Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

+10
Susan
Exogenesis
Sanne
Printje
xxjojootjexx
Pussycat
Smaragdje
Flip Fluitketel
CCC
Caroow
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Caroow vr 22 feb 2013 - 2:49

Ik dacht altijd dat de vader maximaal 2 dagen vrij zou krijgen voor de bevalling. Maar nu lees ik ook over calamiteitenverlof en begin ik te twijfelen over waar mijn vriend recht op heeft.

Stel, de bevalling begint op maandagmiddag hij hij moet daardoor eerder van het werk weg, is dit dan zijn eerste vrije dag? Dus dat hij dat woensdag weer moet beginnen?

En stel dat ik de middag voor zijn 2 vrije dagen beval, heeft hij dan alleen die dag van bevalling? Of ook de eerste werkdag na het weekend? Of zelfs 2 dagen na het weekend?

Kan het ook zo zijn, door overmacht vanuit het bedrijf, dat hij de dag na de bevalling weer moet beginnen en hij die dag op een ander moment terug krijgt

Ik weet niet of het nog uitmaakt, maar hij werkt onder de Horeca Cao.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  CCC vr 22 feb 2013 - 3:09

Mijn vriend werkt ook in de horeca. Maar is wel eigen baas tot zover. Toevallig is de bevalling begonnen op de eerste dag van zijn lange vrije weekend. Dit is dan ook gerekend als zijn vrije weekend, daarna hebben ze geloof ik 2 dagen bevallingsverlof gerekend en daarna zijn opgenomen verlofdagen. Zal het zo eens navragen als hij thuis is.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Flip Fluitketel vr 22 feb 2013 - 3:13

Mijn man werkt niet in de horeca. Maar heeft bij beide bevalling die op een gewone werkdag begonnen 'vrij' gekregen. Uiteindelijk zijn ze beide in het weekend geboren en had mijn man nog 2 werkdagen verlof volgens CAO na de bevalling.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Smaragdje vr 22 feb 2013 - 3:17

Hier ook horeca cao. Hij is bij de eerste de dag van de bevalling vrij geweest (maar mijn zoontje is iets voor enen 's middags geboren) en de dag erna.

Zijn al ingeplande vrije dagen mogen ze niet tot dit verlof rekenen. Als jij op maandag bevalt en hij is dinsdag al vrij, dan wordt woensdag zijn tweede verlofsdag. Ze mogen van hem trouwens ook niet verwachten dat hij een dag hiervan terugkomt. Dit werd ons verteld in iedergeval, toen wij dat na hebben gevraagd.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Flip Fluitketel vr 22 feb 2013 - 3:23

Smaragdje schreef:

Zijn al ingeplande vrije dagen mogen ze niet tot dit verlof rekenen. Als jij op maandag bevalt en hij is dinsdag al vrij, dan wordt woensdag zijn tweede verlofsdag.

Dit had mijn idd ook. Dinsdag is altijd zijn vrije dag en telde ze niet mee. Mogen ze ook niet!
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Caroow vr 15 maa 2013 - 4:40

Ik up mijn topic weer even, misschien dat iemand het antwoord weet..

Mijn vriend is eigenlijk het weekend vrij. Als hij nu dit weekend toch moet werken vanwege ziekte, maar ik ga bevallen.. Gelden dan die dagen die hij moet werken vanwege ziekte als bevallingsverlof?

Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Pussycat vr 15 maa 2013 - 5:02

Ik hoop van niet... maar weet het ook niet 100% zeker.

Blijf dat soort dingen altijd lastig vinden. En 2 dagen ook... zo bizar weinig.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Caroow vr 15 maa 2013 - 5:05

Als ik even uitga van het slechte, als ik dit weekend beval, dan moet mijn vriend maandag, dinsdag en woensdag 's avonds werken. Dan ben ik dus gelijk 3 avonden alleen met de baby Neutral En daar is natuurlijk wel wat aan te doen, onze ouders willen vast helpen, maar ik ben liever natuurlijk met hem thuis. Ik ben heel hard aan het hopen dat ik niet ga bevallen voor maandag!
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  xxjojootjexx vr 15 maa 2013 - 5:13

Stel hij wordt zaterdagavond toch opgeroepen om te werken, en een uur later begin jij te bevallen, dan kan hij weer naar huis komen. Zolang de bevalling duurt gaat dit niet van de 2 dagen af.
Stel je bevalt uiteindelijk zondagavond om 11 uur 's avonds, dan gaan zijn 2 dagen verlof op maandag en dinsdag.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Caroow vr 15 maa 2013 - 5:15

xxjojootjexx schreef:Stel hij wordt zaterdagavond toch opgeroepen om te werken, en een uur later begin jij te bevallen, dan kan hij weer naar huis komen. Zolang de bevalling duurt gaat dit niet van de 2 dagen af.
Stel je bevalt uiteindelijk zondagavond om 11 uur 's avonds, dan gaan zijn 2 dagen verlof op maandag en dinsdag.

Het verlof gaat dus pas in als ik bevallen ben? Dat is wel fijn, als je lang over de bevalling doet dan gaat dit niet ten koste van de tijd die hij heeft met z'n pasgeboren kind.

Pff ik heb al zoveel stress hierdoor gehad, ik ben inmiddels aan het hopen dat ik ingeleid word en dit van te voren weet, zodat ze er op zijn werk rekening mee kunnen houden.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  xxjojootjexx vr 15 maa 2013 - 8:31

Dat klopt inderdaad, het verlof gaat in nadat het kindje eruit is:)

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Printje vr 15 maa 2013 - 8:56

Volgens mij klopt dat niet...de dag vd bevalling is toch al de eerste dag gewoon. N is om 8.37 uur geboren en dat werd volgens mij geteld als eerste dag. Mijn man had daarna nog twee weken vrij.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Sanne vr 15 maa 2013 - 8:59

xxjojootjexx schreef:Dat klopt inderdaad, het verlof gaat in nadat het kindje eruit is:)

Volgens mij klopt dat niet. De vader heeft recht op twee vrije dagen, dat is 1 dag voor de bevalling en 1 dag voor de geboorteaangifte.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Printje vr 15 maa 2013 - 9:00

Sanne schreef:
xxjojootjexx schreef:Dat klopt inderdaad, het verlof gaat in nadat het kindje eruit is:)

Volgens mij klopt dat niet. De vader heeft recht op twee vrije dagen, dat is 1 dag voor de bevalling en 1 dag voor de geboorteaangifte.

Ja dat was het volgens mij.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  xxjojootjexx vr 15 maa 2013 - 9:02

Sanne schreef:
xxjojootjexx schreef:Dat klopt inderdaad, het verlof gaat in nadat het kindje eruit is:)

Volgens mij klopt dat niet. De vader heeft recht op twee vrije dagen, dat is 1 dag voor de bevalling en 1 dag voor de geboorteaangifte.

Bij ons was het beide keren wel zo. Ene keer begon de bevalling s nachts en was ik half 5 s avonds bevallen. Daarna was man 2 dagen vrij.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  xxjojootjexx vr 15 maa 2013 - 9:04

Zie hier.. Het heet Kraamverlof en moet binnen 4 weken na de bevalling op te nemen. Het hoeft dus ook niet direct.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kraamverlof_(Nederland)

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  xxjojootjexx vr 15 maa 2013 - 9:06

En ik zie nu dat de dagen van de bevalling en de dag van aangifte doen onder calimiteitenverlof valt.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Exogenesis ma 8 jul 2013 - 3:42

Even een oud topic uppen.

Ik vind dat dit in Nederland eigenlijk bar slecht geregeld is. Waarom niet een week? Of 8 dagen, net als de kraamzorg (toch?).
 
Gelukkig kondigde mijn man gister ineens aan dat hij dagen aan het sparen is. Als ons kind er dan is, neemt hij een paar weken vrij. Dat had ik nooit verwacht en vind ik zó lief! I love you 

Maar even het volgende: stel je begint de ene dag 's middags met de bevalling om een uur of 3 en de volgende dag rond dat tijdstip wordt het geboren. Is je man dan direct zijn 2 dagen al kwijt?
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Susan ma 8 jul 2013 - 4:01

Als je man op die eerste dag de hele dag thuis is geweest wel, als hij pas halverwege naar huis is gekomen dan kan hij beter gewoon een paar uurtjes vrij nemen en de twee dagen daarna als verlofdagen opnemen. Zij hoeven niet te weten dat de bevalling op die eerste dag al was begonnen, lijkt mij.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Exogenesis ma 8 jul 2013 - 4:07

Dan zou ik dat inderdaad zo doen. Maar je kunt het ook ongelukkiger treffen natuurlijk (als in: om 11 uur 's ochtends beginnen en vervolgens 30 uren liggen te bevallen).
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Linda ma 8 jul 2013 - 5:47

De tijd tijdens het bevallen viel bij mijn man z'n CAO onder calamiteitenverlof (onbetaald), zo stom.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Exogenesis ma 8 jul 2013 - 5:52

Echt zonde ja!
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Linda ma 8 jul 2013 - 6:00

Exogenesis schreef:Echt zonde ja!

Hier was het gelukkig niet nodig. Bij m'n dochter begon de bevalling toen hij uit z'n werk kwam en ik beviel om 3 uur 's nachts.
En bij m'n zoon begon het op vrijdag (zijn vrije dag) en beviel ik stipt om 00.00 uur.
Maar ik vind het wel raar dat dat zo werkt, want je hebt zo iets toch niet in de hand...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Slakje ma 8 jul 2013 - 6:19

Ik vind het ook erg slecht geregeld. 

Bij ons krijgt de vader 10 dagen (geloof dat de dag van de bevalling erbij zit). Ik vind het barweinig... 

Gelukkig heeft mijn vriend veel verlofdagen. Hij heeft rond de periode van de bevalling een maand verlof genomen, kan dit eventueel verlengen en heeft dan nog die 10 dagen waar hij recht op heeft. Heerlijk!
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  piene1983 ma 8 jul 2013 - 6:38

Mijn vriend had twee dagen vrij. De dag van de bevalling was op een vrijdag en de dag van aangeven op maandag. Volgens mij heeft de partner in ieder geval recht op verlof om het kind aan te geven op een werkdag na de bevalling. Hoe dat verder zit met meerdaagse bevallingen weet ik niet, die van mij duurde "slechts" 12 uur.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Verlof tijdens en na de bevalling (vader) Empty Re: Verlof tijdens en na de bevalling (vader)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum