Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

omgaan met peuterangsten

+8
NoMercy
PapillonRose
MADDIE
Ayla
Annemie
Slakje
Twellie
Printje
12 plaatsers

Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty omgaan met peuterangsten

Bericht  Gast ma 4 maa 2013 - 9:36

Onze oudste van 2.5 is bang voor heel veel dingen. Bang voor vliegtuigen, bang voor de konijnen, bang voor monsters en slangen, maar ook bang voor nieuwe situaties en vreemde mensen/kinderen.

Hoe kunnen we omgaan met al haar angsten, waarin we haar wel serieus nemen, maar de angsten niet aanwakkeren?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Printje ma 4 maa 2013 - 9:39

Ik vind dat ook lastig. R is ook voor echt zoveel dingen ' bang' onze kleine held op sokken.

Ik lees even mee voor eventuele tips.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Twellie ma 4 maa 2013 - 9:41

Ben heel benieuwd naar de reacties die komen.

Zelf blijf ik altijd erg kalm en in mijn normale doen als ze angstig is. Ik besteed er ook niet teveel aandacht aan dat ze niet bang hoeft te zijn, want dat vestigt haar aandacht dan extra op hetgene waar ze bang voor is dus dat helpt niet.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Slakje ma 4 maa 2013 - 9:41

Ik lees ook mee.

Louise begint ook angsten te krijgen zoals bang voor het donker.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Annemie ma 4 maa 2013 - 9:42

Lees ook even mee Very Happy
Wij zeggen altijd dat hij niet bang hoef te zijn, maar helpt niet echt.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Ayla ma 4 maa 2013 - 9:42

Vragen waarom ze bang is en haar angsten weerleggen? Bijv. Waarom ben je bang voor het konijn? Y; Omdat het konijn kan bijten/krabben/springen/whatever Jij; Een konijn vind je lief als je hem een stukje wortel/sla/komkommer geeft, zullen we dat samen is proberen? Of haar eerst het konijn op zijn kontje laten aaien, een kontje zit immers heel ver van zijn tanden af. En zo haar zelfvertrouwen laten groeien. Zo zou ik het aanpakken. Je neemt haar angst serieus maar laat ook zien dat er niks is om bang voor te zijn. En wil ze niet dan wil ze niet, alleen naar het konijn kijken is ook prima.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  MADDIE ma 4 maa 2013 - 9:43

Volgens mij blijft dat lastig. Het serieus nemen is wel belangrijk. Maar ja.. bij sommige kinderen werkt dat volgens mij weer juist averechts! ik zou in situaties die zich daarvoor lenen je kind afleiden door over iets anders te praten. Als het gaat om een monster of slang onder het bed gaat in de nacht zou ik doen alsof ik de monsters en slangen weg jaag en evt. het licht aan doen en samen onder het bed gaan kijken. Verder geen tips eigenlijk.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Ayla ma 4 maa 2013 - 9:45

Slakje; voor Louise zou ik een klein nachtlampje gebruiken, zo eentje die direct in het stopcontact zit. Als dat op haar kamertje kan.

Rejoy als je in een nieuwe situatie komt waar vreemde mensen of kinderen zijn en je weet het vantevoren, helpt het dan als je er vantevoren al over praat? In de zin van, we gaan straks gezellig samen naar de speeltuin, daar kun je lekker met andere kindjes spelen oid.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  MADDIE ma 4 maa 2013 - 9:45

Ayla schreef:Vragen waarom ze bang is en haar angsten weerleggen? Bijv. Waarom ben je bang voor het konijn? Y; Omdat het konijn kan bijten/krabben/springen/whatever Jij; Een konijn vind je lief als je hem een stukje wortel/sla/komkommer geeft, zullen we dat samen is proberen? Of haar eerst het konijn op zijn kontje laten aaien, een kontje zit immers heel ver van zijn tanden af. En zo haar zelfvertrouwen laten groeien. Zo zou ik het aanpakken. Je neemt haar angst serieus maar laat ook zien dat er niks is om bang voor te zijn. En wil ze niet dan wil ze niet, alleen naar het konijn kijken is ook prima.

Dit vind ik een goede tip. Gedoseerd en samen de angst aangaan!!
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Gast ma 4 maa 2013 - 9:48

Laatst begon ze over dat ze een monster buiten zag, dus toen heb ik gevraagd of ze een knuffelmonster zag, of een kusjesmonster en op die manier was ze af te leiden, maar vanavond wilde ze heel graag met mijn man naar buiten een stukje fietsen, maar toen ze strepen van de vliegtuigen in de lucht zag stopte ze haar vingers in haar oren en heeft ze lopen gillen dat ze bang was tot ze weer binnen was.

Ayla: ze is 2.5, ze is nog niet in staat om te antwoorden op een waarom-vraag. En heel vaak weet ik wel waarom ze bang is. Ze is bang voor vliegtuigen vanwege het geluid, bang voor de konijnen omdat die voor haar onberekendbaar zijn, voor nieuwe situaties is ze bang omdat het niet bekend is en ze niet weet wat ze ervan moet verwachten, voor vreemde mensen is ze bang, omdat ze heel verlegen is.
Ik probeer haar zoveel mogelijk te vertellen over nieuwe situaties en nieuwe mensen. Laatst ben ik op kraamvisite geweest bij een collega met ook oudere kindjes. Heeft ze dan helemaal zin in, uitgebreid verteld over de andere kindjes, het huis, mijn collega, hoe lang we er blijven, dat ze een cadeautje mag geven en dat we naar de baby gaan kijken, maar klapt op het moment dat we er zijn volledig dicht. Blijft als een angstig haasje tegen me aan zitten, half uur voordat we weg gingen durfde ze een puzzel te maken naast me op de bank.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Slakje ma 4 maa 2013 - 9:52

Ayla schreef:Slakje; voor Louise zou ik een klein nachtlampje gebruiken, zo eentje die direct in het stopcontact zit. Als dat op haar kamertje kan.

Rejoy als je in een nieuwe situatie komt waar vreemde mensen of kinderen zijn en je weet het vantevoren, helpt het dan als je er vantevoren al over praat? In de zin van, we gaan straks gezellig samen naar de speeltuin, daar kun je lekker met andere kindjes spelen oid.
Het is niet perse met het slapengaan, maar eerder als ze al wakker is, en we gaan bijvoorbeeld papa wakker maken, dan kruipt ze helemaal tegen mij aan tot het lampje aan is, of als we naar buiten gaan als het donker is, laat ze je ook niet los.

We zijn trouwens zondag gaan zwemmen, was ook alweer een half jaar geleden, en Louise plakte het eerste halfuur ook tegen ons aan en keek een beetje de kat uit de boom. We hebben haar rustig laten kijken en aan het water laten wennen en uiteindelijk werd ze boos toen we weg gingen, haha.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Printje ma 4 maa 2013 - 9:52

R heeft het trouwens niet in sociale situaties, hij is een kleine Jochem Meijer in spe. Hij kan met alle kindjes fijn spelen, kletst met iedereen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  PapillonRose ma 4 maa 2013 - 9:56

Hier is de waarom vraag helaas vaak ook nog niet te beantwoorden. Gelukkig is ze niet voor heel veel dingen bang op het moment, dat scheelt. Maar als ze wel bang is, probeer ik in elk geval te laten merken dat ik merk dat ze bang is en waarvoor. Dan probeer ik zelf redenen te bedenken waarom ze er bang voor kan zijn, en probeer te laten zien dat ze gerust kan zijn en waarom. Zo is ze bang van het geluid van een boor, en hebben we helaas net nieuwe buren die flink aan het klussen zijn.. Na een aantal keer uitleggen dat het inderdaad een heel naar hard geluid is, maar wel laten zien dat het niet in ons huis is, vindt ze het al nauwelijks eng meer. En ik blijf zelf gewoon normaal doen, zodat ze ziet dat ik er niet bang van ben. Helaas werkt deze aanpak vast niet voor alle angsten.

Zo zijn er hier gelukkig nog geen dingen als monsters in het spel, dat lijkt me moeilijker op te lossen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  NoMercy ma 4 maa 2013 - 10:01

Hier jagen we de monsters altijd weg als het "niet lieve" monsters zijn! Wink dat werkt hier tot nu toe prima.
Verder is ie bang in het donker en s'nachts staat dan ook altijd een nachtlampje aan waardoor hij zich wat veiliger voelt.
Volgens mij is hij verder nergens echt bang van, maar ik denk dat het ook per kind verschilt, de manier van aanpak, de een heeft mee baat ergens bij dan een ander.
Mijn zoontje is snel op zijn gemak gesteld en ik kan zijn angst gelukkig vrij snel wegnemen.
NoMercy
NoMercy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 229
Punten : 224
Registratiedatum : 01-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  kwak ma 4 maa 2013 - 10:09

Soms als D een monster ziet en ze zegt dat ze bangmakerij vertel ik haar dat monsters niet echt zijn en dat ze niks doen. Voor D is dit genoeg.

Y kennende zou zij denk ik geen genoegen nemen met z'n antwoord.
Soms zou ik Y ff flink willen knuffelen, ik vind het echt sneu voor d'r.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Manderijn ma 4 maa 2013 - 10:13

Als het om monsters of spoken gaan dan zeg ik altijd dat die niet bestaan. daar hoef je niet bang voor te zijn, ze staan alleen in boekjes.
Én verder dan een lichte angst voor spinnen gaat het hier nog niet. Dus als we die vinden bestuderen we die, én zeg ik (met mijn angst voor spinnen) dat ze niks doen, én dus niet eng zijn.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Teddyaapje ma 4 maa 2013 - 10:19

Hier hebben we er een die bang is voor de groene leeuw op zn kamer confused Ik heb hem geleerd tegen de leeuw te zeggendat hij weg moet gaan omdat T. wil slapen. Hoor ik vervolgens door de babyfoon: groene leeuw ga weg, T.ygo wil slapen, roze leeuw....en zo een heel rijtje gekleurde leeuwen die weggestuurd werden.
Ook lijkt hij bang voor onweer, als we wandelen zegt hij steeds, snel naar huis, onweer! Hoe hij hier nu op komt? Er was laatst wel iets bij sesamstraat over onweer. En de leeuw komt van de teletubbies.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Parisienne ma 4 maa 2013 - 10:20

Ik vraag N. of het om lieve monsters gaat of gemene monsters. Gemene monsters jagen we samen weg, lieve monsters mogen blijven of vragen we netjes de andere monsters weg te jagen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Ayla ma 4 maa 2013 - 10:30

Rejoy; ik weet inderdaad ook nog wel hoe ons nichtje was op die leeftijd, die is net 3 geworden. Ik wist niet dat ze op die leeftijd nog geen waarom-vraag kunnen beantwoorden. Elena is ook pas 17 maanden dus ik heb er ook nog geen ervaring mee hoe ik het zou oplossen, die vraag zal ik ook nog wel voor komen te staan.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Parisienne ma 4 maa 2013 - 10:45

Met N. kan ik overigens wel goed praten over dit soort dingen. Ze kan me meestal wel vertellen waarom ze iets vindt als ik dat vraag. Meestal bedenken we samen een oplossing.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

omgaan met peuterangsten Empty Re: omgaan met peuterangsten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum