Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ceremoniemeester

+2
Pomodori
Burn
6 plaatsers

Ga naar beneden

Ceremoniemeester Empty Ceremoniemeester

Bericht  Burn di 15 jan 2013 - 1:35

Gisteren ben ik gevraagd als ceremoniemeester bij de bruiloft van mijn broer. Ik ben dit samen met de broer van mijn schoonzusje. Super leuk, maar ik tast nog een beetje in het duister, vandaar wat vragen.

- Wie is het ook geweest?
- Wat waren je taken?
- Wat deed je qua voorbereiding?
- Wat deed je op de dag zelf?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?

Kortom, vertel!

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ceremoniemeester Empty Re: Ceremoniemeester

Bericht  Pomodori di 15 jan 2013 - 2:16

Allereerst wat leuk! Gefeliciteerd!

- Wie is het ook geweest? Ik dus, twee keer. Bij mijn zwager en bij een vriendin

- Wat waren je taken? De dag in goede banen leiden is de korte samenvatting en her en der opleuken met aardigheidjes

- Wat deed je qua voorbereiding? eerst een overleg met het bruidspaar, wat is hun dagindeling, wat verwachten ze van je, wat willen ze dat jij gaat doen. Dan ga je daar vervolgens mee aan de slag en maakt bijvoorbeeld routebeschrijvingen, lintjes voor aan auto's, bedenkt leuke dingen om de ceremonie/dag heen (bellenblaas, sterretjes, champagne ergens) kijkt hoe het parkeren is geregeld bij locaties, bedenkt iets leuks als gastenboek, iets leuks wat gasten kunnen meenemen bijvoorbeeld. Bij onze eigen bruiloft had onze ceremoniemeetser bedacht dat alle daggasten een recept op papier moesten zetten en een ingredient daaruit mee moetsten meenemen. Zij heeft daar een kookboekje van gemaakt en eenn mand met allerlei voedingsmiddelen, erg leuk!

- Wat deed je op de dag zelf? Je vangt de gasten op bij de diverse locaties, regelt de stukjes bij het
feest, houdt de wensen van het bruidspaar in de gaten (qua muziek
bijvooorbeeld, drankjes, ome Arie die graag een speech houdt die niet op
prijs wordt gesteld, oma die voorin moet zitten) Zorgt dat mensen een corsage krijgen, bent er voor vragen als mensen die hebben etc

- Wat zou je de volgende keer anders doen? meer proberen zelf van de dag te genieten. Vaak ben je zelf zo aan het regelen en op de klok aan het kijken dat je niet alles goed meekrijgt. Bij de bruiloft van mijn zwager heb ik niets van het feest meegekregen. Waren alsmaar aan het denken loopt dit goed, oh ja een lied voor oma moet gedraaid worden, gaan de hapjes voldoende rond etc. Maar dit hangt ook een beetje van het bruidspaar af en hoe druk zij de dag plannen. Het diner hebben we half gegeten, dessert gemist want alles liep uit door files en daardoor moesten wij de gasten bij het feest opvangen en vertellen dat het bruidspaar eraan kwam.

Maar het is ook wel heel leuk, zeker als alles goed verloopt en je het gouden randje aan de dag kunt geven.
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Bericht  Burn di 15 jan 2013 - 6:11

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Happinaz di 15 jan 2013 - 6:46

Leuk! Ik lees even mee, want ik ben ook gevraagd als ceremonie meester!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Burn di 15 jan 2013 - 6:48

Bij wie mag jij dit zijn Happinaz?

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Happinaz di 15 jan 2013 - 7:04

Bij een heel goed vriendinnetje van mij en ik vind het echt een hele eer dat ze die verantwoordelijkheid aan mij 'geeft'! Very Happy
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  June di 15 jan 2013 - 11:37

- Wie is het ook geweest? Ik
- Wat waren je taken? Vrijwel niets. Mijn vader ging trouwen en er was alleen een plechtigheid in het gemeentehuis, korte borrel en daarna een uitgebreid diner. Ik heb iedereen gemaild/gebeld om te vragen wie er een woordje wilde doen of op wilde treden. Ik heb vervolgens een verdeling gemaakt, zodat duidelijk was wie na welke gang wat zou doen. Op de dag zelf heb ik dit besproken met de bediening in het restaurant. Mijn stiefmoeder wilde ook dat iedereen na gang twee en gang vier zou gaan wisselen. Op de tafelkaartjes stond waar je naartoe moest na die gangen (er waren drie grote tafels). Ik heb dus ook heel feestelijk uitgelegd hoe dat in z'n werk zou gaan.
- Wat deed je qua voorbereiding? Iedereen mailen en bellen.
- Wat deed je op de dag zelf? Te weinig Ceremoniemeester 394967. Blijkbaar had ik ook moeten regelen hoe alles op het gemeentehuis zou gaan, maar daar hadden mijn vader en stiefmoeder niets over gezegd. Ze hadden alleen gezegd dat het zou zijn, zodat zij niet zouden weten wie er wat ging zeggen. Dat vonden ze raar om zelf te regelen. Ineens werd er van me verwacht dat ik ook de borrel opende met een woordje. Ehh Ceremoniemeester 2474380249, improvisatie.
- Wat zou je de volgende keer anders doen? Iets duidelijker doorspreken of wat ze zeggen dat ze van me willen ook wel echt alles is. Ik zou er misschien ook zelf wat beter over nadenken. Het was nu voor maar 25 mensen die ik heel goed kende, dus ik dacht dat het ook wel los zou lopen. Achteraf was ik denk ik liever wat beter voorbereid geweest.

Kortom, vertel!
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Niekske di 15 jan 2013 - 23:29

- Wie is het ook geweest?
Ikke! :P bij de bruiloft van mijn beste vriendin

- Wat waren je taken?
Vooral de dag in goede banen leiden, vooraf contact houden met de locaties over programma-onderdelen waar het bruidspaar niks over mocht weten. Maar de bruid in kwestie bleek een behoorlijke bridezilla in zich te hebben, Wink en wilde overal bij betrokken zijn en heeft veel taken die ik als typische ceremoniemeester-taak zag, zelf gedaan. Het verschilt dus heel erg per bruidspaar wat er van je verwacht wordt. En het vrijgezellenfeest organiseren!

- Wat deed je qua voorbereiding?
Overleggen met de bruid (bruidegom vond alles prima Wink) over de dagindeling, hoe ze wilden dat dat dingen gaan op bepaalde momenten, bijvoorbeeld na de ceremonie, waar de mensen moesten gaan staan en dat ze nog even moesten wachten met feliciteren etc. Mensen die iets wilden doen die dag, moesten met mij contact opnemen en ik heb deze dingen allemaal met de locatie doorgesproken. Ook contact gehad met de DJ over muziekwensen. Verder mocht ik ook een stukje vertellen tijdens de ceremonie en heb dus ook contact gehad met de ambtenaar. Ja en het vrijgezellenfeest dus.

- Wat deed je op de dag zelf?
Ow ik was ook nog de visagiste, dus ik mocht in alle vroegte al aantreden Wink daarna geholpen met de jurk, de catering en de daggasten bij het bruidspaar thuis ontvangen (daar begonnen we met de lunch), mensen ontvangen en plaatsen wijzen en corsages uitgedeeld bij de ceremonie, daarna de fotosessie met alle familie en vrienden gedirigeerd (hele lijst afroepen 'ja ome jan en tante truus! En daarna jip en janneke!' :P) vervolgens naar de borrel, waar de mensen van de locatie behoorlijk faalden, ze hadden één van de twee zalen die gerserveerd waren voor ons aan een ander gezelschap beloofd en het mes voor de taart kwam zo laat, dat we ongeveer met ons stuk taart aan de diner-tafel moesten gaan zitten. Hierover heb ik lopen discussieren met de mensen van de locatie, om het bruidspaar daar zo min mogelijk mee lastig te vallen. Alles is uiteindelijk goed gekomen. Tijdens het feest de fotograaf bedankt en uitgezwaaid, stukjes aangekondigd en vooral ook lekker gefeest!

- Wat zou je de volgende keer anders doen?
Helemaal niks, een volgende keer is vast helemaal anders smile

Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  sanne-84 wo 16 jan 2013 - 6:45

Ik denk dat dit erg afhankelijk is van het bruidspaar. Ga met ze in gesprek. Bij een vriendin van me werd er door de ceremoniemeester best veel gedaan, ook achter de rug om. Bij ons wilde ik eigenlijk alleen een ceremoniemeester zodat er iemand meedacht over het dagprogramma, maar vooral dat er een aanspreekpunt was op die dag zelf (zodat ik daar de stress niet van zou hebben) en zorgde dat alles klaar was (dus muziek mee, ringen, bedankjes enz)
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Burn do 17 jan 2013 - 5:04

Bedankt voor de reacties!

Burn