Vervangster houdt het schema bij met daarin het
aantal cc gebruikte voorraad van eigenaar.

-
Na afloop van verlof eigenaar controleren vervangster en eigenaar samen het schema en
maken nogmaals samen de balans op van de hoeveelheid voorraad. Gebruikte
producten worden op naam en kosten van vervangster besteld en vullen de
voorraad van de eigenaar aan.

-
Vervangster hanteert dezelfde prijzen als de
eigenaar

-
Klanten komen na afloop van de overeenkomst weer
terug bij eigenaar (ze mag dus geen klanten van mij 'pikken')
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

hulp nodig bij maken 'contract' Empty Re: hulp nodig bij maken 'contract'

Bericht  Fortissimo vr 22 maa 2013 - 5:10

Ik zit hier niet zo in, maar jouw laatste punt vind ik persoonlijk wat bijzonder. Ik begrijp hem wel, daar niet van, maar wat als een klant er zelf voor kiest naar haar te gaan? Hoe kan zij nu klanten daadwerkelijk pikken?
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Teddyaapje vr 22 maa 2013 - 6:06

Dat laatste punt is de belangrijkste reden van deze overeenkomst. Hoe makkelijk is t anders voor haar om onder mijn prijzen te gaan zitten en zo iedereen weg te kapen. Het is bij mijn weten heel normaal om hier afspraken over te maken. Toen ik zelf nog in loondienst was stonden dit soort dingen altijd in mn contract (concurrentiebeding). Als er klanten zijn die om wat voor reden dan ook na mijn verlof door haar geholpen willen blijven worden kan ik ze niet dwingen bij mij te blijven, maar ik kan wel voorkomen dat zij bewust met mijn klanten aan de haal gaat.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Fortissimo vr 22 maa 2013 - 6:10

Ja, maar dat staat niet in jouw laatste punt. Jouw laatste punt staat alleen dat de klanten weer terug bij jou moeten komen. Het punt van dat zij niet onder jouw kostprijs mag gaan werken, beschrijf je al elders. Persoonlijk vind ik het een heel raar punt.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 6:26

Zou er even een jurist/advocaat naar laten kijken. Dit soort contracten moeten juridisch goed in elkaar zitten, omdat je anders flink raar op staat te kijken als je bepaalde aspecten niet goed hebt in- en afgedekt. Voor zover ik weet kent dit forum niet veel juristen, maar dan nog zou ik specifiek naar iemand vragen in het arbeidsrecht.

Gast
Gast

Bericht  xxjojootjexx vr 22 maa 2013 - 6:33

Via Google kun je zoeken op freelance overeenkomst, daar krijg je al enige informatie.
Sowieso moet er nog in je contract komen over welke periode het gaat, dat zij zelf moet zorgen voor afdracht loonheffingen en nog een aantal dingen.
Ik zou dit door een advocaat laten opstellen, beter daar geld aan uitgeven dan straks voor andere nare verrassingen te staan.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Kaat vr 22 maa 2013 - 7:19

Bij het laatste punt zou je nog bij kunnen zeggen dat ze achteraf ook geen contacten met de klanten mag leggen ofniet mag weven onder de klanten. Naar mijn idee komt de bedoeling dan dat laatste punt niet echt goed naar voren. En denk dat het idd wel goed is om de overeenkomst te laten toetsen door een jurist.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Sanne vr 22 maa 2013 - 8:54

Als je meer zekerheid wilt hebben over de rechten en plichten die in dit contract moeten worden opgenomen, zou ik toch contact opnemen met een jurist met kennis op het gebied van algemeen overeenkomstenrecht, want het gaat niet om een arbeidscontract. Alleen het concurrentiebeding is een arbeidsrechtelijk thema en die zou ik, voor het geval je er een beroep op moet doen, veel duidelijker omschrijven. Wat je nu hebt, zegt helemaal niets over het verbod richting haar. Klanten mogen zelf weten door wie ze geknipt willen worden, maar zij mag geen actie ondernemen door die klanten mee te nemen naar een nieuw door haar te starten bedrijf. Dat is wat je bedoelt, maar dat staat er niet. En het zou verstandig zijn om er en boete op te zetten.

Waarom wil je eigenlijk een vervanger? Als jij er 4 maanden uit bent, zullen sommige klanten misschien eenmalig naar een andere kapper moeten, maar ik denk dat ze dan net zo snel terugkeren naar jou als wanneer je een vervanger regelt.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 8:58

Het lijkt mij dat klanten zelf wel kiezen wie hun haar knipt, en dat dat dus helaas een risico is wat je loopt. Je echt vaste klanten zullen wel bij je lijven, maar verder denk ik haast dat je contracttechnisch niks kunt maken. Als een klant voortaan door je vervangster geknipt wil, worden dan kan daar geen contract tegenop. De klant kiest namelijk, niet je vervangster.

Gast
Gast

Bericht  Sanne vr 22 maa 2013 - 9:06

Lennox schreef:Het lijkt mij dat klanten zelf wel kiezen wie hun haar knipt, en dat dat dus helaas een risico is wat je loopt. Je echt vaste klanten zullen wel bij je lijven, maar verder denk ik haast dat je contracttechnisch niks kunt maken. Als een klant voortaan door je vervangster geknipt wil, worden dan kan daar geen contract tegenop. De klant kiest namelijk, niet je vervangster.

Dat klopt, maar je kunt er wel mee voorkomen dat de vervangster in de bestanden van Teddyaapje neust, de lijst met klanten kopieert en iedereen een brief schrijft dat ze met fikse kortingen voortaan door haar geknipt kunnen worden.

Overigens heb je ook een relatiebeding, dat houdt in dat je gedurende een bepaalde periode die klant echt niet mag helpen. De klant kan dan nog wel zo graag willen, maar de vervangster mag het niet doen, of wel doen en daarvoor een flinke boete betalen aan Teddyaapje. Dat geldt ook voor mijn eerste voorbeeld, het is niet altijd te voorkomen, maar je kunt dan door middel van een boete wel schadeloos gesteld worden.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 9:10

Overigens is de kapster van mijn collega met zwangerschapsverlof en die heeft niets geregeld, collega zal gewoon naar de gewone kapper moeten. Heeft kapster ook meteen d'r zekerheid dat d'r klanten gewoon weer bij haar terug komen Wink

Gast
Gast

Bericht  xxlisaxx vr 22 maa 2013 - 9:54

Hoe zit de constructie precies in elkaar? Je moet immers ook voorkomen dat de overeenkomst als arbeidsovereenkomst wordt aangemerkt. Daarvoor maakt het niet uit hoe jullie de overeenkomst noemen, het gaat om de feiten.
Hoe is het dus financieel geregeld? betaal jij haar? Heb jij iets te zeggen over de wijze waarop zij haar werkzaamheden uitoefent? Verricht zij haar werkzaamheden als freelancer? Heeft ze dan bijvoorbeeld wel meerder opdrachtgevers? een VAR-verklaring?
Het is behoorlijk link om dit te doen zonder er een jurist naar te laten kijken. Als je slim bent betaal je dus eenmalig een bedrag van rond de 200 euro dan weet je zeker dat alles goed is geregeld. Als je overeenkomst straks wel als arbeidsovereenkomst wordt aangemerkt, ben je verder van huis.
Een concurrentie/relatiebeding is echt iets dat in een arbeidsovereenkomst wordt gebruikt. Bij jou is er mogelijk sprake van een overeenkomst van opdracht. Een boeteclausule lijkt mij dan meer gepast.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 70
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Teddyaapje vr 22 maa 2013 - 22:26

Bedankt voor jullie reacties! Misschien idd verstandig om hier iemand naar te laten kijken.

De reden dat ik een vervangster wil is dat veel van mijn klanten aan huis gebonden zijn ivm rolstoel oid. Voor hun is t vrijwel onmogelijk om even naar een kapsalon te gaan.
De vervangster die ik heb gevonden heeft net dr eigen bedrijf opgezet en doet eigenlijk t zelfde als ik. Ik betaal haar niet. Ik krijg een ZeZuitkering via t uwv en zij verdient gewoon wat ik normaal zou verdienen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud