Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hypotheek

5 plaatsers

Ga naar beneden

Hypotheek Empty Hypotheek

Bericht  Linnie1985 do 12 jan 2012 - 8:08

Mijn vriend en ik hebben in ons dorp een huis op het oog.

Mijn vriend had de bank al gebeld of we een hypotheek kunnen krijgen, maar omdat ik geen vaste baan heb (heb voor de 2e keer een half jaar contract gehad en daarna krijg je pas voor onbepaalde tijd), krijgen we dus geen hypotheek voor dat huis.

Mijn collega vertelde me dat je aan de baas een intentieverklaring aan kan vragen, want dan kunnen we waarschijnlijk wel een hypotheek voor dat huis krijgen.

Kan ze ook weigeren mij die verklaring te geven? Of mag ze dat niet?
Ze is volgende week pas weer terug van haar weekje vakantie, dus kan het dan pas vragen aan haar. Heb het wel aan 2 andere ledinggevenden gevraagd en je kan het idd aanvragen, maar moet dat echt bij haar doen.

Hebben meerdere mensen hier zo'n verklaring aangevraagd? En hoe gaat dat dan verder in zijn werk?
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek Empty Re: Hypotheek

Bericht  Lejow do 12 jan 2012 - 8:13

Zo'n verklaring moet je sowieso aanvragen voor een hypotheek. Ook als je een vast contract hebt.
Ze kan geloof ik niet weigeren, maar zo'n intentieverklaring zegt niets, het is geen garantie op een vaste baan.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Linnie1985 do 12 jan 2012 - 8:16

Lejow schreef:Zo'n verklaring moet je sowieso aanvragen voor een hypotheek. Ook als je een vast contract hebt.
Ze kan geloof ik niet weigeren, maar zo'n intentieverklaring zegt niets, het is geen garantie op een vaste baan.

Neej i know. Maar het gaat ons erom dat we een hypotheek voor dat huis kunnen krijgen. Ze zijn zoiezo heel erg tevreden over mij, maja zeker weten doe je nooit en tja mag het niet zo zijn dat ik voor onbepaalde tijd aangenomen wordt, ga ik gewoon druk solliciteren.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Bericht  rapa nui do 12 jan 2012 - 8:17

Ze kan en mag best wel weigeren. Ik hoor en lees tegenwoordig best wel regelmatig dat mensen zonder vast contract geen intentieverklaring van hun werk krijgen ook al zitten er voor je werk geen consequenties aan dat ze je ook echt moeten aannemen. Ik lees trouwens de laatste tijd ook meer dat mensen ook met intentieverklaring toch geen hypotheek krijgen als ze geen vast contract hebben.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Linnie1985 do 12 jan 2012 - 8:21

rapa nui schreef:Ze kan en mag best wel weigeren. Ik hoor en lees tegenwoordig best wel regelmatig dat mensen zonder vast contract geen intentieverklaring van hun werk krijgen ook al zitten er voor je werk geen consequenties aan dat ze je ook echt moeten aannemen. Ik lees trouwens de laatste tijd ook meer dat mensen ook met intentieverklaring toch geen hypotheek krijgen als ze geen vast contract hebben.

Collega van mij kwam ermee. Zij had het een aantal jaar geleden ook. Ze werkte net bij dat bedrijf (niet waar ze nu zit ander bedrijf), en kreeg wel die verklaring EN ook de hypotheek voor het huis.

Vandaar dat ik wat meer wil weten over het hoe en wat.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gizmo do 12 jan 2012 - 8:34

Linnie1985 schreef:
rapa nui schreef:Ze kan en mag best wel weigeren. Ik hoor en lees tegenwoordig best wel regelmatig dat mensen zonder vast contract geen intentieverklaring van hun werk krijgen ook al zitten er voor je werk geen consequenties aan dat ze je ook echt moeten aannemen. Ik lees trouwens de laatste tijd ook meer dat mensen ook met intentieverklaring toch geen hypotheek krijgen als ze geen vast contract hebben.

Collega van mij kwam ermee. Zij had het een aantal jaar geleden ook. Ze werkte net bij dat bedrijf (niet waar ze nu zit ander bedrijf), en kreeg wel die verklaring EN ook de hypotheek voor het huis.

Ik heb mijn appartement ook met een intentieverklaring gekocht, 2,5 jaar geleden. Maar de banken doen steeds moeilijker, dus het kan zijn dat met een intentieverklaring je het nog niet rond krijgt.

Wat Lejow zegt over verklaring aanvragen als je vast contract hebt, dat snap ik niet helemaal? Vast contract is het beste wat je kan hebben, dan hoef je echt niks anders te laten zien dacht ik.

Daarnaast kan een intentieverklaring wel degelijk geweigerd worden door de werkgever, ookal kan je er als werknemer geen rechten aan ontlenen (en dus geen vast contract krijgen terwijl er in de verklaring is gezegd dat de intentie er wel was).
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285

Bericht  Linnie1985 do 12 jan 2012 - 8:38

Gizmo schreef:
Linnie1985 schreef:

Ik heb mijn appartement ook met een intentieverklaring gekocht, 2,5 jaar geleden. Maar de banken doen steeds moeilijker, dus het kan zijn dat met een intentieverklaring je het nog niet rond krijgt.

Wat Lejow zegt over verklaring aanvragen als je vast contract hebt, dat snap ik niet helemaal? Vast contract is het beste wat je kan hebben, dan hoef je echt niks anders te laten zien dacht ik.

Daarnaast kan een intentieverklaring wel degelijk geweigerd worden door de werkgever, ookal kan je er als werknemer geen rechten aan ontlenen (en dus geen vast contract krijgen terwijl er in de verklaring is gezegd dat de intentie er wel was).

Het huis staat al een half jaar ongeveer te koop. En ben bang dat als we langer wachten (dus als ik een vast contract heb). Het huis strax is verkocht.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kqip do 12 jan 2012 - 8:39

Mijn vriend had een werkgeversverklaring nodig bij de aanvraag van de hypotheek (vast contract).
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  rapa nui do 12 jan 2012 - 8:43

Gizmo schreef:Wat Lejow zegt over verklaring aanvragen als je vast contract hebt, dat snap ik niet helemaal? Vast contract is het beste wat je kan hebben, dan hoef je echt niks anders te laten zien dacht ik.

Ik heb al jaren een vast contract maar moest 3 jaar gelden bij de aanvraag van de hypotheek toch wel een werkgeversverklaring hebben.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gizmo do 12 jan 2012 - 8:48

rapa nui schreef:
Gizmo schreef:Wat Lejow zegt over verklaring aanvragen als je vast contract hebt, dat snap ik niet helemaal? Vast contract is het beste wat je kan hebben, dan hoef je echt niks anders te laten zien dacht ik.

Ik heb al jaren een vast contract maar moest 3 jaar gelden bij de aanvraag van de hypotheek toch wel een werkgeversverklaring hebben.

Wat voor soort verklaring is dat dan? Want een intentieverklaring is het dan niet lijkt me.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Bericht  Kqip do 12 jan 2012 - 9:00

Zo zag hij er ongeveer uit..
http://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Overige_Downloads/Model_werkgeversverklaring_-_Nederlandstalig.pdf
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Bericht  Gizmo do 12 jan 2012 - 9:05

Kqip schreef:Zo zag hij er ongeveer uit..
[url=http://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Overige_Downloads/Model_werkgeversverklaring_-_Nederlandstalig.pdf
http://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Overige_Downloads/Model_werkgeversverklaring_-_Nederlandstalig.pdf[/quote[/url]]

Hmm, zo zag mijn intentieverklaring er ook ongeveer uit. Toch wel apart, je zou denken dat een vast contract in dit geval genoeg zou zeggen. Ach ja, de banken eisen steeds meer tegenwoordig.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Bericht  Kqip do 12 jan 2012 - 9:09

Het verschil zit hem hierin;

In een werkgeversverklaring wordt zoals de term al aangeeft het inkomen van een werknemer verklaard. In deze verklaring wordt het inkomen gespecificeerd, men moet hier denken aan een onderverdeling in vast en variabel inkomen, wel of geen dertiende maand en een eventuele winstuitkering. De werkgeversverklaring is voor de geldverstrekker een vereiste en is bindend voor het vaststellen van het inkomen.

Wanneer een aanvrager van een hypothecaire lening niet over een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd beschikt eisen veel geldverstrekkers dat er door de werkgever een intentieverklaring wordt afgegeven. In de verklaring geeft de werkgever aan dat wanneer de huidige situatie gehandhaafd blijft de werknemer aan het einde van zijn huidige arbeidsovereenkomst een nieuwe overeenkomst aangeboden krijgt.

Men spreekt dus de intentie uit om de aanvrager langer in dienst te nemen.
Op basis van de ze intentieverklaring geven veel geldverstrekkers van hypothecaire leningen vaak goedkeuring om de lening te verstrekken.

bron; http://www.hypotheek-kantoor.nl/werkgeversverklaring.html
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud