Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Allergietest bij kinderen

+5
M@niek
Sam
Linda
Annie24
Printje
9 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Allergietest bij kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:06

Heeft iemand die hier gedaan? En zo ja hoe oud was je kindje en heeft de test je iets opgeleverd?

R is namelijk (in de winter) enorm vaak verkouden, nu is er het vermoeden van astma en krijgt hij hiervoor 2 puffers. nu zijn we dit 3 dagen vergeten en hij is meteen weer enorm verkouden en hoest tot overgeven toe.
Nu zijn we de hele dag weg geweest, niets aan de hand geweest niet hoesten helemaal niets, we komen thuis en hij begint weer te hoesten... het kan natuurlijk komen door de overgang warm-koud-warm maar we willen eigenlijk gaan uitsluiten dat het de katten zijn.

Dus wie heeft er ervaring met het uitvoeren van een allergietest bij jonge kinderen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 8:10

Toevallig heb ik er afgelopen vrijdag naar gevraagd bij de huisarts omdat mijn zoon altijd heel erg verkouden is. Als hij dan niest komt er heel veel groene snot uit. De juf van het kdv vond dat ik maar eens om zon test moest vragen. De huisarts vind hem daar nog veel te jong voor. Hij zegt dat daar geen duidelijke uitslag van komt. Plus dat alle kinderen in de winter vaak erg verkouden zijn. Dus hij vond het onzin.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Annie24 zo 2 dec 2012 - 8:11

Y. heeft een allergietest gehad toen hij 1,5 was voor zijn uitslag/eczeem. Zo'n prikjes/schaafwondjes test was dat. Bij hem is er niets uitgekomen waar we eigenlijk wel van balen. Als er wel iets uitkomt weet je tenminste waar het vandaan komt en kan je daar rekening mee houden. Het is wel zo dat het bij kinderen snel kan veranderen, dus als hij 2,5 is mag hij weer (en bij 3,5 en bij 4,5) als hij dan nog steeds last heeft van eczeem/uitslag.

Het was wel héél erg zielig! Cry Probeer een kind maar eens uit te leggen waarom het gebeurd als ze zo jong zijn. De arts zij dat het huilen niet door de pijn komt, maar het meer een schrikreactie is, maar toch was het zielig Embarassed
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Linda zo 2 dec 2012 - 8:14

Mijn dochter was ruim 1 jaar toen we een allergietest hebben laten doen dmv een bloedonderzoek. Helaas sloeg de test vals negatief uit. Want ze had wel degelijk een allergie. Maar dat is het risico van op jonge leeftijd zo'n onderzoek te laten doen.
Dat bloedprikken was echt vreselijk, ik stond er gewoon bij te janken.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:16

Ik ben hiervoor al vaker bij de huisarts geweest, over dat vaak verkouden zijn en zijn astma, maar de huisarts zegt dat het er idd eigenlijk gewoon bij hoort en dat kinderen soms idd voortdurend verkouden kunnen zijn.

De reden dat ik toch voor een allergietest wil gaan is dat het vandaag, weer eens, opviel dat hij de hele dag nergens last van heeft en we komen thuis en hij begint weer enorm te hoesten...
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:21

Wat wil je erover weten? Vanuit werk veel ervaring hiermee..
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:26

Sam schreef:Wat wil je erover weten? Vanuit werk veel ervaring hiermee..

Ik wil graag weten of het idd via een bloedtest kan, en of dit dan bij de huisarts kan.
Daarnaast ook of het überhaupt wel effect heeft op deze leeftijd, ik wil hem niet onnodig zo'n test laten doen.
En kunnen er dan zaken als astma ook echt uitkomen? Of is dat toch moeilijk te bepalen.


Alvast bedankt voor je antwoorden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  M@niek zo 2 dec 2012 - 8:32

je kunt beide doen. bloed en een huidtest. Wat ik weet dat ze het vaak niet onder de 5 of 6 jaar doen (maar volgens mij is dit ook verzekeringtechnisch iets) onder deze leeftijd kunnen ze echt nog alle kanten opgaan.

zo´n huidtest vind ik best wel een hele opgave voor zo´n kleintje dan kun je beter om een bloedtest vragen.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:33

Als het mogelijk om te doen is zonder bloedtest (dat ouders bijvoorbeeld zelf het idee hebben dat het door kat, melk ofzo komt) dan zou ik zo'n bloedtest niet doen. Geeft veel stress voor een kind (wat ik er zoal van zie bij kindjes rond de 3 jaar) en zou zelf dan liever een huidpriktest laten doen. Hierbij krijgt hij een paar kleine prikjes in zijn huid en gaan ze kijken waar er reactie op komt. Volgens mij kan dat ook bij de huisarts.
Astma is met een allergietest bijna niet aan te tonen. Dit kan door een longfunctieonderzoek met reversibilliteit (is hij nog te jong voor) maar vooral met een provocatietest (is hij veel te jong voor).
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Susan zo 2 dec 2012 - 8:34

Zo'n provocatietest heb ik gehad toen ik 16 was en dat is sowieso wel erg belastend.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:34

M@niek schreef:je kunt beide doen. bloed en een huidtest. Wat ik weet dat ze het vaak niet onder de 5 of 6 jaar doen (maar volgens mij is dit ook verzekeringtechnisch iets) onder deze leeftijd kunnen ze echt nog alle kanten opgaan.

zo´n huidtest vind ik best wel een hele opgave voor zo´n kleintje dan kun je beter om een bloedtest vragen.

Het kan al vanaf 0 jaar. En een huidpriktest is m.i. echt een stuk minder belastend.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:35

Susan schreef:Zo'n provocatietest heb ik gehad toen ik 16 was en dat is sowieso wel erg belastend.

Dat is heel belastend, daarom krijgen kinderen dat ook pas (onder veel voorwaarden) vanaf een jaar of 12.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:36

Sam schreef:Als het mogelijk om te doen is zonder bloedtest (dat ouders bijvoorbeeld zelf het idee hebben dat het door kat, melk ofzo komt) dan zou ik zo'n bloedtest niet doen. Geeft veel stress voor een kind (wat ik er zoal van zie bij kindjes rond de 3 jaar) en zou zelf dan liever een huidpriktest laten doen. Hierbij krijgt hij een paar kleine prikjes in zijn huid en gaan ze kijken waar er reactie op komt. Volgens mij kan dat ook bij de huisarts.
Astma is met een allergietest bijna niet aan te tonen. Dit kan door een longfunctieonderzoek met reversibilliteit (is hij nog te jong voor) maar vooral met een provocatietest (is hij veel te jong voor).

Bedankt voor je antwoorden, maar eigenlijk raad je het dus af om hem te laten testen en anders dus zo'n huidpriktest? Het is idd een enorm gevoelig menneke dus makkelijk zal het niet gaan denk ik.
Maar bij de huidpriktest kunnen ze ook kijken naar dingen als kat/hond etc.

En klopt het dat veel kinderen over astma heen kunnen groeien?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Susan zo 2 dec 2012 - 8:37

Sam schreef:
Susan schreef:Zo'n provocatietest heb ik gehad toen ik 16 was en dat is sowieso wel erg belastend.

Dat is heel belastend, daarom krijgen kinderen dat ook pas (onder veel voorwaarden) vanaf een jaar of 12.

Bij mij werd het ook gedaan door een heel vervelend mens, dan ging ze meten hoe goed ik nog kon ademen en als het niet lukte werd ze boos, dan zei ze dat ik niet goed mijn best deed. Echt heel raar.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  M@niek zo 2 dec 2012 - 8:39

Sam schreef:
M@niek schreef:je kunt beide doen. bloed en een huidtest. Wat ik weet dat ze het vaak niet onder de 5 of 6 jaar doen (maar volgens mij is dit ook verzekeringtechnisch iets) onder deze leeftijd kunnen ze echt nog alle kanten opgaan.

zo´n huidtest vind ik best wel een hele opgave voor zo´n kleintje dan kun je beter om een bloedtest vragen.

Het kan al vanaf 0 jaar. En een huidpriktest is m.i. echt een stuk minder belastend.

tuurlijk kan het al vanaf 0 jaar maar sommige verzekeraars vergoeden de testen niet. Een huidtestje is misschien minder pijnlijk maar wel een enorme opgave. Kindje bezig houden, proberen uit te leggen, stil houden. bloed prikken daarintegen is redelijk snel gedaan (als je een beetje goed kan prikken) dat wordt ook met een vlindernaaldje geprikt dus goed te doen.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:40

Printje schreef:
Sam schreef:Als het mogelijk om te doen is zonder bloedtest (dat ouders bijvoorbeeld zelf het idee hebben dat het door kat, melk ofzo komt) dan zou ik zo'n bloedtest niet doen. Geeft veel stress voor een kind (wat ik er zoal van zie bij kindjes rond de 3 jaar) en zou zelf dan liever een huidpriktest laten doen. Hierbij krijgt hij een paar kleine prikjes in zijn huid en gaan ze kijken waar er reactie op komt. Volgens mij kan dat ook bij de huisarts.
Astma is met een allergietest bijna niet aan te tonen. Dit kan door een longfunctieonderzoek met reversibilliteit (is hij nog te jong voor) maar vooral met een provocatietest (is hij veel te jong voor).

Bedankt voor je antwoorden, maar eigenlijk raad je het dus af om hem te laten testen en anders dus zo'n huidpriktest? Het is idd een enorm gevoelig menneke dus makkelijk zal het niet gaan denk ik.
Maar bij de huidpriktest kunnen ze ook kijken naar dingen als kat/hond etc.

En klopt het dat veel kinderen over astma heen kunnen groeien?

Afraden doe ik het zeker niet, omdat die test toch zijn gezondheid kan verbeteren. Maar ik zou als ik zelf ouder was mijn kind liever een huidpriktest laten ondergaan.
Een hele reeks bestaat uit zo'n 28 allergenen, maar bij kinderen worden deze nooit allemaal gezet. Hier zit bijvoorbeeld mel, ei, hond, kat, walnoot enz in.
Dus daar kan de arts dan een keuze uit maken.

En over astma heen groeien bestaat eigenlijk niet. De klachten kunnen wel afnemen.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:42

Susan schreef:
Sam schreef:
Susan schreef:Zo'n provocatietest heb ik gehad toen ik 16 was en dat is sowieso wel erg belastend.

Dat is heel belastend, daarom krijgen kinderen dat ook pas (onder veel voorwaarden) vanaf een jaar of 12.

Bij mij werd het ook gedaan door een heel vervelend mens, dan ging ze meten hoe goed ik nog kon ademen en als het niet lukte werd ze boos, dan zei ze dat ik niet goed mijn best deed. Echt heel raar.

Klopt, dat meten van de longfunctie wordt gedaan om te kijken in welke mate er een luchtwegvernauwing aanwezig is. Maar dat ze dan boos werd omdat het niet lukte... Dat kan echt niet.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  M@niek zo 2 dec 2012 - 8:43

sam, ben jij een forumster met een nieuwe naam?
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:43

M@niek schreef:
Sam schreef:
M@niek schreef:je kunt beide doen. bloed en een huidtest. Wat ik weet dat ze het vaak niet onder de 5 of 6 jaar doen (maar volgens mij is dit ook verzekeringtechnisch iets) onder deze leeftijd kunnen ze echt nog alle kanten opgaan.

zo´n huidtest vind ik best wel een hele opgave voor zo´n kleintje dan kun je beter om een bloedtest vragen.

Het kan al vanaf 0 jaar. En een huidpriktest is m.i. echt een stuk minder belastend.

tuurlijk kan het al vanaf 0 jaar maar sommige verzekeraars vergoeden de testen niet. Een huidtestje is misschien minder pijnlijk maar wel een enorme opgave. Kindje bezig houden, proberen uit te leggen, stil houden. bloed prikken daarintegen is redelijk snel gedaan (als je een beetje goed kan prikken) dat wordt ook met een vlindernaaldje geprikt dus goed te doen.

Over vergoedingen weet ik niks af.
En ik vind die opgave waar jij het over hebt enorm meevallen. Is na 5 minuten gebeurd en meeste kinderen geven geen tot vrijwel geen kik.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:44

M@niek schreef:sam, ben jij een forumster met een nieuwe naam?

Ik was voorheen Propje. Daarvoor meelezer.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:44

Sam schreef:
Printje schreef:
Sam schreef:Als het mogelijk om te doen is zonder bloedtest (dat ouders bijvoorbeeld zelf het idee hebben dat het door kat, melk ofzo komt) dan zou ik zo'n bloedtest niet doen. Geeft veel stress voor een kind (wat ik er zoal van zie bij kindjes rond de 3 jaar) en zou zelf dan liever een huidpriktest laten doen. Hierbij krijgt hij een paar kleine prikjes in zijn huid en gaan ze kijken waar er reactie op komt. Volgens mij kan dat ook bij de huisarts.
Astma is met een allergietest bijna niet aan te tonen. Dit kan door een longfunctieonderzoek met reversibilliteit (is hij nog te jong voor) maar vooral met een provocatietest (is hij veel te jong voor).

Bedankt voor je antwoorden, maar eigenlijk raad je het dus af om hem te laten testen en anders dus zo'n huidpriktest? Het is idd een enorm gevoelig menneke dus makkelijk zal het niet gaan denk ik.
Maar bij de huidpriktest kunnen ze ook kijken naar dingen als kat/hond etc.

En klopt het dat veel kinderen over astma heen kunnen groeien?

Afraden doe ik het zeker niet, omdat die test toch zijn gezondheid kan verbeteren. Maar ik zou als ik zelf ouder was mijn kind liever een huidpriktest laten ondergaan.
Een hele reeks bestaat uit zo'n 28 allergenen, maar bij kinderen worden deze nooit allemaal gezet. Hier zit bijvoorbeeld mel, ei, hond, kat, walnoot enz in.
Dus daar kan de arts dan een keuze uit maken.

En over astma heen groeien bestaat eigenlijk niet. De klachten kunnen wel afnemen.

Oke dank je wel. Dan ga ik vragen om zo'n priktest denk ik. Ik denk idd niet dat het nodig zal zijn om op 28 dingen te testen maar idd kat/stof etc wel. Melk en ei lijkt me niet dat hij daar allergisch van is, denk dat die reacties daarop anders zijn als wat hij heeft.

Dan heeft de arts ons wel verkeerd ingelicht, ze zei dat jonge kinderen over astma heen kunnen groeien en dat het kan zijn dat hij rond zijn 4de jaar er helemaal geen last meer van heeft.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Linda zo 2 dec 2012 - 8:45

Maar Sam, er bestaat toch ook peuterastma? Daar kan een kind toch wel overheen groeien?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  M@niek zo 2 dec 2012 - 8:46

Sam schreef:
M@niek schreef:
Sam schreef:
M@niek schreef:je kunt beide doen. bloed en een huidtest. Wat ik weet dat ze het vaak niet onder de 5 of 6 jaar doen (maar volgens mij is dit ook verzekeringtechnisch iets) onder deze leeftijd kunnen ze echt nog alle kanten opgaan.

zo´n huidtest vind ik best wel een hele opgave voor zo´n kleintje dan kun je beter om een bloedtest vragen.

Het kan al vanaf 0 jaar. En een huidpriktest is m.i. echt een stuk minder belastend.

tuurlijk kan het al vanaf 0 jaar maar sommige verzekeraars vergoeden de testen niet. Een huidtestje is misschien minder pijnlijk maar wel een enorme opgave. Kindje bezig houden, proberen uit te leggen, stil houden. bloed prikken daarintegen is redelijk snel gedaan (als je een beetje goed kan prikken) dat wordt ook met een vlindernaaldje geprikt dus goed te doen.

Over vergoedingen weet ik niks af.
En ik vind die opgave waar jij het over hebt enorm meevallen. Is na 5 minuten gebeurd en meeste kinderen geven geen tot vrijwel geen kik.

Ik heb een andere mening. Ik heb beide gedaan en bloedprikken ging soms een stuk makkelijker.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:47

Linda schreef:Maar Sam, er bestaat toch ook peuterastma? Daar kan een kind toch wel overheen groeien?

ja dat bedoel ik, ze twijfelde sowieso of hij het wel/niet had maar ik vind de klachten die hij heeft wel veel weghebben van een vorm van astma. De huisarts zei idd dat kinder/peuterastma vaak kan verdwijnen naarmate het kind ouder wordt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Sam zo 2 dec 2012 - 8:48

Erover heen groeien betekent eigenlijk dat het een lange tijd weg is. Maar helemaal over gaat het nooit. Het kan zijn dat het op latere leeftijd weer opspeelt, of dat er tijdens bepaalde momenten klachten opspelen.

Quote van een site:
Kun je over astma heen groeien?
Nee, je kunt niet over astma heen groeien.

Een aantal kinderen krijgt als ze ouder worden een periode in hun leven dat ze met minder of zelfs geen inhalatiecorticosteroïden toekunnen. Deze periode waarin ze klachtenvrij zijn of minder klachten hebben kan wel 10-20 jaar duren.
Vroeger heette dat ‘eroverheen groeien’. Maar inmiddels weten we wel dat dat niet zo is. Want naarmate ze ouder worden, komen de luchtwegklachten vaak weer terug.

De aanleg voor astma verdwijnt niet. Met deze aanleg word je geboren, net als bruine haren of blauwe ogen.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Allergietest bij kinderen Empty Re: Allergietest bij kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum