Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Psychologisch onderzoek.

+5
jena
NerdChic
Pompoen
Jits
SuperGrover
9 plaatsers

Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast wo 6 maa 2013 - 20:12

Heeft iemand hier een volledig psychologisch onderzoek gehad? Ik moet volgende week voor een volledig psychologisch onderzoek incl iq-test. Voor de eerste keer staat 3 uur gepland. Ik heb een aantal jaar geleden alleen een persoonlijkheidsonderzoek gehad, om te kijken of mijn diagnose wel klopte, dat was niet het geval maar er is nooit verder gekeken.
Wat kun je verwachten buiten het persoonlijkheidsonderzoek?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  SuperGrover wo 6 maa 2013 - 21:35

Ik denk dat ik een redelijk volledig psychologisch onderzoek heb gehad. IQ-test heb ik geweigerd, daar zag ik het praktisch nut niet van in, maar ik heb wel veel andere diagnostiek gehad. Wat je kunt verwachten, veel vragenlijsten, op de computer en gewoon op papier, en interviews met een psycholoog. Waarschijnlijk veel vragen over hoe je je nu voelt, tegen wat voor problemen je aanloopt, wat je hebt meegemaakt en hoe je je daarbij gevoeld hebt. Is dit een beetje wat je wil weten?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Jits wo 6 maa 2013 - 21:45

Inderdaad veel vragenlijsten, op papier, misschien een mondeling afgenomen gestructureerd interview. Aanvullend kunnen er ook andere tests gedaan worden zoals een tekentest.
Jits
Jits
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 87
Punten : 96
Registratiedatum : 29-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast wo 6 maa 2013 - 21:55

Ze wilde echt het cirkeltje rond hebben dus daardoor pakken ze alles mee. Ook die iq-test was volgens haar wel fijn als dat er ook gewoon bij zit.

Ik weet ook inderdaad niet of ik die op papier moet maken of via de computer. Of dat er nog iets mondeling is. Geen idee eigenlijk.

En met de uitslag, ben je daar wat wijzer van geworden? En wat was het vervolg/behandeling daar van?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Pompoen wo 6 maa 2013 - 23:23

Ik heb een uitgebreid psychologisch onderzoek gehad maar volgens mij testen ze nooit helemaal alles want dan ben je een jaar verder!
Mijn po bestond uit twee gesprekken met de psycholoog en uit twee keer een middag testen van een uur of 3.
Ik heb geen iq-test gehad trouwens. Mijn tests bestonden uit een enorme hoeveelheid vragenlijsten, die moest ik op papier invullen. Waren allerlei soorten manieren van vragen, vaak meerkeuze, soms zinnen aanvullen. Daarnaast moest ik nog een aantal dingen tekenen. Ik vloog er vrij vlot doorheen, maar was er toch nog uren en uren mee bezig!

Uiteindelijk kreeg ik een uitslaggesprek met de psycholoog, daarin las ze haar bevindingen voor en mocht ik nog aanvullingen geven en vroeg ze naar mijn mening. Aan de hand daarvan maakte ze een definitief verslag.

Ik had het gevoel dat het klopte als een bus! Dat vond ik heel gek eigenlijk!

De conclusie was dat een deel van wat er uit kwam ook heel goed kon komen door de ADHD en dat ze die echt met medicatie willen gaan behandelen. Ze verwachten dat een groot deel van mijn problemen daar mee opgelost word en gaan daarna dan kijken wat er nog 'over' is. Daarvoor kan ik dan nog een intensief of minder intensief therapietraject krijgen, als het nodig is.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  NerdChic wo 6 maa 2013 - 23:29

Pompoen schreef:Ik heb een uitgebreid psychologisch onderzoek gehad maar volgens mij testen ze nooit helemaal alles want dan ben je een jaar verder!
Mijn po bestond uit twee gesprekken met de psycholoog en uit twee keer een middag testen van een uur of 3.
Ik heb geen iq-test gehad trouwens. Mijn tests bestonden uit een enorme hoeveelheid vragenlijsten, die moest ik op papier invullen. Waren allerlei soorten manieren van vragen, vaak meerkeuze, soms zinnen aanvullen. Daarnaast moest ik nog een aantal dingen tekenen. Ik vloog er vrij vlot doorheen, maar was er toch nog uren en uren mee bezig!

Uiteindelijk kreeg ik een uitslaggesprek met de psycholoog, daarin las ze haar bevindingen voor en mocht ik nog aanvullingen geven en vroeg ze naar mijn mening. Aan de hand daarvan maakte ze een definitief verslag.

Ik had het gevoel dat het klopte als een bus! Dat vond ik heel gek eigenlijk!

Dit heb ik ook gehad. Eerst gesprekken met psycholoog en vervolgens vragenlijsten invullen. Die vragenlijsten vond ik zelf heel stom. Waren echt van die vreemde vragen. Ik heb het bij de viersprong in Halsteren gehad overigens.
NerdChic
NerdChic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 393
Punten : 413
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  jena do 7 maa 2013 - 5:59

Ze gaan nooit alles doen; dat kan inderdaad niet en is ook volledig onnuttig. Ik gok dat ze bij jou dus inderdaad een herhaling van het persoonlijkheidsonderzoek doen, een soort van klachteninventarisatielijst (zodat ze weten welke richting ze eventueel op moeten denken) en dan vervolgens met de uitkomst van de klachteninventarisatie eventueel daarna een psychiatrische diagnose gaan onderzoeken (niet allemaal dus, maar eventueel degene die er lijkt 'uit te springen').
Welke testjes en vragenlijsten je dan nog moet invullen is heel afhankelijk van de richting waarin gekeken gaat worden (welke stoornis ze vermoeden).
jena
jena
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast do 7 maa 2013 - 6:50

Dat weten ze dus nog niet welke kant ze op moeten, daarom ook dit onderzoek.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  jena do 7 maa 2013 - 7:56

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord in m'n vorige post.
Er zijn honderden (misschien wel duizenden) vragenlijstjes en testjes. Die gaan ze je echt niet allemaal laten maken.
Naar aanleiding van je klachten kunnen ze al bijna alles uitsluiten (van die honderden/ duizenden vragenlijsten) en hebben ze dus al een globale richting. Binnen die richting wordt er een batterij samengesteld die wat meer specifiek gaat kijken.

Er bestaat namelijk niet 1 algemene vragenlijst of test die je maakt en die dan kan aangeven dat je adhd hebt, autisme hebt, een hechtingsstoornis hebt, schizofreen bent, narcistisch bent of noem maar op... Hier zijn allemaal (meerdere) aparte dingen voor.
jena
jena
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Sea of Trees do 7 maa 2013 - 8:04

Ik heb dat gehad, 3 uur lang. Ik moest uitgebreide vragenlijsten beantwoorden en kreeg daarnaast nog een gesprek met de psycholoog.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  luenca do 7 maa 2013 - 9:30

NerdChic schreef:
Dit heb ik ook gehad. Eerst gesprekken met psycholoog en vervolgens vragenlijsten invullen. Die vragenlijsten vond ik zelf heel stom. Waren echt van die vreemde vragen. Ik heb het bij de viersprong in Halsteren gehad overigens.

ik ook, laatste zelfs vandaag nog. woon jij daar ook bij in de buurt? vind ze erg goed in hun werk
luenca
luenca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1134
Punten : 1458
Registratiedatum : 01-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  NerdChic do 7 maa 2013 - 19:58

luenca schreef:
NerdChic schreef:
Dit heb ik ook gehad. Eerst gesprekken met psycholoog en vervolgens vragenlijsten invullen. Die vragenlijsten vond ik zelf heel stom. Waren echt van die vreemde vragen. Ik heb het bij de viersprong in Halsteren gehad overigens.

ik ook, laatste zelfs vandaag nog. woon jij daar ook bij in de buurt? vind ze erg goed in hun werk

Ik woon in Zeeland. Ik heb verder geen therapie gehad daar, kwam wel in aanmerking. De wachttijden waren heel lang en ik wilde het zelf niet omdat ik dan aan vaste dagen vast zat, dan zou ik in de knoei komen met school. Ze wilden mij schematherapie aanbieden, en dit ga ik nu individueel krijgen.

Jij wel therapie gehad?
NerdChic
NerdChic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 393
Punten : 413
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Pompoen do 7 maa 2013 - 20:45

Er zijn ook wel algemenere vragenlijsten hoor, bijvoorbeeld gericht op je schema's of gericht op persoonlijkheidsstoornissen. Het is niet zo dat je een vragenlijst krijgt waar uit moet komen of je wel of geen narcistische persoonlijkheidsstoornis hebt. Dat is juist weer een stuk algemener en gericht op een hele groep stoornissen.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast do 7 maa 2013 - 21:43

Ik had het een paar weken geleden met haar doorgenomen, sowieso ADHD, autisme en post traumatisch stress stoornis worden naar gekeken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast ma 25 maa 2013 - 22:32

Even een update, ik ben vorige 1,5 week geleden voor het eerst geweest, ik moet vrijdag weer en daarna nog een aantal keren. Halverwege volgende maand wordt het besproken met mijn behandelaar, die psycholoog die de testen afneemt en de psychiater, ook de uitslag wordt met alle drie besproken met mij om met een gerichte therapie/behandeling en eventueel medicatie te bespreken en te starten.

Ik ben echt heel blij dat ik deze stap weer heb genomen en dit keer wel vertrouwen in de hulpverlening heb, ik moet er een stukje voor rijden elke keer, maar je bent geen nummer daar en het is heel kleinschalig, maar er wordt overal vaart achter gezet en geen ellendig lange wachtlijsten meer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast ma 25 maa 2013 - 22:33

Dat klinkt goed Zazou....
Psychologisch onderzoek. 699888

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast ma 25 maa 2013 - 22:35

PinkCoelho schreef:Dat klinkt goed Zazou....
Psychologisch onderzoek. 699888

Ik ben er ook echt blij mee. Ik krijg nu zelfs een beetje begrip van mijn schoonouders die altijd een beetje waren van niet zeuren en doorgaan. Ik wil straks heel graag weer een aantal uren gaan werken buiten mijn vrijwilligerswerk om zeg maar en mijn schoonmoeder zei ook, eerst aan jezelf werken en dan pas verder kijken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Catwoman79 ma 25 maa 2013 - 23:32

Dat klinkt allemaal erg positief Zazou.
Ben je door de vragenlijsten zelf ook al anders gaan denken over bepaalde zaken ?
Soms kunnen de vragen alleen namelijk ook al wat los maken bij jezelf.
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast ma 25 maa 2013 - 23:42

Het verschil wat ik merk dat ik juist meer bij dingen ga stilstaan weer, het hele verleden is eigenlijk een soort versje geworden wat je aan het vertellen bent, het verhaal is niet meer van jezelf om het zo maar te zeggen.
Het is nu wel weer vermoeiend om over alles weer echt na te denken. Maar er vallen ook wel weer wat stukken op zijn plaats.
De kans zit er wel in dat ik straks mijn medicatie moet gaan afbouwen om daardoor over te gaan op wat anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast ma 1 apr 2013 - 9:56

Afgelopen vrijdag weer 2 uur gezeten, monding de vragen gedaan en uitgewerkt. Over 2 weekjes moet ik weer komen en dan moet mijn moeder ook mee, dan worden er veel vragen gesteld over hoe ik als kind was. Ook moet ik schoolrapporten meenemen. Het is dus echt heel uitgebreid. Niet zoals ik 1 keer een test bij de Ggz heb gedaan en alleen maar ja, nee of soms in moest vullen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  sterremaan ma 1 apr 2013 - 12:24

Zazoe, zo jeetje zeg het is inderdaad uitgebreid. Ik hoop dat het een goed fijn en.duidelijk gesprek word met je moeder erbij, en dat het ook klikt met degene die de testen doet.

Ik heb voor elke pittige behandeling psychologische testen gehad, geen iq test. En een keer met gesprek met een psychiater erbij. En een keer volledig in een revalidatiecentrum, met psycholoog, ouders erbij, psychiater. Maat ook geen iq test. Wel fijn dat ze nu zo goed naar je kijken. Wat ik wel belangrijk voor jou vind is dat, jij je wel begrepen voelt. En dat jij het nuttig vind, en dat je moeder achter je staat, met alle testen die je hebt gehad en nog moet ondergaan. Heel veel succes
sterremaan
sterremaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 675
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.sterremaan.tk

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gast vr 7 jun 2013 - 11:26

Ondertussen diagnose gekregen vanmorgen.
Uit alle uren onderzoeken is gekomen dat ik ADHD heb icm behoorlijk veel trauma's, waar ik ook EMDR voor ga krijgen, ze kunnen niet echt spreken voor een ptss op dit moment, omdat ik geen herbelevingen heb, nachtmerries enz. Nu gaan we ook kijken of de depressies ontstaan doordat ik mezelf zo afmat.
Ik heb over 2,5 week een gesprek met de psychiater om te kijken wat we hier aan gaan doen qua medicatie gebruik en dat wordt dan toch waarschijnlijk Ritalin of Concerta. Ook qua iq test was het prima, dus we gaan nu keihard aan een behandelplan werken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Catwoman79 vr 7 jun 2013 - 18:46

Hele andere situatie, maar mijn vader is jaren geleden getest op dementie. Hij vergat alles, ook al schreef hij het op briefjes. Gelukkig was hij niet, het bleek een "verwaarloosde" adhd te zijn geweest.
Aantal jaren ritalin behad en het gaat nu prima
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Psychologisch onderzoek. Empty Re: Psychologisch onderzoek.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum