Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

praten met gebaren...logopedie

+5
CCC
Susan
Aimee
Pien
mauwmauw
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

praten met gebaren...logopedie Empty praten met gebaren...logopedie

Bericht  mauwmauw wo 12 dec 2012 - 9:56

ik weet even niet hoe ik dit topic moet noemen,maar het gaat om het volgende?

Wij zijn sinds 2 weken gestart met logopedie met V.arian vanwege zijn taalachterstand.We zijn vandaag ook geweest,en de logopediste gaf aan dat het misschien een idee was om gebaren te gaan gebruiken bij het praten met V.arian.Ze gaat ons daar dan ook helemaal in begeleiden.Nu zat ik alleen net te denken,dat ik ooit hier eens wat heb gelezen over babygebaren,vroeg me af of iemand weet of die gebaren altijd het zelfde zijn.

En dan nog een ding,ik had het met mijn vriend erover van de gebaren en hij vindt het onzin.En denk ook niet dat hij er aan mee zal doen.Ik zelf sta er wat meer open voor,ik heb ook wel zoiets van het praten komt wel,maar heb ook zoiets van baat het niet schaad het niet.Wat zouden jullie doen,als je vriend/man er niet aan mee wilt werken.Zal je het wel of niet gaan doen,en zal het zin hebben als ik als enige gebaren bij het praten zal gaan maken.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

praten met gebaren...logopedie Empty Re: praten met gebaren...logopedie

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 9:59

Ik zou je vriend meenemen naar logopedie zodat hij weet wat de voor- en nadelen van gebaren zijn, misschien dat hij er dan anders tegenaan kijkt.

Gast
Gast

Bericht  mauwmauw wo 12 dec 2012 - 10:07

Lennox schreef:Ik zou je vriend meenemen naar logopedie zodat hij weet wat de voor- en nadelen van gebaren zijn, misschien dat hij er dan anders tegenaan kijkt.

Helaas gaat dat niet,kan alleen op woensdag en dan werkt hij en kan helaas ook geen vrij nemen.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Bericht  Pien wo 12 dec 2012 - 10:10

Ik vind het persoonlijk erg raar dat je vriend het niks vind en het niet gaat doen... Als dat het beste voor jullie V is dan moet hij dat toch gewoon doen?

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 10:11

M. Leert ook gebarentaal op het revalidatie centrum. Ze krijgt drie keer per week gebarenles. Bijna alle woorden die ze nu spreekt ondersteunt ze met gebaren. Het heeft haar ontzettend geholpen, ze is sprongen vooruit gegaan in haar spraak en communicatie.

Gast
Gast

Bericht  Aimee wo 12 dec 2012 - 10:12

Het gebruik van ondersteunende gebaren is voor kinderen heel duidelijk. Volgens mij sla je maar zo'n 20% op van wat je hoort, tegenover 50% van wat je hoort én ziet.

Wat vervelend dat je vriend niet mee kan. Ik heb zelf een gebarencursus gedaan van de weerklank, en het is zo ontzettend bruikbaar en leuk!
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 10:22

Nog en tip. Kijk op youtube stukjes van lotte en max. Dat is de ondersteunende gebarentaal waar het om gaat.

Gast
Gast

Bericht  mauwmauw wo 12 dec 2012 - 10:26

Pien schreef:Ik vind het persoonlijk erg raar dat je vriend het niks vind en het niet gaat doen... Als dat het beste voor jullie V is dan moet hij dat toch gewoon doen?

ja we verschillen daar nog al van mening in.Hij vind het onzin en V gaat vanzelf wel praten,wat hoogstwaarschijnlijk ook wel zo zal zijn.Maar ik heb zoiets van ik doe alles in mijn kunnen om V er mee te helpen,ik heb zelf een aangeboren gehoorafwijking dus vond het belangrijk dat dat na gekeken werd,vanuit het AC zijn we nu bij logopedie terecht gekomen.Ik ben degene die naar al die therapie dingen moet gaan met V,dus ik bepaal ook(voor een groot gedeelte)wat we wel en niet doen.Natuurlijk overleg ik wel dingen,maar als hij naar mijn inziens geen goede rede heeft om het niet te doen,terwijl ik het wel wil doen we het wel.(zoals nu met logopedie bedoel ik dan,het is niet zo dat ik altijd doe wat ik wil)Maar ik weet wel dat ik niet gesteund zal worden in het praten met gebaren.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Bericht  Susan wo 12 dec 2012 - 10:28

Lotte en Max is inderdaad erg goed. Ik zou gewoon die DVD's bestellen en er samen met hem naar kijken, daar leer je echt heel snel van. Ezra leerde in een week tijd zo'n vijftien dierennamen, en dat was in een periode dat hij nog vrijwel nonverbaal was.

Verder is er nog een boek, Babygebaren van Lissa Zeviar, maar mijn ervaring is dat je het van die DVD veel sneller oppikt.

Hier staan trouwens ook heel veel gebaren, ook in een filmpje:

http://www.gebarencentrum.nl/

en als je een iPad of iPhone hebt dan is er ook nog een app van het Nederlands Gebarenwoordenboek, daar staan zo'n 650 gebaren in.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Susan wo 12 dec 2012 - 10:30

Overigens zou het mij echt ongelofelijk boos maken als mijn man niet mee zou willen gaan in de adviezen die worden gegeven om zijn taalontwikkeling te verbeteren en daar dan geen beter argument voor heeft dan dat hij het 'onzin' vindt, maar als hij het echt zou vertikken zou ik het evengoed wel doen, dan maar zonder hem.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  mauwmauw wo 12 dec 2012 - 10:33

Zijn die gebaren allemaal hetzelfde dan?ik neem eigenlijk aan van wel,toch?
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Bericht  Susan wo 12 dec 2012 - 10:36

Voor zover ik weet wel, maar ik zou echt echt beginnen met die DVD's van Lotte en Max. Er is ook een soort flapjesboek van, dat is ook ontzettend leuk. Kinderen vinden het echt heel leuk en ze steken er echt iets van op, niet alleen de gebaren, maar ook gewoon de woorden, omdat er heel veel aandacht wordt besteed aan ieder woord, door middel van een filmpje, een plaatje, een liedje en dan nog het gebaar. Het blijft gewoon echt hangen. Toen Yrsa nog niet zo duidelijk kon praten, kon ze soms ook door middel van een gebaar duidelijk maken wat ze bedoelde, dat was ook heel handig. Met zo'n gebarenwoordenboek onthoud je het veel minder snel, vind ik.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  CCC wo 12 dec 2012 - 10:41

Ik doe babygebarentaal met N. ik heb hiervoor een cursus gevolgd toen ik zwanger was en heb daarna het boek van Lissa Zeviar aangeschaft en de dvd's van Lotte en Max. N. is nu nog te jong om echt terug te gebaren, maar wij blijven het volhouden. Het is erg leuk om te doen en N. vind de dvd's ook erg leuk om te kijken. Het nichtje van mijn vriend heeft ook babygebarentaal gedaan en haar spraakontwikkeling is echt in een razend tempo gegaan. Van 1 woordje tot hele zinnen, ze is nu 2 jaar en gebruikt het niet meer omdat ze alles kan zeggen nu wat ze bedoeld. Ik zou het zeker proberen. Ik vind trouwens wel dat je man hierin wat moeten openen, als dit het beste is voor V. zal hij ook alle energie erin moeten steken.

Mijn vriend gebruikt de gebarentaal trouwens ook, hij vond het in het begin erg vaag en kon zich er niks bij voorstellen. Hij werd helemaal enthousiast van de dvd's en gebruikt de nu de standaard gebaren zoals eten, drinken, slapen, spelen, klaar, op, honger ed. voor N. Bij het gebaar klaar zien we nu trouwens dat ze haar handjes opent naar de zijkant, zoals wij het gebaren. Langzaam merken we dat het echt werkt bij N.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan wo 12 dec 2012 - 10:44

In het begin voelt alles gek, maar het wordt gewoon normaal. Wij gebruiken dan een andere methode voor Ezra die in het begin ook vreemd voelde, maar die ik na verloop van tijd ook automatisch gebruik. Het is gewoon een kwestie van wennen, soms moet je bij jezelf een knop omzetten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  CCC wo 12 dec 2012 - 10:47

Wij hadden hetzelfde als Susan, voelt een beetje gek/ onwennig in het begin... Daarna denk je er niet meer bij na en doe je het automatisch... Ik doe het zelfs buiten de deur, in de supermarkt of waar dan ook smile Het trekt soms de aandacht van mensen en vragen ernaar, krijg tot nu toe alleen maar leuke enthousiaste reacties erop.

CCC
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 11:04

Klopt in het begin vond ik het ook heel vreemd om gebaren toe te passen. Nu gaat het vanzelf, onze communicatie veloopt met spraak en gebaren.

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 12 dec 2012 - 11:06

Wij doen dus geen gebaren, maar PRT, dat was ook wennen in het begin, maar dat gaat nu ook vanzelf, we moeten alleen zelf in de gaten houden dat we soms een stapje verder kunnen gaan en daar dan weer aan moeten wennen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  PapillonRose wo 12 dec 2012 - 11:16

Ik heb ruim een jaar geleden een cursus gevolgd gebaseerd op de methode van Lissa Zeviar. En ook een boek en DVD van Lotte en Max in huis. Je kan er echt heel veel mee, en de gebaren zijn erg makkelijk aan te leren. Helaas had het hier onvoldoende succes en ben ik er geleidelijk aan mee opgehouden. Ze vond de gebaren wel interessant en kon er wel een paar, maar maakte de dingen over het algemeen echt op andere manieren duidelijk (bijvoorbeeld toen ze doorhad dat ze iets aan kon wijzen, was denk ik makkelijker dan het gebaar maken van wat ze wilde).

Als je het gaat doen zou ik trouwens wel echt proberen je vriend over te halen mee te doen mauwmauw, want tijdens de cursus werd echt benadrukt dat des te meer mensen in de directe omgeving van het kind de gebaren aanhouden, des te beter het zal gaan werken.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 19:33

Ik heb een cursus gebaren met kinderen gedaan.
Je ondersteunt de taal, dat scheelt vaak een hoop frustratie bij kinderen.
Ik gebruik nu wat basis gebaren bij mijn dochter, ik ben heel benieuwd wanneer ze die gaat gebruiken Very Happy
Maar het zijn de officiële gebaren. Je kan filmpjes van Lotte en Max kijken bijv.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne wo 12 dec 2012 - 20:22

Wij hebben op de observatiegroep waar we met N. hebben gezeten ook deels gebaren gebruikt. Voor N. was het niet echt nodig, maar ik gebruik soms nog weleens wat gebaren om iets nog net even duidelijker te maken. De gebaren heb ik eigenlijk vanzelf op de groep overgenomen. Daar zaten meerdere kindjes met (taal)achterstanden, ik zag bij hen dat dat echt heel goed hielp.

Het enige en veelgebruikte gebaar hier voor N. is 'klaar'. Ze heeft moeite met het afsluiten van dingen of het stoppen met spelen. Dit gebaar maakt het net iets duidelijker voor haar, dan kan ze het beter accepteren. Ze is erg visueel ingesteld, dus daar komt het waarschijnlijk vandaan.

Ik zou je man gewoon heel erg duidelijk maken dat het iets heel belangrijks is en dat het jullie zoon alleen maar kan helpen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 20:40

Wat ik mezelf dan altijd wel afvraag waarom jullie gebaren taal toepassen bij 'normale' kinderen ? Wat zijn jullie beweegredenen ? Ik heb nooit over gebarentaal gehoord totdat Mara anders bleek te zijn. Net zoals ccc vertelde, je past ook gebarentaal toe bij jullie dochter van 6 maanden in de supermarkt en dat mensen hierop reageren. Wat voor gebaren maak je dan met haar ? Geen aanval hoor. Vraag het mezelf gewoon af.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose wo 12 dec 2012 - 22:15

Mama_van2 schreef:Wat ik mezelf dan altijd wel afvraag waarom jullie gebaren taal toepassen bij 'normale' kinderen ? Wat zijn jullie beweegredenen ? Ik heb nooit over gebarentaal gehoord totdat Mara anders bleek te zijn. Net zoals ccc vertelde, je past ook gebarentaal toe bij jullie dochter van 6 maanden in de supermarkt en dat mensen hierop reageren. Wat voor gebaren maak je dan met haar ? Geen aanval hoor. Vraag het mezelf gewoon af.
Als je vroeg begint met gebaren dan is de kans dat je eerder en beter met je kindje kunt communiceren dan wanneer je op de spraakontwikkeling moet wachten. Gebaren kunnen ze vaak eerder dan praten als je er vroeg mee begint. Niet dat het hier heel goed werkte, maar ik heb veel gehoord en gelezen dat het wel kan. Daarom heb ik er toen voor gekozen een cursus te volgen en voor met name de belangrijkste dingen gebaren te gebruiken (zoals eten, drinken, slapen, spelen, klaar, etc.).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  CCC wo 12 dec 2012 - 22:27

PapillonRose schreef:
Mama_van2 schreef:Wat ik mezelf dan altijd wel afvraag waarom jullie gebaren taal toepassen bij 'normale' kinderen ? Wat zijn jullie beweegredenen ? Ik heb nooit over gebarentaal gehoord totdat Mara anders bleek te zijn. Net zoals ccc vertelde, je past ook gebarentaal toe bij jullie dochter van 6 maanden in de supermarkt en dat mensen hierop reageren. Wat voor gebaren maak je dan met haar ? Geen aanval hoor. Vraag het mezelf gewoon af.
Als je vroeg begint met gebaren dan is de kans dat je eerder en beter met je kindje kunt communiceren dan wanneer je op de spraakontwikkeling moet wachten. Gebaren kunnen ze vaak eerder dan praten als je er vroeg mee begint. Niet dat het hier heel goed werkte, maar ik heb veel gehoord en gelezen dat het wel kan. Daarom heb ik er toen voor gekozen een cursus te volgen en voor met name de belangrijkste dingen gebaren te gebruiken (zls eten, drinken, slapen, spelen, klaar, etc.).

Bovenstaande dus smile

CCC
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 22:44

chococupcake schreef:
PapillonRose schreef:
Als je vroeg begint met gebaren dan is de kans dat je eerder en beter met je kindje kunt communiceren dan wanneer je op de spraakontwikkeling moet wachten. Gebaren kunnen ze vaak eerder dan praten als je er vroeg mee begint. Niet dat het hier heel goed werkte, maar ik heb veel gehoord en gelezen dat het wel kan. Daarom heb ik er toen voor gekozen een cursus te volgen en voor met name de belangrijkste dingen gebaren te gebruiken (zls eten, drinken, slapen, spelen, klaar, etc.).

Bovenstaande dus smile

Dat dus.

Maar ik gebruik t ook voor mijn werk ( gastouder) en zing liedjes met gebaren e.d. en er komen straks ook kindjes met spraakachterstand, het is dan goed om ook met gebaren dingen duidelijk te kunnen maken.

Gast
Gast

Bericht  CCC wo 12 dec 2012 - 23:27

Er zit ook een heel.neurologisch verhaal achter het gebaren. Schijnt dat de verbindingen sneller worden aangelegd en daardoor dus meer ontwikkelt word. Hoe meer verbindingen er ij de hersenen op vroege leeftijd zijn gemaakt hoe makkelijker het informatie kan opslaan ed. Dit is bij ons niet de hoofdreden om.gebaren te gebruiken, wij vinden het belangrijk om goed te communiceren met n. En dat zij evt. Ook terug kan communiceren op jonge leeftijd. Het geeft een stukje duidelijkheid en zekerheid mee.

Typ nu even via mijn telefoon dus kan zijn dat er spelfouten in zitten.

CCC
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende