Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kolven

+3
Famke
Linda
Sylvana
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kolven Empty Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 9:24

Ik wil een voorraadje melk gaan aanleggen. Ik ben alleen echt een kolf nitwit, vandaar wat vraagjes..

Wanneer kun je het beste kolven?
Hoe bewaar je de melk? Van dezelfde dag kun je bij elkaar gooien toch? En daarna dan de vriezer in? Zorg je dan dat je deze eerst in gelijke porties (ml) verdeelt of..?
En hoeveel melk doe je dan in een flesje?

Meer tips & trics zijn natuurlijk welkom.

Bij voorbaat dank Very Happy

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 9:29

Ik kolfde zelf in de ochtend het meeste, zo'n 3 kwartier na de voeding. Ik heb ook een hele tijd maar met 1 borst gevoed, de andere borst kolfde ik dan. Sommige babies slapen al vroeg door en dan kan je voordat je naar bed gaat nog even kolven.

Je kan alle porties bij elkaar gooien, maar dan moet het wel op dezelfde temperatuur zijn. Dus als je 1 flesje hebt zet je die in de koelkast, kolf je later op de dag nog een keer, dan moet je dat ook eerst afkoelen eer je het bij de eerste portie gooit.

Ik zou eerst even kijken of je kindje bv uit de vriezer wilt. Vriezermelk smaakt heel anders (viezer), sommige babies willen het daarom niet drinken. Zonde als je dan veel hebt ingevoren.

Als je het kort op elkaar gaat geven, dan zou ik het achterin de koelkast bewaren. Dan gebeurt er het minst mee en blijven zoveel mogelijk stoffen intact.

Heb je al geoefend met de fles? Hoe gaat dat?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 9:37

Nee heb nog niet met een fles geoefend! Heb me ook helemaal niet in kolven verdiept omdat ik het ook niet echt van plan was om te doen. Maar goed, heb nu medicijnen die niet bij borstvoeding mogen (kuur) en wil om die reden eerst kolven voordat ik daar mee begin zodat ze gewoon bv kan blijven krijgen. Melk tijdens die kuur gooi ik dan natuurlijk weg.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Famke vr 30 nov 2012 - 9:37

Om een vooraadje te krijgen ging ik vaak 1 a 1.5 uur na de eerste ochtendvoeding kolven, omdat in de ochtend je productie in principe het hoogst is. In principe kun je inderdaad je opbrengst van een dag bij elkaar doen, volgens mij mag het ook van 48 uur maar dat het ik nooit gedaan. (wel zorgen dat het op dezelfde temp. is voor je het bij elkaar doet)
Invriezen deed ik eerst in ijsblokzakjes, later toen ik meer opbrengst had ben ik kolfbekers gaan gebruiken. Ik geloof dat een ijsblokje 20- 30 cc was... ik deed dan in het begin 3-4 ijsblokjes te ontdooien in een flesje. Ligt er een beetje aan hoeveel je kindje drinkt, die van mij dronken vaker kleine hoeveelheden ipv een paar grote voedingen.

Tis een beetje uitvogelen.. op het borstvoedingsforum staan trouwens tabellen over hoelang in de koelkast bewaren enz.
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 255
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sanne vr 30 nov 2012 - 9:41

Waarom zou je eigenlijk de melk van de ene dag niet bij melk van de dag erna kunnen doen?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 9:43

Sanne schreef:Waarom zou je eigenlijk de melk van de ene dag niet bij melk van de dag erna kunnen doen?

Naar mijn weten kan dat wel hoor. Alleen moet je qua houdbaarheid wel de oudste dag aanhouden.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 9:46

Sylvana schreef:Nee heb nog niet met een fles geoefend! Heb me ook helemaal niet in kolven verdiept omdat ik het ook niet echt van plan was om te doen. Maar goed, heb nu medicijnen die niet bij borstvoeding mogen (kuur) en wil om die reden eerst kolven voordat ik daar mee begin zodat ze gewoon bv kan blijven krijgen. Melk tijdens die kuur gooi ik dan natuurlijk weg.

Dan zou ik eerst even gaan oefenen als ik jou was. De kans is vrij groot dat je een flesweigeraar hebt (gezien het feit dat ze "al" 3 maanden is geweest).

Heb je die medicijnen opgezocht op de lijst die op bv.com staat?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 9:47

Bedankt voor de antwoorden!

Ijsblokzakjes, zal het onthouden!

En de melk mag toch 48 uur in de koelkast bewaard worden. Toch?

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 9:50

Sylvana schreef:Bedankt voor de antwoorden!

Ijsblokzakjes, zal het onthouden!

En de melk mag toch 48 uur in de koelkast bewaard worden. Toch?

Verse mm kan je zelfs 5 dagen in de koelkast bewaren.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 9:51

Linda schreef:
Sylvana schreef:Nee heb nog niet met een fles geoefend! Heb me ook helemaal niet in kolven verdiept omdat ik het ook niet echt van plan was om te doen. Maar goed, heb nu medicijnen die niet bij borstvoeding mogen (kuur) en wil om die reden eerst kolven voordat ik daar mee begin zodat ze gewoon bv kan blijven krijgen. Melk tijdens die kuur gooi ik dan natuurlijk weg.

Dan zou ik eerst even gaan oefenen als ik jou was. De kans is vrij groot dat je een flesweigeraar hebt (gezien het feit dat ze "al" 3 maanden is geweest).

Heb je die medicijnen opgezocht op de lijst die op bv.com staat?

Ja eerst maar eens oefenen dan.. Wordt nog wat dan..

Nee, niet op bv.com opgezocht. Het staat in de bijsluiter.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 9:54

Sylvana schreef:
Linda schreef:
Sylvana schreef:Nee heb nog niet met een fles geoefend! Heb me ook helemaal niet in kolven verdiept omdat ik het ook niet echt van plan was om te doen. Maar goed, heb nu medicijnen die niet bij borstvoeding mogen (kuur) en wil om die reden eerst kolven voordat ik daar mee begin zodat ze gewoon bv kan blijven krijgen. Melk tijdens die kuur gooi ik dan natuurlijk weg.

Dan zou ik eerst even gaan oefenen als ik jou was. De kans is vrij groot dat je een flesweigeraar hebt (gezien het feit dat ze "al" 3 maanden is geweest).

Heb je die medicijnen opgezocht op de lijst die op bv.com staat?

Ja eerst maar eens oefenen dan.. Wordt nog wat dan..

Nee, niet op bv.com opgezocht. Het staat in de bijsluiter.

Ik weet niet om welke medicijnen het gaat, maar ze spelen wel erg vaak op safe door te zeggen dat je het niet mag gebruiken icm bv.
Hier kan je het ook opzoeken:
http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/2010-nl.html

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sanne vr 30 nov 2012 - 9:57

Sanne schreef:Waarom zou je eigenlijk de melk van de ene dag niet bij melk van de dag erna kunnen doen?

Ok, ik gooi het namelijk regelmatig bij elkaar. Ik houd dan wel de oudste dag aan inderdaad. En mijn eigen richtlijn is drie dagen in de koelkast i.p.v. 5. Vind 5 toch wat lang en voel me daar niet helemaal zeker over.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 10:01

Linda, heb de lijst meteen gecheckt maar het venijn is dat de medicatie de smaak van de bv beïnvloedt en ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik met de kuur begin en m'n meisje de borst weigert ivm met de veranderde smaak.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:01

Sanne schreef:
Sanne schreef:Waarom zou je eigenlijk de melk van de ene dag niet bij melk van de dag erna kunnen doen?

Ok, ik gooi het namelijk regelmatig bij elkaar. Ik houd dan wel de oudste dag aan inderdaad. En mijn eigen richtlijn is drie dagen in de koelkast i.p.v. 5. Vind 5 toch wat lang en voel me daar niet helemaal zeker over.

Ik heb het zelfs nog langer bewaard. Ik werkte na m'n verlof eerst alleen op maandag en dinsdag. Dochter weigerde vriezermelk (voor zover ze uberhaupt uit een flesje wilde drinken), dus ik liet de melk van dinsdag in de koelkast staan en man gaf dat op maandag.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:02

Sylvana schreef:Linda, heb de lijst meteen gecheckt maar het venijn is dat de medicatie de smaak van de bv beïnvloedt en ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik met de kuur begin en m'n meisje de borst weigert ivm met de veranderde smaak.

Ja, dat kan ik me voorstellen. Welke categorie geven ze aan?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 10:15

L2. Niet echt gevaarlijk dus maar wel de kans dat ze de melk dus niet wilt ivm de smaak.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:18

Sylvana schreef:L2. Niet echt gevaarlijk dus maar wel de kans dat ze de melk dus niet wilt ivm de smaak.

Hoe lang moet je die medicijnen gebruiken?

Ik zou zelf persoonlijk bij L2 wel gewoon blijven voeden, maar je moet uiteraard zelf weten wat je doet, het moet voor jou ook goed voelen.

Anders kijk je gewoon even hoe en of ze de fles wil pakken en beslis daarna wat je doet.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 10:21

Het stomme is nog, het is maar een kuur van een dag.. Ze 'mag' dan 48 uur geen bv. En wat nou als ze dan niet wilt drinken? Daar zit ik een beetje mee..

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:24

Ohjeetje, daar zou ik echt niet de moeite voor nemen hoor. Ik zou gewoon blijven voeden. Eer ze in de gaten heeft dat de melk anders smaakt, dan zijn de medicijnen er al weer bijna uit.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 10:27

Ja denk je? Vind het wel spannend hoor hahaha. Maar net wat je zegt, voor je het weet is de dag om.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:32

Ja, ik zou daar echt niet alle moeite voor doen hoor. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, jij beslist wat je doet. Maar ik zou persoonlijk gewoon lekker blijven voeden.
Zou het nou een keer van een week zijn dan is het al weer anders, maar die ene dag...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Sylvana vr 30 nov 2012 - 10:37

Nouja misschien moet ik die pillen ook maar gewoon gauw innemen. Voor je het weet is het voorbij he.. Heel erg bedankt voor het meedenken!


Verder is iedereen nog steeds vrij om mijn vragen te beantwoorden hoor! Misschien dat ik in de toekomst alsnog wat wil gaan afkolven/voorraadje leggen.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:39

Graag gedaan! Kolven 561177

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Aimee vr 30 nov 2012 - 10:42

Ik vond ijsblokzakjes echt héél onhandig! Als de melk ontdooit was, lekte het aan alle kanten. Als je de blokjes bevroren eruit drukte, dan schoten ze weg, vond ik onhygiënisch enzo... Ik had de aventbakjes. Super makkelijk, en nu ook met vast voedsel invriezen.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 10:47

Aimee schreef:Ik vond ijsblokzakjes echt héél onhandig! Als de melk ontdooit was, lekte het aan alle kanten. Als je de blokjes bevroren eruit drukte, dan schoten ze weg, vond ik onhygiënisch enzo... Ik had de aventbakjes. Super makkelijk, en nu ook met vast voedsel invriezen.

Ja, vond ik ook.

Ik had flesjes van Beldico, die pasten ook op m'n kolf. Je hebt er ook flesjes van 50 ml van. Ik gebruikte de 120 ml flesjes, maar ik denk dat ik de volgende keer ook wat van die van 50 ga aanschaffen.

http://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/a-22629490/moedermelk-flessen/moedermelk-flessenset-beldico-120-5-st/

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kolven Empty Re: Kolven

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum