Wanneer doet verloskundige wat na 40 weken?
+9
Smaragdje
Mom-Of-3
munk
Fiwen
meisjesmama
Bloem86
Pussycat
Floor
Pien
13 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wanneer doet verloskundige wat na 40 weken?
Hoi meiden,
Ik ben vandaag 40+2 zwanger.
Heb nu al 3 dagen achter elkaar dat ik vanaf het avondeten en de hele avond vervelende harde buiken heb om de zoveel minuten ( ene keer zit er een minuut tussen ongeveer andere keer langer).
Als ik loop of beweeg dan heb ik er meer last van dan als ik zit.
Mijn andere 2 kinderen zijn met 39+3 en 40+1 geboren dus ik heb helemaal geen ervaring met strippen o.i.d.
Nu moet ik dinsdag naar de verloskundige dan ben ik 40+4 en ik zit erover na te denken om te vragen of ze willen kijken of er al wat verweekt ofzo is. Maar zullen ze dat doen?
Wanneer gaan ze iets doen bv strippen en wanneer sturen ze je door naar de gynaecoloog?
Wie kan mij vertellen wanneer ze wat doen ongeveer na 40 weken?
En ik weet dat ik pas net de 40 weken gepasseerd ben dus dat het nog wel even kan duren maar dan weet ik wat ik misschien kan verwachten
Ik ben vandaag 40+2 zwanger.
Heb nu al 3 dagen achter elkaar dat ik vanaf het avondeten en de hele avond vervelende harde buiken heb om de zoveel minuten ( ene keer zit er een minuut tussen ongeveer andere keer langer).
Als ik loop of beweeg dan heb ik er meer last van dan als ik zit.
Mijn andere 2 kinderen zijn met 39+3 en 40+1 geboren dus ik heb helemaal geen ervaring met strippen o.i.d.
Nu moet ik dinsdag naar de verloskundige dan ben ik 40+4 en ik zit erover na te denken om te vragen of ze willen kijken of er al wat verweekt ofzo is. Maar zullen ze dat doen?
Wanneer gaan ze iets doen bv strippen en wanneer sturen ze je door naar de gynaecoloog?
Wie kan mij vertellen wanneer ze wat doen ongeveer na 40 weken?
En ik weet dat ik pas net de 40 weken gepasseerd ben dus dat het nog wel even kan duren maar dan weet ik wat ik misschien kan verwachten
Mom-Of-3- Prater
- Aantal berichten : 712
Punten : 766
Registratiedatum : 23-11-10
Re: Wanneer doet verloskundige wat na 40 weken?
Dat is per praktijk en regio verschillend.
Hier word er pas bij 41+3 gestript en bij 41+5.
Indien beide niks opleverd, word je met 42weken overgedragen.
Hier word er pas bij 41+3 gestript en bij 41+5.
Indien beide niks opleverd, word je met 42weken overgedragen.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Bij mijn praktijk werd na 41 weken pas gestript en 41.2 overgedragen naar de gyn.
Omdat ik er lichamelijk helemaal doorheen zat en ik doodop was is er bij mij al eerder gestript.
Omdat ik er lichamelijk helemaal doorheen zat en ik doodop was is er bij mij al eerder gestript.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben 3 keer gestript en met 41+1 bevallen. Ze begonnen na week 40 met strippen, maar hoe en wat precies weet ik niet meer.
Maar dat was ook omdat ik absoluut thuis wilde bevallen daarom wilden ze er wel sneller mee beginnen.
Maar dat was ook omdat ik absoluut thuis wilde bevallen daarom wilden ze er wel sneller mee beginnen.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Bij mij hebben ze met 39 weken gestript. Ik zat er helemaal doorheen. Ook gingen mijn ouders een aantal dagen later op vakantie en ik was bang dat ik zou bevallen als ze weg zouden zijn. Dat wilde ik liever niet. Die eerste keer heeft niets opgeleverd, daarna hebben ze me met 39+3 nog een keer gestript en die nacht is de bevalling begonnen.
Ze deden dit bij mij in de praktijk liever niet voor de 40wk, maar begrepen de situatie.
Als het niet was aangeslagen, hadden ze mij met 40wk doorgestuurd naar de gyn, om evt inleiden te bespreken!
Ze deden dit bij mij in de praktijk liever niet voor de 40wk, maar begrepen de situatie.
Als het niet was aangeslagen, hadden ze mij met 40wk doorgestuurd naar de gyn, om evt inleiden te bespreken!
Bloem86- Prater
- Aantal berichten : 735
Punten : 907
Registratiedatum : 18-11-10
Bij mij zeiden ze dat strippen het beste effect heeft met 41 weken.
En werd na 2 keer strippen met 41.6 overgedragen aan de gynaecoloog.
En werd na 2 keer strippen met 41.6 overgedragen aan de gynaecoloog.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Je kunt het gewoon vragen. Je kunt pas strippen als iemand een klein beetje ontsluiting heeft, maar aangezien dat je al 2 kinderen hebt is de kans dat jij nu al ontsluiting hebt zeer groot.
Als ze niet willen strippen kun je wel bespreken wanneer ze dat dan wel willen doen en als ze bijvoorbeeld zeggen dat ze dat pas vanaf 41 weken doen dan kijken of je een afspraak kunt maken voor als je 41 weken bent. Voor strippen komen veel verloskundigen zelf thuis langs tijdens de dienst.
Als ze niet willen strippen kun je wel bespreken wanneer ze dat dan wel willen doen en als ze bijvoorbeeld zeggen dat ze dat pas vanaf 41 weken doen dan kijken of je een afspraak kunt maken voor als je 41 weken bent. Voor strippen komen veel verloskundigen zelf thuis langs tijdens de dienst.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Bij een eerste kindje strippen ze vanaf 40+6/41 bij een tweede of volgend kindje met 40+4. Dit doen ze om de dag. Vanaf 41+2 ong. Moet je ook om de dag voor een ctg en eventueel een echo. Hier wordt je pas met 42 weken een afsprask gemaakt voor inleiden als alles er goed uit ziet.
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10
Bij ons beginnen ze met strippen met 40 weken, maar alleen als er niemand ligt te bevallen. Ik werd over gedragen met 41 weken. Had de ene dag een controlle van de gyn en de andere dag een controlle van de VK. De gyn wilde me eigenlijk inleideiden, maar wij wilde ons kindje de kans geven tot 42 weken. DEn aangezien hij het goed deed kon dit ook, maar werd wel scherp in de gaten gehouden. Ik ben heel blij dat ik de 'natuur' zijn gang heb laten gaan. Want ondanks dat het spannen was, ben ik op het laatste moment toch spontaan gaan bevallen.
munk- Fluisteraar
- Aantal berichten : 252
Punten : 314
Registratiedatum : 29-10-12
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zou heel graag thuis willen bevallen, dus jullie vinden dat ik het wel kan vragen?
Fiwen, hoe komt dat dan dat je na kinderen al ontsluiting zou kunnen hebben?
En die vervelende harde buiken zou dat ook wat gedaan kunnen hebben?
Ik zou heel graag thuis willen bevallen, dus jullie vinden dat ik het wel kan vragen?
Fiwen, hoe komt dat dan dat je na kinderen al ontsluiting zou kunnen hebben?
Mom-Of-3- Prater
Vragen kan altijd en zou ik ook zeker doen
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Ik ben bij 41 weken gestript. En op vrijdag, dan zou ik 42 weken precies zijn, zou ik overgedragen worden aan de gyn maar toen ik bevallen.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Met 40+2 (vrijdagmiddag) was ik bij de vk, toen een afspraak gemaakt om te strippen bij 40+5 (maandagmiddag). Maar ben spontaan bevallen met 40+3 dus dat was uiteindelijk niet nodig .
lente- Prater
- Aantal berichten : 520
Punten : 554
Registratiedatum : 03-12-10
Bij 38w4 had ik een afspraak en toen werd al aangegeven dat ze de volgende week wouden kijken of ik toevallig al ontsluiting had.
Toen ik met 39w4 weer een afspraak had had ik inderdaad al een kleine twee cm ontsluiting. Ik ben toen gestript en met precies 40 weken ben ik bevallen.
Toen ik met 39w4 weer een afspraak had had ik inderdaad al een kleine twee cm ontsluiting. Ik ben toen gestript en met precies 40 weken ben ik bevallen.
Amber-- Ratel
- Aantal berichten : 4069
Punten : 4135
Mom-Of-2 schreef: Fiwen, hoe komt dat dan dat je na kinderen al ontsluiting zou kunnen hebben?
Omdat de baarmoedermond na een vaginale bevalling wel weer sluit maar niet meer in de 'oude' staat terug komt. Dat is ook de reden waarom een 2e bevalling over het algemeen veel sneller gaat dan een eerste bevalling. Net als dat je vagina en de bekkenbodem al een keer zijn opgerekt en natuurlijk wel herstellen maar nooit meer zo worden als voor de eerste zwangerschap.
Even een stukje theorie op de zondagavond :
Bij iemand die nog nooit bevallen is is de baarmoedermond echt een flinke tuut (net zo als onder aan een ballon) die zo 'hard' is al het puntje van je neus, dit noem je een staande baarmoedermond. Deze moet eerst soepel worden en plat (verweken) voordat hij open kan gaan (ontsluiting). Bij volgende zwangerschap zie je vaak dat aan het einde van de zwangerschap het proces van verweken al gebeurd is door de harde buiken omdat de baarmoedermond wel weer een beetje een tuutje wordt maar niet meer zo lang en zo hard als de eerste keer. De situatie van een baarmoedermond die al helemaal verstreken is, is natuurlijk veel gunstiger om te bevallen dan wanneer het nog een staande baarmoedermond is en alle harde buiken die je hebt er nog voor moeten zorgen dat deze gaat verweken.
Plaatje ter verduidelijking:
(Cervix is je baarmoedermond en het verschil tussen plaatje 1 en plaatje 2 is een staande baarmoedermond en een verstreken baarmoedermond)
En hier zie je het verschil tussen een 1e kind (primipara) en een volgend kind (multipara)
Fiwen- Kletskop
Fiwen, mijn bmh was met 34 weken verkort, betekend dit dat hij al aan het verweken was? En is er een kans dat ik gestript kan worden?
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Caroow schreef:Fiwen, mijn bmh was met 34 weken verkort, betekend dit dat hij al aan het verweken was? En is er een kans dat ik gestript kan worden?
Ja het betekend inderdaad dat je baarmoedermond aan het verstrijken is, maar hij is pas volledig verstreken wanneer hij flinterdun is. En je kunt pas strippen als iemand ontsluiting heeft, dat je een verkorte baarmoedermond hebt wil nog niet zeggen dat je ontsluiting hebt. Dat zal de gynaecoloog alleen met een inwendig onderzoek kunnen vaststellen.
Fiwen- Kletskop
Fiwen schreef:Caroow schreef:Fiwen, mijn bmh was met 34 weken verkort, betekend dit dat hij al aan het verweken was? En is er een kans dat ik gestript kan worden?
Ja het betekend inderdaad dat je baarmoedermond aan het verstrijken is, maar hij is pas volledig verstreken wanneer hij flinterdun is. En je kunt pas strippen als iemand ontsluiting heeft, dat je een verkorte baarmoedermond hebt wil nog niet zeggen dat je ontsluiting hebt. Dat zal de gynaecoloog alleen met een inwendig onderzoek kunnen vaststellen.
Maar er is dus een kans dat ik gestript kan worden Hoef pas donderdag naar de vk, dus misschien is het wel helemaal niet nodig, maar ik wil het zeker wel vragen.
Caroow- Lady Post-a-lot
Caroow schreef:Fiwen schreef:Caroow schreef:Fiwen, mijn bmh was met 34 weken verkort, betekend dit dat hij al aan het verweken was? En is er een kans dat ik gestript kan worden?
Maar er is dus een kans dat ik gestript kan worden Hoef pas donderdag naar de vk, dus misschien is het wel helemaal niet nodig, maar ik wil het zeker wel vragen.
Ja die kans is er zeker. Hoe ver ben je nu zwanger? (er staat 40 weken maar ik weet niet of het gewoon niet verder loopt of dat je echt vandaag uitgerekend bent)
Fiwen- Kletskop
Nee, hij klopt. Vandaag precies 40 weken
Caroow- Lady Post-a-lot
Hahaha oke
Spannend hoor! Ik zou het zeker vragen donderdag, zeker als je veel harde buiken hebt zou het heel goed kunnen dat je 1 of 2 cm ontsluiting hebt en ze je makkelijk kunnen strippen. Zorg wel dat je iets van een inleg kruisje of zo bij je hebt want je kunt een beetje bloedverlies krijgen van het strippen.
Weet je trouwens wat ze doen bij strippen of wil je nog een korte uitleg?
Spannend hoor! Ik zou het zeker vragen donderdag, zeker als je veel harde buiken hebt zou het heel goed kunnen dat je 1 of 2 cm ontsluiting hebt en ze je makkelijk kunnen strippen. Zorg wel dat je iets van een inleg kruisje of zo bij je hebt want je kunt een beetje bloedverlies krijgen van het strippen.
Weet je trouwens wat ze doen bij strippen of wil je nog een korte uitleg?
Fiwen- Kletskop
Okee, ga ik aan denken, handige tip. Maar ik blijf wel hopen dat ik donderdag al bevallen ben.
Caroow- Lady Post-a-lot
Fiwen schreef:Mom-Of-2 schreef: Fiwen, hoe komt dat dan dat je na kinderen al ontsluiting zou kunnen hebben?
Omdat de baarmoedermond na een vaginale bevalling wel weer sluit maar niet meer in de 'oude' staat terug komt. Dat is ook de reden waarom een 2e bevalling over het algemeen veel sneller gaat dan een eerste bevalling. Net als dat je vagina en de bekkenbodem al een keer zijn opgerekt en natuurlijk wel herstellen maar nooit meer zo worden als voor de eerste zwangerschap.
Even een stukje theorie op de zondagavond :
Bij iemand die nog nooit bevallen is is de baarmoedermond echt een flinke tuut (net zo als onder aan een ballon) die zo 'hard' is al het puntje van je neus, dit noem je een staande baarmoedermond. Deze moet eerst soepel worden en plat (verweken) voordat hij open kan gaan (ontsluiting). Bij volgende zwangerschap zie je vaak dat aan het einde van de zwangerschap het proces van verweken al gebeurd is door de harde buiken omdat de baarmoedermond wel weer een beetje een tuutje wordt maar niet meer zo lang en zo hard als de eerste keer. De situatie van een baarmoedermond die al helemaal verstreken is, is natuurlijk veel gunstiger om te bevallen dan wanneer het nog een staande baarmoedermond is en alle harde buiken die je hebt er nog voor moeten zorgen dat deze gaat verweken.
Plaatje ter verduidelijking:
(Cervix is je baarmoedermond en het verschil tussen plaatje 1 en plaatje 2 is een staande baarmoedermond en een verstreken baarmoedermond)
En hier zie je het verschil tussen een 1e kind (primipara) en een volgend kind (multipara)
Bedankt voor je duidelijke uitleg fiwen.
Maar die vervelende harde buiken die ik nu voor de 4de avond achter elkaar zorgen dus waarschijnlijk wel ergens voor?
Kan het dan zijn dat ik dit keer nog sneller beval?
Bij de eerste 7 uurtjes over gedaan, bij de tweede 2,5 uur.
Moet nu ook meteen bellen zodra ik voel dat het begonnen is omdat ik " vlot" beval zoals hun zeiden.
En een uitleg over strippen is altijd welkom, ik heb er helemaal geen ervaring mee.
Mom-Of-3- Prater
Mom-Of-2 schreef:
Maar die vervelende harde buiken die ik nu voor de 4de avond achter elkaar zorgen dus waarschijnlijk wel ergens voor?
Moet nu ook meteen bellen zodra ik voel dat het begonnen is omdat ik " vlot" beval zoals hun zeiden.
En een uitleg over strippen is altijd welkom, ik heb er helemaal geen ervaring mee.
Ik verwacht wel dat het wel iets gedaan kan hebben maar er is niets zinnigs over te zeggen tot een verloskundige/arts een inwendig onderzoek gedaan heeft dus ik zou er zeker naar vragen bij je volgende afspraak.
Meestal zie je dat een derde/vierde/... bevalling niet veel sneller zijn dan dan een tweede. Maar gezien dat je de vorige keer in 2,5 uur bevallen bent snap ik heel goed dat de verloskundige zegt dat je meteen moet bellen. Liever dat ze bij jou komt en het nog een uur duurt dan dat ze te laat is!
Strippen gebeurd met een inwendig onderzoek en dan probeert de verloskundige met haar vingers de vliezen een beetje los te maken van de baarmoedermond. Daar komt een hormoon bij vrij wat kan zorgen dat de bevalling opgewekt wordt. Maar je kunt er ook flink harde buiken van krijgen zonder dat het doorzet in weeën.
Heb je al een keer een warme douche geprobeerd toen je harde buiken had? Vaak zie je dat het daarmee doorzet of juist afzwakt. En dan dus echt een flinke tijd (minimaal een half uur) en goed warm. Lekker een kruk onder de douche en de douchekop op je buik.
Fiwen- Kletskop
Fiwen schreef:Mom-Of-2 schreef:
Ik verwacht wel dat het wel iets gedaan kan hebben maar er is niets zinnigs over te zeggen tot een verloskundige/arts een inwendig onderzoek gedaan heeft dus ik zou er zeker naar vragen bij je volgende afspraak.
Meestal zie je dat een derde/vierde/... bevalling niet veel sneller zijn dan dan een tweede. Maar gezien dat je de vorige keer in 2,5 uur bevallen bent snap ik heel goed dat de verloskundige zegt dat je meteen moet bellen. Liever dat ze bij jou komt en het nog een uur duurt dan dat ze te laat is!
Strippen gebeurd met een inwendig onderzoek en dan probeert de verloskundige met haar vingers de vliezen een beetje los te maken van de baarmoedermond. Daar komt een hormoon bij vrij wat kan zorgen dat de bevalling opgewekt wordt. Maar je kunt er ook flink harde buiken van krijgen zonder dat het doorzet in weeën.
Heb je al een keer een warme douche geprobeerd toen je harde buiken had? Vaak zie je dat het daarmee doorzet of juist afzwakt. En dan dus echt een flinke tijd (minimaal een half uur) en goed warm. Lekker een kruk onder de douche en de douchekop op je buik.
Ik weet dat strippen niet altijd effect hoeft te hebben, en dat het pijnlijk of vervelend kan zijn.
Ben de eerste avond wel onder de douche gaan staan maar dat was zeker geen half uur.
Het is wel toevallig dat het iedere keer rond het avondeten begint en dan de hele avond duurt. Als ik in beweging ben of beweeg heb ik meer harde buiken dan dat ik bv op de bank blijf zitten.
Ik voel ook echt werkelijk van alles, soms een druk van onder dat het voelt alsof de vliezen gaan breken ofzo heel gek.
Ik ga het dinsdag zeker aan de verloskundige vragen, ik zou ook heel graag thuis willen bevallen
Mom-Of-3- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» Je verloskundige
» Verloskundige enzo..
» Je vriend/man en verloskundige...
» Verloskundige, verzekering etc.
» Net bij de verloskundige geweest, nu ongerust
» Verloskundige enzo..
» Je vriend/man en verloskundige...