Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omgaan met angsten en fantasieën

5 plaatsers

Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Parisienne do 21 jun 2012 - 19:18

Hoe gaan jullie om met de angsten en de fantasieën van je kind?

N. ging gisteren naar bed precies toen het onweer begon. Ze lag even, maar begon al snel te huilen. Ze was bang voor de onweer. Ik begrijp best dat ze onweer eng kan vinden, dus ze mocht weer lekker bij me op de bank komen zitten. Toen het allemaal voorbij was heb ik weer een poging gedaan haar net bed te brengen. Toen begon ze over zandstormen, over Diego die mensen moet redden, dieren die omvallen en wegwaaien, etc. Zo heeft ze vaker fantasieën of verhalen waarmee ze zichzelf bang maakt. Ik wist niet heel goed hoe ik moest reageren. Dus hoe reageren jullie op fantasieën of angsten?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Re: Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Linda do 21 jun 2012 - 20:11

Hier nog geen ervaring mee.
Maar zou ze het al begrijpen als je er een positieve draai aan geeft? Dan blijf je wel haar fantasie prikkelen en hoef je haar ook niet tegen te spreken.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Re: Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Liadan do 21 jun 2012 - 20:13

Ik probeer de fantasieverhalen waar ze zichzelf bang mee maakt altijd om te buigen door er een leuk verhaal van te maken.
Onweer vindt onze dochter niet echt eng meer sinds ik heb verteld dat er waarschijnlijk een wolkje jarig is en de andere wolken daarvoor aan het trommelen zijn en foto's maken.
Ik neem haar angsten en fantasieen altijd wel serieus en zeg dan ook tegen haar: 'je vindt het spannend als ...gebeurt hè?'. Als ze daar dan op reageert praten we erover.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Re: Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Gast do 21 jun 2012 - 20:24

Toen het hier de vorige keer flink onweerde schrok H. er een beetje van.
Ik heb toen uitgelegd dat de wolkjes tegen elkaar aan botste maar dat dat niet erg is.
De wolkjes zijn hoog in de lucht en kunnen niet bij haar komen.

Dat verteld ze nu ook aan A. als het weer aan het onweren is Very Happy
En dat hij niet bang hoeft te zijn. Zelf is ze dat ook niet. Als het onweert terwijl ze nog naar bed moet rakelt ze het hele verhaal weer op en begint ze ook meteen over vuurwerk, dat dat ook boem boem deed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Re: Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Dille do 21 jun 2012 - 21:01

Liadan schreef:Onweer vindt onze dochter niet echt eng meer sinds ik heb verteld dat er waarschijnlijk een wolkje jarig is en de andere wolken daarvoor aan het trommelen zijn en foto's maken.

Oh wat líef!!
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Re: Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Annemie do 21 jun 2012 - 21:27

Mijn zoontje was ook bang voor onweer (ik zelf trouwens ook, haha), maar toen hij dus vorige week bang werd van het geknal, toen zei ik: Ohw, daar is de brombeer. Als het nu onweert zegt hij:Mama Brombeer en dan word hij blij en als het dan ook nog regent zegt hij: Brombeer nat.. Verder niet meer bang Very Happy Hopelijk blijft dat zo.. haha

Parisienne, Wat heeft jouw dochter dan al een grote fantasie zeg op die leeftijd, over zandstormen enzo..
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met angsten en fantasieën  Empty Re: Omgaan met angsten en fantasieën

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum