Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hypotheek vraagjes

+5
Lejow
Zininzon
blondje1313
Floor
Linda
9 plaatsers

Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Hypotheek vraagjes

Bericht  Linda vr 15 apr 2011 - 15:50

Deze week hebben we een bod op ons huis gekregen, de onderhandelingen gingen razendsnel op en neer en binnen anderhalve dag waren we over uit. Onder voorbehoud van financiering is ons huis dus verkocht! Spannend!!! Ik wil hier zo graag weg, dus ik ben echt super blij!!

We hebben gelijk een adviesgesprek gehad met een hypotheekadviseur. Haha, toen begon het me even te duizelen, wat een informatie... :cyclops: We (of eigenlijk manlief) hebben nu een hypotheek van een ton, maar we gaan straks een huis kopen van minstens 200.000, dus dat scheelt nogal.

Nou heb ik even wat vraagjes voor de mensen die onlangs ook een hypotheek hebben afgesloten.

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.
Het wordt voor ons waarschijnlijk een spaarhypotheek met een stukje aflossingsvrij óf een bankspaarhypotheek met een stukje aflossingsvrij. De adviseur heeft het verschil uitgelegd tussen die twee, maar ik ben het ff kwijt, haha.

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?
Ik vind het zo lastig om te beslissen wat wijsheid is. Een volledige hypotheek gaat hem sowieso niet worden, er moet een stukje aflossingsvrij komen, maar de vraag is dus hoeveel.. Volgens mij zijn er mensen die 50% aflossingsvrij hebben, maar ik vind dat eigenlijk een beetje eng.

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?
Ik begreep dat de rentes voor 10 jaar vast ongeveer 5% zijn op dit moment. Geen idee of dat hoog of laag is..
Als je of safe speelt is 10 jaar vast zetten verstandig. Maar het scheelde behoorlijk wat per maand als we het maar voor 5 jaar doen. Moeilijk, moeilijk..

Ik vind het zo spannend allemaal, haha, ik ben al vanaf 03.00 uur wakker, kan er gewoon echt niet van slapen.
Ook wat uiteindelijk de vaste lasten per maand gaan worden. Als we een huis kopen van rond de 200.000 gaan we rond de 800 euro per maand aan hypotheek kwijt zijn. Dat is 300 euro meer dan wat we nu hebben. En dat terwijl we beiden minder zijn gaan werken sinds de komst van onze dochter.
Maar aan de andere kant.. Ik wil hier zoooo graag weg! Dit is een etagewoning op de tweede verdieping zonder lift. Ik sjouw me een ongeluk iedere keer. Ik wil zo graag een huis met een tuin, dat lijkt me zo lekker!! Dus ja..dat is ook wel wat waard. smile

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Floor vr 15 apr 2011 - 18:20

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.
Wij hebben eigenlijk 2 hypotheken, de ene is de oude hypotheek van ons vorige huis en de nieuwe omdat we anders dit huis niet konden kopen.
De 'oude' hypotheek hebben we aflossingsvrij (dat was een beleggingshypotheek maar wij verkochten en kochten ons huis in het begin van de crisis dus we verloren er aardig wat geld op, toen hebben we het omgezet naar aflossingsvrij).
Het nieuwe gedeelte hypotheek is een spaarhypotheek.

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?
Wij hebben ongeveer de helft aflossingsvrij.

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?
Onze hypotheken stonden vast voor 30 en 25 jaar. Tegen 4.5% en 5.1% (inmiddels zijn er weer een aantal jaren voorbij dus het is nu geen 30 en 25 jaar meer natuurlijk)
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 18:54

Ik zou gewoon gaan voor volledig annuïteit ook al geef je aan dat niet te willen. Je maandelijkse lasten per maand lijken dan wel wat hoger, maar in deze financieel onzekere tijden zou je over een aantal jaar wel eens héél blij kunnen zijn niets aflossingsvrij te hebben gekocht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  blondje1313 vr 15 apr 2011 - 21:22

Ik neem aan dat het aan de maandelijkse kosten ligt dat ze niet voor volledige annuïteit kiezen (dat was tenminste de reden dat wij het niet gedaan
hebben.
Wij hebben nu een spaarhypotheek maar laten deze volgende week omzetten in een bankspaarhypotheek (opbouwhypotheek bij de Rabobank).
We hebben ongeveer 25% aflossingsvrij.
Bij deze hypotheekvorm kunnen we ook tussentijds geld in het spaarpotje stoppen om zo het aflossingsvrije deel kleiner te maken, dit is voordeliger dan op de hypotheek zelf af te lossen (vanwege de rente op rente die je krijgt).

Wij hebben gekozen voor de zekerheid van 10 jaar vast, maar ik weet niet hoe groot het verschil is met 5 jaar vast, dat weegt natuurlijk wel mee in je beslissing.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 22:17

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.
De standaard hypotheek. 30 jaar vast. Sparen naast het aflossen. Dit moest i.v.m. koopsubsidie. Geen problemen mee.

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?
Geen dubbeltje.

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?
Toen ik nog samenwoonde (tien jaar geleden) was het 5,4% en nu is het volgens mij, als ik het goed heb, 5,7%.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 22:19

blondje1313 schreef:Ik neem aan dat het aan de maandelijkse kosten ligt dat ze niet voor volledige annuïteit kiezen (dat was tenminste de reden dat wij het niet gedaan
hebben.

Ik zou geen huis durven kopen als ik de maandelijkse lasten van annuiteit niet zou kunnen betalen Dan is het huis gewoon te duur. Maargoed, dat is mijn mening hoor...ik ben vrij voorzichtig wat dat soort dingen aangaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  blondje1313 vr 15 apr 2011 - 22:33

Ik was in de war met lineaire hypotheek ...

Annuïteiten wilden we niet ivm belastingvoordeel en dat je dan dus op het eind netto meer kwijt bent dan nu, terwijl we er vanuit gaan dat we later in elk geval niet méér dan nu te besteden hebben.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 23:07

blondje1313 schreef:Ik was in de war met lineaire hypotheek ...

Annuïteiten wilden we niet ivm belastingvoordeel en dat je dan dus op het eind netto meer kwijt bent dan nu, terwijl we er vanuit gaan dat we later in elk geval niet méér dan nu te besteden hebben.

Ohzo...ja dan snap ik je smile.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Zininzon za 16 apr 2011 - 0:20

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.
Opbouwhypotheek van de Rabo (banksparen).

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?
50%

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?
4,3% tegen 10 jaar vast. In oktober afgesloten.
Inmiddels is de rente voor deze hypotheek 5,3%

Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast za 16 apr 2011 - 0:30

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.

50% banksparen en 50% aflossingsvrij. Of nouja, niet helemaal 50/50.. Iets groter gedeelte banksparen maar scheelt niet veel. Heb mn hypotheek bij de ING.

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?

Bijna 50% dus.

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?

4.1 & 4.3% geloof ik, maar weet het niet zeker. Heb het voor 10 jaar vast staan en in aug. 2009 afgesloten (klinkt zo ver weg, voor mij voelt het als gisteren haha)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Lejow za 16 apr 2011 - 1:12

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.

We hebben een hypotheek van 220.000 bij de Aegon. 150.000 spaar en 70.000 aflossingsvrij

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?

ongeveer 33 % dus

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?

euh de eerste 2 jaar 4,9 % en daarna 5,3 % als ik het goed zeg. Voor 30 jaar vaststaan. Vroeger toen mijn ouders een huis kochten was de rente 12 % !!! En we willen niet het risico lopen dat dit zou gebeuren als we de rente voor 10 jaar vast zouden zetten. Veel lager zullen de rentes niet meer worden.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Aagje! zo 17 apr 2011 - 1:21

Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom?

Wij hebben een spaarhypotheek/aflossings vrij

Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie:

50 % aflossings vrij.

Wat is de rente:

Wij hebben de rente 30 jaar vast staan.... op 4.9 en 5.0 % We wilde niet het risico lopen dat we in de toekomst opeens veel meer moesten betalen.
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 2:00

Linda schreef:

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.
Compleet annuiteit. Daarmee bouw je het meeste kapitaal op, op de meest veilige manier.

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?
Niets dus.

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?
Wij hebben een rente van 3,7%, 30 jaar vast.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  muppet zo 17 apr 2011 - 9:55

2/3de spaarhypotheek 1/3de deel aflossingvrij. Zou nu voor banksparen gaan maar dat kon toen net niet. Rente 's staan voor 30 jaar vast tegen 4,9% rente. Ben nu af aan het lossen op het aflossingsvrije deel omdat ik geen zin heb om belasting over mijn spaargeld te moeten betalen.
muppet
muppet
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 10
Registratiedatum : 23-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Linda ma 18 apr 2011 - 3:35

Bedankt voor jullie reacties!

Het liefst zouden wij natuurlijk ook voor een volledige hypotheek gaan. Maar we hebben inderdaad een deel aflossingsvrij nodig om de kosten een beetje te drukken. We kunnen voldoende lenen en gaan daar ook onder zitten. Maar een stukje aflossingsvrij is gewoon echt nodig. Anders kunnen we nooit in een normale eengezinswoning wonen.
Wij zitten nl ook nog eens met het feit dat mijn man al ruim 10 jaar een koopwoning heeft. Voor dat gedeelte van de hypotheek kunnen we dus nog maar 20 jaar de hypotheekrente aftrekken (er even vanuit gaande dat de hypotheekrenteaftrek intact blijft). Dit zorgt er ook voor een hoger maandbedrag.
Bij elkaar worden het 3 hypotheken, 1 van zijn oude huis, 1 van een 2e hypotheek en het grootste deel voor het nieuwe huis.

Mozzarela, dat is een goede rente! Logisch dat je die zo lang hebt vastgezet!

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  samantjuh89 di 19 apr 2011 - 9:08

- Wat voor hypotheek hebben jullie en waarom.
Volledige spaarhypotheek. Wil aan het einde niet met een schuld overblijven.

- Hoeveel aflossingsvrij hebben jullie?
0.

- Hoeveel rente hebben jullie en hoe lang staat het vast?
Rond de 5% voor 10 jaar geloof ik.
samantjuh89
samantjuh89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 86
Punten : 141
Registratiedatum : 02-01-11
Woonplaats : Zeeland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Wat voor hypotheek hebben jullie?

Bericht  Bliss vr 22 apr 2011 - 7:11

Ik heb vandaag twee uur bij de Hypotheker gezeten en van alles besproken. Er wordt nu een offerte aangevraagd voor een hypotheek bij Aegon, 7 jaar rentevast voor 5,2% (als ik t goed zeg). Het wordt een combinatie van een spaarhypotheek (75%) en een aflossingsvrije hypotheek (25%).

Ik hoop dat ik het zo goed zeg, want ik vind het nog erg ingewikkeld allemaal! Dit klonk in elk geval wel goed, iets lagere maandlasten dan bij een volledige spaarhypotheek. Ben erg benieuwd wat jullie hebben!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Lejow vr 22 apr 2011 - 7:34

Bliss schreef:Ik heb vandaag twee uur bij de Hypotheker gezeten en van alles besproken. Er wordt nu een offerte aangevraagd voor een hypotheek bij Aegon, 7 jaar rentevast voor 5,2% (als ik t goed zeg). Het wordt een combinatie van een spaarhypotheek (75%) en een aflossingsvrije hypotheek (25%).

Ik hoop dat ik het zo goed zeg, want ik vind het nog erg ingewikkeld allemaal! Dit klonk in elk geval wel goed, iets lagere maandlasten dan bij een volledige spaarhypotheek. Ben erg benieuwd wat jullie hebben!

Aegon, hypo van 220.000 waarvan 150.000 spaar en 70.000 aflossingsvrij.
Rente eerste 2 jaar 4,9 en de overige 28 jaar 5,1. (Ja we hebben hem gelijk voor 30 jaar vast laten zetten).
Dit alles is van vorig jaar dec!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Bliss vr 22 apr 2011 - 7:36

Ik krijg de eerste twee jaar trouwens ook korting op de rente, maar weet niet meer hoeveel precies (denk ook 0,2% ofzo). Bij mij komt het neer op 102.000 spaar- en 34.000 aflossingsvrije hypotheek.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 7:40

Hier een hypotheek van 235.000

200.000 spaar
35.000 aflossingsvrij (waarvan 10.000 nog in het depot staat voor een verbouwing in de toekomst, hier betalen we nog geen rente over zolang het daar staat)

5,1 % rente vast gezet voor 30 jaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Bliss vr 22 apr 2011 - 7:44

En maken jullie je geen zorgen over een evt. restschuld, omdat jullie dus een aflossingsvrij gedeelte erin hebben zitten?

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Bliss vr 22 apr 2011 - 8:27

Huh mijn topic is ineens ingevoegd in een ander topic. smile

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek vraagjes Empty Re: Hypotheek vraagjes

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum