Samenwonen, gezamenlijke bankrekening?
+19
Slakje
Marcellah89
kajaka88
pindaatje
Annie24
Zora
Arwyn
rianne287
Snirp
Punk'd
Manderijn
girli
Rush
Puggle
Sam
Xanna
Highway
Gympie
Roodtomaatje
23 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Samenwonen, gezamenlijke bankrekening?
Zoals het er nu naar uitziet gaan wij binnenkort samenwonen in een koopwoning.
Hoe doen jullie het met de bankrekening? Hebben jullie ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening waar de vaste lasten vanaf gaan?
Ik weet niet zo goed wat het handigste is. We hebben beiden een inkomen en willen een samenlevingscontract laten opstellen.
Hoe doen jullie het met de bankrekening? Hebben jullie ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening waar de vaste lasten vanaf gaan?
Ik weet niet zo goed wat het handigste is. We hebben beiden een inkomen en willen een samenlevingscontract laten opstellen.
Roodtomaatje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 329
Punten : 394
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Samenwonen, gezamenlijke bankrekening?
Wij hebben het zo geregeld:
- De vaste lasten van het huis gaan van de rekening van mijn vriend af
- Persoonlijke vaste lasten (zorgverzekering, studie, etc) gaan van eigen rekening af
- We hebben een gezamenlijke rekening voor de boodschappen waar we allebei 100 euro per maand op storten
We hebben een samenlevingscontract en daarbij testamenten opgesteld met wat er moet gebeuren bij overlijden.
- Persoonlijke vaste lasten (zorgverzekering, studie, etc) gaan van eigen rekening af
- We hebben een gezamenlijke rekening voor de boodschappen waar we allebei 100 euro per maand op storten
We hebben een samenlevingscontract en daarbij testamenten opgesteld met wat er moet gebeuren bij overlijden.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Wij hebben een gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekening. Hier gaat gewoon alles naar toe en betalen we alles van.
In het begin van onze relatie hadden we daarnaast nog eigen rekening en spaarrekening (maar sinds enige tijd gebruiken wij deze helemaal niet meer.) Destijds maakten we beiden een bedrag over (naar rato) naar de gezamenlijke rekening en hier betaalden we toen onze gezamenlijke kosten van. Zorgverzekering/autoverzekering etc hielden we toen nog apart. Inmiddels zijn we getrouwd en is alles 1 hoop gegaan. Veel fijner!
In het begin van onze relatie hadden we daarnaast nog eigen rekening en spaarrekening (maar sinds enige tijd gebruiken wij deze helemaal niet meer.) Destijds maakten we beiden een bedrag over (naar rato) naar de gezamenlijke rekening en hier betaalden we toen onze gezamenlijke kosten van. Zorgverzekering/autoverzekering etc hielden we toen nog apart. Inmiddels zijn we getrouwd en is alles 1 hoop gegaan. Veel fijner!
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Wij hebben een gezamenlijke rekening en beiden een eigen betaal en spaarrekening. Het is bij ons zo gekomen omdat we geen samenlevingscontract of partnerschap hebben. We storten nu beiden een x bedrag op de gezamenlijke rekening en er worden maandelijks bepaalde kosten van onze eigen rekeningen afgeschreven (zaken die al zo waren voor we gingen samenwonen).
Volgend jaar willen we alle inkomsten en betalingen omzetten naar de gezamenlijke rekening. Wel houden we beiden onze eigen betaalrekeningen aan. Ik vind het persoonlijk prettig om ook wat eigen geld te besteden te hebben zonder dat mijn partner alles direct ziet (voor cadeautjes etc.)
Volgend jaar willen we alle inkomsten en betalingen omzetten naar de gezamenlijke rekening. Wel houden we beiden onze eigen betaalrekeningen aan. Ik vind het persoonlijk prettig om ook wat eigen geld te besteden te hebben zonder dat mijn partner alles direct ziet (voor cadeautjes etc.)
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Wij hebben een lopende rekening samen, een boodschappen rekening samen, een stuk of 3 spaarrekeningen samen.
Helemaal niks meer apart.
Helemaal niks meer apart.
Sam- Kletskop
- Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12
1 gezamelijke spaarrekening, 1 gezamelijke rekening waar alle lasten en boodschappen af gaan en dan gewoon ieder een lopende rekening waar het loon binnenkomt. Hier blijft ook bij allebei geld op staan om zelf te besteden.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Wat jij beschrijft heeft eigenlijk mijn voorkeur. Ik vind het toch wel fijn om (zeker in het begin) toch wat dingen gescheiden te kunnen houden.Highway schreef:Wij hebben een gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekening. Hier gaat gewoon alles naar toe en betalen we alles van.
Aangezien ik nog een jaar moet studeren, moeten we het komende jaar even naar rato betalen. Daarna hoop ik vrij snel een baan te hebben en alles eerlijker te kunnen gaan verdelen!
En jullie storten gewoon beide een x bedrag naar de gezamenlijke rekening dan?Puggle schreef:1 gezamelijke spaarrekening, 1 gezamelijke rekening waar alle lasten en boodschappen af gaan en dan gewoon ieder een lopende rekening waar het loon binnenkomt. Hier blijft ook bij allebei geld op staan om zelf te besteden.
En hoe doen jullie het dan allemaal als jullie een keer uit eten gaan bijvoorbeeld? Gaat dat dan van de gezamenlijke rekening af of betalen jullie bv. om en om?
Gaat allemaal van de gezamelijke af. Van die rekening doen we gewoon heel de maand alles van. Dat eigen geld is gewoon een klein bedrag voor jezelf. Als ik bijv leuke oorbellen zie of een leuk shirtje.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Wij hebben geen gezamenlijke rekeningen. De vaste lasten hebben we verdeeld en dingen zoals de gemeentelijke lasten betaald m`n vriend ineens en dan betaal ik hem 'mijn' deel.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Buiten het samenlevingscontract en het testament gaat het bij ons ook zo.Gympie schreef:Wij hebben het zo geregeld:
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Rush schreef:Wij hebben geen gezamenlijke rekeningen. De vaste lasten hebben we verdeeld en dingen zoals de gemeentelijke lasten betaald m`n vriend ineens en dan betaal ik hem 'mijn' deel.
Zo doen wij het ook. Wij hebben alles verveeld naar evenredigheid van inkomen.
Ik kan met mijn parttime baan natuurlijk niet de helft van alle vaste lasten betalen. Boodschappen doen we door de helft. Beide evenveel, en dat heb ik maandelijks te besteden voor de boodschappen.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Dat lijkt me ook wel handig eigenlijk. Scheelt een hoop gedoe.Manderijn schreef:Rush schreef:Wij hebben geen gezamenlijke rekeningen. De vaste lasten hebben we verdeeld en dingen zoals de gemeentelijke lasten betaald m`n vriend ineens en dan betaal ik hem 'mijn' deel.
Zo doen wij het ook. Wij hebben alles verveeld naar evenredigheid van inkomen.
Ik kan met mijn parttime baan natuurlijk niet de helft van alle vaste lasten betalen. Boodschappen doen we door de helft. Beide evenveel, en dat heb ik maandelijks te besteden voor de boodschappen.
Zoals het er nu naar uitziet gaat mijn vriend de hypotheeklasten betalen en ik de overige vaste lasten. Boodschappen gewoon delen.
Toch nog maar eens goed over nadenken hoe we dat willen!
Wij hebben beide een eigen rekening en spaarrekening. Samen hebben we een gezamenlijke rekening. We hebben alle vaste lasten bij elkaar opgeteld en dit in tweeën gesplitst. Dit bedrag wordt op de gezamenlijke rekening gestort. Ook de toeslagen gaan naar deze rekening. Telefoonrekening betalen we apart.
Gast- Gast
Wij hebben het zo:
Gezamelijke rekening, daar storten we beide een X bedrag heen en daar wordt de huur van afgeschreven en de boodschappen die we doen. Verder ook het Internet/tv, Waterschap etc. Ook gaan hier de 'dates' vanaf. (of een van ons moet een meevaller hebben gehad en het leuk vinden om te betalen ). We sparen hier ook wat op voor de vakantie eens per jaar. (En dan nog zelf ook wat op ons eigen rekening als het duurder wordt dan gepland).
Beide een persoonlijke rekening. Daar betalen we onze zorg van, telefoons en andere persoonlijke keuzes/dingen.
Gezamelijke rekening, daar storten we beide een X bedrag heen en daar wordt de huur van afgeschreven en de boodschappen die we doen. Verder ook het Internet/tv, Waterschap etc. Ook gaan hier de 'dates' vanaf. (of een van ons moet een meevaller hebben gehad en het leuk vinden om te betalen ). We sparen hier ook wat op voor de vakantie eens per jaar. (En dan nog zelf ook wat op ons eigen rekening als het duurder wordt dan gepland).
Beide een persoonlijke rekening. Daar betalen we onze zorg van, telefoons en andere persoonlijke keuzes/dingen.
Punk'd- Kletskop
- Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we geld op storten voor de gezamelijke vaste lasten, boodschappen en alle dingen die we samen doen, tenzij iemand trakteert.
Verder hebben we gewoon allebei onze eigen rekeningen, waar we onze eigen dingen van betalen.
Verder hebben we gewoon allebei onze eigen rekeningen, waar we onze eigen dingen van betalen.
Gast- Gast
Wij hebben 1 gezamenlijke rekening en een gezamenlijke spaarrekening.
Op deze rekening storten wij elke maand 60% van ons inkomen (ook bij vakantiegeld en 13e maand).
Per maand gaat er een vast bedrag van onze gezamenlijke rekening naar onze gezamenlijke spaarrekening.
Van deze rekening betalen wij onze huur, boodschappen en andere gezamenlijke kosten (weekendjes weg, vakanties, etc.).
Daarnaast hebben we allebei nog een eigen (spaar)rekening, hiervan betalen we eigen kleding, feesten waar we apart naar toe gaan, etc.
Tot nu toe bevalt dit prima.
Over een aantal maanden hopen we een huisje te kopen, dan zal het aandeel in de gezamenlijke rekening misschien hoger worden, maar we zullen sowieso nog wel onze eigen rekening houden denk ik. Zeker als onze persoonlijke uitgaven nog zo uit elkaar liggen (vriend heeft een erg dure smaak qua kleding, schoenen, etc.)
Op deze rekening storten wij elke maand 60% van ons inkomen (ook bij vakantiegeld en 13e maand).
Per maand gaat er een vast bedrag van onze gezamenlijke rekening naar onze gezamenlijke spaarrekening.
Van deze rekening betalen wij onze huur, boodschappen en andere gezamenlijke kosten (weekendjes weg, vakanties, etc.).
Daarnaast hebben we allebei nog een eigen (spaar)rekening, hiervan betalen we eigen kleding, feesten waar we apart naar toe gaan, etc.
Tot nu toe bevalt dit prima.
Over een aantal maanden hopen we een huisje te kopen, dan zal het aandeel in de gezamenlijke rekening misschien hoger worden, maar we zullen sowieso nog wel onze eigen rekening houden denk ik. Zeker als onze persoonlijke uitgaven nog zo uit elkaar liggen (vriend heeft een erg dure smaak qua kleding, schoenen, etc.)
Snirp- Prater
- Aantal berichten : 1132
Punten : 1142
Registratiedatum : 06-12-12
Wij hebben een gezamenlijke rekening +spaarrekening.
Hier komt mijn loon op binnen en het geld van de bd.
Mijn vriend maakt hier een x bedrag naar over iedere maand.
Hier gaat alles vanaf,
Hij heeft zelf nog een losse rekening en spaarrekening bij een andere bank.
Hij stort iedere maand een vast bedrag naar die spaarrekening en houd geld op zijn lopende rekening over voor tanken.
Als op de gezamenlijke rekening geld over is dan stort ik het over naar de gezamenlijke spaarrekening.
Het klinkt een beetje omslachtig, maar dit komt omdat ik het niet "prettig" vind dat al je spaargeld bij 1 bank staat.
Hier komt mijn loon op binnen en het geld van de bd.
Mijn vriend maakt hier een x bedrag naar over iedere maand.
Hier gaat alles vanaf,
Hij heeft zelf nog een losse rekening en spaarrekening bij een andere bank.
Hij stort iedere maand een vast bedrag naar die spaarrekening en houd geld op zijn lopende rekening over voor tanken.
Als op de gezamenlijke rekening geld over is dan stort ik het over naar de gezamenlijke spaarrekening.
Het klinkt een beetje omslachtig, maar dit komt omdat ik het niet "prettig" vind dat al je spaargeld bij 1 bank staat.
rianne287- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Registratiedatum : 19-11-10
Wij hebben een gezamenlijke (spaar)rekening en beide een eigen (spaar)rekening.
Op de gezamenlijke rekeningen storten we beide elke maand een vast bedrag en hier betalen we de huur van, rekeningen, boodschappen, dat soort dingen.
Van de eigen rekening betalen we kleding, hobby's, dingen met vrienden ed.
Voor ons werkt het prima zo
Op de gezamenlijke rekeningen storten we beide elke maand een vast bedrag en hier betalen we de huur van, rekeningen, boodschappen, dat soort dingen.
Van de eigen rekening betalen we kleding, hobby's, dingen met vrienden ed.
Voor ons werkt het prima zo
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
In totaal 6 rekeningen. Jeetje, wat veel zeg eigenlijk!
2 eigen betaalrekeningen
2 eigen spaarrekeningen
1 gezamenlijke spaarrekening
1 gezamenlijke betaalrekening
Aan de gezamenlijke spaarrekening proberen we niet te komen, is voor de echt grote uitgaven (nieuwe auto, nieuwe inrichting voor nieuw huis ooit etc). Op de gezamenlijke spaarrekening storten we beiden genoeg voor de huur, Essent, water, boodschappen voor de maand etc (vriend in totaal iets meer dan ik).
2 eigen betaalrekeningen
2 eigen spaarrekeningen
1 gezamenlijke spaarrekening
1 gezamenlijke betaalrekening
Aan de gezamenlijke spaarrekening proberen we niet te komen, is voor de echt grote uitgaven (nieuwe auto, nieuwe inrichting voor nieuw huis ooit etc). Op de gezamenlijke spaarrekening storten we beiden genoeg voor de huur, Essent, water, boodschappen voor de maand etc (vriend in totaal iets meer dan ik).
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Wij hebben beiden 250 euro op onze eigen rekening staan, dat is voor eigen dingen, zoals bv sigaretten en mijn vriend die een rondje geeft op de voetbal.
Het salaris - die 250 euro gaat op de gezamenlijke rekening en daar gaan alles vaste lasten, boodschappen, kleding e.d. vanaf.
Wat er op de laatste dag van de maand nog opstaat gaat naar de spaarrekening en op de 1e van de nieuwe maand beginnen we weer overnieuw.
Het salaris - die 250 euro gaat op de gezamenlijke rekening en daar gaan alles vaste lasten, boodschappen, kleding e.d. vanaf.
Wat er op de laatste dag van de maand nog opstaat gaat naar de spaarrekening en op de 1e van de nieuwe maand beginnen we weer overnieuw.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Highway schreef:Wij hebben een gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekening. Hier gaat gewoon alles naar toe en betalen we alles van.
Hier net zo
pindaatje- Prater
- Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10
Wij hebben een gezamelijke rekening waar ons loon op binnenkomt. Hier gaan ook alle vaste laten vanaf.
Daarnaast hebben we allebei nog onze eigen rekening. Hierop komt de belastingteruggave van het ziekenfonds op binnen en een X bedrag wat voor ons allebei hetzelfde is. Van onze eigen rekening betalen we alleen de telefoonrekening. De rest is om zelf te besteden zonder te moeten overleggen.
Daarnaast hebben we allebei nog onze eigen rekening. Hierop komt de belastingteruggave van het ziekenfonds op binnen en een X bedrag wat voor ons allebei hetzelfde is. Van onze eigen rekening betalen we alleen de telefoonrekening. De rest is om zelf te besteden zonder te moeten overleggen.
kajaka88- Prater
- Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10
Thanks voor jullie reacties!
En hoe doen jullie dat dan met de gezamenlijke zorgtoeslag? Met een koopwoning ben je toeslagpartners, dus wij zouden gezamenlijk zorgtoeslag krijgen. Die zouden we dan op onze gezamenlijke rekening laten storten denk ik..
En hoe doen jullie dat dan met de gezamenlijke zorgtoeslag? Met een koopwoning ben je toeslagpartners, dus wij zouden gezamenlijk zorgtoeslag krijgen. Die zouden we dan op onze gezamenlijke rekening laten storten denk ik..
Wij hebben allebei een eigen rekening en een gezamenlijke rekening.
We storten allebei hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening en een bedrag op de gezamenlijke spaarrekening.
Wat we over houden op onze eigen rekening is voor telefoon abbo. Al afgesloten voor we samen waren. En bij mij sportschool. Bij mijn vriend is dat in het salaris verwerkt. En geld om zelf uit te geven of extra te sparen.
We merken wel hoe langer we samen zijn hoe meer we van de gezamenlijke rekening doen. Als we samen iets kopen dan betalen we dit van de gezamenlijke. Dus er moet steeds meer heen om die rekening gevuld te laten.
Maar ik denk dus dat we over een jaar of wat alleen nog maar de gezamenlijke hebben. Of misschien nog een klein beetje op de eigen rekening voor uitgaven voor 'jezelf'.
Ik denk dat deze constructie het fijnst is om mee te beginnen en dan merk je na een tijdje wel waar je het meest gebruik van maakt.
We storten allebei hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening en een bedrag op de gezamenlijke spaarrekening.
Wat we over houden op onze eigen rekening is voor telefoon abbo. Al afgesloten voor we samen waren. En bij mij sportschool. Bij mijn vriend is dat in het salaris verwerkt. En geld om zelf uit te geven of extra te sparen.
We merken wel hoe langer we samen zijn hoe meer we van de gezamenlijke rekening doen. Als we samen iets kopen dan betalen we dit van de gezamenlijke. Dus er moet steeds meer heen om die rekening gevuld te laten.
Maar ik denk dus dat we over een jaar of wat alleen nog maar de gezamenlijke hebben. Of misschien nog een klein beetje op de eigen rekening voor uitgaven voor 'jezelf'.
Ik denk dat deze constructie het fijnst is om mee te beginnen en dan merk je na een tijdje wel waar je het meest gebruik van maakt.
Marcellah89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10
De zorgtoeslag kwam uiteindelijk op mijn eigen rekening te recht. Echter was dit zo'n laag bedrag dat ik het zo gelaten heb. Stom want ik kon nog een deel weer terug betalen ervan. Nu heb ik het stopgezet. Heb het geld niet nodig en krijg er alleen maar ellende van.
Marcellah89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: