Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borstvoeding -> kolf vraag

+2
Pussycat
Ella
6 plaatsers

Ga naar beneden

Borstvoeding -> kolf vraag Empty Borstvoeding -> kolf vraag

Bericht  Ella di 12 feb 2013 - 23:48

Ik geef volledige borstvoeding. Nu komen er momenten aan dat ik liever een keer afgekolfde voeding geef. Omdat de situatie het dan even niet toelaat om borstvoeding te geven.

Volgende week wil ik dus voor de zekerheid een flesje borstvoeding mee hebben. Voor het geval de kleine man voor een voeding komt. Het is namelijk krap qua tijd.

Alleen hoeveel cc moet ik dan afkolven? Ik heb echt geen idee Embarassed
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding -> kolf vraag Empty Re: Borstvoeding -> kolf vraag

Bericht  Pussycat wo 13 feb 2013 - 0:38

Heb je al eens geoefent met flesjes? Anders zou ik sowieso eerst thuis oefenen. Straks pakt ie de fles niet.
Dan zie je gelijk hoeveel cc je ongeveer nodig hebt.

Maar dan nog zou ik lekker je borsten goed leeg kolven en wat je over hebt bewaar je in de koelkast/diepvries.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Sanne wo 13 feb 2013 - 0:39

Ella schreef:Ik geef volledige borstvoeding. Nu komen er momenten aan dat ik liever een keer afgekolfde voeding geef. Omdat de situatie het dan even niet toelaat om borstvoeding te geven.

Volgende week wil ik dus voor de zekerheid een flesje borstvoeding mee hebben. Voor het geval de kleine man voor een voeding komt. Het is namelijk krap qua tijd.

Alleen hoeveel cc moet ik dan afkolven? Ik heb echt geen idee Embarassed

Als richtlijn kun je hanteren: 150 x lichaamsgewicht / aantal voedingen per etmaal.

Dus als je kindje 5 kilo weegt en 8 voedingen drinkt per etmaal, kom je op 150 x 5 / 8 = 94 cc per voeding.
Je zou dan een flesje kunnen maken van 100, of eerst 70 cc en als je kind dan nog honger heeft, dat je dan nog een beetje warm maakt. Dit is wel een richtlijn, uiteindelijk is het uitproberen en kun je beter iets teveel hebben dan te weinig.

Ook zijn er borstgevoede kindjes die weinig drinken uit een fles en de 'schade' later live bij moeder inhalen.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Muppetje wo 13 feb 2013 - 0:43

Kan je niet gewoon voeden waar je heen gaat?

L dronk meteen goed uit de fles maar dat hoeft inderdaad niet. En hoeveel je moet hebben, tsja, lastig, dat verschilt zo per kind. Denk dat 100 sowiezo meer dan genoeg moet zijn

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820

Bericht  Ella wo 13 feb 2013 - 0:46

Muppetje: nee ik kan/wil daar niet zelf voeden.

Pussycat: in het zkh heeft hij tijdelijk flesjes gehad ivm bijvoeding en dat ging goed.

Sanne: thanx voor het schema!
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 13 feb 2013 - 1:15

Misschien kun je daar wel even apart zitten met hem om hem toch live te voeden?

Gast
Gast

Bericht  Viva wo 13 feb 2013 - 1:53

Ella, hoe lang is het geleden dat hij met de fles gevoed werd?
Volgens mij moet je dit namelijk elke dag een beetje oefenen...
Wij zijn 1 week voor het nodig was begonnen, eigenlijk te laat maar gelukkig gelukt!
Over de hoeveelheid zou ik dat rekensommetje hierboven proberen.
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  Ella wo 13 feb 2013 - 2:30

Viva schreef:Ella, hoe lang is het geleden dat hij met de fles gevoed werd?
Volgens mij moet je dit namelijk elke dag een beetje oefenen...
Wij zijn 1 week voor het nodig was begonnen, eigenlijk te laat maar gelukkig gelukt!
Over de hoeveelheid zou ik dat rekensommetje hierboven proberen.

Dat is al wel even geleden. Ik voed nu met een tepelhoedje. Dat scheelt misschien wel, dat hij dan makkelijker weer de fles pakt.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Bericht  Eva1985 wo 13 feb 2013 - 4:00

Mijn dochtertje krijgt ook volledige borstvoeding en ook ik voed met een tepelhoedje.
Hier hebben gewoon een keer op een avond een flesje geprobeerd dat ik gekolfd had.. ze pakte de fles gelijk heel goed.
Ik kolf mijn borsten gewoon helemaal leeg. De ene keer komt er meer uit dan de andere keer.
Bij mij komt er links ook altijd meer uit dan rechts.
Hier krijgt ze ongeveer 90 tot 100 cc per flesje. Ze is nu 5,5 week oud. Dus ik zou het gewoon proberen!
Voed jij met een tepelhoedje op verzoek van de verloskundige/kraamverzorgster?
Eva1985
Eva1985
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 144
Registratiedatum : 20-02-12

Bericht  Ella wo 13 feb 2013 - 4:19

Eva1985 schreef:Mijn dochtertje krijgt ook volledige borstvoeding en ook ik voed met een tepelhoedje.
Hier hebben gewoon een keer op een avond een flesje geprobeerd dat ik gekolfd had.. ze pakte de fles gelijk heel goed.
Ik kolf mijn borsten gewoon helemaal leeg. De ene keer komt er meer uit dan de andere keer.
Bij mij komt er links ook altijd meer uit dan rechts.
Hier krijgt ze ongeveer 90 tot 100 cc per flesje. Ze is nu 5,5 week oud. Dus ik zou het gewoon proberen!
Voed jij met een tepelhoedje op verzoek van de verloskundige/kraamverzorgster?

Kijk een positief verhaal. Die van ons zijn even oud dus. Dan ga ik ook gewoon 100 cc kolven. Het is gewoon dat ik het even achter de hand hebt. Mochten we niet op tijd thuis zijn voor de voeding. Ik ben op advies van van de verloskundige en kraamhulp begonnen met een tepelhoedje, omdat mijn tepels kloven hadden. Heb het nog een keer zonder geprobeerd maar ging weer veel pijn doen, dus zet het denk ik gewoon voort zo. Misschiet dat ik het binnenkort weer eens zonder ga proberen. In het zkh ben ik bij een lacatatieverpleegkundige geweest en zij had 3 kinderen 9 maanden lang met een tepelhoedje gevoed.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Bericht  Eva1985 wo 13 feb 2013 - 4:26

Okee.. ja fijn toch dat zo'n tepelhoedje dan werkt?
Ik ben ermee begonnen, omdat ik heel vlakke tepels heb en mijn dochtertje de tepel niet goed kon pakken. In de kraamweek toen 2 dagen gestopt en toen was ze gelijk afgevallen. Dus nu voed ik gewoon weer met een tepelhoedje.
Kreeg er alleen we veel gezeur over van onder andere mn verloskundige die ook lactatiedeskundige is en van het cb. Maar ik heb zoiets van als het voor ons allebei zo goed werkt, waarom niet?
Mijn dochtertje is geboren op 4 januari. En jouw zoontje?
Hopelijk pakt hij de fles gelijk! Dat zou wel fijn zijn!
En ik geef inderdaad ook en flesje als ik ergens ben waar ik niet wil/kan kolven. Of als er kraamvisite is en het is toevallig etenstijd dan geef ik ook een flesje (hangt er een beetje vanaf wie er op visite is.. bij familie vind ik het niet zo'n probleem om borstvoeding te geven waar zij bij zijn)
Eva1985
Eva1985
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 144
Registratiedatum : 20-02-12

Bericht  Ella wo 13 feb 2013 - 4:29

Ja hier werkt het vooe beide ook dus zet het gewoon voort. Ik heb er hier nergens gezeur mee gehad. Maar als het voor jullie werkt gewoon blijven doen hoor. Mijn zoontje is van de 7de. Ik ga ook binnenkort eens een flesje proberen kijken of hij hem pakt.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud