Taalontwikkeling
+11
Carmen_
Fearie
Sanne
Sterrin_
Floor
Liadan
Rouge
mauwmauw
teletascha
Aimee
studiebol
15 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Taalontwikkeling
Oke, misschien maak ik me te veel zorgen dan hoor ik dat ook graag maar ik wil het toch vragen.
Ik heb wat zorgen om de totaalontwikkeling van de jongste van de 2. De oudste zegt al poos mama, en de laatste weken komen daar steeds meer woorden bij, aai, daag, haai, papa, opa, klaar, koe, boe. Aan haar merk je ook dat ze je na probeert te zeggen en dat lukt haar ook best goed.
De jongste heeft dit totaal niet, nu weet ik dat ik niet moet vergelijken maar ja het gebeurd toch. De jongste zegt eigenlijk alleen aai(als ze de hond aait) en tegen alles die, die zegt ze de hele dag tegen alles en iedereen en om zich zelf te verduidelijken komt daar een vingertje bij. Ze probeert je niet na te zeggen heeft daar geen enkele interesse in.
Als ik dit in het ziekenhuis of het cb zal navragen dan weet ik zeker dat ze zeggen dat ik die 8 weken die ze te vroeg geboren zijn er gewoon vanaf moet trekken en dat het dan allemaal wel mee valt. En daarbij zullen ze zeggen dat haar zus wel heel erg snel is met alles.
Het kinderdagverblijf is het ook op gevallen dat ze geen woordjes zegt behalve de bovengenoemde twee. Zij geven verder wel aan dat ze wel veel begrijpt en nieuwschierig is naar dingen dat vinden ze een gezonde ontwikkeling. Bij komend punt bij mijn zorgen is de slechte start van de jongste, plus daarbij dat er twee keer van haar hersenen een echo is gemaakt en op de eerste echo kon je zien dat er een klein bloedinkje is geweest waar van toen werd gezegd dat dit vaker voorkomt bij prematuren, en dat dat op zich niet erg hoeft te zijn. Maar het zit toch wel continue in mijn achterhoofd.
Wat mijn vraag dus nu eigenlijk is, is wat is een gezonde taalontwikkeling op deze leeftijd? Wat is "normaal"? Iemand die dit weet? Heb ik echt redenen om me nu zorgen te maken of denken jullie van niet?
Ik heb wat zorgen om de totaalontwikkeling van de jongste van de 2. De oudste zegt al poos mama, en de laatste weken komen daar steeds meer woorden bij, aai, daag, haai, papa, opa, klaar, koe, boe. Aan haar merk je ook dat ze je na probeert te zeggen en dat lukt haar ook best goed.
De jongste heeft dit totaal niet, nu weet ik dat ik niet moet vergelijken maar ja het gebeurd toch. De jongste zegt eigenlijk alleen aai(als ze de hond aait) en tegen alles die, die zegt ze de hele dag tegen alles en iedereen en om zich zelf te verduidelijken komt daar een vingertje bij. Ze probeert je niet na te zeggen heeft daar geen enkele interesse in.
Als ik dit in het ziekenhuis of het cb zal navragen dan weet ik zeker dat ze zeggen dat ik die 8 weken die ze te vroeg geboren zijn er gewoon vanaf moet trekken en dat het dan allemaal wel mee valt. En daarbij zullen ze zeggen dat haar zus wel heel erg snel is met alles.
Het kinderdagverblijf is het ook op gevallen dat ze geen woordjes zegt behalve de bovengenoemde twee. Zij geven verder wel aan dat ze wel veel begrijpt en nieuwschierig is naar dingen dat vinden ze een gezonde ontwikkeling. Bij komend punt bij mijn zorgen is de slechte start van de jongste, plus daarbij dat er twee keer van haar hersenen een echo is gemaakt en op de eerste echo kon je zien dat er een klein bloedinkje is geweest waar van toen werd gezegd dat dit vaker voorkomt bij prematuren, en dat dat op zich niet erg hoeft te zijn. Maar het zit toch wel continue in mijn achterhoofd.
Wat mijn vraag dus nu eigenlijk is, is wat is een gezonde taalontwikkeling op deze leeftijd? Wat is "normaal"? Iemand die dit weet? Heb ik echt redenen om me nu zorgen te maken of denken jullie van niet?
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Taalontwikkeling
Mijn nichtje heeft tot ze twee was, alleen maar 'die' gezegd. Op een gegeven moment ging ze ineens kletsen joh. In een paar maanden tijd heeft ze echt onwijs veel woordjes geleerd en maakt ze zelfs 2 a 3 woordzinnen.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Ik weet niet wat normaal is, maar hier rollen de 4 woordzinnen de hele dag door uit haar mond. Twee maanden geleden kwamen er maar een stuk of 20 verschillende woorden uit. Dus kan ineens heel snel gaan.
teletascha- Prater
- Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10
Nee hoor, geen zorgen maken. Het eerste woordje komt vaak rond de eerste verjaardag, maar gemiddeld tussen de 8 en 18 maanden.
even een edit: je hebt geen twijfels over het gehoor? Want dat is wel een belangrijke, als je twijfelt over het gehoor, moet je wel direct actie ondernemen.
even een edit: je hebt geen twijfels over het gehoor? Want dat is wel een belangrijke, als je twijfelt over het gehoor, moet je wel direct actie ondernemen.
Laatst aangepast door Rejoy. op do 17 jan 2013 - 9:19; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Wat normaal is weet ik niet.V is hier laat met praten en zegt hier nu zo'n 30 woorden en dat is pas vanaf september gebeurd.Bij de 20 weken echo van V zagen ze dat in 1 van de vochtkamers in de hersenen iets meer vocht zat dan "normaal".Hier is verder naar gekeken en leek allemaal goed te zijn,toch onbewust zat ik te denken of het late praten hier mee te maken heeft.Dat antwoord heb ik nog niet.
Ik weet niet of je nog bij de ka komt,maar zal het aan hem/haar eens voorleggen en je zorgen maakt en waarom.Vergelijken moet je inderdaad niet doen,ieder kind is anders,maar met een tweeling doe je dat denk ik al snel.
Ik weet niet of je nog bij de ka komt,maar zal het aan hem/haar eens voorleggen en je zorgen maakt en waarom.Vergelijken moet je inderdaad niet doen,ieder kind is anders,maar met een tweeling doe je dat denk ik al snel.
mauwmauw- Kletskop
- Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10
Volgens de kno arts van onze zoon, moet een kind van net 2 jaar zo'n 5 woorden zeggen, dus nee ik zou me absoluut geen zorgen maken. Ik denk dat je onbewust toch vergelijkt, maar 9 van de 10 keer komt het echt wel goed op gang, en dat kan dus ook pas met 2,5 jaar zijn of later.
Rouge- Prater
- Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10
Mijn zoon noemt mij nog steeds papa . Hij is een stuk langzamer met praten dan Y ara was. De laatste tijd is hij opeens wel steeds meer woordjes gaan zeggen, niet allemaal verstaanbaar voor vreemden, maar ik versta hem duidelijk. Vandaag kwam het woordje 'broek' erbij. Zinnen maakt hij nog niet, maar dat komt ook vanzelf wel.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Oke thanks!
Rouge dat is niet veel 5 woorden met 2 jaar.
Rejoy bedankt voor zo'n feitelijk antwoord daar heb ik nu wel even wat aan. Ik heb eigenlijk geen twijfels over haar gehoor, ze reageert goed op haar naam en op andere geluiden, ze hoort de deurbel eerder dan mijn vriend Hij ziet haar naar de deur kijken en denkt dan oh misschien heeft er iemand aan gebeld
Rouge dat is niet veel 5 woorden met 2 jaar.
Rejoy bedankt voor zo'n feitelijk antwoord daar heb ik nu wel even wat aan. Ik heb eigenlijk geen twijfels over haar gehoor, ze reageert goed op haar naam en op andere geluiden, ze hoort de deurbel eerder dan mijn vriend Hij ziet haar naar de deur kijken en denkt dan oh misschien heeft er iemand aan gebeld
studiebol- Ratel
Stimuleren jullie het praten/woordjes of niet?
ik bedoel in de zin van voorlezen/zingen of echt dingen aanwijzen en benoemen.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Floor schreef:Stimuleren jullie het praten/woordjes of niet?
Ja doe ik. Ik lees elke avond een verhaal voor, voordat ze gaan slapen. Ook hebben we van die kleine boekjes waar ze vaak mee spelen, waar dan bij dieren in staan enzo dan benoem ik wat het is.
Ook als zij tegen alle Die zegt, dan benoem ik wat ik denk dat ze bedoeld. Als in je wilt graag je speen, dit is de speen. Je wilt graag drinken, alsjeblieft hier heb je drinken. Zo op die manier.
studiebol- Ratel
Gaat hier met de tweeling net zo. De oudste van de 2 leert steeds meer woordjes, al is dat ook nog niet heel veel. Wat ik zo weët:
Papa, mama, au, nee, auto, appel
De jongste zegt alleen de 1e 4 tot nu toe.
Haha, niet veel verschil dus bedenk ik me nu. Maar ik merk dat ze de laatste weken ineens meer proberen te praten. Ze begrijpen wel alles wat je zegt of vraagt, dus ik maak me nog geen zorgen. Ze zijn nu 21 maanden.
Papa, mama, au, nee, auto, appel
De jongste zegt alleen de 1e 4 tot nu toe.
Haha, niet veel verschil dus bedenk ik me nu. Maar ik merk dat ze de laatste weken ineens meer proberen te praten. Ze begrijpen wel alles wat je zegt of vraagt, dus ik maak me nog geen zorgen. Ze zijn nu 21 maanden.
Sterrin_- Prater
- Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12
Ik zou me er nu nog niet zoveel zorgen om maken. Ikzelf kon met 9 maanden al verschillende woordjes zeggen en met 13 maanden sprak ik zinnetjes met drie woorden. Ik zie mijn dochter dat nog echt niet doen. Het ene kindje is snel en het andere doet er langer over. Volgens mij doen jouw meiden het allebei al hartstikke goed.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
D zegt ook nog maar een paar woordjes, aai, die, oohoh en mama/papa kwamen pas veel later. Volgens mij praatte hij pas een beetje sinds 14 maanden. Ik heb me er ook zorgen om gemaakt, maar heb het los kunnen laten.
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Tot 18 maanden kan het ineens heel snel gaan. En daarna natuurlijk ook. Ik zou me niet druk maken.
Carmen_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 312
Punten : 323
Hier zei ze rond een maand of 18 nog maar 5 woordjes. En daarna ging het ineens steeds verder vooruit, met name de laatste paar maanden. En nu zegt ze al dingen als: 'hij doettut niet'. Dus ik zou me nog niet teveel zorgen maken, maar natuurlijk wel alert blijven op eventuele problemen. Ik heb trouwens met de 18 maanden afspraak op het CB toen voor de zekerheid gevraagd of de hoeveelheid woordjes normaal was of niet, en ik hoefde me nog nergens druk om te maken toen. En inmiddels kletst ze de oren van mijn hoofd
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ze is echt nog heel jong, volgens mij kun je er nog helemaal niks over zeggen, zelfs al zou ze nog geen enkel woordje zeggen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
studiebol schreef:Floor schreef:Stimuleren jullie het praten/woordjes of niet?
Ja doe ik. Ik lees elke avond een verhaal voor, voordat ze gaan slapen. Ook hebben we van die kleine boekjes waar ze vaak mee spelen, waar dan bij dieren in staan enzo dan benoem ik wat het is.
Ook als zij tegen alle Die zegt, dan benoem ik wat ik denk dat ze bedoeld. Als in je wilt graag je speen, dit is de speen. Je wilt graag drinken, alsjeblieft hier heb je drinken. Zo op die manier.
Bedankt.
Dingen benoemen doe ik ook. drinken aanbieden en duidelijk zeggen dat misschien niet echt duidelijk genoeg.
Voorlezen doe ik niet hij heeft echt geen geduld en als ik bij regel 3 ben is hij me alleen nog maar aan het uitlachen.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Eens. Het ene kind is het andere niet.Susan schreef:Ze is echt nog heel jong, volgens mij kun je er nog helemaal niks over zeggen, zelfs al zou ze nog geen enkel woordje zeggen.
Carmen_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 312
Punten : 323
Floor schreef:studiebol schreef:Floor schreef:Stimuleren jullie het praten/woordjes of niet?
Bedankt.
Dingen benoemen doe ik ook. drinken aanbieden en duidelijk zeggen dat misschien niet echt duidelijk genoeg.
Voorlezen doe ik niet hij heeft echt geen geduld en als ik bij regel 3 ben is hij me alleen nog maar aan het uitlachen.
Ook met korte verhaaltjes? zoals bijv dikkie dik, die is meestal maar 4 blz ofzo een verhaal. Staan ook grote plaatjes bij, vind hij dat ook niet leuk?
studiebol- Ratel
Vind hij flapjesboeken ook niet leuk, Floor?
Luuk heeft voor een gewoon verhaaltje ook vaak geen geduld, maar achter de flapjes kijken vind hij wel heel leuk.
Luuk heeft voor een gewoon verhaaltje ook vaak geen geduld, maar achter de flapjes kijken vind hij wel heel leuk.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Susan schreef:Ze is echt nog heel jong, volgens mij kun je er nog helemaal niks over zeggen, zelfs al zou ze nog geen enkel woordje zeggen.
Dat is misschien ook wel hoor, maar ik vind het zo moeilijk omdat haar zus het wel allemaal doet zeg maar. DAardoor ga ik zo twijfelen.
studiebol- Ratel
Geduld met voorlezen komt vanzelf. Yrsa heeft heel lang amper geluisterd als ik ging voorlezen, inmiddels gaat ze er wel echt voor zitten. Het helpt wel als zij mag beslissen wat ik voorlees, soms wil ze geen voorleesboek, maar liever een verhaaltje uit een tijdschrift van Dora of zoiets.
Toen ze wat jonger was vond ze het leuker om van die boekjes te bekijken waarin je plaatjes aan kon wijzen die ze dan kon benoemen. Misschien vindt hij dat ook leuker, dan zou ik dat gewoon gaan doen voor nu. Voorlezen kun je dan altijd op een later tijdstip weer proberen. Yrsa vond zingen op die leeftijd ook wel leuk, op een gegeven moment kun je dan woordjes weglaten die ze dan moet invullen. Inmiddels doe ik dat ook met voorlezen.
Toen ze wat jonger was vond ze het leuker om van die boekjes te bekijken waarin je plaatjes aan kon wijzen die ze dan kon benoemen. Misschien vindt hij dat ook leuker, dan zou ik dat gewoon gaan doen voor nu. Voorlezen kun je dan altijd op een later tijdstip weer proberen. Yrsa vond zingen op die leeftijd ook wel leuk, op een gegeven moment kun je dan woordjes weglaten die ze dan moet invullen. Inmiddels doe ik dat ook met voorlezen.
Susan- Lady Post-a-lot
Je jongste is gecorrigeerd nog maar een jaar en zegt spontaan al twee woordjes. Da's best knap. En van je oudste is gewoon héél knap. Ik snap de vergelijking maar er is echt niks aparts aan de hand.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
studiebol schreef:Susan schreef:Ze is echt nog heel jong, volgens mij kun je er nog helemaal niks over zeggen, zelfs al zou ze nog geen enkel woordje zeggen.
Dat is misschien ook wel hoor, maar ik vind het zo moeilijk omdat haar zus het wel allemaal doet zeg maar. DAardoor ga ik zo twijfelen.
Dan heb je gewoon de 'pech' dat je ook een kindje hebt dat redelijk vlot is, waardoor je erg veel gaat vergelijken. Als je maar één kind had gehad van die leeftijd dat nog weinig praatte dan denk ik dat je er al minder over zou piekeren. Volgens mij zegt het ook niet per se heel veel over de taalvaardigheid op latere leeftijd. Ik zou me dus nog geen zorgen maken, de kans is groot dat ze het wel inloopt. Over een tijdje maakt zij misschien een sprintje en gaat de taalontwikkeling van de ander weer even op een iets lager pitje.
Susan- Lady Post-a-lot
Het is trouwens ook een voordeel, want over een tijdje heeft ze mooi een zus van precies dezelfde leeftijd aan wie ze zich op kan trekken. Ik denk dat ze daar nu misschien nog wat jong voor is, omdat ze op dit moment sowieso nog niet zoveel imiteert, maar als dat begint dan heeft ze er vast veel aan dat haar zusje al aardig wat woordjes kent.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Taalontwikkeling en gehoor
» Analyse taalontwikkeling -> oproep
» Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?
» Analyse taalontwikkeling -> oproep
» Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: