Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

leidsters praten buitenlands op kdv

+14
Lejow
Slakje
Supertalentje
rapa nui
Twellie
Printje
Caroow
MADDIE
Fearie
Susan
Minx
LDJ
Aagje!
Steep
18 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

leidsters praten buitenlands op kdv Empty leidsters praten buitenlands op kdv

Bericht  Steep wo 30 jan 2013 - 6:41

Het kinderdagverblijf waar R naar toe gaat is door een Turkse vrouw opgezet. De leidsters zijn van diverse afkomsten en naar mijn idee een leuke mix van culturen. Nu gingen mijn man en ik samen R ophalen. Toen wij het lokaal inliepen waren de leidsters met de ouders en kinderen Turks aan het praten. R was het enige nederlands sprekend kindje. Ik stoorde mij er echt gigantisch aan en toen wij binnen waren schakelde ze ook gewoon over op nl. Zou dit jullie ook storen of ben ik daarin gauw geirriteerd?
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

leidsters praten buitenlands op kdv Empty Re: leidsters praten buitenlands op kdv

Bericht  Gast wo 30 jan 2013 - 6:42

nee, dat zou ik ook echt niet willen horen.

Gast
Gast

leidsters praten buitenlands op kdv Empty Re: leidsters praten buitenlands op kdv

Bericht  Aagje! wo 30 jan 2013 - 6:44

Ik zou dit ook niet willen horen. Vind het ook best raar eigenlijk
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Bericht  LDJ wo 30 jan 2013 - 6:46

Ik zou me hier enorm aan storen.
En sorry, maar als mijn kindje daar als enige Nederlander was, dat zou ik ook niks vinden.
LDJ
LDJ
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2369
Punten : 2673
Registratiedatum : 02-03-12

Bericht  Minx wo 30 jan 2013 - 6:47

Ik zou direct op zoek gaan naar een ander kinderdagverblijf. Het klinkt misschien kort door de bocht maar het is natuurlijk simpel om de hele dag lekker turks te praten en te zeggen dat je dat niet doet. Ook heel slecht voor je kindje trouwens. Zo is de kans groot dat hij enorm buiten gesloten word,
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Susan wo 30 jan 2013 - 6:48

Het ligt eraan of ze met een hele groep ouders en kinderen Turks aan het praten waren of met één paar ouders dat toevallig nog niet zo goed onze taal spreekt. Dat laatste zou ik namelijk wel kunnen begrijpen. Als ik in een vreemd land zou gaan wonen en ik zou de taal nog niet zo goed machtig zijn en mijn kind zou daar een kinderdagverblijf gaan waar iemand Nederlands kon zou ik het ook prettig vinden als diegene mij af en toe in het Nederlands te woord zou willen staan. Soms is het in een taal die je nog niet vloeiend spreekt best moeilijk om precies duidelijk te maken wat je bedoelt en dat is wel heel vervelend als je een vraag hebt die om je kind gaat, of als er een belangrijke mededeling wordt gedaan die jij net niet goed begrijpt.

Maar als ze met z'n allen een Turks theekransje aan het houden waren en mijn kind hing er een beetje bij dan zou ik ook not-amused zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Fearie wo 30 jan 2013 - 7:13

LDJ schreef:Ik zou me hier enorm aan storen.
En sorry, maar als mijn kindje daar als enige Nederlander was, dat zou ik ook niks vinden.

+1, ik had er wss niet eens voor gekozen, maar dat is natuurlijk voor iedereen zelf te bepalen.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239

Bericht  MADDIE wo 30 jan 2013 - 7:19

Helemaal met Susan eens.

Overigens zou ik ook liever niet willen dat mijn kind bij wijze van de enige Nederlander tussen allemaal "buitenlandse"kindjes zou zitten. Een mix lijkt me toch beter.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Steep wo 30 jan 2013 - 7:22

Er zitten heel veel nl kindjes op dus dat is het niet. Alle kindjes waar R bij op de groep zit, spreken ook gewoon nl (de ene wel met een accent maar ok). R was 1 van de laatste van de groep en toevallig waren er alleen nog maar 3 turkse kindjes. De ouders konden goed nl toen wij binnen waren. Ik weet ook niet goed of ik hierover in gesprek moet gaan.. Het kdv is verder wel heel fijn namelijk.
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Bericht  Caroow wo 30 jan 2013 - 7:25

Zolang het de taalontwikkeling niet in de weg staat en het niet dagelijks gebeurd zou ik het niet erg vinden.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Printje wo 30 jan 2013 - 7:27

Fearie schreef:
LDJ schreef:Ik zou me hier enorm aan storen.

+1, ik had er wss niet eens voor gekozen, maar dat is natuurlijk voor iedereen zelf te bepalen.

Ook mee eens, R zit nu in een groep met alleen Nederlandse kindjes maar een mix lijkt mij ook erg goed.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Twellie wo 30 jan 2013 - 7:28

Mwah, ik zou me er niet heel druk om kunnen maken. Al snap ik goed je eerste reactie.

Ze praten gewoon Nederlands tegen je zoon normaal en ik kan me voorstellen dat als je specifiek praat tegen mensen uit je eigen land dat je snel geneigd bent over te gaan in de eigen taal. Niet heel netjes, maar ook weer niet heel erg als het normaal niet voor komt.

Je hebt verder een goed gevoel bij het verblijf en dat is al heel belangrijk. Anders zeg je de volgende keer dat het je opviel dat er geen Nederlands gesproken werd en dat je niet zo goed weet wat je daarvan moet denken, of ze zich dat voor kunnen stellen?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  rapa nui wo 30 jan 2013 - 7:30

Steep schreef:Er zitten heel veel nl kindjes op dus dat is het niet. Alle kindjes waar R bij op de groep zit, spreken ook gewoon nl (de ene wel met een accent maar ok). R was 1 van de laatste van de groep en toevallig waren er alleen nog maar 3 turkse kindjes. De ouders konden goed nl toen wij binnen waren. Ik weet ook niet goed of ik hierover in gesprek moet gaan.. Het kdv is verder wel heel fijn namelijk.

Als ze normaal gedurende de dag wel Nederlands spreken zou ik er geen probleem van maken. Vooral omdat het nu om het ophalen gaat en er maar een paar kinderen met hun ouders waren die onderling aan het praten waren. Ik stel me eigenlijk zo voor dat als je hier in de buurt komt je kans loopt dat je op zo'n moment het plaatselijke dialect hoort als die ouders onderling aan het praten zijn en als de leidster dat ook kan. En in Friesland loop je misschien kans dat die paar ouders dan onderling even Fries praten met de leidster.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Supertalentje wo 30 jan 2013 - 7:40

Ik zou het wel aangeven. Niet omdat je bang bent dat ze het de hele dag doen of omdat het zijn taalontwikkeling per direct bedreigd, maar wel omdat ze je zoon op dat moment buiten sluiten en dat lijkt me niet leuk. Daarnaast was het ook volkomen onnodig omdat iedereen die er was blijkbaar ook goed NL spreekt. Als ze kan overschakelen als jij binnen komt (en er dus rekening mee houdt dat jij geen turks spreekt) dan kan ze ook rekening houden met hem.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Gast wo 30 jan 2013 - 8:00

Moeilijk, ik denk dat ik wel aan zou geven bij de leidsters dat ik het niet als prettig ervaren heb dat er een andere taal gesproken wordt in het bijzijn van de kinderen, maar er verder -voor nu- niets mee doen, vooral ook omdat ze direct Nederlands gingen spreken toen jullie binnen kwamen.

Ik moet door dit topic ineens weer denken aan een internationaal kdv wat in Leiden zit, ik vraag me dan af wat de voertaal is richting kinderen en óf er wel een algemene voertaal is.

Gast
Gast

Bericht  Steep wo 30 jan 2013 - 8:01

Ja dat denk ik dus ook Rapa nui.. Dat ze er gewoon niet bij stil hadden gestaan. Maar het zag er ook gewoon sneu uit, R alleen aan de tafel en de rest van de kindjes (die ook ouder zijn), waren aan het spelen. Maar ik zou het wel heel vervelend vinden als het vaker gebeurd, maar dat weet ik dus niet.

Haha, ook wat jij zegt Supertalentje!
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Bericht  Slakje wo 30 jan 2013 - 8:10

Ik zou het zeker vervelend vinden en hen daar ook op aanspreken. Hier hoor je Nederlands te spreken, punt.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Lejow wo 30 jan 2013 - 18:41

Lennox schreef:Moeilijk, ik denk dat ik wel aan zou geven bij de leidsters dat ik het niet als prettig ervaren heb dat er een andere taal gesproken wordt in het bijzijn van de kinderen, maar er verder -voor nu- niets mee doen, vooral ook omdat ze direct Nederlands gingen spreken toen jullie binnen kwamen.

Ik moet door dit topic ineens weer denken aan een internationaal kdv wat in Leiden zit, ik vraag me dan af wat de voertaal is richting kinderen en óf er wel een algemene voertaal is.

Ik heb op internationaal KDV gewerkt, waar kinderen zaten van ouders die bij het Octrooibureau werken, en wij spraken gewoon Nederlands.
Kids wisten het ook heel goed. Bij Leonie op het KDV praat ik Nederlands, met papa Frans en met mama Duits! (bijv).
Met ouders spraken we Nederlands of Engels

Oh en ik heb ook nog op een KDV gewerkt waar kinderen kwamen van ouders die net in Nederland waren en de integratiecursus moesten doen, daar spraken we ook Nederlands tegen. Daar hadden we ook een mix aan culturen onder de collega's en soms was het wel zo dat als je er in het Nederlands niet uitkwam tegen een Turkse of Marokkaanse ouder bijv, dat je er een collega bijhaalde die het in haar eigen taal kon vertellen.
Dit gebeurde soms ook wel eens tegen een nieuw kindje, dat bijv helemaal in paniek was omdat het ons niet begreep.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  smurfie wo 30 jan 2013 - 19:50

Ik werk zelf bij een organisatie voor kinderopvangen en bij ons wordt gewoon nederlands gesproken, dit is ook een eis van de ggd, onze voertaal moet gewoon nederlands zijn.

Als jij je er niet prettig bij voelt zou ik dat even aangeven bij de medewerk(st)ers van de groep, waarschijnlijk hebben ze dat niet eens door, ik heb twee turkse collega's en die praten onderling ook weleens turks (vooral in pauzes) terwijl we met z'n 3en daar zaten. Ik heb er toen wat van gezegd en toen zeiden ze ook wij praten altijd turks met elkaar (zien elkaar ook wel privé) maar ze letten erop nu dat ze nl praten waar andere mensen bij zijn.
smurfie
smurfie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 288
Punten : 353
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Susan wo 30 jan 2013 - 21:08

Ik weet niet welke taal ze spreken bij dat internationale kinderdagverblijf in Leiden, ik denk zowel Engels als Nederlands, maar ik kan me sowieso voorstellen dat als je maar een paar jaar in Nederland blijft voor werk en daarna weer teruggaat naar je geboorteland of weer doorverhuist naar een ander land, en je trekt vooral op met anderstalige collega's, je kinderen gaan naar een internationale school, enzovoort, dat je dan niet Nederlands gaat leren voor die paar jaar. Bij kinderen is dat anders, zij pikken een andere taal heel snel op en verleren die taal ook weer heel snel als ze er niet meer mee in aanraking komen. Volwassenen doen er veel langer over om een vreemde taal onder de knie te krijgen, maar het blijft dan wel weer langer hangen. Ik kan me zo indenken dat het een beetje teveel wordt om iedere twee of drie jaar een compleet nieuwe taal te leren. Natuurlijk zal je je in de supermarkt wel redden als het moet, maar dan hebben we het toch over een ander niveau dan wanneer je bijvoorbeeld een probleem omtrent je kind moet bespreken met degene die dagelijks voor je kind zorgt. Ik denk dus dat er wel veel Engels wordt gesproken - sowieso vind ik het niet gek als op een 'gewoon' kinderdagverblijf een kindje met anderstalige ouders zit, mensen die daar werken ook hun best doen om de ouders zo goed mogelijk te woord te staan, al is dat in het Engels als hun Engels nou eenmaal beter is dan het Nederlands van die ouders. Of dat als er toevallig een leidster werkt uit hetzelfde land van herkomst als de ouders, dat je even op die taal overspringt als dat zo moet.

Mensen roepen altijd maar zo hard dat je 'gewoon' Nederlands moet leren spreken, maar ten eerste is dus niet iedereen van plan om hier te blijven wonen en ten tweede, al woon je hier al twintig jaar en spreek je nog geen Nederlands: sommige situaties zijn gewoon te belangrijk en daarvan kun je niet zeggen: 'Pech voor jou, had je de taal maar moeten spreken.' Ik vind het bijvoorbeeld ook heel goed dat bij de verloskundige folders staan in het Turks en Arabisch. Die informatie is gewoon te belangrijk.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sun88 wo 30 jan 2013 - 21:21

Maar wat je zegt susan, ben ik het deels wel mee eens, maar dat is dan net mazzel hebben voor die ouders dat er toevallig leidsters zijn die hun taal spreken, daarnaast vind ik wel dat het zo ook niet wordt bevorderd nederlands te leren. Zelfs hier on het ov hangt de nieuwe informatie er in 5 talen, vind ik persoonlijk wat ver gaan.
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Bericht  Susan wo 30 jan 2013 - 21:28

Ik vind daar niks mis mee. Sowieso kun je niet verwachten dat mensen die hier net zijn meteen goed Nederlands spreken en die mensen willen misschien wel gewoon zelfstandig met de bus, of gebruik maken van andere faciliteiten, daarbij zijn er dus ook mensen die hier maar erg kort zijn, of zelfs gewoon hier op vakantie/aan het logeren zijn. Als je zelf op reis gaat naar een land waarvan je totaal niet de taal spreekt (en Nederlands is gewoon een heel vreemde en lastige taal) dan ben je ook blij als er een bord hangt dat je kunt begrijpen.

Ik snap best dat mensen die hier echt van plan zijn te blijven de taal moeten leren, maar je kunt ten eerste niet verwachten dat ze dat meteen onder de knie hebben en ten tweede gaat het mij te ver om dat te 'stimuleren'/af te dwingen door essentiële informatie alleen in het Nederlands te verstrekken. Daar ben je zelf ook niet blij mee als je in een vreemd land bent.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Coco wo 30 jan 2013 - 21:31

Als het alleen een afhaalmoment is en ze de ouders in het Turks doorgeven hoe de dag is verlopen als er geen andere ouders aanwezig zijn verder, zou ik er geen moeite mee hebben. Als je zoon haar nodig zou hebben en haar in het NL zou roepen, neem ik aan dat ze daar ook gewoon op zal reageren. Als ze Nederlands hadden gesproken zou het hem waarschijnlijk ook niet echt interesseren wat ze de ouders van het Turkse kindje vertellen, denk ik. En van een paar minuten Turks horen, krijgt je zoon ook niks lijkt mij.

Sommige dingen in het Turks zijn ook niet zo exact naar het Nederlands ter vertalen waardoor het in het Turks makkelijker is. Ik weet niet of je zelf jongeren of volwassenen kent die Turks of bijv Marokkaans spreken. Als je die onderling hoort, hoor je ook vaak dat gesprekken onderling half Marokkaans/Turks zijn en half Nederlands omdat ze ook in twee talen denken.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Gast do 31 jan 2013 - 0:15

Is dat zo'n ramp dan? Zolang er op de groep en tegen je kind gewoon nederlands gesproken wordt zie ik het punt niet. En wat is het probleem van veel buitenlandse kindjes op een groep? Mijn kinderen zaten ook op een kdv waar ik in de eerste maand door een kindje werd aangesproken of ik de mama van dat witte kindje was lol!

BIj een basisschool was ik iets kritischer, maar een KDV.... tja, daar gaat het er toch om dat ze lief voor je kind zijn en het veilig is. Van alleen maar buitenlands praten zou ik niet blij worden, maar ik kan me goed voorstellen dat als de leidster turks is en de ouders die op dat moment binnen zijn ook turks, dat ze dan overschakelen... lijkt me op geen enkele manier een probleem eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 31 jan 2013 - 0:16

Sun88 schreef:Maar wat je zegt susan, ben ik het deels wel mee eens, maar dat is dan net mazzel hebben voor die ouders dat er toevallig leidsters zijn die hun taal spreken, daarnaast vind ik wel dat het zo ook niet wordt bevorderd nederlands te leren. Zelfs hier on het ov hangt de nieuwe informatie er in 5 talen, vind ik persoonlijk wat ver gaan.

Op welke manier heb jij daar last van dan? Het is toch fijn dat mensen die (nog) niet goed Nederlands kunnen ook de weg kunnen vinden?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: