Rood staan / weinig geld hebben voor de rest van de maand
+30
Rush
Elliot
Rovine
Slakje
Twellie
Coco
Punk'd
Parel
Atelier Madame
Paper Crown
Bacio
Sea of Trees
Sam
Poubelle
bolus26
Lejow
Sarah1985
Jeanette
SuperGrover
Shisha
Caroow
Bliss
Bazinga
Reeza
silly-one
SarahKey
Roxi3
CCC
Saga
Fortissimo
34 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Rood staan / weinig geld hebben voor de rest van de maand
Ja, dat is zeker zo. Maar in tijden waarin je voor je baan vreest ook weer niet zo vreemd om water achter de hand te willen houden natuurlijk aangezien het vaak een een hele tijd duurt voor je wat nieuws ervoor terug hebt. Het is een beetje dubbel helaas.Lennox schreef:Coco schreef:Ik vind het sowieso niet vreemd in deze tijd waarbij we volop in de crisis zitten dat mensen zuinig of rustig aan moeten doen met geld.
Toch zou het voor de economie echt zóveel beter zijn als we minder spaarden en meer uitgaven De crisis wordt deels in de hand gehouden doordat mensen maar een slag om de arm houden.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Bacio schreef:Heb je deze maand wel geld overgemaakt naar je spaarrekening?Atelier Madame schreef:Caroow schreef:Als ik zeg dat mijn geld op is, dan ben ik niet bankroet, het gedeelte wat ik wil uitgeven is gewoon op. En soms is dat gedeelte de 15e op, en soms heb ik aan het eind nog wat over. Dat hangt er van af hoe veel dingen ik heb gedaan en gekocht. En ja, als ik de eerste twee weken van de maand 3 keer uit eten ga, 5 keer op een terrasje heb gezeten en naar de bioscoop ben geweest, dan moet ik de rest van de maand wel eens iets niet doen omdat mijn geld 'op' is.
Dit idd. Ik heb ongeveer 200 euro persend te besteden aan kleding, leuke dingen en cadeautjes. Deze maand toevallig meerdere verjaardagen, nieuwe schoenen en wat dingen gekocht en een weekendje weg vooruit betaald. Dan is die 200 euro dus nu al op. Oftewel ik kan de komende 2 weken nu weinig leuks doen.
Ja ik spaar elke maand 250 euro, mijn vriend spaart daarnaast ook nog eens tussen de 1000-1250 euro. Dus buffer zat, maar we moeten hard sparen om een huis te kunnen kopen over 2 a 3 jaar, lastig qua hypotheek rondkriigen omdat ik een werkendleren opleiding doe. En op 1 inkomen is het gewoon lastig een hypotheek
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Indigo schreef:
Ik snap trouwens echt wel dat het leven als alleenstaande duurder is. Helemaal met een eigen koopwoning (waar ik echt respect voor heb, want je moet daar gewoon een smak geld voor ophoesten).
Dit dus sowieso.
En ik bedoel het niet vervelend, maar ik denk dat mensen die alleen maar hebben samengewoond niet goed kunnen weten hoe het financieel gezien is om alleen te wonen. De lasten zijn in verhouding echt stukken hoger (want de kachel aanzetten voor 1 of 2 personen maakt niet uit, gemeentebelasting is maar een beetje extra, tv en internet had je toch al, etc..)
Reeza- Prater
- Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12
Eens. Je verbruikt hooguit wat meer water en je zet de wasmachine een keertje vaker aan.Reeza schreef:Indigo schreef:
Ik snap trouwens echt wel dat het leven als alleenstaande duurder is. Helemaal met een eigen koopwoning (waar ik echt respect voor heb, want je moet daar gewoon een smak geld voor ophoesten).
Dit dus sowieso.
En ik bedoel het niet vervelend, maar ik denk dat mensen die alleen maar hebben samengewoond niet goed kunnen weten hoe het financieel gezien is om alleen te wonen. De lasten zijn in verhouding echt stukken hoger (want de kachel aanzetten voor 1 of 2 personen maakt niet uit, gemeentebelasting is maar een beetje extra, tv en internet had je toch al, etc..)
Gast- Gast
Sea of Trees schreef:Ik vind het ook een beetje een veroordelend toontje hebben, vooral de 'hoe kan zoiets?'
Niet iedereen is goed met geld en dat is ook helemaal niet erg, als je er maar van leert en het zelf inziet. Het is geen schande om niet goed met geld om te kunnen gaan.
Ik vind het anders best slecht als je financieel geen keuzes weet te maken. Los van of het kan, werkeloosheid en financiële tegenslagen heb je niet altijd zelf in de hand. Maar als mensen altijd maar rekeningen moeten vooruit schuiven of schulden hebben omdat er verkeerde keuzes gemaakt worden. Dat vind ik persoonlijk heel erg, vooral als mensen het inzicht niet hebben, qua capaciteiten. Huishoudboekje terug en invoeren ala schoolvak mss?!
Atelier Madame- Ratel
en dát vind ik ook veroordelend, want wie zegt dat rood staan te maken heeft met geen keuzes kunnen maken? Natuurlijk, ze zijn er wel. Maar je kunt er vanaf de zijlijn niet over oordelen.Atelier Madame schreef:Sea of Trees schreef:Ik vind het ook een beetje een veroordelend toontje hebben, vooral de 'hoe kan zoiets?'
Niet iedereen is goed met geld en dat is ook helemaal niet erg, als je er maar van leert en het zelf inziet. Het is geen schande om niet goed met geld om te kunnen gaan.
Ik vind het anders best slecht als je financieel geen keuzes weet te maken. Los van of het kan, werkeloosheid en financiële tegenslagen heb je niet altijd zelf in de hand. Maar als mensen altijd maar rekeningen moeten vooruit schuiven of schulden hebben omdat er verkeerde keuzes gemaakt worden. Dat vind ik persoonlijk heel erg, vooral als mensen het inzicht niet hebben, qua capaciteiten. Huishoudboekje terug en invoeren ala schoolvak mss?!
Gast- Gast
Samenwonen is echt wel stukken goedkoper. Met ex woonde ik een appartement wat ongeveer 200 euro duurder was. Nu ik alleen woon ben ik zo'n 500 per maand meer kwijt. Ook tv en internet gaat niet meer doormidden en hoewel ik veel eten invries ben ik ook niet eens de helft aan boodschappen minder kwijt.
Bij mij is het overigens vaak andersom. Zuinig aan het begin en als ik merk dat het wel kan geef ik wat meer uit. Deze maand wil ik even rustig doen omdat er binnen 1-2 maanden waarschijnlijk "onvoorziene" rekeningen aankomen zoals tandarts en dierenarts.
Bij mij is het overigens vaak andersom. Zuinig aan het begin en als ik merk dat het wel kan geef ik wat meer uit. Deze maand wil ik even rustig doen omdat er binnen 1-2 maanden waarschijnlijk "onvoorziene" rekeningen aankomen zoals tandarts en dierenarts.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Reeza schreef:
Huh, dat vind ik dan weer een gekke conclusie. Dus omdat je nooit alleen hebt gewoond kun je niet weten hoe dat financieel is? Dat is toch een beetje onzin?
Ik woon samen en mijn vriend en ik werken allebei full time, dus qua inkomen hebben wij niet te klagen. Maar dat betekent niet automatisch dat ik niet begrijp dat er mensen zijn die het niet zo makkelijk hebben. Ik snap heus wel dat sommige uitgaven voor 1 persoon net zo hoog zijn als voor twee personen, en dat je die kosten als je samenwoont kunt delen en als je alleen woont niet. Dat is toch gewoon een kwestie van logisch nadenken?
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Ik had vorig jaar (voordat ik echt werkte) ook zo'n periode trouwens, dat ik na het betalen van mijn vaste lasten alweer bijna rood stond. Het kwam toen doordat we de tuin hadden gedaan en tuinmeubels hadden gekocht die eigenlijk net te duur waren, maar die ik de aanbieding waren. Dat heeft wel een poos geduurd, voordat dat weer rechtgetrokken was.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Bazinga schreef:Ik doe altijd teveel leuke dingen 't Is niet zo dat ik geld tekort kom; m'n rekeningen zijn betaald, huishoudgeld heb ik nog of ik heb al boodschappen in huis, maar 't komt wel voor, dat mijn 'leuke' geld op is, aan 't einde van de maand.
Sja, hoe dat komt; verjaardag hier, feestje daar. Concert op vrijdag, rondje doen in de kroeg op zaterdag. Cadeautje hier, bioscoopje daar. Ik gun mezelf tóch die ene tas nog, telefoonrekening valt hoger uit, even tussendoor een nieuwe oplader halen voor m'n telefoon, ik ga 's een keer voor een luxe behandeling bij de kapper enz. enz.
Ja precies zo! Elke freaking maand weer. Ik sta niet rood gelukkig maar heb dan gewoon geen geld meer.
Gast- Gast
Sea of Trees schreef:Vooral door schuingedrukte kreeg ik een veroordelend gevoel. Of ik zit nu op alle slakken zout te leggen, maar dit gevoel kreeg ik er dus bij. Het is niet vanzelfsprekend dat mensen financiëel alles op een rijtje hebben.Pippa schreef:Ik hoor en lees het veel, mensen die zeggen dat ze heel zuinig moeten doen de rest van de maand, of maar weinig hebben voor de rest van de maand. Hoe kan zoiets? Je weet toch wat je vaste lasten zijn, en wat je dus te besteden hebt, of wat niet? Of komt het dan door bedragen die je niet hebt verwacht ofzo, zoals gemeentelijke belastingen?
Eens. Dat was wat mij ook meteen opviel in de openingspost. Vooral het 'hoe kan zoiets' en 'je weet toch' gedeelte.
Gast- Gast
Ik weet wat m`n vaste lasten zijn en ik weet wat ik wil sparen. De rest kan ik vrij besteden, maar als ik bijv. veel verjaardagen heb in 1 maand en dan ook nog eens kleding nodig had, dan komt het wel eens voor dat mijn geld 'op' is ja.
Als ik ergens geen geld meer voor (over) heb, dan ben ik niet bankroet ofzo.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik moet er nu gewoon heel erg aan wennen dat ik op mezelf woon. En inderdaad, alleen wonen is gewoon duur. Ik weet best wat mijn vaste lasten zijn, wanneer ze worden afgeschreven en wat ik dan overhoud om de rest van de maand van te leven. Maar ik doe ook gewoon veel leuke dingen. Etentje hier, borrel daar, bioscoop, etc. En dat betekent wel dat ik soms het geld wat ik heb gespaard, terug moet storten.
Ik merk wel dat ik nu heb bekeken wat ik allemaal in maart heb (etentjes, afspraken, etc) en dan kijk ik of ik nog geld heb voor bijvoorbeeld kleding, boeken, etc. Dat heb ik in maart dus niet, en dan ga ik ook niet naar de stad om te kijken naar die dingen. Word ik ook niet verleid.
Ik merk wel dat ik nu heb bekeken wat ik allemaal in maart heb (etentjes, afspraken, etc) en dan kijk ik of ik nog geld heb voor bijvoorbeeld kleding, boeken, etc. Dat heb ik in maart dus niet, en dan ga ik ook niet naar de stad om te kijken naar die dingen. Word ik ook niet verleid.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
En daarbij kan de een toch ook gewoon beter met geld omgaan dan de ander? Ik weet van mezelf dat ik niet goed met geld om kan gaan. Ja, ik betaal mijn rekeningen gewoon op tijd maar daarnaast geef ik ook alles uit. Hoe meer geld ik heb, hoe meer onzin dingen ik koop en vervolgens moet ik weer een keer twee weken leven van 50 euro. So be it, het komt altijd wel weer goed hier dus ik vind het wel prima. Ik leef met de dag en sparen komt later wel.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Toet schreef:En daarbij kan de een toch ook gewoon beter met geld omgaan dan de ander? Ik weet van mezelf dat ik niet goed met geld om kan gaan. Ja, ik betaal mijn rekeningen gewoon op tijd maar daarnaast geef ik ook alles uit. Hoe meer geld ik heb, hoe meer onzin dingen ik koop en vervolgens moet ik weer een keer twee weken leven van 50 euro. So be it, het komt altijd wel weer goed hier dus ik vind het wel prima. Ik leef met de dag en sparen komt later wel.
Sorry maar ik vind dit gewoon onverstandig, als je echt geen buffertje hebt om iets op te vangen en je geeft echt alles uit. Terwijl sparen ook gewoon mogelijk is, hoe doe je het dan als je een uitgave moet doen en je geen geld achter de hand hebt? Ik veroordeel je Verders niet maar het lijkt me gewoon echt vervelend
Atelier Madame- Ratel
Dit dus, ik heb een vast budgt per week voor mijzelf gemaakt maar soms heb ik veel verjaardagen, gaat er iets stuk wat vervangen moet worden en dan ben ik sneller door dat budget heen. Ik wil dan niet meer aan mijn bankrekening hoeven komen, en dan kan het wel eens voorkomen dat ik wat minder te besteden heb. Ik vond de openingspost ook een beetje verwijtend overkomen.Rush schreef:Ik weet wat m`n vaste lasten zijn en ik weet wat ik wil sparen. De rest kan ik vrij besteden, maar als ik bijv. veel verjaardagen heb in 1 maand en dan ook nog eens kleding nodig had, dan komt het wel eens voor dat mijn geld 'op' is ja.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Toet schreef:En daarbij kan de een toch ook gewoon beter met geld omgaan dan de ander? Ik weet van mezelf dat ik niet goed met geld om kan gaan. Ja, ik betaal mijn rekeningen gewoon op tijd maar daarnaast geef ik ook alles uit. Hoe meer geld ik heb, hoe meer onzin dingen ik koop en vervolgens moet ik weer een keer twee weken leven van 50 euro. So be it, het komt altijd wel weer goed hier dus ik vind het wel prima. Ik leef met de dag en sparen komt later wel.
Ik quote jou nu even Toet maar dat is niet persoonlijk bedoeld, je geeft het alleen even 'mooi' aan! Ik denk namelijk dat het vaak ook aan je instelling ligt/de manier waarop je met geld omgaat.
Ik woon alleen en werk in de zorg dus mijn salaris is niet enorm hoog. Toch red ik het prima iedere maand, vaste lasten worden afgeschreven, ik kan boodschappen doen en ook de dingen kopen die ik wil en spaar voor de wat duurdere aanschaffen zoals een nieuwe tv. Nu ben ik niet iemand die ieder weekend op stap gaat, naar de bios of ergens gaat eten dus dat scheelt natuurlijk ook wel behoorlijk denk ik. En ik shop niet iedere maand een nieuwe outfit ofzo. Dus ik denk dat het ook te maken heeft met de keuzes die je maakt. In mijn omgeving hoor ik ook vaak dat het geld op is terwijl het salaris pas over 'n week of 2 weken gestort wordt. Die mensen maken vaak andere keuzes dan dat ik maak; iedere maand een nieuwe outfit van een duurder merk, een luxere auto willen die je dus op afbetaling moet kopen omdat hij duurder is dan het budget toelaat, zo goed als alleen maar A-merken kopen in de supermarkt, eten in een chique restaurant i.p.v. een eetcafé, ondanks dat je geen spaargeld hebt toch een dure vakantie boeken, iedere weekend op stap gaan.
Ik denk dat iedereen zijn/haar eigen keuze moet maken, je werkt zelf voor je geld dus hoe je het uitgeeft moet je ook zelf weten!
Wat ik wel soms irritant vind is als mensen dan 'zeuren' dat ze hun maandelijkse lasten niet kunnen betalen of krap uitkomen en vervolgens vertellen wat voor, ze in mijn ogen, duurdere uitgave hebben gedaan.
Overigens huur ik dus dat zal wel schelen met de situatie van bv. Bliss, die een koophuis heeft.
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Oh nou ja ik heb ook wel een buffertje hoor, maar niet veel en ik voel nu echt niet de behoefte die aan te vullen. Ik woon op kamers maar ook nog half bij mijn ouders. Ik heb wel een eigen auto maar dat was het. Ik ben verder alleen verantwoordelijk voor mijzelf en nergens anders voor. Ik ben nu student en wil lekker genieten van mijn studentenleven, sparen zit er met mijn manier van leven niet in en dat accepteer ik. Kan je onverstandig of naïef noemen (is het misschien ook!) maar ik kies daar zelf voor en ik maak me er niet druk om. Ik werk naast mijn studie hard genoeg voor mijn geld en van dat geld wil ik dan ook gewoon genieten. Zolang ik mijn rekeningen kan betalen en me bewust ben van wat ik uitgeef, vind ik het goed.
Deze reactie kan misschien bot overkomen maar zo bedoel ik het absoluut niet, zie jullie reacties ook niet als een aanval want mijn beeld op de wereld is realistisch genoeg dus ik snap helemaal wat jij bedoelt, maar dit is hoe ik erover denk.
Deze reactie kan misschien bot overkomen maar zo bedoel ik het absoluut niet, zie jullie reacties ook niet als een aanval want mijn beeld op de wereld is realistisch genoeg dus ik snap helemaal wat jij bedoelt, maar dit is hoe ik erover denk.
Toet- Lady Post-a-lot
Ik spaar nu ook helemaal niet overdreven veel. Ik geniet er liever van om 3x in de week leuke dingen te doen dan dat ik als het moet een nieuwe wasmachine en een nieuwe bank en een nieuwe tv tegelijk kan kopen. Ik kan van mijn spaargeld dingen opvangen/vakanties betalen en verder doe ik lekker veel leuke dingen.
Ook vang ik af en toe wat dingen voor mijn vriend op. Die moet alles zelf betalen (doet fulltime studie en werkt daarnaast 2,5 dag) en ik kan het nu missen dus dat doe ik met liefde. Ik betaal geen vast bedrag maar koop schoenen voor hem als hij het nodig heeft etc. Dat doe ik echt duizend keer liever dan dat ik op mijn geld zit .
Ik maak me daar ook geen zorgen om eigenlijk. Ik vind het knap van mensen die 50.000 euro op de bank hebben staan, maar waarom?!
Ook vang ik af en toe wat dingen voor mijn vriend op. Die moet alles zelf betalen (doet fulltime studie en werkt daarnaast 2,5 dag) en ik kan het nu missen dus dat doe ik met liefde. Ik betaal geen vast bedrag maar koop schoenen voor hem als hij het nodig heeft etc. Dat doe ik echt duizend keer liever dan dat ik op mijn geld zit .
Ik maak me daar ook geen zorgen om eigenlijk. Ik vind het knap van mensen die 50.000 euro op de bank hebben staan, maar waarom?!
Gast- Gast
In een toekomstig koophuis steken, later een dure auto van kopen, trouwen, kinderkamer, woning opknappen etc. etc. Ik kan genoeg dingen bedenken eigenlijk.Harrison schreef: Ik vind het knap van mensen die 50.000 euro op de bank hebben staan, maar waarom?!
Rush- Lady Post-a-lot
Rush schreef:In een toekomstig koophuis steken, later een dure auto van kopen, trouwen, kinderkamer, woning opknappen etc. etc. Ik kan genoeg dingen bedenken eigenlijk.Harrison schreef: Ik vind het knap van mensen die 50.000 euro op de bank hebben staan, maar waarom?!
Ik kan ook genoeg bedenken natuurlijk maar ik snap ook wat Harrison bedoelt. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld best veel spaargeld + een koophuis waarvan de hypotheek volledig afgelost is. Ze hebben maar een heel laag maandsalaris omdat mijn vader ziek is en nóg wil mijn moeder iedere maand sparen. Knap dat ze het doet hoor maar ik snap de logica niet. Ga lekker leven mens, ze zijn allebei rond de 55 jaar, dat geld krijgen ze niet eens meer op. (niet quoten)
Toet- Lady Post-a-lot
Ja op een bepaalde leeftijd kan je het misschien beter uitgeven dan blijven sparen, als je dood bent heb je er niks meer aan. Maar op onze leeftijd is het toch niet zo raar om zoveel mogelijk te willen sparen?
Rush- Lady Post-a-lot
Misschien wil ik ook wel gewoon te veel doen. Ik hou van reizen/vakanties dus ik stop daar liever mijn geld in dan sparen voor een auto waar ik toch niks aan heb in Amsterdam . We hebben geen eigen huis, er komt voorlopig geen baby en ook geen huwelijk. Mijn prioriteiten liggen nu gewoon ergens anders.
Dat neemt niet weg dat ik wel begrijp dat anderen het doen hoor! Heerlijk toch dat als je wilt gaan trouwen dat je niet eerst 2 jaar hoeft te sparen!
Dat neemt niet weg dat ik wel begrijp dat anderen het doen hoor! Heerlijk toch dat als je wilt gaan trouwen dat je niet eerst 2 jaar hoeft te sparen!
Gast- Gast
Ik wilde na de geboorte van kleine Henk gaan sparen voor een bruiloft. Nu is onze favoriete trouwlocatie afgebrand, weg spaardoel
En de babykamer hebben we al, met onze auto zijn we ook heel blij en voorlopig gaan we nog geen huis kopen.
En de babykamer hebben we al, met onze auto zijn we ook heel blij en voorlopig gaan we nog geen huis kopen.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Rush schreef:Ja op een bepaalde leeftijd kan je het misschien beter uitgeven dan blijven sparen, als je dood bent heb je er niks meer aan. Maar op onze leeftijd is het toch niet zo raar om zoveel mogelijk te willen sparen?
Dat is zeker niet raar maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. En ik kies er dus voor dat pas te doen wanneer ik afgestudeerd ben en een baan heb.
Toet- Lady Post-a-lot
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel geld hebben jullie iedere maand over?
» Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?
» Je huis te koop hebben staan...
» Wat hebben jullie nu in de vensterbank staan?
» Hoeveel geld geef jij per maand uit aan....
» Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?
» Je huis te koop hebben staan...
» Wat hebben jullie nu in de vensterbank staan?
» Hoeveel geld geef jij per maand uit aan....
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: