Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

medicatie gebruik en zwanger....

+5
M@niek
Susan
Filoria
Shopaholic
duckie
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

medicatie gebruik en zwanger.... Empty medicatie gebruik en zwanger....

Bericht  duckie ma 7 jan 2013 - 9:47

niet dat ik al plannen heb ofzo maar zijn er hier ook meiden die tijdens hun zwangerschap medicatie hebben gebruikt, en dan bedoel ik niet voor zwangerschapsmisselijkheid of iets? en hoe werd je hier in begeleid ed?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

medicatie gebruik en zwanger.... Empty Re: medicatie gebruik en zwanger....

Bericht  Shopaholic ma 7 jan 2013 - 9:48

Ik neem aan dat je je medicatie bedoeld die je nu gebruikt? Ik zou het eens aan de HA vragen. Mijn nicht slikte ook die medicatie en toen werd het geloof ik lager gedoseerd..
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Bericht  Filoria ma 7 jan 2013 - 9:49

Tijdens mijn laatste zwangerschap heb ik schildkliermedicatie gebruikt. Ik werd strenger in de gaten gehouden dan anders: moest vaker bloed laten prikken en op controle komen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Susan ma 7 jan 2013 - 9:49

Ja, ik gebruikte Flixotide en Ventolin voor astma (de eerste keer alleen dagelijks Flixotide, de tweede keer een periode lang een hogere dosis plus Ventolin omdat ik heel benauwd was) en Elocon tegen eczeem. Dat heb ik allebei overlegd.

De tweede keer heb ik ook twee blaasontstekingen gehad, toen heb ik antibiotica gehad.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 7 jan 2013 - 9:50

Ik gebruik medicatie voor mijn schildklier, maar dit kun je veilig gebruiken in je zwangerschap. Ik had wel extra controles bij de internist en moest iedere 2/3 weken bloed prikken.

Gast
Gast

Bericht  M@niek ma 7 jan 2013 - 9:51

Ja ik gebruik omeprazol voor mn maag, heb ik ook in de zwangerschap gebruikt.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  duckie ma 7 jan 2013 - 10:00

EDC schreef:Ik neem aan dat je je medicatie bedoeld die je nu gebruikt? Ik zou het eens aan de HA vragen. Mijn nicht slikte ook die medicatie en toen werd het geloof ik lager gedoseerd..

deze medicatie die ik nu slik is echt voor tijdelijk gebruik, vanmorgen toevallig nog voor bij de arts geweest. en nu wil ik ook echt nog niet zwanger worden door hoe ik me voel, dat zou ik er echt niet bij kunnen hebben nu zeg maar (hoe graag ik ook een 2e kindje zou willen is dit nu echt niet de goede periode) maaar meer ben ik bang dat als het slechter zou gaan of ik toch langdurige medicatie moet hoe dat met mijn kinderwens zou moeten enzo... daar zit ik over in.. ben ook weer te veel aan het slecht denken hoor Cry dr is nog helmeaal geen sprake van andere medicatie oid gelukkig

Laatst aangepast door duckie op ma 7 jan 2013 - 10:04; in totaal 1 keer bewerkt
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  Jasmine ma 7 jan 2013 - 10:01

Ik ga morgen even reageren. Heb geen zin om heel verhaal op mijn telefoon te tikken.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Bericht  Gast ma 7 jan 2013 - 10:01

Ik slik anitdepres. Voorheen was het lexapro, maar toen ik wist dat ik zwanger was meteen gestopt. Dit ging niet goed, en heb van mijn psych nortrilen(?) Voorgeschreven gekregen. Wat gewisseld met de doseringen om te kijken hoe het ging. Ook een bloed onderzoek gehad om te kijken hoeveel medicatie in mijn bloed zat. Aangezien ik door mijn zwangerschap ook anders kon reageren op de hoeveelheid medicatie. De psych gaf wel aan dat de groei van de baby in de gaten gehouden moest worden en ik moest over gedragen worden aan de gyn. Alles gaat goed. Heb bij elke afspraak een echo. Ik slik nu ook ijzertabletten en omeprazol, maar dat is voor mijn zwangerschapskwaaltjes.
De apotheker gaf eerst mijn medicijnen niet mee. Die wilde eerst uitzoeken of nortrilen wel vertrouwd was. Op dat moment was ik aardig woest, want voelde me slecht en mijn psych had zelf ook een half uur in zijn medicijnboek zitten neuzen om te kijken wat het beste was...

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 7 jan 2013 - 10:03

duckie schreef:

deze medicatie die ik nu slik is echt voor tijdelijk gebruik, vanmorgen toevallig nog voor bij de arts geweest. en nu wil ik ook echt nog niet zwanger worden door hoe ik me voel, dat zou ik er echt niet bij kunnen hebben nu zeg maar (hoe graag ik ook een 2e kindje zou willen is dit nu echt niet de goede periode) maaar meer ben ik bang dat als het slechter zou gaan of ik toch langdurige medicatie moet hoe dat met mijn kinderwens zou moeten enzo... daar zit ik over in.. ben ook weer te veel aan het slecht denken hoor:cry: dr is nog helmeaal geen sprake van andere medicatie oid gelukkig

Dan is er misschien wel een alternatief. Hoe weet je trouwens dat je niet zwanger mag raken met deze medicatie, heeft de arts dat gezegd of heb je dat in de bijsluiter gelezen?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  duckie ma 7 jan 2013 - 10:10

ik weet niet zeker of het met deze medicatie wel of niet mag dat zou ik na moeten lezen maar ik zou het nu op dit moment ook niet aankunnen zeg maar omdat ik soort van overspannen thuis zit en angst/paniek klachten heb dus vandaar. ik moet daar eerst maar eens vanaf zien te komen voordat ik aan een 2e kindje mag denken van manlief (en mezelf) maar dat duurt nog wel even denk ik Cry er is ook nog geen sprake van andere of langdurige medicatie maar het is meer dat ik even benieuwd was of het wel zo ver mocht komen hoe het dan zit met evt kinderwens en of er meer meiden dit hebben meegemaakt
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 7 jan 2013 - 10:17

Welke medicijnen? Misschien handig als je dat ook verteld. Heb een heel verhaal over mijn ad. Maar als dat niet is wat je bedoelt, heb je weinig aan mijn ervaring.

Gast
Gast

Bericht  Thunder ma 7 jan 2013 - 10:18

Ik heb bij de oudste (ongepland) 6 maanden seroxat en mirtazapine geslikt. Ben gestopt met de medicatie toen ik er achter kwam in overleg met de gyn.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096

Bericht  duckie ma 7 jan 2013 - 10:19

mn potje staat beneden maar het is iets met clorapaat? ofzo
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  Theeleut ma 7 jan 2013 - 11:10

Ik heb tijdens mijn tweede zwangerschap efexor gebruikt, ik was al afgebouwd tot de laagste dosering. Ik ben niet echt begeleid hierin, wel moest ik in het ziekenhuis bevallen en moest mijn zoon 2 dagen blijven ter observatie, dat is uiteindelijk maar 1 dag geweest.

Theeleut
Theeleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1329
Punten : 1393
Registratiedatum : 07-12-10

Bericht  Curious ma 7 jan 2013 - 11:12

Theeleut schreef:Ik heb tijdens mijn tweede zwangerschap efexor gebruikt, ik was al afgebouwd tot de laagste dosering. Ik ben niet echt begeleid hierin, wel moest ik in het ziekenhuis bevallen en moest mijn zoon 2 dagen blijven ter observatie, dat is uiteindelijk maar 1 dag geweest.

Ik gebruik ook efexor, en vraag me af wat de laagste dosering is? 37,5mg? of 75mg? Had jou kindje afkickverschijnselen na de geboorte? En moest je afgebouwd zijn tot laagste dosering of wat dat toevallig zo?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Theeleut ma 7 jan 2013 - 11:19

Laagste capsule die je kan krijgen is 37,5mg. Ik was al een aantal maanden aan het afbouwen uit eigen beweging. Mij is niet verteld dat ik móest stoppen ( het ging gewoon niet, voelde me zó beroerd van de zwangerschap) maar wel dat ze niet precies wisten wat het zou doen met de baby. Er was niks over bekend nog, misschien inmiddels wel?

Mijn zoon had geen afkickverschijnselen, hij score meteen een dikke 10!

Vanaf vorige maand ben ik verder wezen afbouwen op eigen houtje, ik heb steeds de capsules opengemaakt en er wat bolletjes uitgehaald. Aangezien er geen kleine doseringen bestaan en het zeer vervelende afkickverschijnselen geeft zo'n grote stap naar 0mg te maken ben ik dus zelf de mg's gaan verkleinen. En vandaag ben ik bijna 72uur ad-vrij :cheering: en mennnn nog steeds afkickverschijnselen, maar is voor een goed doel.

Edit: mij werd wel. Verteld dat ze liever een zwangere hebben die zich stabiel voelt en daar een lage dosis ad voor gebruikt dan een depressieve zwangere, dat zou voor jezelf erg ellendig zijn en voor je ongeboren kind ook geen goed begin.. Maar daar moet iedere zwangere ad- gebruiker zelf mee doen wat zij er van vindt.
Theeleut
Theeleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1329
Punten : 1393
Registratiedatum : 07-12-10

Bericht  Curious ma 7 jan 2013 - 22:29

dankje voor je reactie theeleut! En wat super knap dat je nu al een tijdje ad vrij bent, hopelijk gaat het langer goed en blijf je je goed voelen!!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Jasmine ma 7 jan 2013 - 23:15

Ik heb tijdens mijn eerste vier zwangerschappen antidepressiva geslikt (Sertraline). Dit zou volgens de POP-poli waarmee mijn psychiater destijds contact had gezocht de beste optie zijn. Tijdens de zwangerschap heb ik op zich niet veel problemen ondervonden, maar na de zwangerschap waren er nogal wat complicaties. De navelstreng bleek veel te dun, alle aderen waren wel aanwezig, maar dus heel dun. Daardoor was J. erg licht bij haar geboorte. Na de geboorte had ze erg veel last van ontwenningsverschijnselen. Dit was onder meer te merken aan het overstrekken/ aanspannen van haar handen.

Laatst kwam ik dit onderzoek tegen: SSRI's tijdens zwangerschap

Hierdoor ben ik mij gaan afvragen of er niet nog veel meer is dat wij nog niet weten over medicatie en zwangerschap. Het feit dat J. nog steeds bijzonder slecht praat en mijn latere miskramen zijn voor mij reden genoeg geweest om te stoppen met medicatie. Het valt niet altijd mee, maar alles voor het goede doel. Ik wil gewoon geen enkel risico meer nemen.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 8 jan 2013 - 0:51

Jasmine schreef:Ik heb tijdens mijn eerste vier zwangerschappen antidepressiva geslikt (Sertraline). Dit zou volgens de POP-poli waarmee mijn psychiater destijds contact had gezocht de beste optie zijn. Tijdens de zwangerschap heb ik op zich niet veel problemen ondervonden, maar na de zwangerschap waren er nogal wat complicaties. De navelstreng bleek veel te dun, alle aderen waren wel aanwezig, maar dus heel dun. Daardoor was J. erg licht bij haar geboorte. Na de geboorte had ze erg veel last van ontwenningsverschijnselen. Dit was onder meer te merken aan het overstrekken/ aanspannen van haar handen.

Laatst kwam ik dit onderzoek tegen: SSRI's tijdens zwangerschap

Hierdoor ben ik mij gaan afvragen of er niet nog veel meer is dat wij nog niet weten over medicatie en zwangerschap. Het feit dat J. nog steeds bijzonder slecht praat en mijn latere miskramen zijn voor mij reden genoeg geweest om te stoppen met medicatie. Het valt niet altijd mee, maar alles voor het goede doel. Ik wil gewoon geen enkel risico meer nemen.

Daarom was ik ook gestopt, ik wilde geen enkel risico nemen. Maar ik trok het gewoon niet. Dan is het voor mij in deze situatie beter om wel aan de medicijnen te gaan, wel een lage dosering en een andere soort ad om de scherpe kantjes ervan af te halen. Mijn gezin, de ongeboren baby en ik hebben hebben er heel erg weinig aan als ik depressief ben. Een depressie is ook slecht voor een ongeboren kindje en gezin.

Omdat ik dus ad slik, loop ik bij de gyn en word de groei en ontwikkeling van de baby goed in de gaten gehouden. Hebben ze dat bij jou niet gedaan?

Gast
Gast

Bericht  duckie di 8 jan 2013 - 0:59

bedankt voor jullie info meiden... ik zit er gelukkig (nog) niet aan en ik hoop ook dat het niet nodig mocht zijn maar als het zo is dan is dat ook belangrijk om mezelf beter te voelen maar dan vraag ik me af hoe dat met mijn kinderwens moet... omdat ik wel weet dat je daar meestal ook wel langere tijd aan zit
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  duckie di 8 jan 2013 - 1:03

@ jasmine, hebben ze het ook benoemd dat die complicaties van de medicatie kwamen of dat niet specifiek ?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  Jasmine di 8 jan 2013 - 1:11

Pluto: nee, ik liep steeds gewoon bij de verloskundige. Bij mijn dochter heb ik ook geen groeiecho's gehad. Die krijg ik nu wel, op basis van de zwangerschap van J. Ik loop nu tot 15 weken bij de gyn, vanwege mijn miskramen, daarna gaan we de controles waarschijnlijk splitsen tussen eerste- en tweedelijns verloskundige.
Gelukkig is het bij mij mogelijk om het zonder medicijnen te doen. Misschien moet ik na de bevalling wel weer medicijnen slikken om een PND te voorkomen, maar dat zien we dan wel. Voor nu red ik mezelf goed genoeg, al moet ik er heel erg op letten dat ik mijn rust neem. Ik zorg dat J. niets tekort komt, zorg dan dat ik zelf niks tekort kom en voor de rest doe ik het huishouden zo goed en zo kwaad als het gaat.

Duckie: die ontwenningsverschijnselen zoals overstrekken en aanspannen van haar handjes kwamen daar wel door. De rest is niet als dusdanig benoemd, maar ik vertrouw het gewoon niet meer. Mijn derde zwangerschap ging mis op het moment dat ik weer met medicatie begon (na ruim 12 weken). Daarna kwam ik ook nog eens dat onderzoek tegen, dus toen heb ik besloten mijn medicatie de deur uit te doen. Ik wil gewoon geen risico's meer nemen, ook al zeggen ze dat die er, op die ontwenningsverschijnselen na, niet zijn. Voor mij voelt het gewoon niet goed.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Bericht  duckie di 8 jan 2013 - 1:21

ik snap het helemaal, daarom ook mijn topic om eens te informeren of er meer meiden zijn die dit bij de hand hebben gehad... hoewel ik er dus nog niet aan zit/er sprake van is dat het nodig is wil ik wel wat vooruit lezen ed... want als het moet dat ik die medicatie wel moet krijgen dat is dat zo want ik moet toch echt beter worden want dit is ook geen leven... maar ja hoe moet dat dan met mijn kinderwens en dat soort vragen....
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  duckie di 8 jan 2013 - 8:45

hmm kom vanmiddag net terug van de bedrijfs arts die toevallig ook ggz arts is en die vond het toch beter dat ik naar de psychiater ging ipv psycholoog en had het dus ook over andere medicatie Cry zag de bui al klein beetje hangen eigenlijk... nu maandag naar mn psycholoog toe en met haar verder overleggen of ze me doorverwijst enzo maar zie er wel tegenop
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: