Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Trombose?! (even advies nodig)

+6
marjoleinnn
Lady4
M@niek
joyce0606
Tiana
SDL
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Trombose?! (even advies nodig) Empty Trombose?! (even advies nodig)

Bericht  SDL za 16 feb 2013 - 11:51

Ik heb 2 weekjes een nuva-ring gedragen, deze heb ik er afgelopen week uitgehaald vanwege klachten. Gisteren viel me tijdens het douchen op dat ik 1 dikke enkel had maar ik dacht dat het misschien kwam door vermoeidheid ofzo. Net tijdens het afdrogen, zag ik dat er nog steeds een ei aan de binnenkant van mijn enkel zit. Door het verhaal van Charles, haar longembolie door anticonceptie, ben ik nu even ongerust.
Zou een opgezette enkel (het zit net boven mijn enkel) trombose kunnen zijn en stel dat dit het is, kun je dan wachten tot maandag met de dokter bellen of is dit iets wat dan spoed heeft?
Ik heb trouwens mijn enkel niet gestoten, ik heb hem niet verzwikt en ik heb geen kilometers gelopen.
SDL
SDL
Prater
Prater

Aantal berichten : 952
Punten : 1030
Registratiedatum : 17-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Trombose?! (even advies nodig) Empty Re: Trombose?! (even advies nodig)

Bericht  Tiana za 16 feb 2013 - 11:54

Is je huid verkleurd? Blauw of rood aan het worden? Doet het pijn? Anders zou het ook kunnen dat je vocht vast houdt. In dat geval moet je ervoor zorgen dat je voet hoger ligt dan je heup.
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  joyce0606 za 16 feb 2013 - 11:56

Als het tombose is meteen!!! De dokter bellen.......ik neem aan dat je weet wat trombose is....en dat dit zeer gevaarlijk kan zijn mocht het propje doorschieten....dus uhmm nee absoluut niet wachten en bij twijfel zeker bellen!
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902

Bericht  SDL za 16 feb 2013 - 11:57

Ja, ik heb mijn voeten nu even omhoog gegooid en het lijkt alweer wat minder te worden, kan het dan geen kwaad?
Ik houd nogal snel vocht vast maar omdat het nu zo plaatselijk is, ben ik wat bangig.
SDL
SDL
Prater
Prater

Bericht  SDL za 16 feb 2013 - 11:58

joyce0606 schreef:Als het tombose is meteen!!! De dokter bellen.......ik neem aan dat je weet wat trombose is....en dat dit zeer gevaarlijk kan zijn mocht het propje doorschieten....dus uhmm nee absoluut niet wachten en bij twijfel zeker bellen!
Ha, ja ik weet wel wat het is en hoe gevaarlijk het is maar ik weet niet zo goed hoe ik het kan herkennen behalve dan plaatselijk "vocht". Mijn huid is niet verkleurd en het voelt hard aan.
SDL
SDL
Prater
Prater

Bericht  M@niek za 16 feb 2013 - 12:00

Meestal voelt het warm aan en de huid glanst ook. Het been voelt ook vermoeid aan. Maar als je het niet vertrouwd zou ik even bellen hoor.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  SDL za 16 feb 2013 - 12:08

M@niek schreef:Meestal voelt het warm aan en de huid glanst ook. Het been voelt ook vermoeid aan. Maar als je het niet vertrouwd zou ik even bellen hoor.
Nee, dat doet het niet. Dan laat ik het gewoon even zo en ga ik vanavond wat verhoogd slapen. We zitten momenteel in een verbouwing/verhuizing en het dagelijkse leven gaat ook door. Misschien heb ik een gestresste enkel Very Happy.
Ik wacht het nog een nachtje af en als het er morgenochtend nog steeds zit, bel ik even de HAP voor advies.
SDL
SDL
Prater
Prater

Bericht  Lady4 zo 17 feb 2013 - 3:14

Joyce, jouw reactie vind ik wel wat overdreven hoor. Zo dodelijk is een trombosebeen nou ook niet direct.

Het klinkt mij niet in de oren als een trombosebeen. Dan is je hele kuitbeen vaak glanzend, gezwollen en soms ook paars/rood/blauw verkleurd en niet alleen een bepaald gedeelte. Heb je niet een misstap gemaakt en daardoor een verstuiking opgelopen?

Al met al kunnen wij het natuurlijk niet beoordelen, maar het klinkt niet als een acuut probleem waar nu naar gekeken moet worden.

Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  marjoleinnn zo 17 feb 2013 - 3:29

Lady4 schreef:Joyce, jouw reactie vind ik wel wat overdreven hoor. Zo dodelijk is een trombosebeen nou ook niet direct.

Het klinkt mij niet in de oren als een trombosebeen. Dan is je hele kuitbeen vaak glanzend, gezwollen en soms ook paars/rood/blauw verkleurd en niet alleen een bepaald gedeelte. Heb je niet een misstap gemaakt en daardoor een verstuiking opgelopen?

Al met al kunnen wij het natuurlijk niet beoordelen, maar het klinkt niet als een acuut probleem waar nu naar gekeken moet worden.

Klinkt mij ook inderdaad niet echt als trombose.

Een trombosebeen kan dan wel niet meteen zo dodelijk zijn, maar een client bij ons die had de klachten die wel op een trombosebeen leken en die moest wel acuut naar het ziekenhuis om meteen een echo etc. te laten maken. Hij mocht van de huisarts niet meer wachten op de deeltaxi maar moest een gewone taxi bellen. Achteraf was het geen trombosebeen.
Een trombosebeen kan echt wel gevaarlijk zijn, en het kan wel nodig zijn dat je toch meteen contact opneemt met de huisarts als de symptomen erop lijken. Beter wat vroeger contact opgenomen dan te laat lijkt mij..
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  nina zo 17 feb 2013 - 4:28

Ik zou zeker als je steeds meer pijn hebt of het niet vertrouwt maandag even naar de huisarts. Ik kreeg op vrijdag een beetje last van mijn been, zaterdag erger en zondag kon ik praktisch niet meer lopen!
Maandags bij de huisarts dacht hij aan een spierscheuring want er was niets te zien aan de buitenkant (vaak kun je een trombosebeen aan de buitenkant zien). Ik hoor hem nog zeggen: misschien is het wel trombose maar daar is geen aanleiding voor dus dat kan niet. Toen hij dat zei vroeg ik of dat moeilijk te onderzoeken was en toen zei hij, ach ga voor de zekerheid morgen maar bloedprikken. En woensdagochtend werd ik gebeld dat 's Middags gelijk naar het ziekenhuis moest! En het zat tot halverwege mijn bovenbeen helemaal vol!

Ik wil je niet bang praten maar als het niet goed voelt, ga zeker dan langs de huisarts morgen. Ik ben nu 2 jaar verder en moet nu mijn hele leven een steunkous dragen omdat mijn aderen blijven beschadigd zijn (post trombonisch syndroom)

Voor meer vragen, kan hier maar ook wel via pm.
Hopelijk valt het mee!
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966

Bericht  joyce0606 zo 17 feb 2013 - 7:43

Ik werk o.a. op vasculaire geneeskunde..... hier wordt niet licht gedacht over een mogelijke trombose been, dat is hier code rood. 9 van de 10 loopt het niet zo hard...maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ik bedoel er alleen mee te zeggen als het zoiets ernstigs kan zijn, bellen en niet een berichtje plaatsten op een forum!
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902

Bericht  SDL zo 17 feb 2013 - 8:03

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgenochtend de dokter bellen. Er zit rondom mijn enkel veel vocht maar ook mijn kuit zit vol vocht en ik heb steeds kramp in die kuit en het maakt me gewoon wat onrustig. (Meer in mijn achterhoofd .. het zal toch niet...)
SDL
SDL
Prater
Prater

Bericht  Lady4 zo 17 feb 2013 - 8:59

joyce0606 schreef:Ik werk o.a. op vasculaire geneeskunde..... hier wordt niet licht gedacht over een mogelijke trombose been, dat is hier code rood. 9 van de 10 loopt het niet zo hard...maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ik bedoel er alleen mee te zeggen als het zoiets ernstigs kan zijn, bellen en niet een berichtje plaatsten op een forum!

Je hebt ook wel een punt, maar om nu per direct naar de dokter te rennen. Het klinkt wat mij betreft echt niet als een DVT. En daarbij, niet elke DVT wordt een longembolie en niet elke longembolie ontstaat vanuit een DVT.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  nina zo 17 feb 2013 - 9:01

SDL schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgenochtend de dokter bellen. Er zit rondom mijn enkel veel vocht maar ook mijn kuit zit vol vocht en ik heb steeds kramp in die kuit en het maakt me gewoon wat onrustig. (Meer in mijn achterhoofd .. het zal toch niet...)
Goed dat je even de dokter belt. Beter te snel, dan dat je te laat er bij bent.
Ik hoop heel erg voor je dat het mee valt. (Ik weet dat er ergere dingen zijn maar ik vind trombose flink k*t)
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  Tiara zo 17 feb 2013 - 9:05

Mijn been was ook echt warm, glanste en was ontzettend dik en het deed echt veel pijn. Ik heb er een paar dagen mee gelopen. Het klinkt niet echt als trombose, maar ik zou voor de zekerheid morgen even er naar laten kijken. Bij iedereen kunnen klachten weer anders zijn.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643

Bericht  Lady4 zo 17 feb 2013 - 9:15

SDL schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgenochtend de dokter bellen. Er zit rondom mijn enkel veel vocht maar ook mijn kuit zit vol vocht en ik heb steeds kramp in die kuit en het maakt me gewoon wat onrustig. (Meer in mijn achterhoofd .. het zal toch niet...)

Het is dus wel je hele kuit en niet alleen je enkel? Plus de krampen is dat wel een ander verhaal dan in je openingspost. Al met al goed dat je er morgen even een afspraak voor maakt.

Nina, hoe gaat het met jouw (trombose)been? Is dat inmiddels genezen?
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  SDL zo 17 feb 2013 - 9:30

Ja, dat met die kuit viel me vandaag op (zowel die kramp als het vocht). Dat was er al alleen nu sta ik er meer bij stil. Het zal vast niets erg zijn maar ik laat er gewoon even naar kijken en ik hou jullie op de hoogte.
SDL
SDL
Prater
Prater

Bericht  Pinkel zo 17 feb 2013 - 10:12

Hoi SDL,

Ik heb ook 2 jaar geleden een trombosebeen gehad. Alleen had ik niet het klassieke beeld wat passend is bij een trombosebeen. Ik had het gevoel alsof er een groot elastiek rondom mijn knie zat wat steeds strakker getrokken werd. Mijn been was niet verkleurd, warm of dik.
De kramp in je kuit zou goed bij een trombose kunnen passen, maar kan ook veroorzaakt worden door het opgehoopte vocht wat er inzit en is gaan irriteren. Hopelijk kan je morgen bij de dokter terecht en weet je snel wat er aan de hand is.
Pinkel
Pinkel
Prater
Prater

Aantal berichten : 616
Punten : 627
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  nina zo 17 feb 2013 - 21:15

Lady4 schreef:
Nina, hoe gaat het met jouw (trombose)been? Is dat inmiddels genezen?
Lief dat je t vraagt.

Ik ben in november 2012 voor het laatst in het ziekenhuis geweest voor de laatste echo (na 2 jaar). Ik slikte al een jaar geen bloedverdunners meer. Maar uit de echo bleek dat de kleppen in mijn aderen van mijn been lek zijn en daardoor blijvend beschadigd. (Post trombotisch syndroom)
Dat betekent dat ik mijn hele leven een steunkous moet blijven dragen. Er zijn veel ergere dingen maar dit vond ik toch best heel naar. Af en toe (vooral als ik weekends m'n steunkous niet gelijk aan doe als ik uit bed stap) kan mijn been ook nog echt pijn doen. Voorheen was ik altijd bang dat dan de bloedstolsels terug waren maar nu weet ik dat als de pijn weer snel weg gaat, zoals nu in alle gevallen, dat niet zo is. Plus dat ik erop vertrouw dat als het niet goed is, ik dat echt wel voel. Zoals toen de trombose in de eerste plaats ontstond; ik was niet bang dat er iets ernstigs met m'n been aan de hand was, ik wist het omdat ik gewoon echt niet goed voelde.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  Tiara zo 17 feb 2013 - 23:05

Hoe gaat het nu sdl?
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643

Bericht  Lady4 zo 17 feb 2013 - 23:51

Jeetje, wat rot dat je levenslang een steunkous moet dragen zeg. Dat het alweer twee jaar geleden is en dat je alweer een jaar van de bloedverdunners af bent. De tijd gaat echt snel.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  nina ma 18 feb 2013 - 7:08

Nou inderdaad!!!

Ik ben ook heel benieuwd hoe het met TO is.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  Exogenesis ma 18 feb 2013 - 7:19

Ik ook!

Ik heb zelf ook regelmatig last van gezwollen benen. Ze staan dan helemaal strak. Een putje er in maken, kan niet, dus geen vocht? Ik vind het altijd maar eng. Alleen ben ik er nog nooit mee naar de dokter gegaan, omdat het niet dagelijks voorkomt en het eigenlijk altijd aan het einde van de dag zichtbaar is.

Beetje topicvervuiling, sorry TO daarvoor, maar misschien wil iemand (één van de medische meiden) er iets over zeggen?
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Bericht  Lady4 ma 18 feb 2013 - 8:13

Lastig te zeggen Exo. Het zou best vocht kunnen zijn hoor, of een soort spierkrampen. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Als het trombose zou zijn, zou het waarschijnlijk niet komen en gaan.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Exogenesis ma 18 feb 2013 - 9:04

En het is ook niet rood/blauw/paars. Het staat alleen strak en is dik. Vaak is het ene been dikker dan het ander. Zodanig, dat het verschil opvalt. Mijn man ziet het ook. Ik loop de hele dag. Misschien is het ook wel vermoeidheid ofzo.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: