Toestemming medische gegevens vrij te geven?
+14
Lady4
Thunder
SuperGrover
Green_Pepper
Atelier Madame
Reeza
Minx
silly-one
Bacio
Joli86
loesje
Mermaid
Sam
Caribbeanlover
18 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Toestemming medische gegevens vrij te geven?
Ik heb een brief gehad van de apotheek waarin gevraagd word of ik toestemming wil geven om mijn medische gegevens beschikbaar te stellen aan zorgverleners.
Ik vind het niet nodig, het gaat anderen niks aan dus ik zeg nee.
Wat hebben jullie besloten?
Ik vind het niet nodig, het gaat anderen niks aan dus ik zeg nee.
Wat hebben jullie besloten?
Caribbeanlover- Ratel
- Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11
Sam- Kletskop
- Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12
Re: Toestemming medische gegevens vrij te geven?
Ik vind het lastig. Ergens lijkt het me wel fijn; ik slik medicatie die niet samen gaat met sommige soorten antibiotica, stel ik kom in het ziekenhuis ben niet meer goed aanspreekbaar en kan het zelf niet doorgeven dan is het prettig dat ze het zelf kunnen vinden. Maar als ik dan hoor dat er nog veel gaten in het systeem zitten. Hoewel ik me afvraag wat iemand anders er aan heeft om te weten welke medicijnen ik gebruik?
Mermaid- Kletskop
- Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Ik heb die brief nog niet gehad, maar gaat dat om je complete medische dossier, of alleen je medicijngebruik? Want tegen het ene zou ik nee zeggen, tenzij er wat verwijder kan worden, dan zeg ik namelijk ja, tegen het andere zeg ik dan sowieso ja.
Stel dat ik een aanrijding krijg, ik ben niet aanspreekbaar, en hulpdiensten kunnen zo gauw geen naasten van mij bereiken, vind ik het wel fijn te weten dat ze in elk geval medische gegevens op kunnen vragen.
Stel dat ik een aanrijding krijg, ik ben niet aanspreekbaar, en hulpdiensten kunnen zo gauw geen naasten van mij bereiken, vind ik het wel fijn te weten dat ze in elk geval medische gegevens op kunnen vragen.
Gast- Gast
Voor de meiden die 'nee' aangeven, waarom doen jullie dat?
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
Ja hoor, dat vind ik geen probleem. Alleen maar handig dat ze weten dat ik allergisch ben voor sommige medicijnen. Zie geen nadelen. Het interesseert me geen fluitekruid dat andere professionele mensen mijn medisch dossier kunnen bekijk.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Mermaid schreef:Ik vind het lastig. Ergens lijkt het me wel fijn; ik slik medicatie die niet samen gaat met sommige soorten antibiotica, stel ik kom in het ziekenhuis ben niet meer goed aanspreekbaar en kan het zelf niet doorgeven dan is het prettig dat ze het zelf kunnen vinden. Maar als ik dan hoor dat er nog veel gaten in het systeem zitten. Hoewel ik me afvraag wat iemand anders er aan heeft om te weten welke medicijnen ik gebruik?
Ze kunnen toch aan de hand van je verzekeringspas/gegevens zien wat voor medicatie je hebt? Daarvoor hoef je toch geen toestemming te geven en zonder vinden ze het ook wel denk ik.
Caribbeanlover- Ratel
- Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11
Voor zover ik weet kan dat niet.Caribbeanlover schreef:Mermaid schreef:Ik vind het lastig. Ergens lijkt het me wel fijn; ik slik medicatie die niet samen gaat met sommige soorten antibiotica, stel ik kom in het ziekenhuis ben niet meer goed aanspreekbaar en kan het zelf niet doorgeven dan is het prettig dat ze het zelf kunnen vinden. Maar als ik dan hoor dat er nog veel gaten in het systeem zitten. Hoewel ik me afvraag wat iemand anders er aan heeft om te weten welke medicijnen ik gebruik?
Ze kunnen toch aan de hand van je verzekeringspas/gegevens zien wat voor medicatie je hebt? Daarvoor hoef je toch geen toestemming te geven en zonder vinden ze het ook wel denk ik.
Gast- Gast
Als ik de brief zou krijgen mogen de medici mijn medicatiegegevens inzien. Verzekeraars niet, want die kunnen eventueel beperkingen op gaan leggen en dat vind ik onzin.
Bij mij weten kunnen de medici aan de hand van de verzekeringsgevers niet inzien welke medicatie je ooit voorgeschreven hebt gekregen. Die zien alleen waar je verzekerd bent met welk pakket. Aan de hand daarvan kunnen ze zien welke medicijnen je wel of niet vergoed krijgt.
Bij mij weten kunnen de medici aan de hand van de verzekeringsgevers niet inzien welke medicatie je ooit voorgeschreven hebt gekregen. Die zien alleen waar je verzekerd bent met welk pakket. Aan de hand daarvan kunnen ze zien welke medicijnen je wel of niet vergoed krijgt.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
silly-one schreef:Als ik de brief zou krijgen mogen de medici mijn medicatiegegevens inzien. Verzekeraars niet, want die kunnen eventueel beperkingen op gaan leggen en dat vind ik onzin.
Verzekeraars mogen toch helemaal niets inzien? Alleen medici en voor medicijngegevens apothekers.
Staan zelfs hoge sancties op wanneer je in dossiers kijkt van mensen die niet patient van je zijn.
Sam- Kletskop
- Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12
Maple schreef:Voor zover ik weet kan dat niet.Caribbeanlover schreef:Mermaid schreef:Ik vind het lastig. Ergens lijkt het me wel fijn; ik slik medicatie die niet samen gaat met sommige soorten antibiotica, stel ik kom in het ziekenhuis ben niet meer goed aanspreekbaar en kan het zelf niet doorgeven dan is het prettig dat ze het zelf kunnen vinden. Maar als ik dan hoor dat er nog veel gaten in het systeem zitten. Hoewel ik me afvraag wat iemand anders er aan heeft om te weten welke medicijnen ik gebruik?
Volgens mij kan dat ook niet. Was afgelopen week nog in het ziekenhuis en ze adviseerde me een medicijnpaspoort in te vullen en voortaan bij me te dragen. Denk dat dat niet had gehoeven als ze het via mijn ZF pasje konden zien.
Mermaid- Kletskop
- Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Heb me nog niet goed ingelezen maar op zich zou ik het wel prima vinden. Stel je zit ergens krijgt een ongeluk en ze moeten het snel weten, of bepaalde medicijn combinaties.
Je verzekeringspasje kun je alleen maar mee zien dat je verzekerd bent en verder niets.
Je verzekeringspasje kun je alleen maar mee zien dat je verzekerd bent en verder niets.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Mermaid schreef:Maple schreef:Voor zover ik weet kan dat niet.Caribbeanlover schreef:Mermaid schreef:Ik vind het lastig. Ergens lijkt het me wel fijn; ik slik medicatie die niet samen gaat met sommige soorten antibiotica, stel ik kom in het ziekenhuis ben niet meer goed aanspreekbaar en kan het zelf niet doorgeven dan is het prettig dat ze het zelf kunnen vinden. Maar als ik dan hoor dat er nog veel gaten in het systeem zitten. Hoewel ik me afvraag wat iemand anders er aan heeft om te weten welke medicijnen ik gebruik?
Volgens mij kan dat ook niet. Was afgelopen week nog in het ziekenhuis en ze adviseerde me een medicijnpaspoort in te vullen en voortaan bij me te dragen. Denk dat dat niet had gehoeven als ze het via mijn ZF pasje konden zien.
Dat kan idd niet. Ik moet zelf iedere dag voor mijn werk medicijngegevens opvragen en ik weet hoe belangrijk het is. Er zijn zoveel mensen die niet weten welke medicijnen ze gebruiken, mijn taak is dan om te achterhalen wat ze precies gebruiken. Ik adviseer patienten ook altijd om een medicijnpaspoort bij je te dragen.
Dus mocht ik zo'n brief krijgen van de apotheek, mijn toestemming hebben ze.
Reeza- Prater
- Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12
Volmondig ja. Stel je komt op de opname poli in het zieke pluis en ze willenweten ivm narcose welke medicatie je slikt. Super handig dan.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik vind het jammer dat veel mensen het systeem wantrouwen en er veel tegenstand is tegen een landelijk systeem. Een dergelijk systeem kan echt een vooruitgang zijn voor medische hulp, vooral bij ongelukken wanneer je niet naar je 'eigen' ziekenhuis toe wordt gebracht!
Mocht het systeem toch 'onveilig' blijken te zijn, dan heeft niemand iets aan die gegevens en als je het onrechtmatig verkregen hebt is het sowieso toch verboden er iets mee te doen.
Ik zeg dus ook volmondig JA!
Mocht het systeem toch 'onveilig' blijken te zijn, dan heeft niemand iets aan die gegevens en als je het onrechtmatig verkregen hebt is het sowieso toch verboden er iets mee te doen.
Ik zeg dus ook volmondig JA!
Green_Pepper- Prater
- Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12
Voor mezelf zeg ik op dit moment nee. Ik slik geen medicatie en heb geen allergieën, maar in mijn medische dossier staan wel dingen die ik niet zomaar zichtbaar wil hebben. Als ik een ongeluk krijg, is dat niet relevant, maar kan dat wel uitgebreid ingezien worden. Ik zie voor mezelf dus geen voordelen, maar wel nadelen, aangezien het systeem onveilig is en een inbreuk op je privacy.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Atelier Madame schreef:Volmondig ja. Stel je komt op de opname poli in het zieke pluis en ze willenweten ivm narcose welke medicatie je slikt. Super handig dan.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Het gaat andere zorgverleners niks aan, totdat jij tijdens een weekendje weg onwel wordt en niet aanspreekbaar op een SEH wordt binnengebracht. Door de stress weet je man niet meer wat voor aandoening je hebt en al helemaal niet welke medicatie je slikt. Voordat ze daar achter zijn, ben je mooi wat tijd verder en dat kan zeker in je eigen nadeel werken.
Zeker jij, met een hartaandoening, zou hier toestemming voor moeten willen geven. Het kan je alleen maar winst opleveren.
Zeker jij, met een hartaandoening, zou hier toestemming voor moeten willen geven. Het kan je alleen maar winst opleveren.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Volmondig ja! O.a. om de reden die Lady4 aangeeft. Daarnaast heb ik ook niks te verbergen en mogen zorgverleners niet zomaar in je dossier.
Belangrijk om je er in ieder geval even in te verdiepen en dan je keuze te maken. Je kunt meer info vinden als je bij google 'Landelijk schakelpunt' intype.
Belangrijk om je er in ieder geval even in te verdiepen en dan je keuze te maken. Je kunt meer info vinden als je bij google 'Landelijk schakelpunt' intype.
Gast- Gast
Ja hoor, ik zeg volmondig ja. Ik ben namelijk allergisch voor bepaalde antibiotica.
Maar wat ik niet begrijp. Wat kan iets zijn dat andere zorgverleners niet mogen weten? Die beste mensen hebben toch beroepsgeheim en wat is het probleem dat zij dat eventueel van jou weten?
Maar wat ik niet begrijp. Wat kan iets zijn dat andere zorgverleners niet mogen weten? Die beste mensen hebben toch beroepsgeheim en wat is het probleem dat zij dat eventueel van jou weten?
Livine- Fluisteraar
- Aantal berichten : 183
Punten : 206
Registratiedatum : 03-11-12
Ik kan hier wel antwoord op geven, in mijn dossier staat volgens mij nog steeds dat mijn ex wel eens geweld tegen mij gebruikte. Ik zit er niet zo op te wachten dat ik ooit misschien na een val, met een botbreuk bij het ziekenhuis kom en vervolgens mijn huidige vriend erop aangekeken wordt omdat artsen het dossier niet goed gelezen hebben.Livine schreef:Ja hoor, ik zeg volmondig ja. Ik ben namelijk allergisch voor bepaalde antibiotica.
Gast- Gast
Ik zeg absoluut ja!
Onder meer om redenen die lady4 noemt.
Onder meer om redenen die lady4 noemt.
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
Maple schreef:Ik kan hier wel antwoord op geven, in mijn dossier staat volgens mij nog steeds dat mijn ex wel eens geweld tegen mij gebruikte. Ik zit er niet zo op te wachten dat ik ooit misschien na een val, met een botbreuk bij het ziekenhuis kom en vervolgens mijn huidige vriend erop aangekeken wordt omdat artsen het dossier niet goed gelezen hebben.Livine schreef:Ja hoor, ik zeg volmondig ja. Ik ben namelijk allergisch voor bepaalde antibiotica.
Weegt dat serieus zwaarder dan het feit dat ze je met snellere toegang tot je gegevens beter en sneller kunnen helpen in een kritieke situatie? Geen aanval, ik vraag het me gewoon echt af. Als je in een levensbedreigende situatie zit dat deze reden dan zwaarder kan wegen dan het eventueel kunnen redden van je leven.
JustMeDaan- Prater
- Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10
Ik zeg ja, ik neem aan dat ze het niet op de voorpagina van de Telegraaf gaan zetten, maar alleen gebruiken als ze het nodig hebben.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Medische gegevens van jou zelf
» Zweden verbiedt privéfotografie zonder toestemming
» Medische keuring
» Gegevens op Sim kaart zetten (Blackberry)
» gegevens partner nodig voor contract?
» Zweden verbiedt privéfotografie zonder toestemming
» Medische keuring
» Gegevens op Sim kaart zetten (Blackberry)
» gegevens partner nodig voor contract?
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: