Wie heeft er een hypotheek tussen de 250.000 en 300.000 euro
+5
Susan
Annie24
Linda
Blond
Coco
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wie heeft er een hypotheek tussen de 250.000 en 300.000 euro
En wil voor mij wat vragen beantwoorden. EVentueel via pm als je het te prive vind voor openbaar.
Hoe hoog bedraagt je hypotheek?
Wat betaal je netto per maand?
Waaruit bestaat dat bedrag?
Hoeveel los je echt af, wat is aflossingsvrij en wat is voor verzekeringen?
Wij willen weer verhuizen en willen nu een huis gaan huren wat te koop staat, om het eerst een jaar uit te proberen, voor we overgaan tot kopen, als het bevalt. Dat hebben we nu bij dit huis ook gedaan, alleen valt het toch tegen. We betalen nu 925,- voor een huis dat te koop stond voor 229.000 maar ik heb geen idee of dat overeenkomt met een hypotheek van een particulier.
Wij zoeken een huis tussen de 250.000 en de 300.000 maar ik heb echt geen idee wat je daar aan maandelijke lasten voor zult hebben. Ze mogen er best iets aan verdienen, maar ik ga bijv 1200 huur betalen als zij maar 800 betalen (bij een hypotheek van deze hoogte, als het 20 jaar terug is gekocht is het een ander verhaal).
Hoe hoog bedraagt je hypotheek?
Wat betaal je netto per maand?
Waaruit bestaat dat bedrag?
Hoeveel los je echt af, wat is aflossingsvrij en wat is voor verzekeringen?
Wij willen weer verhuizen en willen nu een huis gaan huren wat te koop staat, om het eerst een jaar uit te proberen, voor we overgaan tot kopen, als het bevalt. Dat hebben we nu bij dit huis ook gedaan, alleen valt het toch tegen. We betalen nu 925,- voor een huis dat te koop stond voor 229.000 maar ik heb geen idee of dat overeenkomt met een hypotheek van een particulier.
Wij zoeken een huis tussen de 250.000 en de 300.000 maar ik heb echt geen idee wat je daar aan maandelijke lasten voor zult hebben. Ze mogen er best iets aan verdienen, maar ik ga bijv 1200 huur betalen als zij maar 800 betalen (bij een hypotheek van deze hoogte, als het 20 jaar terug is gekocht is het een ander verhaal).
Laatst aangepast door Coco op ma 3 dec 2012 - 0:39; in totaal 1 keer bewerkt
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Re: Wie heeft er een hypotheek tussen de 250.000 en 300.000 euro
925 betalen voor een huis wat te koop staat voor 229.000 is echt veel te veel! Er gingen mensen bij ons een huis bezichtigen (en uiteindelijk kopen), zij konden maximaal 225.000 euro aan hypotheek krijgen en dan zouden ze 550 euro per maand gaan betalen (met hypotheekrente aftrek).
Ook al krijgen zij geen hypotheekrente aftrek (kan maar bij 1 woning), dan nog betalen jullie echt veel geld.
Ook al krijgen zij geen hypotheekrente aftrek (kan maar bij 1 woning), dan nog betalen jullie echt veel geld.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
- Ik heb het volgens mij toch verkeerd begrepen -
Weg reactie haha.
Weg reactie haha.
Laatst aangepast door Punk'd op ma 3 dec 2012 - 0:12; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Chance schreef:925 betalen voor een huis wat te koop staat voor 229.000 is echt veel te veel! Er gingen mensen bij ons een huis bezichtigen (en uiteindelijk kopen), zij konden maximaal 225.000 euro aan hypotheek krijgen en dan zouden ze 550 euro per maand gaan betalen (met hypotheekrente aftrek).
Nou dat is wel een heel gunstige hypotheek hoor. Ik mocht willen dat wij dat voor dat geld konden doen.
Onze hypotheek is ruim 240.000 en wij betalen bijna 1000 euro aan bruto hypotheek (excl 300 levensverzekering wat erbij hoort). We hebben geloof ik 40% aflossingsvrij, die 60% lossen we in 20 jaar af ipv 30.
Coco, ik denk dat er echt heel weinig over te zeggen valt. Een vraagprijs zegt niks. Misschien hebben zij hun geld wel 20 jaar geleden gekocht en is de hypotheek heel laag. Misschien willen ze graag van hun huis af en is de vraagprijs veel minder dan de hoogte van hun hypotheek. Dat zijn dingen waar je eerst achter moet komen.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Het gaat mij er meer om wat wij ongeveer zouden betalen als we het zouden kopen voor de vraagprijs. Ik snap dat het afhankelijk is van verschillende punten, daarom vraag ik ook waar het bedrag precies uit bestaat om er een beetje inzicht in te krijgen.
Als zij het nu 20 jaar terug hebben gekocht, vind ik het overigens niet zo erg als ze er iets aan verdienen omdat het gewoon niet realtisch is om te verwachten dat wij dan hetzelfde zullen betalen gezien de inflatie. Daarom zoek ik ook op dit forum naar vergelijkingsmateriaal aangezien hier de meeste leeftijdsgenoten zitten en de meeste vast nog niet langer dan 5 jaar in het huis wonen.
Als zij het nu 20 jaar terug hebben gekocht, vind ik het overigens niet zo erg als ze er iets aan verdienen omdat het gewoon niet realtisch is om te verwachten dat wij dan hetzelfde zullen betalen gezien de inflatie. Daarom zoek ik ook op dit forum naar vergelijkingsmateriaal aangezien hier de meeste leeftijdsgenoten zitten en de meeste vast nog niet langer dan 5 jaar in het huis wonen.
Coco- Ratel
Chance schreef:925 betalen voor een huis wat te koop staat voor 229.000 is echt veel te veel! Er gingen mensen bij ons een huis bezichtigen (en uiteindelijk kopen), zij konden maximaal 225.000 euro aan hypotheek krijgen en dan zouden ze 550 euro per maand gaan betalen (met hypotheekrente aftrek).
een bedrag van € 225.000 euro lenen en € 550 aan hypotheek gaan betalen is echt serieus heel erg knap, ook na rente aftrek. Dat zou betekenen dat je (bijna) het gehele gedeelt wat wettelijk gezien aflossingsvrij mag zijn (tm 31-12-2012) ook echt aflossingsvrij hebt.
Hypotheekrente aftrek bij 2 woningen kan trouwens wel: stel je zet je huis in 2012 te koop en ziet in 2013 opeens een nieuw huis dat je koopt, dan heb je voor de vorige woning nog 3 jaar recht op renteaftrek vanaf het moment van passeren bij de notaris van het nieuwe huis, dus 2013, 2014 en 2015.
Wij zijn met een nieuw huis bezig op dit moment. Totale hypotheek zal zijn € 195000. Wij kiezen voor € 50.000 aflossingsvrij en € 145.000 spaarhypotheek en gaan dan maandelijks na renteaftrek iets minder dan 700 euro betalen. Het bedrag exc. renteaftrek zit net iets onder de € 1000.
Als ik 'jouw' woning dus vergelijk met de woning die wij gaan kopen is € 925 echt niet duur vind ik.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10
Dat zegt nog niks, mijn ouders hebben een appartement gekocht waar de vorige eigenaar ook maar een jaar of vijf had gewoond en zij heeft er bijna het vierdubbele voor gekregen van wat zij ervoor heeft betaald. Dat appartement is gewoon in korte tijd heel erg in waarde gestegen. In feite heb je natuurlijk ook niks te maken met de maandlasten van de huidige bewoner en gaat het erom wat een huis nu waard is en wat voor soort hypotheek je zelf neemt.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Oh op die manier. Ik dacht dat je de huurprijs wilde schatten op hun hypotheek.
Je kan ook verschillende rekenprogramma's op internet raadplegen.
En vanaf 1 januari kan je heb je ook geen recht meer op HRA bij een deel aflossingsvrije hypotheek. Dat scheelt ook heel erg veel in de maandlasten.
Je kan ook verschillende rekenprogramma's op internet raadplegen.
En vanaf 1 januari kan je heb je ook geen recht meer op HRA bij een deel aflossingsvrije hypotheek. Dat scheelt ook heel erg veel in de maandlasten.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Zo'n vermoeden had ik al, maar nu huren we van iemand die honderden woningen in het bezit heeft die zowel verkocht als verhuurt kunnen worden en zo iemand verdient natuurlijk vooral hieraan zijn geld.
Nu zijn we meer op zoek naar een huis dat af is, waar al een keuken en badkamer naar wens in zit en waar we eigenlijk niets meer aan hoeven te doen, behalve de muren/kozijnen naar wens maken. En dan kom je toch meer aan een particulier die zijn huis niet verkocht krijgt. En die mogen er best eens 100-150 aan verdienen hoor, maar een paar honderd vind ik onzin aangezien je degene toch al uit de dubbele lasten haalt.
Coco- Ratel
maar wat zit er IN die 925 euro dan? Meestal worden die woningen verhuurd inc. gas/water/licht/verzekeringen.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Linda schreef:Oh op die manier. Ik dacht dat je de huurprijs wilde schatten op hun hypotheek.
Nee ik wil voornamelijk graag weten wat iemand die nu die hypotheek heeft/neemt per maand kwijt is en dan vooral het aflossingsvrije gedeelte.
In principe spaart degene van wie wij dan gaan huren natuurlijk gewoon verder (in zijn aflossing van de hypotheek) als wij alleen al het netto bedrag (dus incl een x bedrag aan aflossen) gaan betalen.
Zo heb ik straks een beetje inzicht tijdens het onderhandelen over de prijs. Want het netto bedrag wil ik best betalen en als iemand van het netto bedrag al 300,- als spaar heeft en bijv 600 aflossingsvrij, dan hoeven ze niet ook nog eens 300 euro bovenop de netto prijs te doen want zo helpen we ze al mee aan een stukje aflossing.
En ook juist de verschillen ben ik benieuwd naar omdat het vast niet voor iedereen exact hetzelfde is.
Coco- Ratel
@ Susan, maar dat een apartement in zo'n korte tijd zoveel stijgt in waarde is natuurlijk ook wel erg uitzonderlijk, dat zul je bij een gemiddelde gezinswoning ook niet tegenkomen en een woning stijgt natuurlijk ook niet zoveel in waarde zonder er geld in te pompen.
En daarom vraag ik ook wat mensen hier met een hypotheek daartussen betalen omdat degene van wie het huis is, misschien niet eens de helft van de waarde die het nu heeft hebben betaald. Het huis van mijn ouders is inmiddels ook 6x zoveel waard al waarvoor ze het gekocht hebben en dus allang afbetaald, maar zij wonen er ook al 35 jaar. Daarom zoek ik specifiek op mensen die nu die hypotheek hebben. Ze mogen er dus best aan verdienen, maar niet meer dan normaal is dan de huidige waarde.
@ Annie24, daar zitten verder niets bij in. Het is de kale huur, wij betalen zelf gemeentelijke heffingen, internet/tv, gas,water, licht. Enige wat we niet hoeven te betalen is als er wat stuk is. En het gaat elk jaar met 25 euro ongeveer omhoog.
En daarom vraag ik ook wat mensen hier met een hypotheek daartussen betalen omdat degene van wie het huis is, misschien niet eens de helft van de waarde die het nu heeft hebben betaald. Het huis van mijn ouders is inmiddels ook 6x zoveel waard al waarvoor ze het gekocht hebben en dus allang afbetaald, maar zij wonen er ook al 35 jaar. Daarom zoek ik specifiek op mensen die nu die hypotheek hebben. Ze mogen er dus best aan verdienen, maar niet meer dan normaal is dan de huidige waarde.
@ Annie24, daar zitten verder niets bij in. Het is de kale huur, wij betalen zelf gemeentelijke heffingen, internet/tv, gas,water, licht. Enige wat we niet hoeven te betalen is als er wat stuk is. En het gaat elk jaar met 25 euro ongeveer omhoog.
Coco- Ratel
Dan snapte ik het toch wel goed in mijn post.
Volgens mij ligt dat ook heel erg aan de locatie van de woning. Verhuurders kunnen daar ook extra geld voor vragen. Net als voor dingen die zij zelf in huis hebben gedaan (bijv een nieuwe keuken of badkamer.. daarin hebben zij geinvesteerd en dat zullen ze toch terug moeten verdienen).
Volgens mij ligt dat ook heel erg aan de locatie van de woning. Verhuurders kunnen daar ook extra geld voor vragen. Net als voor dingen die zij zelf in huis hebben gedaan (bijv een nieuwe keuken of badkamer.. daarin hebben zij geinvesteerd en dat zullen ze toch terug moeten verdienen).
Laatst aangepast door Punk'd op ma 3 dec 2012 - 0:50; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Daarnaast moeten zij ook een potje opbouwen voor als er wat loos is aan de woning. Want huurder zullen altijd naar de huurbaas gaan bij problemen. Daar betaal je ook nog voor in je prijs natuurlijk.
Gast- Gast
Punk'd, ik denk dat je het toch niet helemaal begrijpt Het gaat mij namelijk vooral om de hypotheek bij een verkoopprijs tussen de 250.000 en 300.000 en daar zit de locatie van de woning natuurlijk gewoon al bij in berekend. Evenals de verbouwing van een keuken en badkamer. Dus voor een vergelijking qua maandlasten maakt dat verder niet meer uit.
Coco- Ratel
Maar hoe weet je dat dan?
Want als ik op funda kijk bij woningen tussen de 250.000 en 300.000 dan zijn ze echt niet allemaal in perfecte staat op een geweldige locatie. Ik denk dat een verhuurder echt wel meer kan vragen voor een afgewerkte woning op een mooie locatie. Of dat er in iedergeval voor kan krijgen in vergelijking met andere woningen in die prijsklasse.
Of dat eerlijk is, dat is een andere vraag. Maar ik kan het mij wel voorstellen dat een verhuurder dat doet.
Want als ik op funda kijk bij woningen tussen de 250.000 en 300.000 dan zijn ze echt niet allemaal in perfecte staat op een geweldige locatie. Ik denk dat een verhuurder echt wel meer kan vragen voor een afgewerkte woning op een mooie locatie. Of dat er in iedergeval voor kan krijgen in vergelijking met andere woningen in die prijsklasse.
Of dat eerlijk is, dat is een andere vraag. Maar ik kan het mij wel voorstellen dat een verhuurder dat doet.
Gast- Gast
Stel ze betalen 5% rente dan betaal je over 2,5 ton dus 12500 euro rente per jaar. Hoeveel kun je van dat bedrag aftrekken? Toch 42% als je in die renteschaal qua inkomen zit?
Mss lossen ze ook een deel af? Dan lijkt mij 925 geen onlogisch bedrag.
Mss lossen ze ook een deel af? Dan lijkt mij 925 geen onlogisch bedrag.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ja, maar ja, dan nog vind ik dat je met hun maandlasten eigenlijk niks te maken hebt. Het ligt ook aan de hypotheekvorm, de maandlasten van de ene hypotheek zijn een stuk hoger dan van de andere, maar het huis wordt daar niet meer of minder mooi of waardevol van. Het gaat er toch om wat een huis waard is en of je daar die maandkosten voor wil betalen? Ik heb meerdere keren een huis gehuurd, maar ik heb nooit geweten wat de eigenaar er per maand voor betaalde.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
weg
Laatst aangepast door Petra* op di 4 dec 2012 - 8:08; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Punk'd, omdat ik weet waar ik naar zoek en waar. Dat is natuurlijk anders als dat je gewoon in een willekeurige stad/dorp naar een huis in die prijsklasse gaat zoeken. Daarbij staat de verkoopprijs er natuurlijk ook gewoon bij. Het gaat hier om gewoon het huren van de koopwoning van bijv. de buurman die hem niet verkocht krijgt en niet van een verhuurmakelaar die daar zijn brood mee verdiend.
Bijv ons huidige huis zit een nieuwe keuken in, maar wij willen toch graag een open keuken, een aanbouw eraan, een dakkapel en een nieuwe badkamer. De woningen in onze straat die verder exact hetzelfde als de onze zijn, maar verbouwd, zijn ook gemiddeld 280.000 euro ipv 229.000 in de oude staat.
Bijv ons huidige huis zit een nieuwe keuken in, maar wij willen toch graag een open keuken, een aanbouw eraan, een dakkapel en een nieuwe badkamer. De woningen in onze straat die verder exact hetzelfde als de onze zijn, maar verbouwd, zijn ook gemiddeld 280.000 euro ipv 229.000 in de oude staat.
Coco- Ratel
Maar dan blijft het moeilijk om in te schatten lijkt mij. Weet je de hoogte van hun hypotheek?
Misschien hebben ze maar een hypotheek van 150.000 en de rest betaald met spaargeld. Dan betalen ze ook minder hypotheekrente. Vindt jij dat je dan ook minder huur moet betalen?
Je zult vast wel wat kunnen onderhandelen omdat zij hun huis natuurlijk graag willen verkopen. Maar ik denk dat je nooit te weten komt hoeveel kosten zij daadwerkelijk aan het huis hebben en hoeveel huur ze jullie daarvoor laten betalen.
Misschien hebben ze maar een hypotheek van 150.000 en de rest betaald met spaargeld. Dan betalen ze ook minder hypotheekrente. Vindt jij dat je dan ook minder huur moet betalen?
Je zult vast wel wat kunnen onderhandelen omdat zij hun huis natuurlijk graag willen verkopen. Maar ik denk dat je nooit te weten komt hoeveel kosten zij daadwerkelijk aan het huis hebben en hoeveel huur ze jullie daarvoor laten betalen.
Gast- Gast
@ Susan: Dat juist naar de informatie waar ik naar vraag, wat degene met een hypotheek rond die prijs, NU betalen en waar dat bedrag uit bestaat. Om zo een beeld te hebben wat gemiddeld is voor die prijs. Ik vraag niet wat degene die het te koop heeft staan betaald omdat ik gewoon de kosten van de verkoopprijs wil betalen en niet ver boven de waarde. Want het huis wordt ook niet lelijker als ik de kosten die zij nu hebben betaal ipv 500 euro daarboven.
Het is ook wel iets anders dan reageren op een huis dat te huur staat op funda voor een x bedrag of een huis wat te koop staat en waar een huurbedrag voor afgesproken moet worden.
@ Punk'd, nee, hun hypotheek hoef ik ook niet te weten. Ik wil weten wat ik ongeveer kwijt ben als wij de hypotheek zouden betalen als je die nu afsluit op dat bedrag (als wij het dus zouden kopen ipv huren en niet wat zij hebben neergelegd voor het huis want toen was het misschien nog wel 50.000 euro goedkoper. Ze mogen dus aan mij verdienen met de waarde van het huis nu. Maar niet dat ik straks een prijs betaal wat je normaal betaald voor een woning van bijv. 350.000.
@ Petra, wat betalen jullie dan netto daarvoor?
Nogmaals, ik vraag naar wat mensen met een hypotheek in deze prijsklasse betalen. De prijsklasse waarin de verkoopprijs van de woningen die een optie zijn vallen. Niet naar de kosten van de eigenaar. Ik wil weten wat ik NU ongeveer zou betalen als ik een hypotheek op dat huis neem.
Het is ook wel iets anders dan reageren op een huis dat te huur staat op funda voor een x bedrag of een huis wat te koop staat en waar een huurbedrag voor afgesproken moet worden.
@ Punk'd, nee, hun hypotheek hoef ik ook niet te weten. Ik wil weten wat ik ongeveer kwijt ben als wij de hypotheek zouden betalen als je die nu afsluit op dat bedrag (als wij het dus zouden kopen ipv huren en niet wat zij hebben neergelegd voor het huis want toen was het misschien nog wel 50.000 euro goedkoper. Ze mogen dus aan mij verdienen met de waarde van het huis nu. Maar niet dat ik straks een prijs betaal wat je normaal betaald voor een woning van bijv. 350.000.
Nogmaals, ik vraag naar wat mensen met een hypotheek in deze prijsklasse betalen. De prijsklasse waarin de verkoopprijs van de woningen die een optie zijn vallen. Niet naar de kosten van de eigenaar. Ik wil weten wat ik NU ongeveer zou betalen als ik een hypotheek op dat huis neem.
Coco- Ratel
Linda schreef: Onze hypotheek is ruim 240.000 en wij betalen bijna 1000 euro aan bruto hypotheek (excl 300 levensverzekering wat erbij hoort). We hebben geloof ik 40% aflossingsvrij, die 60% lossen we in 20 jaar af ipv 30.
Had jouw reactie over het hoofd gezien, maar wat zijn jullie dan netto ongeveer kwijt?
Coco- Ratel
Annie24 schreef:Chance schreef:925 betalen voor een huis wat te koop staat voor 229.000 is echt veel te veel! Er gingen mensen bij ons een huis bezichtigen (en uiteindelijk kopen), zij konden maximaal 225.000 euro aan hypotheek krijgen en dan zouden ze 550 euro per maand gaan betalen (met hypotheekrente aftrek).
een bedrag van € 225.000 euro lenen en € 550 aan hypotheek gaan betalen is echt serieus heel erg knap, ook na rente aftrek. Dat zou betekenen dat je (bijna) het gehele gedeelt wat wettelijk gezien aflossingsvrij mag zijn (tm 31-12-2012) ook echt aflossingsvrij hebt.
Hypotheekrente aftrek bij 2 woningen kan trouwens wel: stel je zet je huis in 2012 te koop en ziet in 2013 opeens een nieuw huis dat je koopt, dan heb je voor de vorige woning nog 3 jaar recht op renteaftrek vanaf het moment van passeren bij de notaris van het nieuwe huis, dus 2013, 2014 en 2015.
Wij zijn met een nieuw huis bezig op dit moment. Totale hypotheek zal zijn € 195000. Wij kiezen voor € 50.000 aflossingsvrij en € 145.000 spaarhypotheek en gaan dan maandelijks na renteaftrek iets minder dan 700 euro betalen. Het bedrag exc. renteaftrek zit net iets onder de € 1000.
Als ik 'jouw' woning dus vergelijk met de woning die wij gaan kopen is € 925 echt niet duur vind ik.
Mijn stiefmoeder woont nu bij mijn vader en haar huis staat een half jaartje te koop. Ze gaan nu haar huis verhuren, maar als je het verhuurt, krijg je er inderdaad geen hypotheekrenteaftrek meer voor. Dus wat jij zegt klopt denk ik wel (ik heb het niet opgezocht, maar het klinkt alsof jij het wel weet ), maar gaat niet op wanneer je het gaat verhuren.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Coco schreef:@ Susan: Dat juist naar de informatie waar ik naar vraag, wat degene met een hypotheek rond die prijs, NU betalen en waar dat bedrag uit bestaat. Om zo een beeld te hebben wat gemiddeld is voor die prijs. Ik vraag niet wat degene die het te koop heeft staan betaald omdat ik gewoon de kosten van de verkoopprijs wil betalen en niet ver boven de waarde. Want het huis wordt ook niet lelijker als ik de kosten die zij nu hebben betaal ipv 500 euro daarboven.
Laatst aangepast door Petra* op di 4 dec 2012 - 8:09; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» hypotheek gesprek
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» Hypotheek
» tv van 500 euro?
» Hypotheek renteaftrek
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» Hypotheek
» tv van 500 euro?