Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tonijnsteak vraag

3 plaatsers

Ga naar beneden

Tonijnsteak vraag Empty Tonijnsteak vraag

Bericht  Gympie ma 3 dec 2012 - 5:04

Misschien is de vraag een beetje dom, maar ach.

Verse tonijnsteak is best wel duur, dus ik haal dat niet zo snel. Nou vind ik tonijn wel heel erg lekker. Soms haal ik het uit het vriesvak en bak ik ze op. Maar mijn vraag is;

- kan ik de tonijnsteak uit het vriesvak van de supermarkt ook gebruiken om rauw te serveren? Dan bedoel ik; laten ontdooien (hoelang? en op het aanrecht of in de koelkast?)en dan heeeel kort bakken/grillen.

En dan wat Marin bijvoorbeeld in het andere topic liet zien; kleine 'tonijnbonbons' maken.

Ik vraag me af of dit kan qua smaak en of het hygienisch is en er geen gevaar is voor bacterien?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Tonijnsteak vraag Empty Re: Tonijnsteak vraag

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 5:07

Voor die bonbonnetjes kan dat zeker wel! Ik gebruik heel vaak bevroren vis (ook tonijn steak). Wel komt die dan van een goede visboer, dus ik weet niet of daar nog verschil in zit, maar dat lijkt me niet.

Ik denk dat je 't ook wel rauw kan eten, maar als je daar aan twijfelt, zou ik toch verse halen. Dat lijkt me vers ook gewoon wel echt iets lekkerder.

Maar zoals die bonbonnetjes zoals ik die had gemaakt, waren ze binnen nog praktisch rauw, dus dat kan gewoon prima.

Wat ik qua ontdooien altijd doe:

Als ik de tijd heb laat ik het in een dichte plastic zak (diepvrieszakje of liefst vacuüm) in koud water in de gootsteen ontdooien. Dan heeft het wel paar uur nodig, maar is wel zo prettig vind ik zelf. Als ik minder lang de tijd heb, doe ik hetzelfde, maar dan met warm water.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gympie ma 3 dec 2012 - 5:13

Ah, super. Ik ga het eens proberen. Maar misschien moet ik het dan gewoon speciaal houden en dan wat extra geld uitgeven door verse tonijn te kopen bij de visboer. Hoelang bewaar jij het in de diepvries?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 5:20

Ik geloof wel maanden. Ik heb zelf nog nooit een vriezer gehad, dus ik weet niet zoveel van vriezen af :P M'n vriend heeft gewoon ladingen vol vlees en vis in de vriezer liggen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gympie ma 3 dec 2012 - 5:43

Oke, dank! Very Happy
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 5:44

Hoop dat iemand anders die vraag voor je kan beantwoorden!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gympie ma 3 dec 2012 - 6:01

Ik heb op Google gezocht, en dat varieert van 2 tot 6 maanden. In ieder geval een paar weken zou moeten kunnen, lijkt me dan. Dat is voldoende.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kreeftje ma 3 dec 2012 - 9:42

Ik haal die tonijn ook weleens, en vind hem prima om te grillen, maar zou hem nooit voor sushi/sashimi gebruiken. Daarvoor gebruik ik toch echt het liefst de echt verse. Haal ik altijd bij de groothandel (hanos), als je die dan vergelijkt met die diepvries tonijn, merk je het verschil echt wel.

En verder zou ik zelf niet langer dan 6 maanden vis/vlees in de vriezer laten liggen.

We hebben afgelopen zaterdag weer een etentje thuis gehad, had als tussengerecht tonijn bereid, zo lekker! Had de tonijn op 3 manieren bereid, tartaar met bosui, gegrild met sesam, en een stukje gemarineerd in soja, met wasabi mayonaise, wakame en sesamkletskopjes!
Kreeftje
Kreeftje
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 596
Registratiedatum : 13-12-10

Bericht  Gympie do 6 dec 2012 - 5:51

O, dat klinkt heel erg lekker, kreeftje! Al ben ik echt geen fan van wasabi, de rest klinkt goed!
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud