Low budget en lekker koken
+6
Jerry
SarahKey
minoessepoes
Atelier Madame
Twellie
Fearie
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Low budget en lekker koken
In het kader van de bezuinigen wil ik een kijken naar mogelijkheden om goedkoop maar lekker te koken, bij voorkeur moet mijn zoontje van 16 maanden kunnen mee eten. We zijn geen kieskeurige eters dus ben benieuwd of iemand tips en recepten heeft.
Eens een keer wat anders als aardappel, groente en vlees :-)
Eens een keer wat anders als aardappel, groente en vlees :-)
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Low budget en lekker koken
Zelf tomatensaus maken is altijd goedkoop: gewoon een paar blikken met gezeefde tomaten halen of van die tinnetjes puree en daar een sausje van maken, wat groentes erbij in: klaar. Ook een maaltijd-tomatensoep is goedkoop, gezond en lekker. Gewoon twee liter bouillon maken, naar smaak tomatenpuree toevoegen en naar smaak groenten en pasta toevoegen.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Heb je wel eens geprobeerd om zelf wraps te maken? Dus echt deeg te onedeler ze dan self te bakken? Die met vulling met gehakt of kip, paprika, maïs, bonen etc. Vaak is dat met crème fraiche en veel kruiden erg lekker!
Je kunt natuurlijk ook gewoon een pak wraps nemen :p.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een pak wraps nemen :p.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik ben inderdaad ook fan van tomatenblokjes.
Ik maak er pastasaus van met een schepje pesto en wat Italiaanse kruiden en knoflook en ui, ik maak er Mexicaanse gerechten van met komijn, oregano, knoflook en ui, Griekse gerechten met kaneel en wat oregano, je kan er rijst in koken samen met bouillion voor tomatenrijst of pilaf, je kan kipfilet erin leggen en dat in de oven schuiven zodat die kip gaart in de tomatenblokjes enz.
Zo'n blikje kost iets van 29cent. Vooral als je aardig wat kruiden in huis hebt, kan je daarna vrij goedkoop koken zo. Voor Italiaanse gerechten kan je ook een sugo gebruiken, zo'n pakje kost iets van 60cent en daar zitten de kruiden al in.
Wat ik verder altijd doe is kijken wat er nog in de koelkast of vriezer ligt er dan zoek ik daar een recept bij via de AH app. Vaak heb je geen zin om meerdere dagen hetzelfde te eten, maar weggooien is ook zonde. Dan eten we bijvoorbeeld 1 dag spinazie salade en de een paar dagen later spinazie soep, prima restverwerking.
Ik maak er pastasaus van met een schepje pesto en wat Italiaanse kruiden en knoflook en ui, ik maak er Mexicaanse gerechten van met komijn, oregano, knoflook en ui, Griekse gerechten met kaneel en wat oregano, je kan er rijst in koken samen met bouillion voor tomatenrijst of pilaf, je kan kipfilet erin leggen en dat in de oven schuiven zodat die kip gaart in de tomatenblokjes enz.
Zo'n blikje kost iets van 29cent. Vooral als je aardig wat kruiden in huis hebt, kan je daarna vrij goedkoop koken zo. Voor Italiaanse gerechten kan je ook een sugo gebruiken, zo'n pakje kost iets van 60cent en daar zitten de kruiden al in.
Wat ik verder altijd doe is kijken wat er nog in de koelkast of vriezer ligt er dan zoek ik daar een recept bij via de AH app. Vaak heb je geen zin om meerdere dagen hetzelfde te eten, maar weggooien is ook zonde. Dan eten we bijvoorbeeld 1 dag spinazie salade en de een paar dagen later spinazie soep, prima restverwerking.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Hier staan veel lekkere budgetrecepten op: http://www.ah.nl/allerhande/themas/thema-budget/
Gast- Gast
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee
Fearie- Ratel
op smulweb heb je ook goedkope recepten. (als je zoekt bij keukens en dan de goedkope keuken)
Dit recept hebben we er ook vandaan en we maken deze nu geregeld:
Kip broccoli schotel:
400 gr kipfilet
boter
1 teentje knoflook
zout en peper
ca 500 gram broccoli
1 blikje kipragout
125 ml creme fraiche
2 tl kerriepoeder
geraspte kaas
Verwarm de oven op 200 gr.
Snijd de kip in stukjes,kruid ze en bak ze in de boter bruin.
Pers de knoflook erboven uit.
Verdeel de broccoli in roosjes en kook ze beetgaar.
Doe de ragout,creme fraiche en de kerrie in een kom en roer het door elkaar.
Doe de kip in de ovenschaal.Schep de uitgelekte broccoli erover.Daarna het mengsel erover strijken en afmaken met wat geraspte kaas.
Zet dit ongeveer 15 a 30 minuten in de oven.
(al doe ik er een uitje en wat knoflook bij en zonder kaas. Rijst erbij)
En nog een recept:
pasta met witlof
* 300 g farfalle (pasta, zak 500 g)
* 600 g witlof, in grove stukken
* 2 uien, grof gesneden
* 2 eetlepels olie
* 100 g ontbijtspek plakjes, in vierkante stukjes
* 1 schaal runderwokvlees (450 g)
* 125 ml kookroom (flesje 250 ml)
* Extra lekker : nog stukjes paprika en mandarijn (uit blik) toevoegen
Kook de farfalle volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg de laatste 4 minuten het witlof toe. Fruit de ui in de olie, voeg de stukjes spek en het runderwokvlees toe en roerbak op hoog vuur 3 minuten. Breng op smaak met zout en voeg (versgemalen) zwarte peper toe. Voeg de kookroom toe en breng de saus aan de kook. Stort de pasta en het witlof in een vergiet en schep het bij de vleessaus in de wok. Serveer het gerecht in 4 diepe borden.
Sowieso dingen zelf maken is goedkoper. De laatste keren heb ik zelf tagliatelle en spaghetti gemaakt. Lekkerder en goedkoper.
Dit recept hebben we er ook vandaan en we maken deze nu geregeld:
Kip broccoli schotel:
400 gr kipfilet
boter
1 teentje knoflook
zout en peper
ca 500 gram broccoli
1 blikje kipragout
125 ml creme fraiche
2 tl kerriepoeder
geraspte kaas
Verwarm de oven op 200 gr.
Snijd de kip in stukjes,kruid ze en bak ze in de boter bruin.
Pers de knoflook erboven uit.
Verdeel de broccoli in roosjes en kook ze beetgaar.
Doe de ragout,creme fraiche en de kerrie in een kom en roer het door elkaar.
Doe de kip in de ovenschaal.Schep de uitgelekte broccoli erover.Daarna het mengsel erover strijken en afmaken met wat geraspte kaas.
Zet dit ongeveer 15 a 30 minuten in de oven.
(al doe ik er een uitje en wat knoflook bij en zonder kaas. Rijst erbij)
En nog een recept:
pasta met witlof
* 300 g farfalle (pasta, zak 500 g)
* 600 g witlof, in grove stukken
* 2 uien, grof gesneden
* 2 eetlepels olie
* 100 g ontbijtspek plakjes, in vierkante stukjes
* 1 schaal runderwokvlees (450 g)
* 125 ml kookroom (flesje 250 ml)
* Extra lekker : nog stukjes paprika en mandarijn (uit blik) toevoegen
Kook de farfalle volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg de laatste 4 minuten het witlof toe. Fruit de ui in de olie, voeg de stukjes spek en het runderwokvlees toe en roerbak op hoog vuur 3 minuten. Breng op smaak met zout en voeg (versgemalen) zwarte peper toe. Voeg de kookroom toe en breng de saus aan de kook. Stort de pasta en het witlof in een vergiet en schep het bij de vleessaus in de wok. Serveer het gerecht in 4 diepe borden.
Sowieso dingen zelf maken is goedkoper. De laatste keren heb ik zelf tagliatelle en spaghetti gemaakt. Lekkerder en goedkoper.
Dat vind ik niet persé budget-recepten...
Niet echt iets anders Dan agv, maar wij eten vaak stamppotjes. Hutspot en stamppot koolraap zijn hier wel favoriet!
En idd zelf sausjes maken is erg gemakkelijk, goedkoper, lekkerder (vind ik) en gezonder (zonder e-nummers, overdreven veel zout...)
Niet echt iets anders Dan agv, maar wij eten vaak stamppotjes. Hutspot en stamppot koolraap zijn hier wel favoriet!
En idd zelf sausjes maken is erg gemakkelijk, goedkoper, lekkerder (vind ik) en gezonder (zonder e-nummers, overdreven veel zout...)
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Oh ik wel hoor, wij doen altijd minder vlees/kip in het recept wat moet. Broccoli is vaak in de aanbieding en de kip ragout ook.
(even een berekening:
Kipfilet: €1,10
blikje kip ragout €1,-
broccoli: €0,75
creme fraiche: € 0,37
knoflook, ui: €0,05
kruiden: €0,01
rijst: € 0,17
Totaal: €3,55 voor 3 personen. €1,18 pp. Ik vind dat dus niet duur.
En eens wat anders dan standaard vlees, groente, aardappelen of nasi/bami/oid.
(even een berekening:
Kipfilet: €1,10
blikje kip ragout €1,-
broccoli: €0,75
creme fraiche: € 0,37
knoflook, ui: €0,05
kruiden: €0,01
rijst: € 0,17
Totaal: €3,55 voor 3 personen. €1,18 pp. Ik vind dat dus niet duur.
En eens wat anders dan standaard vlees, groente, aardappelen of nasi/bami/oid.
Reva schreef:Kipfilet 1,10???
Ik zat het ook te lezen. Ik ben heel wat meer kwijt voor kipfilet hoor... Of koop je zon grote verpakking en reken je het nu precies uit voor 1 kipfilet?
Gast- Gast
100 gram misschien?Reva schreef:Kipfilet 1,10???
Ik heb hier van de Appie 2 kipfilets liggen, 450 (geloof ik) gram voor €3,55.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik reken dat soort dingen echt niet terug naar persoonshoeveelheden hoor. Ik moet gewoon 3 a 4 euro betalen voor kip bij de kassa, zo zie ik het.
Of het is een enorme plofkip vol water met beetje kippensmaak, dan kan ie misschien wel zo goedkoop.
Of het is een enorme plofkip vol water met beetje kippensmaak, dan kan ie misschien wel zo goedkoop.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
En 1 ui kost ook geen 0,05ct. Een netje kost toch al snel €1? En dan heb je 6-8 uien ongeveer? Dan komt de knoflook er nog bij.
Edit; hetzelfde voor de kruiden trouwens.
Edit; hetzelfde voor de kruiden trouwens.
Rush- Lady Post-a-lot
Ja, bovendien, als ik boodschappen doe en ik heb het niet breed.. Dan kan ik idd wel de kosten naar personen omrekenen, maar daar heb ik toch niets aan, want het moet gewoon binnen m'n budget passen wat ik kan betalen op dat moment. Dus dan kijk ik naar de prijs van een heel netje uien, niet naar 1 ui. Je moet 't uiteindelijk toch eerst kopen in grotere hoeveelheden (iig bij sommige producten), voordat je het kan onderverdelen voor verschillende maaltijden/personen.
Marin- Lady Post-a-lot
Ja, maar je gebruikt het wel voor meerdere maaltijden. Dus dat is wel iets anders als wanneer je het in 1 keer op maakt.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Ja, maar kruiden zijn enorm duur. Als je een potje koopt van €3,00 (dat is goedkoop) en je doet er 30x mee, zit je alsnog op 10ct voor kruiden. Dat is heel iets anders dan 1 cent.Linda schreef:Ja, maar je gebruikt het wel voor meerdere maaltijden. Dus dat is wel iets anders als wanneer je het in 1 keer op maakt.
Juist de hoeveelheden/prijs per keer worden genoemd.
Rush- Lady Post-a-lot
Linda schreef:Ja, maar je gebruikt het wel voor meerdere maaltijden. Dus dat is wel iets anders als wanneer je het in 1 keer op maakt.
Natuurlijk, maar je moet het wel eerst kunnen kopen in grotere hoeveelheid voor een hogere prijs.
Marin- Lady Post-a-lot
De bedragen die SK noemt zijn wel erg laag ja.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Hoeveel vlees doe je dan in een gerecht voor 3 personen?
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
kipfilet haal ik bij de lidl. 3,30 voor 3 kipfilets (600 gram in totaal). Ik gebruik 1 kipfilet(ongeveer 200 gram) in roerbak/oven gerechten. Dus 1,10. De andere 2 vries ik per stuk in voor later.
Uien kost zelfs zelfs minder dan 5 eurocent maar goed. Wij hebben van de lidl een zak van 5 kg voor 1 euro.
En anders 2 kg voor 80 cent. Als je ze normaal gesproken zo bij de lidl koopt.
500 gram rijst betaal ik 35 cent voor. Daar eten we twee keer van.
( 3 pers zijn 2 volwassenen en een baby dan. S eet niet zo heel veel vlees, paar stukjes vind ik nog genoeg)
Uien kost zelfs zelfs minder dan 5 eurocent maar goed. Wij hebben van de lidl een zak van 5 kg voor 1 euro.
En anders 2 kg voor 80 cent. Als je ze normaal gesproken zo bij de lidl koopt.
500 gram rijst betaal ik 35 cent voor. Daar eten we twee keer van.
( 3 pers zijn 2 volwassenen en een baby dan. S eet niet zo heel veel vlees, paar stukjes vind ik nog genoeg)
Ik snap het wel hoor SarahKey, maar ik reken gewoon niet zo boodschappen uit, omdat het altijd gewoon het volledige bedrag van zo'n netje uien is wat je moet betalen aan de kassa. Stel een netje uien kost 1 euro, maar ik heb maar 95 cent in m'n portemonnee, dan kan één ui nog zo goed maar 10 cent kosten, maar daar heb ik dan niks aan, want ik kan dat netje niet betalen. Snap je
Maar goed dat is ook wel heel extreem hoor. Helaas wel vaak genoeg voorgekomen, maar dan kocht ik wel een blik mais of knakworsten als avondmaaltijd
Maar goed dat is ook wel heel extreem hoor. Helaas wel vaak genoeg voorgekomen, maar dan kocht ik wel een blik mais of knakworsten als avondmaaltijd
Marin- Lady Post-a-lot
Wij hebben altijd standaard van die kilo zakken met groente in de vriezer. Hebben daar allerlei verschillende van en varieren daarmee met bijv een keertje te wokken. De ene keer champignons, ui, paprikamix, mais, sperzieboontjes. Gehaktballetjes erbij en risotto of rijst. De andere keer bloemkool, worteltjes en sugar snaps stomen in een laagje water in de magnetron, gepofte aardappels erbij, stukje vlees. Een andere keer maken van van spinazie met champignonsaus een lekkere pasta, gebakken spekjes en ui erbij. Echt simpel, goedkoop en heerlijk!
Een zak groente is varierend van de 1,50 tot geloof ik 2,50. We eten daar zeker 2 keer van met zijn drietjes.
Vlees kopen wij bij de c1000, vaak aanbiedingen en dus grootverpakkingen, kip halen we eens in de zoveel tijd bij de kippenpoelier op de markt.
Afgelopen week hebben we echt low budget gegeten, niks heb ik namelijk hoeven te kopen hiervoor, maaltijden zijn samengesteld met een open getrokken koelkast/ vriezer:
- zaterdag; wokken. restjes groente uit wat diepvrieszakken, gekookte aardappels in partjes gesneden en deze mee gewokt, rul gehakt erdoor. De laatste 5 minuten even wat chilisaus mee laten wokken.
- zondag; gegeten bij mijn schoonouders
- maandag: pasta met tomatenpartjes, rode paprik, ui, champignon, kipfilet en kruidenkaas
- dinsdag: risotto, uitgebakken spekjes, brocolli en ui
woensdag en donderdag niet thuis gegeten
- vandaag: zelfgemaakte groentesoep, bouillon, grote zak soepgroente, zelfgemaakte gehaktballetjes, getoast brood en zelfgemaakte knoflook/ kruidenboter.
Een zak groente is varierend van de 1,50 tot geloof ik 2,50. We eten daar zeker 2 keer van met zijn drietjes.
Vlees kopen wij bij de c1000, vaak aanbiedingen en dus grootverpakkingen, kip halen we eens in de zoveel tijd bij de kippenpoelier op de markt.
Afgelopen week hebben we echt low budget gegeten, niks heb ik namelijk hoeven te kopen hiervoor, maaltijden zijn samengesteld met een open getrokken koelkast/ vriezer:
- zaterdag; wokken. restjes groente uit wat diepvrieszakken, gekookte aardappels in partjes gesneden en deze mee gewokt, rul gehakt erdoor. De laatste 5 minuten even wat chilisaus mee laten wokken.
- zondag; gegeten bij mijn schoonouders
- maandag: pasta met tomatenpartjes, rode paprik, ui, champignon, kipfilet en kruidenkaas
- dinsdag: risotto, uitgebakken spekjes, brocolli en ui
woensdag en donderdag niet thuis gegeten
- vandaag: zelfgemaakte groentesoep, bouillon, grote zak soepgroente, zelfgemaakte gehaktballetjes, getoast brood en zelfgemaakte knoflook/ kruidenboter.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Marin schreef:Ik snap het wel hoor SarahKey, maar ik reken gewoon niet zo boodschappen uit, omdat het altijd gewoon het volledige bedrag van zo'n netje uien is wat je moet betalen aan de kassa. Stel een netje uien kost 1 euro, maar ik heb maar 95 cent in m'n portemonnee, dan kan één ui nog zo goed maar 10 cent kosten, maar daar heb ik dan niks aan, want ik kan dat netje niet betalen. Snap je
Ik snap je wel hoor Maar zo bereken ik het al jaren en dat werkt prima. Ik doe altijd eens in de 2 maanden ofzo de grote boodschappen en dus ook uien, aardappelen, pasta, rijst, etc etc. Ik grijp ik dat soort dingen zelden mis, kwestie van plannen.
Als ik echt nog maar een paar euro heb dan doe ik geen eens vlees maar scharrel ik wat restjes groenten bij elkaar, spaghetti en pesto of ik maak zelf een pizzabodem (bloem etc heb ik altijd in huis) potje tomatenpuree van 6 cent en ook restjes groenten. Een of andere manier houden wij ook altijd wel restjes groenten over. Ik heb zo nog wel meer budget recepten wat bij ons goed werkt en we lekker vinden voor af en toe eens.
Lekker hoor knakworsten als avondmaaltijd
Er komen wel lekkere ideeën voorbij. Jammer genoeg zijn de rijstmaaltijden geen optie, mijn vriend kan geen rijst verdragen na zijn maagoperatie. Soms kook ik dan 2 verschillende dingen zodat ik rijst kan eten,
@Pi en, waar haal jij die zakken diepvriesgroente?
@Pi en, waar haal jij die zakken diepvriesgroente?
Fearie- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» lekker koken voor vrienden, maar wat?
» Kookboek 'Koken met Karin - Koken zonder pakjes en zakjes'
» Wat te koken..
» koken met kruiden
» Wat wil jij leren koken?
» Kookboek 'Koken met Karin - Koken zonder pakjes en zakjes'