Alweer een taalvraag
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Alweer een taalvraag
Is het in de volgende zin nou 'houd' zonder T omdat het om de 'ik' vorm gaat. Of is het houdt, omdat je net als bij lopen er loopt van kunt maken het dus houdt is.. Maar dat is alleen bij de 'jij' vorm toch. Want ik loop is ook zonder t.
Het is zonder t dus toch.. Of is het zelfs helemaal zonder d.. Dus ik hou? Even voor zekerheid
'waarbij ik voldoende rekening houd met de gegeven locatie'
Het is zonder t dus toch.. Of is het zelfs helemaal zonder d.. Dus ik hou? Even voor zekerheid
'waarbij ik voldoende rekening houd met de gegeven locatie'
Gast- Gast
Re: Alweer een taalvraag
Houd.
Want je zegt niet ik loopt.
Want je zegt niet ik loopt.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Inderdaad, ik-vorm is nooit met een extra -t.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Dat dacht ik al
Maar dan slaat toch de twijfel weer toe.
Mag ik vragen waarom het niet is .. Ik hou? .. Want je zegt toch ook Ik hou van jou? en niet Ik houd van jou?
Mag ik vragen waarom het niet is .. Ik hou? .. Want je zegt toch ook Ik hou van jou? en niet Ik houd van jou?
Gast- Gast
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hou-houd
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Punk'd schreef:Dat dacht ik al
Schrijf- vs. spreektaal.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
ik begin ook elke keer te twijfelen als ik spullentjes zie staan. Het is toch gewoon spulletjes?
Maar kan iemand me hier de logica van uitleggen want het is een verkleinwoord van spullen en waarom verdwijnt die N dan?
Maar kan iemand me hier de logica van uitleggen want het is een verkleinwoord van spullen en waarom verdwijnt die N dan?
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Geen idee eigenlijk. Het lijkt me dat -tjes verkleint en de -n vergroot, dus het is een van de twee. Plus dat je de 'n' hier niet hoort of uitspreekt. Maar ik weet niet of dat de officiële argumentatie is.
Gast- Gast
Minx schreef:ik begin ook elke keer te twijfelen als ik spullentjes zie staan. Het is toch gewoon spulletjes?
Je moet volgens mij het enkelvoud verkleinen. Dus; 'spul'. Het verkleinen doe je hier door 'etje' toe te voegen (bij andere woorden kan dat ook 'tje of 'je zijn). Omdat spuletje dan qua uitspraak niet meer klopt komt die extra l ertussen.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: