Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kiezen basisschool

5 plaatsers

Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty kiezen basisschool

Bericht  maiadebij do 14 jul 2011 - 8:23

het duurt nog even voor N 4 jaar wordt maar ik ben me toch al een beetje aan het verdiepen in de basisscholen hier. Ik twijfel tussen 2 scholen en heb een mail gestuurd of ik een keer mag komen kijken op beide scholen.

Maar wat zouden de dingen zijn die jullie willen weten?
Welke vragen zouden jullie stellen?
En wat vinden jullie belangrijk voor een basisschool?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Lejow do 14 jul 2011 - 8:39

- Welke methodes worden er gebruikt bij de kleuters en door de rest van de school?
- Is het een groeiende school?
- Wat scoren ze bij de onderwijsinspectie?
- Hoeveel klassen zijn er, en met hoeveel kindjes zitten ze gemiddeld in een klas?
- Wat voor hulp kan er geboden worden als kindjes uitvallen? (remedial teacher enz)


Dat zijn dingen die ik als juf zelf wel belangrijk vind om in de gaten te houden.
Vind het ook belangrijk dat een school gezelligheid uitstraalt, niet alleen maar oude meuk aan het gebouw en de meubels, maar leuke, nieuwe, frisse dingen. Of als het wat ouder is, in ieder geval gezellig gemaakt met knutsels en al dit soort dingen!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Gast do 14 jul 2011 - 8:43

kiezen jullie voor een reguliere basisschool of voor ander onderwijs zoals montessori, vrije school, freinet o.i.d.?

Als je daar komt voor een rondleiding zou ik kijken hoe de directeur en de leerkrachten op de kinderen reageren, mogen ze hem/haar bij de voornaam aanspreken, is er interactie met de kinderen of is de directeur alleen met jullie aan het praten, hoe is de klasindeling, hoe vullen ze de uren in, veel verschillende leerkrachten op één groep, hoe groot zijn de groepen, met welke methodes en plannen werken ze, hoe straffen en belonen ze kinderen, hebben ze extra uitdagingen voor slimme kinderen, hebben ze remedial teacters en hoe 'selecteren' ze kinderen daarvoor, hoe is de gehele sfeer in de school, hoe gaan leerkrachten met jou en elkaar om.

Voor mij zou het heel belangrijk zijn dat een basisschool naar het idividuele kind kijkt, naar wat het kind kan en nodig heeft, dus extra uitdaging voor slimme kinderen en extra ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben, maar ook de emotionele kant vind ik belangrijk. Het ene kind heeft baat bij een zachte aanpak, het andere kind juist niet etc etc.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Gast do 14 jul 2011 - 19:42

Ik heb zelf geen kinderen maar ik vind het sociale aspect en dingen samen doen heel erg belangrijk.

Ik heb zelf mijn basisschool en middelbareschool Jenaplan gedaan. Dat vond ik echt heel erg leuk, veel groepswerk, ik ben er creatief van geworden, sociaal bezig zijn, veel 'leer'projecten, weekopeningen (echt een uur de tijd op maandag om het weekend te bespreken), weeksluitingen (In de aula waarbij elke week verschillende klassen een optreden moesten voorbereiden).

Edit: 3 jaar lang dezelfde leraar voor de 'stamgroep' (bijv. groep 3/4/5 bij elkaar). Maar ook genoeg tijd in de 'instructieklas'. Bij ons was dat elke ochtend van 9 tot 12 uur met echt je eigen klas (bijv. groep 4). In de middag kon je dan je werk uitvoeren in de stamgroep en eventueel hulp krijgen van kinderen in je tafelgroepje die al in een hogere jaarlaag zaten. (En natuurlijk de leraar).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  maiadebij zo 2 okt 2011 - 20:28

het is alweer een tijdje geleden, maar ik ga zo bij school 1 langs en morgen bij school 2. Ik heb jullie vragen opgeschreven, bedankt daarvoor!!

Als ik de keuze zou hebben zou ik voor een vrije school kiezen, helaas is die hier 20 km vandaan dus echt te ver. Hier in ons plaats is daarin weinig keuze. De 2 scholen waar ik heen ga zijn Christelijke scholen, de ene heb ik op gezeten en er een leuke tijd gehad, maar die is in korte tijd wel veel groter geworden.

Nouja ik zal het wel zien!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Jilke zo 2 okt 2011 - 21:50

Ik zou ook kijken hoe het zit met de pauzes/eet en drink momenten. Al is dat natuurlijk over het algemeen wel goed geregeld, maar soms hoor je er nog wel eens verhalen over...

En hoe worden de kleintjes begeleid met toiletbezoek? Is er mogelijkheid dat juffrouw/stagiaire meeloopt of moeten ze het perse helemaal zelf kunnen? Weet dat dat wel de bedoeling is maar stel dat het eens mis gaat?

En ik zou kijken voor het pestbeleid wat ze voeren.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Lejow ma 3 okt 2011 - 4:59

AmiAmi schreef:Ik zou ook kijken hoe het zit met de pauzes/eet en drink momenten. Al is dat natuurlijk over het algemeen wel goed geregeld, maar soms hoor je er nog wel eens verhalen over...

En hoe worden de kleintjes begeleid met toiletbezoek? Is er mogelijkheid dat juffrouw/stagiaire meeloopt of moeten ze het perse helemaal zelf kunnen? Weet dat dat wel de bedoeling is maar stel dat het eens mis gaat? En ik zou kijken voor het pestbeleid wat ze voeren.

Ik ken geen school waarbij dat mogelijk is.
Als ik met al mijn kleuters mee moet lopen had ik beter toiletjuf kunnen worden ipv kleuterjuf haha
Er wordt van de kleuters wel verwacht dat ze het zelf kunnen, en natuurlijk help ik met knopen en ritsen. Maar om 22 (44 eigenlijk haha) kleuterbillen af te vegen heb ik gewoon echt geen tijd!
En als het mis gaat hebben we reserve kleding, help ik het kind snel mee omkleden (vaak kunnen ze dit deels ook zelf) en is er niets aan het handje. Natte kleren in een zakje mee naar huis, en opgelost!

Hoe is het geweest?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Printje di 4 okt 2011 - 7:54

Lejow schreef:
AmiAmi schreef:Ik zou ook kijken hoe het zit met de pauzes/eet en drink momenten. Al is dat natuurlijk over het algemeen wel goed geregeld, maar soms hoor je er nog wel eens verhalen over...

En hoe worden de kleintjes begeleid met toiletbezoek? Is er mogelijkheid dat juffrouw/stagiaire meeloopt of moeten ze het perse helemaal zelf kunnen? Weet dat dat wel de bedoeling is maar stel dat het eens mis gaat? En ik zou kijken voor het pestbeleid wat ze voeren.

Ik ken geen school waarbij dat mogelijk is.
Als ik met al mijn kleuters mee moet lopen had ik beter toiletjuf kunnen worden ipv kleuterjuf haha
Er wordt van de kleuters wel verwacht dat ze het zelf kunnen, en natuurlijk help ik met knopen en ritsen. Maar om 22 (44 eigenlijk haha) kleuterbillen af te vegen heb ik gewoon echt geen tijd!
En als het mis gaat hebben we reserve kleding, help ik het kind snel mee omkleden (vaak kunnen ze dit deels ook zelf) en is er niets aan het handje. Natte kleren in een zakje mee naar huis, en opgelost!

Hoe is het geweest?

Hahhaha +1
Ik ben ook kleuterjuf en wij verwachten ook vd kinderen dat ze zindelijk zijn en zelf naar de toilet kunnen. Kinderen die niet zindelijk zijn mogen niet naar school toe.
Ook wij hebben altijd reservekleren en veel kinderen hebben ook zelf iets in de tas zitten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Filoria di 4 okt 2011 - 8:49

Gast schreef:kiezen jullie voor een reguliere basisschool of voor ander onderwijs zoals montessori, vrije school, freinet o.i.d.?
Dat vraag ik me altijd af: zijn er woonplaatsen waar al dat soort scholen om de hoek zijn?
Het is een mooi idee: dat je kunt kiezen tussen allerlei soorten onderwijs, maar in de praktijk...

Wij hebben wel Montessori en Dalton in de stad, maar verder is het allemaal regulier onderwijs. Verder moet je voor die Daltonschool best ver fietsen als je aan de andere kant van de stad woont. Daar heb ik gewoon geen zin in, 5 ochtenden per week, 8 jaar lang.

Of heb ik pech en hebben de meeste ouders wel allerlei soorten scholen om de hoek?

Ik heb trouwens een tijdje op een Jenaplanschool gewerkt, en daar zat het grootste gedeelte van de kinderen op die school omdat het de meest dichtbijzijnde was. Sommige ouders hadden volgens mij geen idee wat 'Jenaplan' eigenlijk inhoudt laughcry
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

kiezen basisschool Empty Re: kiezen basisschool

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum