Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Analyse taalontwikkeling -> oproep

5 plaatsers

Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 6:53

Is er een moeder die het leuk zou vinden als een bijna afgestudeerd logopedist een analyse maakt van het taalontwikkelingsniveau van haar kind? Ik wil namelijk graag wat verder oefenen met een bepaalde methodiek en wil niet mijn eigen kind gaan analyseren.

Voorwaarden:
- onder de 4 jaar
- je moet bereid zijn om een dialoog tijdens bijvoorbeeld een spelsituatie op te nemen en uit te typen (40 uitingen is het minimum)
- het kind maakt (korte) zinnetjes, niet alleen losse woorden (dan valt er weinig te analyseren)

Als iemand vragen heeft, kun je me PM-en!

O ja, het lijkt me leuk als het een moeder betreft die zich weleens zorgen maakt om de taalontwikkeling van haar kind (dan voelt het nog wat nuttiger). Het is een tijdrovende klus, dus ik zal er niet in een week mee klaar zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 7:43

Ik wil je wel helpen, maar mijn zoontje praat wel vrij goed en ik maak me geen zorgen. Maar mocht er niemand reageren die zich wel zorgen maakt dan bied ik me aan Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 7:46

Puur interesse, maar waarom valt er met losse woordjes weinig te analyseren, eigenlijk? Misschien zijn ouders van die kinderen juist degenen die zich zorgen maken?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 7:49

Maple schreef:Puur interesse, maar waarom valt er met losse woordjes weinig te analyseren, eigenlijk? Misschien zijn ouders van die kinderen juist degenen die zich zorgen maken?

Omdat het een analyse is waarbij ik kijk naar de grammaticale ontwikkeling haha. Sorry, dat was niet duidelijk in mijn openigstopic! Maar bij éénwoord-uitingen valt er niks af te leiden wat betreft de grammatica natuurlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 7:50

Arden schreef:Ik wil je wel helpen, maar mijn zoontje praat wel vrij goed en ik maak me geen zorgen. Maar mocht er niemand reageren die zich wel zorgen maakt dan bied ik me aan Wink

Leuk, ik wacht nog even af en anders PM ik je binnenkort wel!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 7:50

@ Minneke, als je 'm helemaal geanaliseerd hebt, zou je 'm dan misschien naar mij willen sturen? Ik heb dat namelijk nog nooit helemaal gedaan en ik ben wel benieuwd hoe jij dat doet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 7:52

Minneke schreef:
Maple schreef:Puur interesse, maar waarom valt er met losse woordjes weinig te analyseren, eigenlijk? Misschien zijn ouders van die kinderen juist degenen die zich zorgen maken?

Omdat het een analyse is waarbij ik kijk naar de grammaticale ontwikkeling haha. Sorry, dat was niet duidelijk in mijn openigstopic! Maar bij éénwoord-uitingen valt er niks af te leiden wat betreft de grammatica natuurlijk.
Ah oké, dan snap ik het smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  xxjojootjexx zo 30 jan 2011 - 9:29

Ik zou je ook wel willen helpen.. maar Kirsten praat vrij goed voor haar leeftijd, dus ik weet niet of je er wat aan hebt. Ook begint ze verleden tijd etc al door te krijgen.. Dus ik maak me ook geen zorgen, maar ik kan dus ook wel op je lijstje.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Susan zo 30 jan 2011 - 9:37

-nevermind-


Laatst aangepast door Susan op zo 30 jan 2011 - 9:47; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Zora zo 30 jan 2011 - 9:45

Waarom ga je niet zelf transcriberen? Klinkt wel interessant in ieder geval.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 9:50

Zora schreef:Waarom ga je niet zelf transcriberen?

Haha als je het iemand kunt laten doen, scheelt het bergen met werk Wink Bovendien moet dan het audio materiaal verzonden worden, en dat is lastiger dan een Word documentje met de getranscribeerde tekst.

Maar klinkt idd heel interessant!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Zora zo 30 jan 2011 - 9:53

Marin schreef:
Zora schreef:Waarom ga je niet zelf transcriberen?

Haha als je het iemand kunt laten doen, scheelt het bergen met werk Wink Bovendien moet dan het audio materiaal verzonden worden, en dat is lastiger dan een Word documentje met de getranscribeerde tekst.

Maar klinkt idd heel interessant!

Haha tja tuurlijk. Maar goed, die uren transcriberen horen er toch bij. Althans, dat is toch het voorbereidende werk dat toch bij het onderzoek hoort. Daarnaast zou ik nooit materiaal willen analyseren voor onderzoek o.i.d. dat ik niet zelf heb getranscribeerd. Of nouja, in ieder geval niet door 'onervaren' mensen.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Filoria zo 30 jan 2011 - 10:30

Wauw ik ben jaloers op jou, lijkt me leuk werk Very Happy
Ik geloof dat je al genoeg aanmeldingen hebt, maar het lijkt mij ook leuk om je te helpen. Hoewel ik me geen zorgen maak over Tomas. Die loopt naar mijn idee op schema qua taalontwikkeling. Hij maakt korte zinnetjes zoals 'andere auto pakken'.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Vancity_girl zo 30 jan 2011 - 14:09

Zora schreef:
Marin schreef:
Zora schreef:Waarom ga je niet zelf transcriberen?

Haha als je het iemand kunt laten doen, scheelt het bergen met werk Wink Bovendien moet dan het audio materiaal verzonden worden, en dat is lastiger dan een Word documentje met de getranscribeerde tekst.

Maar klinkt idd heel interessant!

Haha tja tuurlijk. Maar goed, die uren transcriberen horen er toch bij. Althans, dat is toch het voorbereidende werk dat toch bij het onderzoek hoort. Daarnaast zou ik nooit materiaal willen analyseren voor onderzoek o.i.d. dat ik niet zelf heb getranscribeerd. Of nouja, in ieder geval niet door 'onervaren' mensen.

Hier ben ik het wel mee eens ( als mede logopedist smile )
Ik denk dat je een veel beter taalsample hebt als je het zelf uitschrijft. Als je het de moeder ( die het kind beter begrijpt) laat uitschrijven heb je geen eerlijk beeld denk ik. Daarbij is 40 uitingen van een kindje echt niet zoveel werk om uit te schrijven. Maar goed kan me voorstellen dat het lastig is om een audio-opname op te sturen.

Welke methode ga je gebruiken?


Laatst aangepast door Vancity_girl op zo 30 jan 2011 - 14:09; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : toevoeging)
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 18:58


Jullie hebben helemaal gelijk wat betreft het transcriberen hoor. Maar dat is tijdrovend, en niet iets dat ik nog moet oefenen. Het analyseren wel. Ik begrijp dat het niet waterdicht is, en dat zal ik ook zeker niet pretenderen. Maar het geeft wel een beeld denk ik.

Voor de kenners; ik ga TARSP gebruiken. Heb ik weleens gedaan, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ik wil hierin gewoon wat meer oefening.

Susan, ik ben benieuwd wat je had geschreven en waarom je het weer hebt weggehaald?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Susan ma 31 jan 2011 - 3:52

Als het goed is heb ik je een PM gestuurd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gast ma 31 jan 2011 - 4:23

Susan schreef:Als het goed is heb ik je een PM gestuurd.

Je hebt een PM terug.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Analyse taalontwikkeling -> oproep Empty Re: Analyse taalontwikkeling -> oproep

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum