Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

+9
jena
*Lookie*
blondje1313
Xanna
Parisienne
-Ieniemienie-
Steep
Tazz
Star007
13 plaatsers

Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Star007 di 4 dec 2012 - 3:42

D. trekt constant alle lades en kastjes open. Ik zeg dan telkens 'Nee' tegen haar en zet haar dan bij haar speelgoed neer. Ze stopt er nooit uit zichzelf mee als ik van een afstand 'nee' zeg. Snapt ze het nog niet? Of is ze gewoon wat ontdeugend Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 394967 ? Ze schud trouwens wel heel hard nee als ik dat woord zeg.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Tazz di 4 dec 2012 - 3:45

Dat snapt ze nog niet. pas na 1,5/2 zal ze begrijpen wat je bedoelt. Maar van een afstand nee roepen heeft al helemaal geen zin. Je kan haar beter benaderen en bij haar op gelijke hoogte gaan zitten en uitleggen waarom iets niet mag en haar vervolgens laten zien wat ze dan wel mag doen.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Star007 di 4 dec 2012 - 3:49

Tazz schreef:Dat snapt ze nog niet. pas na 1,5/2 zal ze begrijpen wat je bedoelt. Maar van een afstand nee roepen heeft al helemaal geen zin. Je kan haar beter benaderen en bij haar op gelijke hoogte gaan zitten en uitleggen waarom iets niet mag en haar vervolgens laten zien wat ze dan wel mag doen.

Ja dat snap ik dat van op gelijke hoogte etc. Ik ben ook geen viswijf wat door de huiskamer heen blert Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 394967 Ik bedoel meer dat als ik in de keuken sta ( open keuken) en het zie gebeuren zeg ik het van een afstand tegen haar. Dan kijkt ze me ook aan.

Maar oke, dat is dus meestal pas na 1,5 jaar dat ze dat begrijpen.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Gast di 4 dec 2012 - 3:50

Daar heb ik via Luce laatst een heel leuk en interessant artikel over gelezen:

http://www.kindercoachingfriesland.nl/2010/05/het-effect-van-slim-taalgebruik/

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Steep di 4 dec 2012 - 3:51

Tazz schreef:Dat snapt ze nog niet. pas na 1,5/2 zal ze begrijpen wat je bedoelt. Maar van een afstand nee roepen heeft al helemaal geen zin. Je kan haar beter benaderen en bij haar op gelijke hoogte gaan zitten en uitleggen waarom iets niet mag en haar vervolgens laten zien wat ze dan wel mag doen.

+1, dat werkt hier veel beter als van een afstandje roepen dat het niet mag (dan kijkt hij me ondeugend aan en doet het toch Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 394967). Maar als ik het hem uitleg en hem iets anders aanbiedt is het prima.

Edit; Als ik in de keuken sta en hij drukt weer eens op het knopje van de magnetron stopt hij daar ook niet mee, ookal ben ik drie stappen verwijderd van hem.
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Star007 di 4 dec 2012 - 3:51

Maple schreef:Daar heb ik via Luce laatst een heel leuk en interessant artikel over gelezen:

http://www.kindercoachingfriesland.nl/2010/05/het-effect-van-slim-taalgebruik/


Thanks! Zal hem eens lezen.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  -Ieniemienie- di 4 dec 2012 - 3:52

T is 14 maanden en snapt heel goed wat nee betekend.
Dit wil niet zeggen dat hij er altijd naar luisterd.
Als hij een la iod open trekt, of op de bank klimt om de babyfoon te pakken zeggen we altijd Nee.
En dan uitleggen waarom niet. Hij weet hel goed dat het niet mag, maar luiesterd er nog niet altijd naar.

Net vroeg ik aan hem: T ga maar een schone luier pakken. En verrek pakte hij uit een la een schone luier en kwam hem netjes brengen Laughing .
Dus ze snappen al heel snel meer dan dat je zou denken.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Star007 di 4 dec 2012 - 3:55

Star007 schreef:
Maple schreef:Daar heb ik via Luce laatst een heel leuk en interessant artikel over gelezen:

http://www.kindercoachingfriesland.nl/2010/05/het-effect-van-slim-taalgebruik/


Thanks! Zal hem eens lezen.

Hier kan ik me zeker wel in vinden ! En eigenlijk ook wel heel logisch wat er in dit artikel staat. Misschien toch iets om eens uit te proberen Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 561177
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Star007 di 4 dec 2012 - 3:56

-Ieniemienie- schreef:T is 14 maanden en snapt heel goed wat nee betekend.
Dit wil niet zeggen dat hij er altijd naar luisterd.
Als hij een la iod open trekt, of op de bank klimt om de babyfoon te pakken zeggen we altijd Nee.
En dan uitleggen waarom niet. Hij weet hel goed dat het niet mag, maar luiesterd er nog niet altijd naar.

Net vroeg ik aan hem: T ga maar een schone luier pakken. En verrek pakte hij uit een la een schone luier en kwam hem netjes brengen Laughing .
Dus ze snappen al heel snel meer dan dat je zou denken.

Haha wat grappig dat hij dan ook echt een luier pakt Very Happy
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Parisienne di 4 dec 2012 - 3:58

Die link omschrijft het erg goed. Positief communiceren werkt hier ook het beste.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Gast di 4 dec 2012 - 4:00

Parisienne schreef:Die link omschrijft het erg goed. Positief communiceren werkt hier ook het beste.

Ik pas het op mijn werk ook toe, werkt super smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Gast di 4 dec 2012 - 4:03

het kan wel, mijn neefje van bijna 1 snapt al heel goed nee. Zodra je nee zegt weet hij al dat ie iets doet of pakt wat niet mag. Ga het artikel ook eens lezen ben erg benieuwd smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Xanna di 4 dec 2012 - 4:04

Ik zou op gelijke hoogte met haar gaan zitten of hurken en zeggen 'nee, dat mag niet' of 'nee, ik wil niet dat je...' Vervolgens zou ik haar weghalen uit de situatie en haar iets anders aanbieden. De truc is om consequent te zijn. Ze gaat op een gegeven moment vanzelf het woord 'nee' linken aan 'wat ik doe, dat mag niet'.

Overigens ben ik ook zeer zeker voor het positief communiceren. Maar mijn ervaring is dat je het wel heel effectief kunt gebruiken binnen je eigen omgeving, maar daar buiten wordt vaak nog met nee en niet gecommuniceerd. Dat hoort er tenslotte ook bij en daar zal het kind ook van moeten leren/mee om moeten gaan. Dus een mix van beiden lijkt mij dan ook beter.

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  blondje1313 di 4 dec 2012 - 4:24

Ik weet heel zeker dat ze hier wel snapt dat iets niet mag, alleen ze doet er nog zo weinig mee. (Of ja, ze doet het juist omdat ze dan een reactie krijgt). Als ze bijvoorbeeld de babyfoon of telefoon pakt kom ik achter haar aan om het af te pakken, en dat ziet ze als een leuk spelletje, maar soms ben ik gewoon te laat en heeft ze het al vast.

Maar misschien werkt het artikel inderdaad wel.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  *Lookie* di 4 dec 2012 - 4:25

Grappig, dat artikel want dat pas ik ook al deels toe en ik merk dat het inderdaad beter werkt dan 'nee' (want daar luistert H dus ook niet naar, maar begrijpt het misschien ook niet). Ik zeg vaak ook 'doe de deur maar dicht' en dat doet hij dan ook.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  jena di 4 dec 2012 - 7:18

Wat er in het artikel van de link staat, werkt inderdaad vaak goed.
Ik denk alleen dat jouw kindje hier nog wat te jong voor is (al kan je natuurlijk nooit vroeg genoeg beginnen met op deze manier aanspreken, al is het alleen maar om jezelf erin te oefenen).
Jonge kinderen snappen echt jouw bedoeling nog niet; ze kijken puur naar de reactie. Feit is dat als zij iets doet er een reactie van jou komt. Op deze leeftijd zien ze jou puur als een 'levend activity- centre'.
"He, als ik hierop druk (iets doe), gebeurt er iets leuks (een reactie van jou)". Ze leggen de associatie al snel. Jouw reactie zal waarschijnlijk heftiger (en dus groter, duidelijker, leuker!) zijn wanneer je kind iets doet dat niet mag. Dit onthouden ze en deze acties worden dan ook vaker herhaald.
Het beste is afleiden/ ombuigen.
Dus wanneer je kind iets doet dat niet kan/ mag zo veel mogelijk negeren (of kort 'nee' zeggen) en de aandacht van het kind op iets anders richten. Met positief verbaal belonen van het gewenste en zoveel mogelijk negeren van het ongewenste, dooft ongewenst gedrag vaak uit terwijl positief gedrag versterkt wordt.
jena
jena
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Liadan di 4 dec 2012 - 7:27

Mijn zoon drukt ook graag op knopjes van de dvdspeler. Hij vindt het vooral leuk dat er dan een lampje aangaat en het een geluidje maakt. Hij doet het niet om bij mij een reactie uit te lokken. Als ik dan zeg 'doe het deurtje maar weer dicht', dan doet hij het deurtje van de kast dicht om het vervolgens snel weer open te doen en weer verder te gaan met op het knopje drukken.
Hier probeer ik hem af te leiden met iets anders of samen met hem te gaan spelen, dat werkt het beste.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  studiebol di 4 dec 2012 - 7:38

Leuke link werd hier geplaatst zo werken wij ook vanuit de instelling waar ik werk.

Antwoord op de vraag, ik denk dat het wisselt of ze het snapt. Misschien snapt ze ergens wel dat het niet van je mag, maar ze krijgt wel een reactie, ze heeft wel je aandacht en dat is leuk.

Ik herken het van mijn meiden ook, kan wel 110 keer zeggen dat ze iets anders moeten pakken/doen/aanbieden ze gaan vaak toch terug naar het gene waarvan ik niet wil waar ze aan zitten Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 561177
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Star007 di 4 dec 2012 - 7:40

jena schreef:Wat er in het artikel van de link staat, werkt inderdaad vaak goed.
Ik denk alleen dat jouw kindje hier nog wat te jong voor is (al kan je natuurlijk nooit vroeg genoeg beginnen met op deze manier aanspreken, al is het alleen maar om jezelf erin te oefenen).
Jonge kinderen snappen echt jouw bedoeling nog niet; ze kijken puur naar de reactie. Feit is dat als zij iets doet er een reactie van jou komt. Op deze leeftijd zien ze jou puur als een 'levend activity- centre'.
"He, als ik hierop druk (iets doe), gebeurt er iets leuks (een reactie van jou)". Ze leggen de associatie al snel. Jouw reactie zal waarschijnlijk heftiger (en dus groter, duidelijker, leuker!) zijn wanneer je kind iets doet dat niet mag. Dit onthouden ze en deze acties worden dan ook vaker herhaald.
Het beste is afleiden/ ombuigen.
Dus wanneer je kind iets doet dat niet kan/ mag zo veel mogelijk negeren (of kort 'nee' zeggen) en de aandacht van het kind op iets anders richten. Met positief verbaal belonen van het gewenste en zoveel mogelijk negeren van het ongewenste, dooft ongewenst gedrag vaak uit terwijl positief gedrag versterkt wordt.

Ik denk ook dat mijn dochter hier nog iets te jong voor is , maar wil mezelf er inderdaad in oefenen. Helder verhaal typ je hier Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 561177
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  jena di 4 dec 2012 - 7:59

Liadan schreef:Mijn zoon drukt ook graag op knopjes van de dvdspeler. Hij vindt het vooral leuk dat er dan een lampje aangaat en het een geluidje maakt. Hij doet het niet om bij mij een reactie uit te lokken. De leuke reactie is al geweest dan; namelijk van de dvd-speler! Als ik dan zeg 'doe het deurtje maar weer dicht', dan doet hij het deurtje van de kast dicht Goed dat hij dat snapt! om het vervolgens snel weer open te doen en weer verder te gaan met op het knopje drukken. De 'drang' naar de reactie is nog te groot. Dit gaat echt in stappen: eerst gebeurt er wat je zoontje doet, later houden kinderen zich aan het 'verbod' zolang je er bij bent en pas veel later houden ze zich ook aan een verbod als je er niet bij bent.
Hier probeer ik hem af te leiden met iets anders of samen met hem te gaan spelen, dat werkt het beste.
jena
jena
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Liadan di 4 dec 2012 - 8:26

jena schreef:
Liadan schreef:Mijn zoon drukt ook graag op knopjes van de dvdspeler. Hij vindt het vooral leuk dat er dan een lampje aangaat en het een geluidje maakt. Hij doet het niet om bij mij een reactie uit te lokken. De leuke reactie is al geweest dan; namelijk van de dvd-speler! Als ik dan zeg 'doe het deurtje maar weer dicht', dan doet hij het deurtje van de kast dicht Goed dat hij dat snapt! om het vervolgens snel weer open te doen en weer verder te gaan met op het knopje drukken. De 'drang' naar de reactie is nog te groot. Dit gaat echt in stappen: eerst gebeurt er wat je zoontje doet, later houden kinderen zich aan het 'verbod' zolang je er bij bent en pas veel later houden ze zich ook aan een verbod als je er niet bij bent.
Hier probeer ik hem af te leiden met iets anders of samen met hem te gaan spelen, dat werkt het beste.
Ik weet het Wink. Ik vind het ook altijd erg grappig om te zien dat ze 'vergeten' dat iets niet mag als je de kamer uitloopt. Ze leggen de link tussen iets dat niet mag en mij als persoon, als de persoon weg is, is het 'verbod' ook weg. En zodra je dan weer terug bent weten ze het vaak weer.
Verder ben ik niet van het positief belonen en negeren, ik denk zelf dat uitleggen en afleiden het best werkt.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Twellie di 4 dec 2012 - 10:38

Mijn jongste dochter van elf maanden weet heel goed wat 'nee' betekent. Vaak begint ze zelf al met nee schudden voordat ze toch weer met haar vinger richting het stopcontact gaat. Als het dan even stil is en ik dus ga kijken wat ze aan het uitspoken is, schrikt ze ook als ik ineens achter haar sta als ze iets aan het doen is wat niet mag Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? 561177.

Tegen mijn oudste dochter communiceer ik vooral op de manier die in het artikel beschreven staat, dat begrijpt de jongste nog niet dus daar zeg ik wel gewoon 'nee' tegen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Pien di 4 dec 2012 - 10:51

Onze dochter begrijpt vanaf dat ze een maand of 10is denk ik het woord nee. Nog voor ik zie dat ze iets doet, schut ze nee of lacht ze ondeugend naar me. Nu geeft ze ook duidelijk aan met ja en nee of ze iets wilt.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'? Empty Re: Wanneer snapt een 1 jarige 'nee'?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum