Voor de leidsters in de Kinderopvang
+3
Joontjuh
Lejow
claudiaveronique
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Voor de leidsters in de Kinderopvang
Ik wil iets leuks doen op de groep met 'mijn' kids. Geen standaard activiteit, maar iets aparts. Ik werk op een verticale groep en vind het best lastig om iets te verzinnen wat voor bijna alle kinderen leuk is. Ik heb ook op internet zitten zoeken, maar ben benieuwd naar ervaringen van andere leidsters. Dus, iemand ideëen?
Gast- Gast
Re: Voor de leidsters in de Kinderopvang
Wat ik altijd leuk vind om te doen: grote vellen stevig papier of behang met schilderstape op de grond plakken, er een loper van maken, of juist een vierkant van minimaal 2 bij 2, afhankelijk van het aantal kinderen. Dan wat klodders verf erop gooien, kinderen in hun luier/onderbroek laten lopen en ze dan laten verven. Zorg dat je een bad paraat hebt, maar t is altijd erg geslaagd!
Verder laat ik kinderen zo nu en dan met poncho's aan in de stromende regen buitenspelen. Of ik zet binnen een zwembadje op en laat ze binnen in een badje spelen.
En wat ik laatst eigenlijk per toeval gedaan heb, kind begon er zelf mee, haha: op de grond gaan zitten en dan een kind nadoen. Dus in feite een kind de regie geven met welke bewegingen je moet gaan maken. Staan, zitten, liggen, benen in de lucht, weer staan, zwaaien, tong uitsteken, etc etc. Erg vermoeiend maar t kindje (in mijn geval een kindje van een jaar en 9 maanden) vond t geweldig
Verder laat ik kinderen zo nu en dan met poncho's aan in de stromende regen buitenspelen. Of ik zet binnen een zwembadje op en laat ze binnen in een badje spelen.
En wat ik laatst eigenlijk per toeval gedaan heb, kind begon er zelf mee, haha: op de grond gaan zitten en dan een kind nadoen. Dus in feite een kind de regie geven met welke bewegingen je moet gaan maken. Staan, zitten, liggen, benen in de lucht, weer staan, zwaaien, tong uitsteken, etc etc. Erg vermoeiend maar t kindje (in mijn geval een kindje van een jaar en 9 maanden) vond t geweldig
Gast- Gast
Die laatste is inderdaad erg leuk Maple! Ga ik eens proberen
Dat verven en zwembadjes binnen hebben we toevallig laatst gedaan, was ook heel erg leuk en zeker voor herhaling vastbaar. Van de week vroeg een kindje zelfs wanneer we weer binnen gingen zwemmen.
Dat verven en zwembadjes binnen hebben we toevallig laatst gedaan, was ook heel erg leuk en zeker voor herhaling vastbaar. Van de week vroeg een kindje zelfs wanneer we weer binnen gingen zwemmen.
Gast- Gast
Die laatste is wel erg intensief hoor! Dan merk je eigenlijk hoeveel energie een kind heeft, haha. Bij mij ging het ongeveer zo: zitten, één been in de lucht, staan, zitten, liggen, twee benen in de lucht, staan, zitten, tond uitsteken, zwaaien, weer staan, liggen, één been in de lucht, andere been erbij... En dat dan nog in ene behoorlijk tempo ook
Gast- Gast
Haha ja dat geloof ik! Maar het is nu vakantietijd en dus niet druk, dus kan ik er wel even tijd voor vrij maken. Ben wel benieuwd wie er dan een middagdutje gaat doen, het kindje of ik.
Gast- Gast
Ik werk ook op een verticale groep en vind het vaak ook moeilijk om weer eens iets te bedenken. Ik kook vaak met de 2+ en laat ze dan helpen met het snijden van dingen zoals champignons of paprika met een kindermesje. Misschien kan je een keertje zoiets ondernemen? Ik hou dit topic in iedergeval even in de gaten!
claudiaveronique- Prater
- Aantal berichten : 536
Punten : 986
Registratiedatum : 18-11-10
Wij gingen als we weinig kinderen hadden wel eens een dagje er op uit. Het kwam in de vakantie geregeld voor dat we met 2 leidsters maar 4 kinderen hadden. Gingen we met de tram naar Scheveningen, wandelen op het strand en wat eten bij de Mac ofzo.
Misschien kun je een leuke binnenspeeltuin maken, met klim en klauterdingen, ballenbak enzo
Iets lekkers met ze 'koken'
Misschien kun je een leuke binnenspeeltuin maken, met klim en klauterdingen, ballenbak enzo
Iets lekkers met ze 'koken'
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Koken is wel leuk, maar dan wel als we niet teveel kleintjes erbij hebben. Ik zal het eens onthouden. Koekjes bakken enzo doen we wel regelmatig, maar begint ook saai te worden.
Gast- Gast
Mini pizaatjes ofzo? En dan met de groteren, als de kleintjes slapen
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Lejow schreef:Mini pizaatjes ofzo? En dan met de groteren, als de kleintjes slapen
Pizzaatjes is inderdaad leuk, of groenteflapjes (heb ik zelf eens gemaakt op de basisschool.. ).
Ik heb ook BSO, misschien ook leuk om met hen een keer te doen.
Gast- Gast
Wat ik tijdens stages wel eens heb gedaan was de tafel afdekken met goedkoop plastic, waarmee je vanalles afdekt als je gaat verven bijvoorbeeld, en dan daarop scheerschuim spuiten. Laat de kinderen maar tekenen in het scheerschuim, erg geslaagd en nog goed voor de motoriek ook. Je kunt zelfs met een scheutje verf de scheerschuim nog een kleurtje geven.
Wat ik op een verticale groep heb gedaan:
Samen met de kinderen vanaf 1,5 jaar: lege plastic flessen gevuld met macaroni. Dopjes erop gedraaid. Ik zorgde dat we genoeg flessen voor de hele groep hadden. Vervolgens mochten de kinderen de flessen uitdelen: dus ook aan de jongere dreumessen en de baby's.
Toen gingen we met z'n allen schudden met de flessen, en dat vonden alle kinderen leuk Simpel, maar effectief
Samen met de kinderen vanaf 1,5 jaar: lege plastic flessen gevuld met macaroni. Dopjes erop gedraaid. Ik zorgde dat we genoeg flessen voor de hele groep hadden. Vervolgens mochten de kinderen de flessen uitdelen: dus ook aan de jongere dreumessen en de baby's.
Toen gingen we met z'n allen schudden met de flessen, en dat vonden alle kinderen leuk Simpel, maar effectief
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Oja en dansen op (wereld)muziek met linten.
Je kunt linten van crepepapier gebruiken, of van stof: tule bijvoorbeeld. En dan de linten mooi bewegen op de maat.
Je kunt linten van crepepapier gebruiken, of van stof: tule bijvoorbeeld. En dan de linten mooi bewegen op de maat.
Filoria- Ratel
Ook leuk: vingerverven op de grond. (Met makkelijk afwasbare verf, of op een zeil, of op een enorm vel papier). De babies kun je eventueel in hun luier laten verven, en later de verf afwassen.
Peuters vinden het ook nog heerlijk om met hun handen te kliederen.
Edit: zie dat Maple dit ook al had geopperd, sorry.
Peuters vinden het ook nog heerlijk om met hun handen te kliederen.
Edit: zie dat Maple dit ook al had geopperd, sorry.
Laatst aangepast door Filoria op di 19 jul 2011 - 9:56; in totaal 1 keer bewerkt
Filoria- Ratel
Nog iets heel simpels: met z'n allen op de grond of om een tafel gaan zitten, en over-rollen met ballen. Baby's kunnen nog niet terugrollen, maar vinden het wel heel leuk om hiernaar te kijken en de bal even te voelen.
Filoria- Ratel
En iets aparts dat een collega van mij een keer gedaan had:
Ze had allemaal blokken gelatine gekocht (en dan gelatine die ook geschikt is voor baby's om te eten, ik weet niet precies wat voor spul het was, maar er zat alleen maar water en een beetje aardappelzetmeel in geloof ik). En die gekleurd met kleurstof (ook speciale kindvriendelijke kleurstof).
De baby's gingen de blokken lekker proeven en fijnknijpen, en de peuters gingen er torens van maken, of ze verkruimelen in piepkleine stukjes, of ermee verven, of het laten smelten... supergrappig.
Ze had allemaal blokken gelatine gekocht (en dan gelatine die ook geschikt is voor baby's om te eten, ik weet niet precies wat voor spul het was, maar er zat alleen maar water en een beetje aardappelzetmeel in geloof ik). En die gekleurd met kleurstof (ook speciale kindvriendelijke kleurstof).
De baby's gingen de blokken lekker proeven en fijnknijpen, en de peuters gingen er torens van maken, of ze verkruimelen in piepkleine stukjes, of ermee verven, of het laten smelten... supergrappig.
Filoria- Ratel
Leuke ideëen, dank je! Hier ga ik zeker wat van proberen!
Gast- Gast
Erg leuke ideetjes!
En dat binnen zwemmen is ook erg leuk!
En dat binnen zwemmen is ook erg leuk!
Elsje- Prater
- Aantal berichten : 1104
Punten : 1283
Registratiedatum : 26-11-10
Joontjuh schreef:Wat ik tijdens stages wel eens heb gedaan was de tafel afdekken met goedkoop plastic, waarmee je vanalles afdekt als je gaat verven bijvoorbeeld, en dan daarop scheerschuim spuiten. Laat de kinderen maar tekenen in het scheerschuim, erg geslaagd en nog goed voor de motoriek ook. Je kunt zelfs met een scheutje verf de scheerschuim nog een kleurtje geven.
Of met slagroom ! Dat mogen ze nog opeten ook. Gegarandeerd succes!
_Muppit- Fluisteraar
- Aantal berichten : 273
Punten : 364
een bak water op tafel met een scheutje afwasmiddel erin en dan de kinderen met rietjes laten blazen, je krijgt dan een bak vol schuim waar de weer lekker mee kunnen gooien enz.
smurfie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 288
Punten : 353
Registratiedatum : 26-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Traktatie voor leidsters
» Afscheid peuterspeelzaal, leuke traktatie voor leidsters?
» wat betaal je nou voor kinderopvang?
» Hoeveel is jullie eigen bijdrage voor Kinderopvang??
» Afscheidscadeau leidsters KDV
» Afscheid peuterspeelzaal, leuke traktatie voor leidsters?
» wat betaal je nou voor kinderopvang?
» Hoeveel is jullie eigen bijdrage voor Kinderopvang??
» Afscheidscadeau leidsters KDV
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: