Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gast do 28 maa 2013 - 9:18

Ik kan me niet zo goed meer herinneren hoe goed C.iske kon praten op de leeftijd van J.anneman.
J.anneman spraat wel, zegt veel woordjes; Mama, Papa, drinken, eten, Tattoo, Dascha, Yndra, Auto, Pyjama, Kindertijd, vork, James, koe, poes, koek, C.iske en nog wel wat meer.
Sommige woorden zijn nog niet zo duidelijk te verstaan, maar hij begrijpt wel vrijwel alles wat ik zeg.
Maar hij maakt nog geen aanstalten tot zinnetjes. Wel als ik hem corrigeer wanneer hij om drinken schreeuwt, dan zegt hij; "Mama, drinken?"

Verder probeer ik hem een beetje kleuren bij te brengen maar ook daar snapt hij de ballen van. Als ik vraag welke kleur iets is, vraagt hij "Kleur?" als ik dan na een tijdje blauw zeg, zegt hij ook; "Blauw", maar als ik hem dan weer vraag om een blauw blokje, komt hij net ze goed met een rode aanzetten.

Hoe zat/zit het bij jullie kinderen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  PapillonRose do 28 maa 2013 - 9:36

Ik weet ook niet precies wat 'hoort' op een bepaalde leeftijd, ik vroeg me wbt kleuren van de week toevallig hetzelfde af. Hier heeft ze inmiddels wel interesse voor kleuren en ze kent er een paar, maar lang niet allemaal. Ze kent geel, wit, blauw en roze heel goed. Van de rest maakt ze nog een potje Laughing

Qua zinnen gaat het hier volgens mij wel goed, ze vertelt op haar manier hele verhalen en daar zitten ook zinnetjes van meerdere woorden bij. Bijvoorbeeld: A.my Murphy eten geven (Murphy is de hond van mijn moeder).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Annie24 do 28 maa 2013 - 9:36

Ik heb afgelopen dinsdag het jaarlijkse gesprek op het kdv gehad en daar ook naar gevraagd. Volgens haar hoefde ik me geen zorgen te maken over Y. zijn spraak/begrip, dus dat doe ik dan ook maar niet smile

Y. zegt nu zinnetjes van 3 woordjes, bv mama auto rijden, papa fiets rijden, ik appel eten of iets in die richting. Verder weet hij van alles wel wat we bedoelen, maar kan het soms nog niet zeggen. Als we vragen of hij de rode auto pakt (terwijl er nog meer gekleurde auto's staan) zal hij wel de rode auto pakken, maar daarbij zegt hij dan 'auto' en niet 'rode auto'.

Tellen lukt tot 3 (klinkt als één, thee, die!) en dan begint hij overnieuw Laughing

De één is natuurlijk sneller dan de ander en ieder kindje leert op zijn/haar eigen tempo. Misschien dat je eens kan informeren bij de huisarts ofzo? Ik heb eigenlijk geen idee bij wie je voor zoiets moet zijn. *misschien bij het cb, maar ik heb niet zo'n hoge pet op van ons cb*
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gast do 28 maa 2013 - 9:48

Ik moet sowieso volgende maand met hem naar het cb en zal het dan daar ook eens aankaarten, ik heb op zich wel vertrouwen in ons CB.
Ik maak me er ook niet echt zorgen over, het kan op deze leeftijd zo snel gaan.
Maar misschien ook omdat C.iske nu al groot is lijkt J.anneman zo klein met alles.

Hij babbelt verder ook wel hoor, verteld soms precies hetzelfde verhaal als C.iske maar dan minder goed verstaanbaar en verwacht dan ook exact dezelfde reactie van mij als ik bij C.iske gaf Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  nillis do 28 maa 2013 - 20:25

Ik heb er eigenlijk geen flauw idee van, maar weet dat T volgens mij al in de zomervakantie, toen was 1 jaar en 10 mnd alle kleuren al kon benoemen, maar T ligt qua taal ver voor volgens het kdv. Ze telt ook zo tot 15 en waar terug naar 1.
Maar bij het cb zullen ze het vast weten, maar de één is met taal sneller en de ander motorisch, dus ik zou me er niet zo snel druk om maken. Hier deden ze trouwens bij het cb ook een taaltest bij de controle van 2 jaar. Was een vragenlijst die je met ja en nee moest invullen.
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gast do 28 maa 2013 - 20:34

Kinderen kunnen vanaf ongeveer twee jaar kleuren gaan herkennen, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook direct alle kleuren moeten kennen. In de kleuterklas zouden ze de basiskleuren zo'n beetje moeten kennen.

Hier is de SNEL-test, die kun je invullen en heel snel kijken of je je zorgen moet maken of niet, maar als ik dat zo hoor hoef je je geen zorgen te maken. Zoals het nu klinkt is hij niet onwijs snel, maar is zijn ontwikkeling ook niet zorgwekkend.

http://kindentaal.logopedie.nl/site/sneltest

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gast vr 29 maa 2013 - 5:04

Dank je Rejoy, volgens de test is het inderdaad prima in orde.
Toevallig was ik vandaag op weer met kleuren bezig en wees hij wel de juiste kleur aan als ik er om vroeg, verschillende keren.
Hij is ook nog eens best wel koppig, als hij ergens geen zin in heeft, doet hij het ook niet. Zo kan hij bijv. prima zijn eigen naam zeggen en hij ook dat hij dat zelf is en toch zegt hij vaak C.iske of niets als we het vragen.

Het zal ook wel allemaal goed komen. C.iske was volgens mij sneller in zijn taalontwikkeling, maar die is motorisch weer minder goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Liadan vr 29 maa 2013 - 6:38

Kleuren hoeven volgens mij inderdaad pas in de kleuterklas, vorige week benoemde de juf van Y ara in ieder geval dat ze alle kleuren kent. K ian is nu ook wel met kleuren bezig, paars en blauw weet hij vaak al, de rest nog niet, maar dat hoeft ook nog lang niet. Praten begint nu een beetje te komen, maar nog geen zinnen hier, alleen woordjes die voor anderen vaak niet te verstaan zijn. Hij zegt pas sinds 2 maanden mama en Y ara zegt hij ook pas sinds een maand.
Y ara was ook veel sneller met praten, zij zei nu al zinnetjes, maar volgens het CB hoeven ze nog niet zoveel te zeggen met 2 jaar.

Volgens mij doet J anneman het prima zoals ik het hier hoor.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gast vr 29 maa 2013 - 7:43

Ja en ik weet nog wel van C.iske dat het ook ineens heel snel kan gaan. Die had echt heel duidelijk van die spurten. Zo brabbelde hij wat en zo zei hij hele woordjes.
Dat zie ik bij J.anneman ook wel, dat ineens uit zichzelf een puzzel goed maakt bijv. terwijl ik me de dag ervoor nog zorgen maakte erover.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Liadan vr 29 maa 2013 - 8:07

Dat is hier ook zo inderdaad, K ian zei een paar maanden geleden nog niet zoveel en toen zei hij in een week opeens elke dag 4 nieuwe woordjes. En ik vergelijk mijn kinderen ook regelmatig met elkaar, moet ik eigenlijk niet doen want dan lijkt K. opeens heel langzaam met zijn taalontwikkeling, terwijl hij eigenlijk niet langzaam is maar Y. juist snel was.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  NoMercy vr 29 maa 2013 - 8:54

Hier heeft het ook een tijdje geduurd voordat hij het een beetje door had. Hij is nu 2 jaar en 9 maanden en kent alle kleuren eigenlijk wel. Tellen lukt nu tot 20, dus dat gaat ook wel goed.
Hij is begonnen met tellen en kleuren toen hij net 2 was en ineens is het heel hard gegaan.
Ik zou mij daar verder nu ook nog niet druk om maken hoor, alleen als de interesse er wel is, stimuleren en veel oefenen met kleuren en cijfers.
NoMercy
NoMercy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 229
Punten : 224
Registratiedatum : 01-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Liadan vr 29 maa 2013 - 8:58

Ik heb nooit veel geoefend en mijn kinderen gestimuleerd om kleuren en cijfers te leren kennen. Ik benoem het regelmatig zelf als ik eraan denk en verder komt dat vanzelf wel. Bij interesse ga ik er uiteraard in mee, maar ze stimuleren op zo'n jonge leeftijd zou ik zelf niet doen want ze 'hoeven' het nog lang niet te kunnen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  NoMercy vr 29 maa 2013 - 9:01

Edit: Verkeerd gelezen Wink


Laatst aangepast door NoMercy op vr 29 maa 2013 - 18:22; in totaal 2 keer bewerkt
NoMercy
NoMercy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 229
Punten : 224
Registratiedatum : 01-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gast vr 29 maa 2013 - 9:02

Dat is ook wat Liadan zegt, als de interesse er is, gaat ze er in mee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren? Empty Re: Hoe zit het ook alweer met de taalontwikkeling? En kleuren?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum