Taalvraag.
+8
Bliss
Kowalski
June
Carra
Char1
Arwyn
girli
Caribbeanlover
12 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Taalvraag.
Maple schreef:Het geeft aan hoe ene verkeerd, of niet geplaatste hoofdletter (of komma of wat dan ook) ervoor kan zorgen dat je een compleet andere zin krijgt. Eerste zin betekent 'Ik moest mijn oom Jack van een paard af helpen', tweede zin 'Ik moest mijn oom helpen een paard af te trekken'. 'To jack off' betekent aftrekken.Mermaid schreef:Maple schreef:Doet me denken aan "I had to help my uncle Jack off a horse / I had to help my uncle jack off a horse"Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:''Ik heb nog nooit zo'n hond gezien''.
Als jij dit voortaan nou ook eens gaat gebruiken i.p.v. "zo hond", zoals je altijd zegt!
Ik snap m niet?
Ik snap alleen niet wat dat te maken heeft met het feit dat CBL altijd "zo" zegt ipv "zo'n".
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
CBL zegt blijkbaar altijd zo hond ipv zo'n hond. Nooit gezien, maar dat doet er ook niet toe. Bij zo hond kreeg ik ineens zin om er een komma tussen te plaatsen, dus: zo, hond. En toen legde ik de link met bovenstaande.Bliss schreef:Maple schreef:Het geeft aan hoe ene verkeerd, of niet geplaatste hoofdletter (of komma of wat dan ook) ervoor kan zorgen dat je een compleet andere zin krijgt. Eerste zin betekent 'Ik moest mijn oom Jack van een paard af helpen', tweede zin 'Ik moest mijn oom helpen een paard af te trekken'. 'To jack off' betekent aftrekken.Mermaid schreef:Maple schreef:Doet me denken aan "I had to help my uncle Jack off a horse / I had to help my uncle jack off a horse"Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:''Ik heb nog nooit zo'n hond gezien''.
Als jij dit voortaan nou ook eens gaat gebruiken i.p.v. "zo hond", zoals je altijd zegt!
Ik snap m niet?
Ik snap alleen niet wat dat te maken heeft met het feit dat CBL altijd "zo" zegt ipv "zo'n".
Gast- Gast
Maple schreef:Het geeft aan hoe ene verkeerd, of niet geplaatste hoofdletter (of komma of wat dan ook) ervoor kan zorgen dat je een compleet andere zin krijgt. Eerste zin betekent 'Ik moest mijn oom Jack van een paard af helpen', tweede zin 'Ik moest mijn oom helpen een paard af te trekken'. 'To jack off' betekent aftrekken.Mermaid schreef:Maple schreef:Doet me denken aan "I had to help my uncle Jack off a horse / I had to help my uncle jack off a horse"Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:''Ik heb nog nooit zo'n hond gezien''.
Ik snap m niet?
Ooooow, ik zag de hoofdletter niet.
Mermaid- Kletskop
- Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10
Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:''Ik heb nog nooit zo'n hond gezien''.
Ik weet dat ''zo hond'' niet goed is, maar ben gewoon te lui en heb er ook geen zin om steeds die komma te typen haha.
Overigens vind ik dat jij dan wel erg op let hoe ik alles schrijf en of het wel of niet kan/goed is. Heb je niet wat beters te doen?
Laatst aangepast door Caribbeanlover op zo 2 dec 2012 - 9:20; in totaal 1 keer bewerkt
Caribbeanlover- Ratel
- Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11
Minx schreef:Caribbeanlover schreef:
''ik ben nog nooit ZO EEN hond gezien''.
.
Zo een is goed, maar ben is fout.
Wat doet het woordje ''ben'' er dan toe?
Caribbeanlover- Ratel
Nou nou, CBL... Jij stelt toch een taalvraag?
En zoiets zou mij ook opvallen.
Sam- Kletskop
- Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12
Ik snap m niet?
Als we toch bezig zijn, bij jou vind ik het vrij irritant dat je 9 van de 10 keer ene typt in plaats van een.
Gast- Gast
Ja toetsenbord hapert vaak, en daar kom ik meestal pas achter als ik al op plaatsen heb gedrukt. En dan heb ik geen zin meer om het te editten.
Maar, ik vind het wel jammer dat je dit nu als aanval gebruikt, jij denkt blijkbaar dat ik met dat voorbeeld CBL aanval, terwijl ik dat verhaal gewoon in de strekking van het topic geplaatst heb. Ik moest er alleen aan denken, het was geen aanval ofzo.
Maar, ik vind het wel jammer dat je dit nu als aanval gebruikt, jij denkt blijkbaar dat ik met dat voorbeeld CBL aanval, terwijl ik dat verhaal gewoon in de strekking van het topic geplaatst heb. Ik moest er alleen aan denken, het was geen aanval ofzo.
Gast- Gast
Caribbeanlover schreef:Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:''Ik heb nog nooit zo'n hond gezien''.
Ik weet dat ''zo hond'' niet goed is, maar ben gewoon te lui en heb er ook geen zin om steeds die komma te typen haha.
Overigens vind ik dat jij dan wel erg op let hoe ik alles schrijf en of het wel of niet kan/goed is. Heb je niet wat beters te doen?
Can't help it, taalfouten vallen mij altijd meteen op. Ik let er dus niet specifiek op ofzo, maar dit valt me bij jou toevallig al jaren op.
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Maple schreef:Ja toetsenbord hapert vaak, en daar kom ik meestal pas achter als ik al op plaatsen heb gedrukt. En dan heb ik geen zin meer om het te editten.
Ojee, zie je dit als een aanval? Is niet zo bedoeld hoor. Wilde het al vaker tegen je zeggen, en nu heb ik dat dus gedaan.
Gast- Gast
Carrie schreef:Maple schreef:Ja toetsenbord hapert vaak, en daar kom ik meestal pas achter als ik al op plaatsen heb gedrukt. En dan heb ik geen zin meer om het te editten.
Ojee, zie je dit als een aanval? Is niet zo bedoeld hoor. Wilde het al vaker tegen je zeggen, en nu heb ik dat dus gedaan.
Het kwam op mij ook wel een beetje over alsof je haar even lik op stuk wilde geven.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Carrie schreef:Maple schreef:Ja toetsenbord hapert vaak, en daar kom ik meestal pas achter als ik al op plaatsen heb gedrukt. En dan heb ik geen zin meer om het te editten.
Het kwam op mij ook wel een beetje over alsof je haar even lik op stuk wilde geven.
Ok, goed dat je dat even zegt.
Gast- Gast
Sam schreef:Nou nou, CBL... Jij stelt toch een taalvraag?
Waar slaat dit nou op zeg?! Explane aub!
Caribbeanlover- Ratel
Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:Bliss schreef:Caribbeanlover schreef:''Ik heb nog nooit zo'n hond gezien''.
Can't help it, taalfouten vallen mij altijd meteen op. Ik let er dus niet specifiek op ofzo, maar dit valt me bij jou toevallig al jaren op.
Oke dat kan. Is het dan niet ''dit valt mij op'' ipv ''dit valt me op''?
Carrie, ''ene'' daar erger ik mij (of kan het ook ''me'' zijn? ) ook erg aan. Toch typ ik het zelf wel eens, maar dan is het per ongeluk.
Caribbeanlover- Ratel
CBL, het woordje 'me' is gewoon een bestaand woord, als het maar goed gebruikt wordt. 'Me fiets' is fout, maar 'dit valt me op' is goed
Gast- Gast
Ik weet dat het een bestaand woord is my darling, maar ik weet nooit goed wanneer je het wel en niet kan zeggen.
Ik herinner mij nog goed dat mijn neefje ooit een (koffie)mok aan mijn moeder gaf en daar stond ''me tante'' op. Toen dacht ik al ''wat staat daar nou voor raars op'' en nu weet ik pas sinds kort dat dat dus niet kon.
De aanleiding van dit topic is overigens omdat ik op FB ergens een FB van heb en daar heel vaak spelfouten in berichten zie staan. Het gaat om een hondenorganisatie die baasjes zoekt voor honden en dus zie ik continu foto's van honden die een nieuw huis zoeken.
Zo zag ik er vandaag een staan en bij die foto van die hond stond ''mag ik bij jouw wonen?''.
Ik zie van die FB heel erg vaak ''jouw'' staan wat op de verkeerde manier gezegd wordt. Dus ik had er netjes wat van gezegd en ook dat ik zelf ook wel fouten maak en niet al te best ben in het plaatsen van komma's ed op plaatsen waar het hoort.
Ik zei dat men van anderen kan leren en het niet erg is om iets aan te nemen van een ander. Dat je daar allen maar van leert.Vervolgens kreeg ik alleen maar commentaar ''het is geen school hier, wat maakt het uit, het gaat om de honden dat ze een baas krijgen'' etc etc etc.
Heb gezegd dat ik alleen maar goed bedoelde meer niet en dat ik het jammer vind dat men zo reageerd.
Ik heb wel meer van die honden FB's. Soms lees ik berichten die met een kleine letter beginnen en vervolgens is er een heel verhaal zonder hoofdletters en heel af en toe een komma, maar soms ook geen eens.
Dat leest gewoon klote!
Nogmaals, ik ben ook geen ster in het goed doen, maar zulke dingen vind ik toch wat erger. Het leest gewoon niet handig voor anderen en ik heb moeite zulke verhalen te volgen. Als men wat duidelijk wil maken, want het gaat tenslotte om dieren dat ze een nieuw huis krijgen dan vind ik wel dat je duidelijk moet zijn. Anders haken mensen al af bij het lezen ervan omdat het amper te lezen valt en zo krijgen die dieren nooit een baas!
Ik herinner mij nog goed dat mijn neefje ooit een (koffie)mok aan mijn moeder gaf en daar stond ''me tante'' op. Toen dacht ik al ''wat staat daar nou voor raars op'' en nu weet ik pas sinds kort dat dat dus niet kon.
De aanleiding van dit topic is overigens omdat ik op FB ergens een FB van heb en daar heel vaak spelfouten in berichten zie staan. Het gaat om een hondenorganisatie die baasjes zoekt voor honden en dus zie ik continu foto's van honden die een nieuw huis zoeken.
Zo zag ik er vandaag een staan en bij die foto van die hond stond ''mag ik bij jouw wonen?''.
Ik zie van die FB heel erg vaak ''jouw'' staan wat op de verkeerde manier gezegd wordt. Dus ik had er netjes wat van gezegd en ook dat ik zelf ook wel fouten maak en niet al te best ben in het plaatsen van komma's ed op plaatsen waar het hoort.
Ik zei dat men van anderen kan leren en het niet erg is om iets aan te nemen van een ander. Dat je daar allen maar van leert.Vervolgens kreeg ik alleen maar commentaar ''het is geen school hier, wat maakt het uit, het gaat om de honden dat ze een baas krijgen'' etc etc etc.
Heb gezegd dat ik alleen maar goed bedoelde meer niet en dat ik het jammer vind dat men zo reageerd.
Ik heb wel meer van die honden FB's. Soms lees ik berichten die met een kleine letter beginnen en vervolgens is er een heel verhaal zonder hoofdletters en heel af en toe een komma, maar soms ook geen eens.
Dat leest gewoon klote!
Nogmaals, ik ben ook geen ster in het goed doen, maar zulke dingen vind ik toch wat erger. Het leest gewoon niet handig voor anderen en ik heb moeite zulke verhalen te volgen. Als men wat duidelijk wil maken, want het gaat tenslotte om dieren dat ze een nieuw huis krijgen dan vind ik wel dat je duidelijk moet zijn. Anders haken mensen al af bij het lezen ervan omdat het amper te lezen valt en zo krijgen die dieren nooit een baas!
Laatst aangepast door Caribbeanlover op zo 2 dec 2012 - 11:07; in totaal 1 keer bewerkt
Caribbeanlover- Ratel
Oke schat
Nou, me en mij is in principe gewoon hetzelfde. Die kun je dus ook allebei gebruiken. Mijn, daarentegen, is een bezittelijk voornaamwoord en dat geeft, zoals de naam het al zegt, aan dat iets van jou is. Mijn fiets, mijn schoonmoeder, mijn gourmetstel, mijn mening, etc etc. Als je kunt zeggen "die .... is van mij', dan gebruik je het woordje mijn. In alle overige gevallen is het me of mij.
Schnappelevous?
Nou, me en mij is in principe gewoon hetzelfde. Die kun je dus ook allebei gebruiken. Mijn, daarentegen, is een bezittelijk voornaamwoord en dat geeft, zoals de naam het al zegt, aan dat iets van jou is. Mijn fiets, mijn schoonmoeder, mijn gourmetstel, mijn mening, etc etc. Als je kunt zeggen "die .... is van mij', dan gebruik je het woordje mijn. In alle overige gevallen is het me of mij.
Schnappelevous?
Gast- Gast
Toepasselijke voorbeelden heb je speciaal voor mij uitgekozen haha. Nou ik ga ervan dromen oke............trusten!
Caribbeanlover- Ratel
Caribbeanlover schreef:Minx schreef:Caribbeanlover schreef:
''ik ben nog nooit ZO EEN hond gezien''.
.
Zo een is goed, maar ben is fout.
Wat doet het woordje ''ben'' er dan toe?
Is dit serieus? Je hebt iets gezien je bent niet iets gezien.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Mijn zin was ''als men het niet wilt aannemen, dan blijven ze het doen en zullen ze het nooit afleren''. Ik dacht dus dat die ''t'' achter ''wil'' wel kon.
Ik probeer voortaan ''mij'' ipv ''me'' te typen, dan zit ik altijd goed alleen typt ''me'' zo lekker makkelijk/snel.
Bij dat bericht van die hond stond dus ''mag ik mijn eerste verjaardag bij jouW vieren?'' en daar reageerde ik dus op dat het niet correct nederlands is. Maar ik snap het nu ff niet meer of dit wel of niet kan.
Ik probeer voortaan ''mij'' ipv ''me'' te typen, dan zit ik altijd goed alleen typt ''me'' zo lekker makkelijk/snel.
Bij dat bericht van die hond stond dus ''mag ik mijn eerste verjaardag bij jouW vieren?'' en daar reageerde ik dus op dat het niet correct nederlands is. Maar ik snap het nu ff niet meer of dit wel of niet kan.
Laatst aangepast door Caribbeanlover op zo 2 dec 2012 - 20:59; in totaal 1 keer bewerkt
Caribbeanlover- Ratel
En probeer dan meteen wat komma's/dubbele punten op de goede plek te zettenCaribbeanlover schreef:Mijn zin was ''als men het niet wilt aannemen, dan blijven ze het doen en zullen ze het nooit afleren''. Ik dacht dus dat die ''t'' achter ''wil'' wel kon.
Gast- Gast
Zoals je had kunnen lezen ben ik daar geen held in, ik probeer het ook maar. Ik heb zoiets ''zolang ik niet een bericht typ zonder komma's ed dus alles aan een stuk door dan valt het iig nog een beetje te lezen. Wat ik op FB wel eens voorbij zie komen is pas erg, dan val ik reuze mee.
Caribbeanlover- Ratel
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: