Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omgaan met verandering

4 plaatsers

Ga naar beneden

Omgaan met verandering  Empty Omgaan met verandering

Bericht  ixis di 29 jan 2013 - 10:49

Hoe doe je dat? Ik kan er niet mee omgaan. Mijn instinctieve reactie is dat verandering niet goed is. Opnieuw wennen, opnieuw aanpassen aan de situatie. Ik heb er altijd grote moeite mee. En dat terwijl de enige zekerheid in het leven is dat niets zeker is.

Herkent iemand dit? En zo ja, tips om ermee om te gaan? 'Makkelijker' te wennen? Er staat voor mij weer een grote verandering aan de deur en voel me nu al onrustig worden. Dit heeft zijn weerslag op mijn omgeving.
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgaan met verandering  Empty Re: Omgaan met verandering

Bericht  Gast di 29 jan 2013 - 21:10

Ixis, heb je dit gevoel altijd al gehad of is het iets van de laatste tijd? Ik weet niet welke verandering er voor jou op stapel staat, maar misschien helpt het om er nu al zo veel mogelijk over te weten te komen. Laat zo weinig mogelijk aan het toeval over, probeer zo veel mogelijk alvast uit te zoeken. Misschien dat je je er zo beter op kunt voorbereiden.

Gast
Gast

Bericht  Zora di 29 jan 2013 - 21:43

Ik heb dat ook heel erg. Ik haat verandering, en vind het per definitie ook geen goed idee om wat dan ook te veranderen. Ik weet dit echter de laatste jaren (misschien door het ouder worden?) wel beter onder woorden te brengen. Ik kan het niet beter accepteren of me er meer overheen zetten, maar ik accepteer nu wel makkelijk dát ik dat vervelend vind, en ga vervolgens gewoon door, denk er niet teveel over na. Je kunt veranderingen nou eenmaal vaak niet tegenhouden, dus laat ik het maar over me heen komen. Dat lucht al wel wat op... Vervelend he?!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  ixis wo 30 jan 2013 - 1:27

Het is voor mij ook echt een gevoelskwestie. Want verstandelijk weet ik het vaak goed te relativeren, maar dan komt dat onrustige gevoel weer de kop opsteken. En dat krijgt vaak de overhand. Ik vind mezelf daar zo vervelend in.

Zora; ik weet inderdaad ook dat ik er nou eenmaal moeite mee heb, en dat te weten helpt al enigszins. Ik weet dus ook wat komen gaat, dat ik me zo onrustig voel en al die dingen. Maar ondanks dat ik dat weet heeft dat vervelend gevoel nog de overhand.

Break of Day; ik weet van mezelf dus dat ik er moeite mee heb. Na een periode werkloos te zijn geweest kan ik weer ergens aan de slag! heel blij mee uiteraard! Alleen even dat begin van wennen, opnieuw aanpassen alles eigen maken, dat vind ik lastig. Dus of ik me er echt op voor kan bereiden? Weet het niet.
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Pseudoniem wo 30 jan 2013 - 1:51

wat bedoel je precies met verandering?
je kan het groot zien; verandering van werkzaamheden op je werk
of klein; je eet altijd om 18uur, en nu is het eten er om 18.10uur
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Bericht  Appeltje wo 30 jan 2013 - 2:27

Ik heb dat ook heel erg, moeite met veranderingen. Je bent ergens aan gewend en dan opeens moet/gaat het anders.

Bijvoorbeeld op het werk krijg je een ander systeem om mee te werken, een nieuwe baan, etc etc.. het is gewoon wennen en dat is soms heel lastig. Het geeft inderdaad een onrustig gevoel. Ik zou het liefst alles bij het oude houden terwijl je soms achteraf ziet dat de verandering iets goeds heeft gebracht.

@ pseudoniem: het gaat niet om een keer iets later eten, maar meer om grotere dingen.
Appeltje
Appeltje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 273
Punten : 275
Registratiedatum : 07-09-12

Bericht  ixis wo 30 jan 2013 - 6:50

Grote veranderingen inderdaad. Ik begin volgende week met een nieuwe baan. Erg veel zin in, maar mijn gevoel vind het ook beangstigend. Nieuwe omgeving, nieuwe werkwijze, andere cultuur. Natuurlijk is dit ook een stuk onzekerheid en angst voor het onbekende denk ik.
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud