Stelling over zomervakantie
+22
_Lana_
Pommes
Atelier Madame
Sun88
SleepingBeauty
rapa nui
xxjojootjexx
shadow
Zonnetje
Sarah1985
Ilovethe90s
Siamsa
mzcharlotte
Susan
luisa
Taeda
SuperGrover
piene1983
Manderijn
Gympie
silly-one
Mari
26 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Stelling over zomervakantie
Stelling: Mensen met naar school gaande kinderen moeten op hun werk voorrang krijgen met het plannen van hun vakantiedagen.........
Omdat ze hier op kantoor het sociaal manifest aan het bijstellen zijn, hoorde ik mensen praten over een regel die erin staan, dat mensen met naar schoolgaande kinderen voorrang krijgen met het plannen van hun vakantie.
Bij ons heeft 50% naar schoolgaande kinderen en 50% niet. Nu hebben wij gelukkig nooit problemen met de planning, maar ik kan me voorstellen dat dit elders anders gaat.
Wat vind jij?
Omdat ze hier op kantoor het sociaal manifest aan het bijstellen zijn, hoorde ik mensen praten over een regel die erin staan, dat mensen met naar schoolgaande kinderen voorrang krijgen met het plannen van hun vakantie.
Bij ons heeft 50% naar schoolgaande kinderen en 50% niet. Nu hebben wij gelukkig nooit problemen met de planning, maar ik kan me voorstellen dat dit elders anders gaat.
Wat vind jij?
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Re: Stelling over zomervakantie
Ik vind het op zich wel logische dat werkgevers zo een regel invoeren. Die werknemers zijn geboden aan de schoolvakanties en kunnen daarom ook niet in een andere periode weg. Puur omdat ze dan de onderwijsinspectie op zich af krijgen en dat is het laatste wat je wil als ouder.
Ik vind wel dat een werkgever wel moet kijken of iemand zonder kinderen in dezelfde periode weg kan als die persoon daar om vraagt. Het moet niet zo zijn, het is vakantie je hebt geen kinderen dus je moet blijven.
Ik vind wel dat een werkgever wel moet kijken of iemand zonder kinderen in dezelfde periode weg kan als die persoon daar om vraagt. Het moet niet zo zijn, het is vakantie je hebt geen kinderen dus je moet blijven.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Bij mijn vriend op zijn werk is dat ook de regel. Ik snap het wel. Alleen ben ik nog studerend en straks werkzaam in het onderwijs en dus verbonden aan schoolvakanties en dan zou het fijn zijn als daar ook rekening mee wordt gehouden.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Ik vind het toch wel fijn dat er rekening mee gehouden wordt. Al hoef ik niet de mooiste weken hoor. Ik heb gewoon dit jaar de eerste 3 weken van de zomervakantie, en dan wil ik volgend jaar wel liever de laatste 3. Beetje afwisseling.
Maar dat er elk jaar weer collega's zijn die perse de bouwvak vrij willen, zonder dat hun man ook aan de bouwvak vast zit, dat vind ik wel erg vervelend.
Maar dat er elk jaar weer collega's zijn die perse de bouwvak vrij willen, zonder dat hun man ook aan de bouwvak vast zit, dat vind ik wel erg vervelend.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Gympie schreef:Bij mijn vriend op zijn werk is ( inmiddels )dat ook de regel. Ik snap het wel.Alleen ben ik nog studerend en straksIk ben werkzaam in het onderwijs en dus verbonden aan schoolvakanties en dan zou het fijn zijn als daar ook rekening mee wordt gehouden.
Wat een gedonder hebben we daarom gehad 5 jaar geleden. Toen waren we een jaar samen en wilden op vakantie, nou dat kon toch echt niet... Uiteindelijk een verklaring van mijn werkgever gekregen om aan te geven wat de striktheid van de schoolvakantienorm was. Toen was het nog even dat we ook wel in de meivakantie of herfstvakantie konden. Inmiddels is de regel zo aangepast dat ook werknemers waarvan de partner gebonden is aan de schoolvakanties meegenomen worden in de voorrangsregeling. Heel fijn, anders konden we nooit op vakantie...
Kreeg trouwens indertijd de ( inmiddels standaard) opmerking "Jullie hebben toch zoveel vakantie, dat is op zich al voldoende toch?" Tuurlijk joh, heerlijk zoveel vakantie ik snap niet waarom jij niet in het onderwijs bent gaan werken... Haha! Toen werd ik daar nog pissig om, inmiddels allang niet meer!
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
piene1983 schreef:
Wat een gedonder hebben we daarom gehad 5 jaar geleden. Toen waren we een jaar samen en wilden op vakantie, nou dat kon toch echt niet... Uiteindelijk een verklaring van mijn werkgever gekregen om aan te geven wat de striktheid van de schoolvakantienorm was. Toen was het nog even dat we ook wel in de meivakantie of herfstvakantie konden. Inmiddels is de regel zo aangepast dat ook werknemers waarvan de partner gebonden is aan de schoolvakanties meegenomen worden in de voorrangsregeling. Heel fijn, anders konden we nooit op vakantie...
Kreeg trouwens indertijd de ( inmiddels standaard) opmerking "Jullie hebben toch zoveel vakantie, dat is op zich al voldoende toch?" Tuurlijk joh, heerlijk zoveel vakantie ik snap niet waarom jij niet in het onderwijs bent gaan werken... Haha! Toen werd ik daar nog pissig om, inmiddels allang niet meer!
Wat een gedoe. Wel goed dat ze dat hebben opgenomen in de voorrangsregeling.
En die opmerkingen over 'zoveel vakantie' zijn zo cliché. Overal is wel wat op te zeggen. Hadden ze inderdaad ook lekker het onderwijs in moeten gaan als dat zo dwars zit.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Daar hebben wij ook een gedonder mee gehad. Op 1 afdeling hadden ze of kinderen of naar schoolgaande kinderen. Mensen hebben toen zelfs ontslag genomen.
Wij hebben ook een aantal ouderen mensen die geen kinderen hebben, die vinden het onzin als zij minder recht op de zomervakantie hebben.
Zo lastig mijn schoonmoeder werkt in de zorg en omdat ze geen naar schoolgaande kinderen heeft moet ze altijd voor half juni of na half september. En dat al zolang ik dr ken (6,5 jaar). Dat vind ik ook niet echt eerlijk.
Wij hebben ook een aantal ouderen mensen die geen kinderen hebben, die vinden het onzin als zij minder recht op de zomervakantie hebben.
Zo lastig mijn schoonmoeder werkt in de zorg en omdat ze geen naar schoolgaande kinderen heeft moet ze altijd voor half juni of na half september. En dat al zolang ik dr ken (6,5 jaar). Dat vind ik ook niet echt eerlijk.
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Ik vind het een vreemde regeling, mensen die niet aan de schoolvakanties gebonden zijn, willen toch ook graag vakantie wanneer het weer een beetje redelijk is? In april is het gewoon vaak rotweer, en in oktober ook. Structureel voorrang verlenen aan mensen met kinderen vind ik dus niet eerlijk, dat zou wat mij betreft gewoon in overleg moeten of met roulatie of weet ik het. En als dat betekent dat je 1 jaar niet op vakantie kunt, tja, helaas. Anders betekent het waarschijnlijk in de praktijk dat de mensen zonder kinderen ieder jaar het haasje zijn.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
SuperGrover schreef:Ik vind het een vreemde regeling, mensen die niet aan de schoolvakanties gebonden zijn, willen toch ook graag vakantie wanneer het weer een beetje redelijk is? In april is het gewoon vaak rotweer, en in oktober ook. Structureel voorrang verlenen aan mensen met kinderen vind ik dus niet eerlijk, dat zou wat mij betreft gewoon in overleg moeten of met roulatie of weet ik het. En als dat betekent dat je 1 jaar niet op vakantie kunt, tja, helaas. Anders betekent het waarschijnlijk in de praktijk dat de mensen zonder kinderen ieder jaar het haasje zijn.
De schoolvakantie duurt niet van 1 mei tot 1 oktober, in juni/begin juli/eind augustus is het ook lekker weer. Ik vind het goed dat collega's met kinderen voorrang krijgen, zij zitten echt aan de data van de vakantie vast. Het gaat dan wel alleen om de zomervakantie, om ook de andere vakanties zo in te plannen vind ik te ver gaan.
Ik houd nu rekening met de schoolgaande kinderen van mijn collega's, ik hoop dat zij dat over een aantal jaar ook voor mij doen. Het komt natuurlijk wel van twee kanten (bij ons geen vaste regel).
Taeda- Prater
- Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13
Niet per definitie, maar denk toch dat mensen zonder kinderen wel graag buiten de schoolvakanties weggaan. Het lijkt mij dat iedereen probeert met elkaar rekening te houden. Dus iemand met een partner in de bouw als het kan vakantie in bouwvak en iemand met kinderen in schoolvakanties. Als een kinderloos iemand toch graag in schoolvak wil dan vindt ik niet dat degene met kinderen daar meer recht op heeft.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Ik vind dat op zich wel een logische regel, met als toevoeging mensen die een partner hebben die in het onderwijs werkt of andere zwaarwegende redenen hebben om alleen in die periode weg te kunnen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Bij ons mogen eigenlijk ook de werknemers zonder kinderen niet weg in juni/juli/augustus. Ik vind het niet erg want in vakanties is het hoogseizoen en is het eigenlijk onbetaalbaar! Nadeel is dat het in april/mei enorm druk is, en ik daarom vorig jaar toen ook niet weg mocht, tja, dan blijft er weinig over om op vakantie te gaan
Gast- Gast
Susan schreef:Ik vind dat op zich wel een logische regel, met als toevoeging mensen die een partner hebben die in het onderwijs werkt of andere zwaarwegende redenen hebben om alleen in die periode weg te kunnen.
Dit dus. Ik voel me ook écht niet benadeeld en maak zelfs graag gebruik van de lagere tarieven. Als je in Nederland wilt blijven, teken je toch wel voor het risico dat het weer niet meezit. Verder zijn er in mei, juni, september of oktober ook echt leuke zonnige bestemmingen.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Maar dan is er toch ook geen probleem? Het lijkt me juist heel logisch en goed als werknemers daar onderling uitkomen. Veel mensen zonder kinderen hebben er geen problemen mee, nou, geen probleem toch? Ik vind het alleen vreemd om het een harde regel te maken.mzcharlotte schreef:Susan schreef:Ik vind dat op zich wel een logische regel, met als toevoeging mensen die een partner hebben die in het onderwijs werkt of andere zwaarwegende redenen hebben om alleen in die periode weg te kunnen.
Dit dus. Ik voel me ook écht niet benadeeld en maak zelfs graag gebruik van de lagere tarieven. Als je in Nederland wilt blijven, teken je toch wel voor het risico dat het weer niet meezit. Verder zijn er in mei, juni, september of oktober ook echt leuke zonnige bestemmingen.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Wij hebben geen kinderen, maar mijn vriendin is wel gebonden aan de schoolvakanties omdat ze lesgeeft (niet in het onderwijs maar in de sportwereld, met dezelfde vakantieweken als de scholen). Beetje lullig als een collega van mij dan voorrang zou krijgen op mij omdat zij kinderen heeft en ik niet, terwijl ik ben gebonden aan dezelfde vakantieweken als die collega.
Laatst aangepast door Siamsa op do 24 jan 2013 - 7:33; in totaal 1 keer bewerkt
Siamsa- Prater
- Aantal berichten : 748
Punten : 781
Registratiedatum : 11-08-11
Wij hebben geen kinderen maar ik vind het ook altijd wel lekker om eind juni, begin juli of in augustus op vakantie te gaan.
Ik kijk zelf niet zo naar de prijzen dus dat we meestal in het hoogseizoen vallen maakt me niet zoveel uit.
Ik snap de maatregel en kan me er wel in vinden, alleen wel in overleg. Zoals Supergrover al zegt, het moet niet zo zijn dat mensen zonder kinderen steeds de dupe zijn en maar gewoon van okt t/m mei op vakantie moeten.
Ik kijk zelf niet zo naar de prijzen dus dat we meestal in het hoogseizoen vallen maakt me niet zoveel uit.
Ik snap de maatregel en kan me er wel in vinden, alleen wel in overleg. Zoals Supergrover al zegt, het moet niet zo zijn dat mensen zonder kinderen steeds de dupe zijn en maar gewoon van okt t/m mei op vakantie moeten.
Ilovethe90s- Prater
- Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12
wij zijn altijd gebonden aan de bouwvak ook erg lastig altijd. Gelukkig bij mijn werkgever nu niet. Maar heb wel eens gehad toen mocht ik geen vakantie in de bouwvak omdat ik nog thuis woonde bij mijn ouders. terwijl ik met mijn man op vakantie zou gaan.
En de schoolvakanties zijn 6 weken en de meeste ouders hebben 3 weken vrij. Dus volgens mij kunnen ze dat wel wat verdelen.
Las dat iemand haar schoonmoeder al 6,5 jaar voor half juni of naar september op vakantie moet. Dat is toch hartstikke oneerlijk
En de schoolvakanties zijn 6 weken en de meeste ouders hebben 3 weken vrij. Dus volgens mij kunnen ze dat wel wat verdelen.
Las dat iemand haar schoonmoeder al 6,5 jaar voor half juni of naar september op vakantie moet. Dat is toch hartstikke oneerlijk
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
Siamsa schreef:Wij hebben geen kinderen, maar mijn vriendinis wel gebonden aan de schoolvakanties omdatzehij lesgeeft(niet in het onderwijs maar in de sportwereld, met dezelfde vakantieweken als de scholen). Beetje lullig als een collega van mij dan voorrang zou krijgen op mij omdat zij kinderen heeft en ik niet, terwijl ik ben gebonden aan dezelfde vakantieweken als die collega.
+1
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Ik vind het een belachelijke regel. Dat zou betekenen dat de kerstvakantie waarin de opvang dicht was ik geen vrij zou kunnen krijgen. Dus mijn kinderen moeten dan allen thuis blijven?
Ook zijn er genoeg bedrijven met vaste vakanti, het zou betekenen dat die mensen geen vrij samen mogen omdat ze geen kinderen hebben?
Ik ben meer voorstander van overleg. Zijn er teveel aanvragen tegelijkertijd, dan iedereen minder lang vakantie. Bijv allemaal 2 weken
Ook zijn er genoeg bedrijven met vaste vakanti, het zou betekenen dat die mensen geen vrij samen mogen omdat ze geen kinderen hebben?
Ik ben meer voorstander van overleg. Zijn er teveel aanvragen tegelijkertijd, dan iedereen minder lang vakantie. Bijv allemaal 2 weken
shadow- Fluisteraar
- Aantal berichten : 244
Punten : 268
Ben toch blij dat dit bij ons nooit een probleem is geweest. Mijn man is alleen vrij in de bouwvak en met kerst. Als ik alleen vrij had gemogen buiten de schoolvakanties op, dan hadden wij nooit op vakantie gekund samen.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Ik ben ook geen voorstander van zo'n regel. Dan zou je veel meer uitzonderingen moeten hebben. Inderdaad als je partner aan de bouwvak gebonden is kun je ook niet anders dan maar die vaste 3 weken weg dat is een nog veel kortere periode als een schoolvakantie. Ik ben gebonden aan de bouwvak en bij mij op het werk zijn ze ook erg strikt over het vrij nemen om die paar weken heen.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Bij ons moeten collega's of de eerste 3 of de laatste 3 van de schoolvakantie nemen.
En in principe heeft iedereen recht op die vakantie's als ze het op tijd aangeven.
Mochten we er niet uitkomen wordt er geloot.
Heel veel collega's hebben ook mannen die in de bouw werken en die dus ook aan bouwvak gebonden zijn.
Zou lullig zijn als zij nooit samen vakantie kunnen hebben...
En in principe heeft iedereen recht op die vakantie's als ze het op tijd aangeven.
Mochten we er niet uitkomen wordt er geloot.
Heel veel collega's hebben ook mannen die in de bouw werken en die dus ook aan bouwvak gebonden zijn.
Zou lullig zijn als zij nooit samen vakantie kunnen hebben...
SleepingBeauty- Kletskop
- Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10
Wij hebben het er toevallig laatst weer over gehad. Alle medewerkers hebben evenveel recht op vakantie in de zomerweken, met of zonder kinderen. Nu regelt het zich vaak wel vanzelf en willen de mensen zonder kinderen, eerder in het voor- of naseizoen, maar in theorie zou iedereen in juli/augustus weg kunnen (mits er niet teveel mensen tegelijk dan weg willen, dan wordt er geloot).
Gast- Gast
mensen zonder kinderen willen bij ons het liefst allemaal eind augustus / begin september. Gelukkig zijn we er altijd uitgekomen. Maar km terug te komen op de stelling ben ik het daar wel mee eens. Zou toch mooi lullig zijn als ik in juli zonder schoolhgaand kind op vakantie ben, en collega niet met haar kinderen weg kan, zou ik me als collega zijnde niet prettig bij voelen. Hoop dat als mijn kleine man straks naar school moet, er ook zo wordt gedacht
Sun88- Prater
- Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12
Ik vind dat iedereen evenveel recht heeft want ik nee aan dat je niet voor je plezier in het hoogseizoen op vakantie gaat. Ik heb dit jaar meivalantie ivm m'n studie. Mijn moeder en ik gaan dan samen een weekje weg. Hoewel ik al 24 ben heeft mijn moeder dus ook vakantie in een kindervakantie aangevraagd. Zou toch belachelijk zijn als zij niet zou mogen omdat ik toevallig geen thuiswonend kindere ben.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Zomervakantie
» Zomervakantie Tsjechië?
» Dagjes weg in de zomervakantie
» Kraamfeest en zomervakantie
» Twijfel over zomervakantie...
» Zomervakantie Tsjechië?