risico's werk en zwanger worden
+6
Vancity_girl
PiP
Tamagotchi
Linnie1985
Tiara
nillis
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
risico's werk en zwanger worden
Ik heb hier volgens mij wel eerder een topic over geopend, maar ben benieuwd naar reacties van anderen.
Ik heb in mijn werk heel veel te maken met agressie van cliënten. IK kan worden geslagen, geschopt enz. en dan moet ik tot fixeren overgaan. Op het moment dat ik weet dat ik zwanger ben dan kan ik mij er meer proberen buiten te houden, maar zoals nu zit ik een week voor mijn nod en weet ik dus nog niets. Ik heb gisteravond een dienst gehad van 10 uur durende agressie en dan ben ik heel goed aan het opletten dat ik geen trappen in mijn buik krijg, maar verder kan ik volgens mij niet zoveel. Ik kan moeilijk elke maand tegen collega's zeggen dat ik niet kan helpen, want ik kan wel eens zwanger zijn.
Zijn er meer meiden met dit probleem en hoe gaan jullie hiermee om.
Ik heb in mijn werk heel veel te maken met agressie van cliënten. IK kan worden geslagen, geschopt enz. en dan moet ik tot fixeren overgaan. Op het moment dat ik weet dat ik zwanger ben dan kan ik mij er meer proberen buiten te houden, maar zoals nu zit ik een week voor mijn nod en weet ik dus nog niets. Ik heb gisteravond een dienst gehad van 10 uur durende agressie en dan ben ik heel goed aan het opletten dat ik geen trappen in mijn buik krijg, maar verder kan ik volgens mij niet zoveel. Ik kan moeilijk elke maand tegen collega's zeggen dat ik niet kan helpen, want ik kan wel eens zwanger zijn.
Zijn er meer meiden met dit probleem en hoe gaan jullie hiermee om.
nillis- Kletskop
- Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10
Re: risico's werk en zwanger worden
Ik denk dat het voor jou nu geen doen is om er al rekening mee te houden als je nog niet zwanger bent, ook niet voor collega's want die weten van niks. Als je zwanger bent, dan zou ik vragen om een tijdelijke overplaatsing naar een andere groep. Ik zou dan geen risico's nemen en zo te lezen sta je op een behoorlijk heftige groep.
Tiara- Kletskop
- Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10
Oei jij hebt wel lastig werk.
De eerste zwangerschap mocht ik geen zware dingen tillen van mijn baas en van de assistent manager, vond het wel fijn dat ze er rekening mee hielden/houden.
De eerste zwangerschap mocht ik geen zware dingen tillen van mijn baas en van de assistent manager, vond het wel fijn dat ze er rekening mee hielden/houden.
Linnie1985- Kletskop
- Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Maar áls je zwanger zou zijn en je wordt de eerste weken toch in je buik geraakt kan dat toch niet zoveel kwaad. Je baarmoeder zit nog verstopt achter je schaambeen.
Tamagotchi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 230
Punten : 256
Registratiedatum : 01-01-13
Hier moest ik ook aan denken, maar heb geen idee hoe dat in de praktijk is.Tamagotchi schreef:Maar áls je zwanger zou zijn en je wordt de eerste weken toch in je buik geraakt kan dat toch niet zoveel kwaad. Je baarmoeder zit nog verstopt achter je schaambeen.
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
PiP schreef:Hier moest ik ook aan denken, maar heb geen idee hoe dat in de praktijk is.Tamagotchi schreef:Maar áls je zwanger zou zijn en je wordt de eerste weken toch in je buik geraakt kan dat toch niet zoveel kwaad. Je baarmoeder zit nog verstopt achter je schaambeen.
Dat dacht ik eigenlijk ook. Ik zou anders even contact opnemen met een Vk om dat even na te vragen. Het lijkt me niet te doen om elke maand vanaf je eisprong rekening te gaan houden met een mogelijke zwangerschap.
Vancity_girl- Prater
- Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Ik loop dat risico ook op mijn werk. Zelfs op groepen waar het niet vaak voorkomt. Tijdens de zwangerschap van D. zorgde ik ervoor dat ik confrontaties pas aanging als er een collega op de achtergrond aanwezig was. Waardoor ik dus soms minder consequent kon optreden als wanneer ik niet zwanger was (als ik alleen stond). De eerste weken kan het trouwens weinig kwaad volgens mij.
Laat je je wel overplaatsen als je werkelijk zwanger bent? Zodat je minder risico loopt ..
Laat je je wel overplaatsen als je werkelijk zwanger bent? Zodat je minder risico loopt ..
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
Jeetje, wat voor een werk doe je dan eigenlijk?
Ik zou het ook voorleggen aan de verloskundige en die zal lijkt me adviseren om niet in zo'n gevaarlijke omgeving te blijven werken. Lijkt me echt niet verantwoord tijdens een zwangerschap. Ik heb hem om heel wat minder al om aanpassingen in mijn werk gevraagd.
Ik zou het ook voorleggen aan de verloskundige en die zal lijkt me adviseren om niet in zo'n gevaarlijke omgeving te blijven werken. Lijkt me echt niet verantwoord tijdens een zwangerschap. Ik heb hem om heel wat minder al om aanpassingen in mijn werk gevraagd.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Twellie schreef:Jeetje, wat voor een werk doe je dan eigenlijk?
Bij sommige werkplekken is die agressie de reden dat je daar werkt. Lijkt mij raar als je je over laat plaatsen, omdat je zwanger wil worden. Zwanger zijn, vind ik een ander verhaal, en meestal verpluchten ze je het dan ook.
Laatst aangepast door Star007 op do 10 jan 2013 - 8:21; in totaal 1 keer bewerkt
Star007- Kletskop
Bij mijn eerste zwangerschap hadden wij ook veel agressie op de groep en heb mijn zwangerschap dan ook vroeg bekend gemaakt en overgeplaatst naar een andere woning en toen de rust was terug gekomen op de eerste groep ben ik weer terug geplaatst.
Zou zeker geen risico willen nemen wbt je zwangerschap!
Daarbij weten de bewoners je vaak juist te vinden wanneer je kwetsbaar bent..
Zou zeker geen risico willen nemen wbt je zwangerschap!
Daarbij weten de bewoners je vaak juist te vinden wanneer je kwetsbaar bent..
Gast- Gast
Star007 schreef:Twellie schreef:Jeetje, wat voor een werk doe je dan eigenlijk?
Bij sommige werkplekken is die agressie de reden dat je daar werkt. Lijkt mij raar als je je over laat plaatsen, omdat je zwanger wil worden.
Wat bedoel je precies, dat er dan geen aangepast werk is?
Twellie- Ratel
Twellie schreef:Star007 schreef:Twellie schreef:Jeetje, wat voor een werk doe je dan eigenlijk?
Bij sommige werkplekken is die agressie de reden dat je daar werkt. Lijkt mij raar als je je over laat plaatsen, omdat je zwanger wil worden.
Wat bedoel je precies, dat er dan geen aangepast werk is?
Als je met clienten werkt, lijkt het me lastig aangepast werk te vinden waarbij je niet bij ze in de buurt komt.
Star007- Kletskop
Nog even een aanvulling, want was net op mijn telefoon aan het typen en heb nu mijn laptop voor mijn neus
Ik ben van mening dat als je zwanger wil worden en je in de zorg werkt ( met het risico op agressie) , het wat vreemd is om je over te laten plaatsen. Ten eerste omdat zwanger worden maanden kan duren, ten tweede weet je het toch meestal met 4 weken al, en is het nog zo klein dat een trap in je buik weinig kwaad kan voor de zwangerschap ( natuurlijk is een trap in je buik nooit goed, zwanger of niet zwanger) . Welk aangepast werk zie jij dan voor je twellie? Als je op een woongroep werkt kun je gewoon niet om contact met clienten heen. Stel dat je dan wel zwanger bent is er toch nog tijd genoeg om je over te laten plaatsen naar een groep met minder kans op agressie?
Ik ben van mening dat als je zwanger wil worden en je in de zorg werkt ( met het risico op agressie) , het wat vreemd is om je over te laten plaatsen. Ten eerste omdat zwanger worden maanden kan duren, ten tweede weet je het toch meestal met 4 weken al, en is het nog zo klein dat een trap in je buik weinig kwaad kan voor de zwangerschap ( natuurlijk is een trap in je buik nooit goed, zwanger of niet zwanger) . Welk aangepast werk zie jij dan voor je twellie? Als je op een woongroep werkt kun je gewoon niet om contact met clienten heen. Stel dat je dan wel zwanger bent is er toch nog tijd genoeg om je over te laten plaatsen naar een groep met minder kans op agressie?
Star007- Kletskop
Nou, ik zie helemaal geen concreet aangepast werk voor me . Ik wist ook niet dat het om werk in de zorg ging, vroeg me ook af waar het er zo agressief aan toe zou gaan. Lijkt me sowieso al doodeng.
Maar ik had niet helemaal goed gelezen: ik dacht dat het erover ging als iemand al zwanger was. Wel een moeilijk dilemma zo, ik zou zelf ook geen risico willen lopen om in mijn buik getrapt te worden als ik misschien zwanger zou zijn. Maar aan de andere kant is om aangepast werk vragen voor een positieve test ook best gek.
Als je eenmaal zwanger bent op zo'n agressieve werkplek in de zorg lijkt aangepast werk me wel mogelijk toch?
Maar ik had niet helemaal goed gelezen: ik dacht dat het erover ging als iemand al zwanger was. Wel een moeilijk dilemma zo, ik zou zelf ook geen risico willen lopen om in mijn buik getrapt te worden als ik misschien zwanger zou zijn. Maar aan de andere kant is om aangepast werk vragen voor een positieve test ook best gek.
Als je eenmaal zwanger bent op zo'n agressieve werkplek in de zorg lijkt aangepast werk me wel mogelijk toch?
Twellie- Ratel
Twellie schreef:Nou, ik zie helemaal geen concreet aangepast werk voor me . Ik wist ook niet dat het om werk in de zorg ging, vroeg me ook af waar het er zo agressief aan toe zou gaan. Lijkt me sowieso al doodeng.
Ik weet niet zeker of ze in de zorg werkt, ging ik even vanuit . Aangepast werk in de zorg lijkt me wel lastig. Vaak word je dan overgeplaatst naar een groep clienten waar agressie weinig tot niet voorkomt. Maar risico loop je altijd lijkt me. Ik kreeg op mijn werk aangepast werk omdat een 8 urige werkdag in de zorg op een gegeven moment te veel was. Dus niet i.v.m. agressie ( want was ook niet extreem op mijn werk toen). Ik zat toen hele dagen zorgplannen voor mijn clienten en clienten van mijn zorgcoordinator collega's te schrijven, verslagen, samenvattingen rapportages etc. Waren zij toen wel blij mee Ook deed ik nog wel begeleidingsgesprekken met clienten en hielp ik mee met bepaalde 'rustige' activiteiten.
Star007- Kletskop
Ik loop ook risico op mijn werk. Op mijn afdeling is niet veel agressie maar ik draai wel calamiteitendiensten. Dat heb ik tijdens mijn zwangerschap tot 13 weken gedaan. Tot die tijd zit het vruchtje behoorlijk veilig achter het schaambeen.
Kun je eventueel tijdens een zwangerschap overgeplaatst worden naar een andere groep? Wat staat er in je cao?
Kun je eventueel tijdens een zwangerschap overgeplaatst worden naar een andere groep? Wat staat er in je cao?
Gast- Gast
Als ik op mijn vorge groep daar rekening mee had moeten houden had ik niet kunnen werken. Als ik daar zwanger zou zijn geworden zou ik per direct op een andere groep komen te staan. Op de groep waar ik nu sinds een week zit weet ik nog niet wat het protocol is, de agressie is niet op de begeleiding gericht maar meer automutilatie of de andere bewoners. Incidenteel kan het voorkomen dat het op de begeleiding is gericht, maar dan doe je iets heel erg fout als begeleiding zijnde!
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Ik heb tot 32 weken doorgewerkt op de groep, waar flink wat agressie voorkwam. Overplaatsing was mogelijk, maar lastigvoor mij en clienten volgens mijm leidinggevende waar ik me echt dor heb laten overbluffen. Ik ben compleet over mijn eigen grenzen heengegaan en achteraf denk ik hoe heb ik zo stom kunnen zijn?!
Als ik ooit nog een kindje mag krijgen zal ik vragen of ik vanaf dat mijn baarmoeder boven het schaambod uitkomt (week of 14?) overgeplaatst kan worden. Daarvoor zit het kindje denk ik wel vrij veilig zit(en daarnaast heb ik ervaren dat je uit een soort oer iets toch al vanaf het moment dat je zwanger bent je buik bescermt)
Als ik ooit nog een kindje mag krijgen zal ik vragen of ik vanaf dat mijn baarmoeder boven het schaambod uitkomt (week of 14?) overgeplaatst kan worden. Daarvoor zit het kindje denk ik wel vrij veilig zit(en daarnaast heb ik ervaren dat je uit een soort oer iets toch al vanaf het moment dat je zwanger bent je buik bescermt)
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Aimee schreef:
Belachelijk zeg dat jouw leidinggevende je juist niet heeft overgeplaatst , maar heeft weten te strikken om te blijven.
Gelukkig laat je je dit waarschijnlijk geen 2e keer gebeuren!
Star007- Kletskop
Star007 schreef:Belachelijk zeg dat jouw leidinggevende je juist niet heeft overgeplaatst , maar heeft weten te strikken om te blijven.Aimee schreef:
Gelukkig laat je je dit waarschijnlijk geen 2e keer gebeuren!
ja, ik heb er ook echt spijt van. Terwijl ik het deed heb ik er niet teveel over nagedacht. Het was behoorlijke crisistijd op mn werk en het voelde echt alsof ik niet gemist kon worden. Uiteindelijk wist ik toen ik verplicht met vervroegd verlof ging op aandringen van de gyn ook wel dat dat onzinwas, want zondr mij draaide het gewoon door. Ik heb me daarna ook lang schuldig gevoeld naar mijn vriend die meerdere keren heeft gezegd dat ik niet alleen mijn,maar ook zijn kind in gevaar bracht en dat ik daar nooit gehoor aan heb gegeven. Gelukkig is alles wel goed gegaan,maar ik brn heel fel geworden wbt dit onderwerp, heb al mijn zwangere collegas op het hatrt gedrukt dit absoluut niet zo aan te pakken
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Ik zal even weer reageren werk inderdaad in de zorg met kinderen met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblematiek. We hebben inderdaad een heel heftig clubje. Staan met 4 medewerkers op 5 cliënten. Als ik zwanger ben dan kan ik mij er wel wat meer buiten houden. tenminste te proberen. Maar ik wil dan eigenlijk ook wel echt overgeplaatst worden, zover is het inderdaad ook niet en ik weet ook dat zwanger worden lang kan duren, want zijn al ruim een jaar bezig. Maar het is meer stukje angst bij mezelf, dat als ik er weer bovenop vlieg zeg maar. Straks ben ik zwanger. Ga ervan uit dat het vruchtje inderdaad goed achter het schaambeen ligt. Trouwens de twee zwangerschappen heb ik ook met 6 en 7 weken verteld dat ik zwanger was, zodat collega's er rekening mee kunnen houden.
nillis- Kletskop
- Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» zwanger worden na ks
» Zwanger worden en roken
» Zwanger worden na miskraam.
» Voorbereiding om zwanger te worden
» zwanger worden en de zorgverzekering.
» Zwanger worden en roken
» Zwanger worden na miskraam.