Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen

+12
Antibes
Green_Pepper
Lady Starstruck
Exogenesis
Sterrin_
Niekske
Elliot
Jasmine
Flower_L
Chocolate Cookie
Susan
Sylvana
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen Empty Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen

Bericht  Gast di 11 dec 2012 - 23:08

'Vrouwen onvruchtbaar na groeiremmers'
Gepubliceerd: Woe 12 dec 2012
AMSTERDAM - Groeiremmers die sinds de jaren zeventig door duizenden Nederlandse kinderen zijn geslikt kunnen leiden tot ernstige vruchtbaarheidsproblemen.

Meisjes moeten onmiddellijk stoppen met het innemen van de middelen, concluderen het Erasmus MC en het UMC Groningen volgens het AD uit onderzoek onder honderden ex-gebruikers.

Een op de drie vrouwelijke ex-gebruikers bleef gemiddeld veertig maanden ongewild kinderloos. Ruim een kwart onderging uiteindelijk een vruchtbaarheidsbehandeling. Bijna de helft was langer dan een jaar bezig zwanger te worden. Normaal is tachtig procent binnen een jaar zwanger.

Bij een op de zes vrouwen bleken de eierstokken snel te verouderen. Op hun 35ste zouden zij al voortekenen hebben van de overgang.

Geaccepteerd
Het is niet bekend hoeveel vrouwen door de middelen volledig onvruchtbaar zijn geworden. Onderzoeker Emile Hendriks zegt in de krant dat de middelen tot eind jaren negentig in alle ziekenhuizen werden verstrekt.

De afgelopen tien jaar gebeurt dat alleen nog in academische medische centra. De vraag zou zijn afgenomen omdat lange vrouwen nu geaccepteerd zijjn.

Extreme gevallen
Kinderartsen is nu geadviseerd de middelen alleen in extreme gevallen toe te dienen. Voorheen kregen meisjes de middelen als ze langer dan 1,80 meter dreigden te worden. Bij jongens werd 1,94 meter aangehouden.

In 2004 werd tot het onderzoek besloten omdat Australische onderzoekers vermoedens hadden dat het middel tot verminderde vruchtbaarheid leidt. Bij honderden vrouwen is een echo gemaakt van hun eierstokken en bloed geprikt. Ook hebben ze een vragenlijst ingevuld.

Ik heb groeiremmers gehad. 3 jaar lang, ik was anders 1.91 geworden. Het vermoeden bestond altijd al maar in NL krijgen jaarlijks maar 10 meisjes ongeveer deze medicijnen, dus een onderzoek kwam er eerder nooit. Bah, wat een kutnieuws.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen Empty Re: Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen

Bericht  Sylvana di 11 dec 2012 - 23:14

He, dat is inderdaad kutnieuws. Al hoeft het natuurlijk niet voor jou te gelden he! Al kom ja daar wellicht pas achter wanneer het er toe gaat doen. Bleh, kan me voorstellen dat je niet niet vrolijk van wordt Sad.

hug

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen Empty Re: Vrouwen onvruchtbaar na groeieremmers: ik ga huilen

Bericht  Susan di 11 dec 2012 - 23:21

Ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Chocolate Cookie di 11 dec 2012 - 23:46

Mijn beste vriendin heeft ook groeiremmers gehad. Ik hoop ook echt van harte dat dit nieuwsbericht niet voor haar geldt...
Ik schrok er dus ook meteen van omdat het nogal dicht bij huis is.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809

Bericht  Flower_L di 11 dec 2012 - 23:49

Ik las het ook vanochtend, en bij mij was er destijds evt ook sprake van. Ben uiteindelijk 'maar' 1.81.
Kan me voorstellen dat je van schrikt.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Jasmine di 11 dec 2012 - 23:53

Kan me voorstellen dat je hiervan schrikt.

Maar zoals Sylvana ook al zegt: het hoeft niet voor jou te gelden hè!

hug
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Bericht  Elliot di 11 dec 2012 - 23:54

Jeetje ik kan me goed voorstellen dat je ervan schrikt. Is er een manier om nu al te testen of dit voor jou geldt, of kom je daar alleen achter als het aan de orde is? Ik duim dat het niet voor jou geldt!
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Niekske wo 12 dec 2012 - 1:33

Ow bah wat een kut nieuws! Kan me voorstellen dat je daarvan schrikt... hopelijk geldt het niet voor jou! Bij mij is er vroeger ook bekeken of ik groeiremmers moest krijgen, maar ik zat op het randje (ben nu 1,83) en ze hebben er uiteindelijk toch maar vanaf gezien. Vooruitziende blik misschien...
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605

Bericht  Sterrin_ wo 12 dec 2012 - 1:40

Wat een vervelend nieuws, begrijpelijk dat je daar van schrikt!

Zelfde als dit artikel, schrok ik ook best even van, ik heb ze vooral de laatste zwangerschap veel geslikt ivm erge hoofdpijn, en op advies van de huisarts en gyn, 6-8 per dag....

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3361535/2012/12/11/Geen-paracetamol-tijdens-zwangerschap.dhtml

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Susan wo 12 dec 2012 - 1:47

Ik heb ook wel een aantal keer paracetamol geslikt toen ik ziek was, want dat zou inderdaad veilig zijn tijdens de zwangerschap. Vervelend is dat altijd, om zulke dingen achteraf te horen, ik ben altijd heel bang om achteraf te lezen dat ik dingen 'verkeerd' heb gedaan in de zwangerschap, al kon ik dat dan op dat moment niet weten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Exogenesis wo 12 dec 2012 - 3:48

Dat is een rotbericht Leaf. Maar net als alle andere ontdekkingen en waarschuwingen (zoals drie weken geleden, had ik net een tatoeage laten zitten, blijken er kankerverwekkende stoffen in de inkt te zitten. Bummer Neutral), zijn het 'mogelijke' gevolgen en kan het best zijn dat het jouw lichaam geen schade heeft aan gedaan.

Zou je niet een onderzoekje kunnen aanvragen bij je huisarts? Ik denk dat hij/zij jouw zorg wel moet kunnen begrijpen.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Bericht  Chocolate Cookie wo 12 dec 2012 - 5:00

Exogenesis schreef:Dat is een rotbericht Leaf. Maar net als alle andere ontdekkingen en waarschuwingen (zoals drie weken geleden, had ik net een tatoeage laten zitten, blijken er kankerverwekkende stoffen in de inkt te zitten. Bummer Neutral), zijn het 'mogelijke' gevolgen en kan het best zijn dat het jouw lichaam geen schade heeft aan gedaan.

Zou je niet een onderzoekje kunnen aanvragen bij je huisarts? Ik denk dat hij/zij jouw zorg wel moet kunnen begrijpen.
Seriously? :O Dat heb ik helemaal niet gehoord... Fijn is dat zeg..
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809

Bericht  Lady Starstruck wo 12 dec 2012 - 5:09

Ja dat klopt exogenesis van die tattoo inkt. Maar daar moet je niet zo zwaar aan tillen want ik vind wel dat er tegenwoordig ineens veel dingen kankerverwekkend zijn. Leaf wat een rot bericht. Ik hoop echt niet dat dit voor jou ook geld.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 6:05

Ik moet volgende week naar de HA en ga dit dan meteen even aankaarten. Ik ben 26, ik wil graag weten of ik nog tijd heb of niet. Ik ben echt heartbroken.

Gast
Gast

Bericht  Lady Starstruck wo 12 dec 2012 - 6:19

Leaf er was net wat over op EditieNL. Heb je het toevallig gezien?
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  Green_Pepper wo 12 dec 2012 - 11:30

Jeetje, heftig nieuws! Laat het maar snel uitzoeken, dan weet je hoe het echt zit. Nu nog maar niet al te veel in paniek raken, het zijn en blijven statistieken, dus er zijn ook (genoeg) waarbij zwanger worden goed gaat! (Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het smile )
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 20:41

Inderdaad heftig als je dit nog niet wist. Maar dit is toch al jaren bekend? Voor mij is het namelijk niet iets nieuws dit.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 20:42

Zazou schreef:Inderdaad heftig als je dit nog niet wist. Maar dit is toch al jaren bekend? Voor mij is het namelijk niet iets nieuws dit.
Ik had er ook al van gehoord inderdaad, maar goed, als je dit nog niet wist dan kan het nog als een klap komen natuurlijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 12 dec 2012 - 20:44

Zelda schreef:
Zazou schreef:Inderdaad heftig als je dit nog niet wist. Maar dit is toch al jaren bekend? Voor mij is het namelijk niet iets nieuws dit.
Ik had er ook al van gehoord inderdaad, maar goed, als je dit nog niet wist dan kan het nog als een klap komen natuurlijk.

Dat is ook zeker zo, maar ik kan me ergens ver heugen dat er toen de tijd en dan praten we al over een jaar of 6 geleden, een topic is geweest van Kruikje hier over.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 13 dec 2012 - 0:08

Toen ik startte met die groeiremmers (en dat was im 2001) waren er vermoedens dat het verminderde vruchtbaarheid kon opleveren. Vermoedens, want een echt omderzoek was er nooit gedaan. In NL kregen in 'mijn' jaar namelijk maar 10 meisjes groeiremmers. Zo was dat de jaren daarvoor en de jaren daarna ook geweest. Dus een onderzoek kwam er nooit, alleen een vermoeden bleef.

Nu de cijfers er echt zijn ben ik dan ook wel degelijk goed geschrokken.

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 13 dec 2012 - 0:23

_Leaf_ schreef:Toen ik startte met die groeiremmers (en dat was im 2001) waren er vermoedens dat het verminderde vruchtbaarheid kon opleveren. Vermoedens, want een echt omderzoek was er nooit gedaan. In NL kregen in 'mijn' jaar namelijk maar 10 meisjes groeiremmers. Zo was dat de jaren daarvoor en de jaren daarna ook geweest. Dus een onderzoek kwam er nooit, alleen een vermoeden bleef.

Inderdaad, er waren vermoedens. Er werd informatie verschaft dat het misschien effect kon hebben op de vruchtbaarheid, maar that's it. En dan een afweging maken, dat is niet makkelijk, wie weet was de kans wel minimaal? Bij mij is het ook ter sprake gekomen, omdat ik 1.84 zou worden. Maar dan is het nog wel een makkelijke keuze, maar als je richting de 2 meter zou gaan, wordt het een ander verhaal. Ze wisten niet bij welke doseringen, niet bij hoe lang gebruik en al helemaal niet bij welk percentage. "Dat is toch al jaren bekend" is dan ook een bijzonder onhandige opmerking. Die dingen worden echt niet willens en wetens al decennia gebruikt op jonge meiden hoor. Dit bericht is ook voor de medische wereld een schok. Er worden niet alleen vermoedens bevestigd, de realiteit is véél erger dan er vermoed was!

Ik kan me echt voorstellen dat je van de kaart bent Leaf. Tuurlijk is er een heel behoorlijke kans dat het bij jou goed zit.. Maar ik zou ook behoorlijk schrikken van 30% meer kans op verminderd vruchtbaarheid, das gewoon 50% kans dat je dat op je bordje krijgt? Nou, je hoeft maar even naar zwangerschap en kinderen te gaan om te zien wat een effect dat kan hebben. Ik vind eerlijk gezegd dat er een beetje luchtig gereageerd wordt hier, maar goed, is wellicht ook lastig om te bevatten als het je niet zelf overkomt.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Tania do 13 dec 2012 - 1:10

Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent leaf, ook al bestaat de kans dat je gewoon kinderen kan krijgen het blijft een rotgevoel als je weet dat de kans dat het moeilijk wordt zo aanwezig is.

Mijn kinderarts heeft ook geadviseerd/aangedrongen om mij groeiremmers te geven omdat ze dachten dat ik 2.02 meter zou worden. Gelukkig hebben mijn ouders (vooral mijn moeder) geweigerd omdat ze niet wisten wat de gevolgen daar van zouden zijn. Ik ben ze nu zo dankbaar.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Elliot do 13 dec 2012 - 1:15

Antibes schreef:
_Leaf_ schreef:Toen ik startte met die groeiremmers (en dat was im 2001) waren er vermoedens dat het verminderde vruchtbaarheid kon opleveren. Vermoedens, want een echt omderzoek was er nooit gedaan. In NL kregen in 'mijn' jaar namelijk maar 10 meisjes groeiremmers. Zo was dat de jaren daarvoor en de jaren daarna ook geweest. Dus een onderzoek kwam er nooit, alleen een vermoeden bleef.

Inderdaad, er waren vermoedens. Er werd informatie verschaft dat het misschien effect kon hebben op de vruchtbaarheid, maar that's it. En dan een afweging maken, dat is niet makkelijk, wie weet was de kans wel minimaal? Bij mij is het ook ter sprake gekomen, omdat ik 1.84 zou worden. Maar dan is het nog wel een makkelijke keuze, maar als je richting de 2 meter zou gaan, wordt het een ander verhaal. Ze wisten niet bij welke doseringen, niet bij hoe lang gebruik en al helemaal niet bij welk percentage. "Dat is toch al jaren bekend" is dan ook een bijzonder onhandige opmerking. Die dingen worden echt niet willens en wetens al decennia gebruikt op jonge meiden hoor. Dit bericht is ook voor de medische wereld een schok. Er worden niet alleen vermoedens bevestigd, de realiteit is véél erger dan er vermoed was!

Ik kan me echt voorstellen dat je van de kaart bent Leaf. Tuurlijk is er een heel behoorlijke kans dat het bij jou goed zit.. Maar ik zou ook behoorlijk schrikken van 30% meer kans op verminderd vruchtbaarheid, das gewoon 50% kans dat je dat op je bordje krijgt? Nou, je hoeft maar even naar zwangerschap en kinderen te gaan om te zien wat een effect dat kan hebben. Ik vind eerlijk gezegd dat er een beetje luchtig gereageerd wordt hier, maar goed, is wellicht ook lastig om te bevatten als het je niet zelf overkomt.

Ik vind iedereen eigenlijk erg begripvol reageren. Alleen Zazou en Zelda zeggen dat zij er al eens over hadden gehoord, maar zij zeggen toch ook niet dat Leaf er niet geschrokken op mag reageren?
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Paper Crown do 13 dec 2012 - 1:29

Er zijn ontzettend veel vrouwen die verminderd vruchtbaar zijn zonder de medicijnen om groei te remmen. Ik vraag me dus af hoe ze dat hebben onderzocht.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Susan do 13 dec 2012 - 1:52

Ik neem aan dat ze twee grote groepen hebben vergeleken waarvan de ene groep bestond uit vrouwen die groeiremmers hebben geslikt en vrouwen die geen groeiremmers hebben geslikt. Als de groepen groot genoeg zijn om representatief te zijn voor de hele bevolking, zit in de groep vrouwen die geen groeiremmers hebben geslikt dus ook een percentage vrouwen die om een andere reden vruchtbaarheidsproblemen zijn, als het aantal vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen in die andere groep duidelijk groter is dan is dat dus een sterke aanwijzing dat het met die medicijnen te maken heeft.

Overigens moeten ze dan ook wel vrouwen hebben onderzocht die erg lang zijn en geen groeiremmers hebben geslikt, anders weet je nog niet of de vruchtbaarheidsproblemen veroorzaakt worden door die medicijnen of dat vruchtbaarheidsproblemen misschien wel samenhangen met de aanleg om erg lang te worden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: