Taalvraag
+4
SuperGrover
Yvke
nina
girli
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Taalvraag
Volgens mij moet ik in deze zin haakjes gebruiken, maar ik twijfel of het zo goed is. Wie heeft er tips?
De vraag die hierbij gesteld moet worden is: “gaat mij dit ook aan?”
De vraag die hierbij gesteld moet worden is: “gaat mij dit ook aan?”
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Re: Taalvraag
Wat voor haakjes bedoel je?
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
In principe is het zo wel ok denk ik, maar ik zou zelf enkele haakjes ('...' dus) gebruiken, omdat de zin niet daadwerkelijk uitgesproken wordt.
Yvke- Fluisteraar
- Aantal berichten : 40
Punten : 39
Registratiedatum : 21-11-10
Dit heten aanhalingstekens, geen haakjes. Maar dit klinkt alsof het een gedachte is, iets wat je jezelf moet afvragen, niet een echte vraag. In de Nederlandse taal worden gedachten zonder aanhalingstekens geschreven, dus daarom zou ik zeggen dat je hier de aanhalingstekens weglaat. Dubbele aanhalingstekens gebruik je bijvoorbeeld als je quote: "Gaat mij dit aan?" vroeg Pietje aan Henk. Enkele aanhalingstekens worden vooral gebruikt als woorden een bijzondere betekenis hebben, als het een niet-officieel woord is, of als je sarcastisch bent, dus dat lijkt me in deze situatie ook niet geschikt.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
En moet je niet een ; gebruiken ipv : ?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Een : en geen aanhalingstekens.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Ik zou het in dit geval zonder aanhalingstekens doen. En dan verder zoals je het nu hebt, met dubbele punt en kleine letter. Als het wel om een daadwerkelijk uitgesproken zin zou gaan, had "gaat" met een hoofdletter gemoeten.
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13
Dit.Filoria schreef:Een : en geen aanhalingstekens.
Urban Naked- Prater
- Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Bedankt voor alle tips! In mijn enthousiasme heb ik inderdaad haakjes getypt, terwijl ik aanhalingstekens bedoelde. Het is geen citaat, het is een gedachte zoals Supergrover al omschreef.
Bedankt voor de duidelijke uitleg Supergrover, nu weet ik hoe ik de regels m.b.t. aanhalingstekens kan gebruiken.
Bedankt voor de duidelijke uitleg Supergrover, nu weet ik hoe ik de regels m.b.t. aanhalingstekens kan gebruiken.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: