Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stoppen met kolven

+4
Flip Fluitketel
Dora
Darius
Novalee
8 plaatsers

Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Stoppen met kolven

Bericht  Novalee wo 23 nov 2011 - 9:54

Na 4 maanden fulltime kolven heb ik besloten te stoppen. Het kolven is nooit heel soepel verlopen, mijn productie bleef instabiel. Ik heb 2,5 maand 's nachts gekolfd, terwijl N. al doorsliep. Daar ben ik mee gestopt omdat ik dat niet meer volhield, ik kreeg totaal geen rust. Mijn opbrengst liep toen terug maar dat kon ik opvangen door een paar dagen 's avonds elk uur te kolven. Toen ging het eventjes goed, tot de bekende 4 maanden dip. Dat betekende een week om de 2 uur kolven. Met resultaat maar niet voor lang, want het is weer ingezakt. Ik heb afgelopen week 3x een harde plek gehad (verschillende plaatsen) die ik met moeite weg gekolfd en gemasseerd kreeg. Vervolgens zakte mijn productie weer, terwijl N. sinds 3 dagen ineens flessen van 200 leegdrinkt. Dat betekent dat ik mijn productie dus nog eens extra op zou moeten krikken. En ik kolf standaard al 7 of 8x op een dag.

Tegelijkertijd verloopt het slapen van N. overdag nog steeds erg moeizaam. Na de ochtendfles gaat het redelijk makkelijk, maar 's middags en 's avonds wil het maar niet lukken. Ik moet er constant heen om haar speentje te geven etc. Als ze eens 45 minuten doorslaapt is het een uitzondering. Laten huilen is geen optie want dan gaat ze alleen maar harder huilen, en daarnaast staat dat idee me ook tegen. Vandaag wilde ik kolven terwijl zij op bed lag, en ik denk dat ik in 30 minuten tijd wel 4x naar haar toe moest. Dit helpt natuurlijk ook totaal niet bij het kolven.

De lijst met voordelen van stoppen is voor mij zoveel langer dan het voordeel van doorgaan, dat is alleen dat borstvoeding beter is voor N. Ze heeft last van eczeem en een papa met veel allergieën, dus grote kans dat zij daar iets van mee heeft gekregen. N. heeft erg last gehad van darmkrampjes, waardoor ik erg op moet letten met wat ik eet. Maar nu is het gewoon op. Ik ben doodmoe, het kolven staat me zo tegen en ik zit totaal niet lekker in m'n vel, waar mijn relatie ook weer onder lijdt. Ik ben er gewoon klaar mee, eerlijk gezegd. Morgen ga ik naar het CB om daar met de lactatiekundige te overleggen hoe ik het beste af kan bouwen.

Iedereen in mijn omgeving vind het knap dat ik het 4 maanden vol heb gehouden. Maar voor mezelf voelt het als falen. Ik wilde heel graag borstvoeding geven, gewoon aan de borst en dan minimaal 6 maanden en als het goed zou lopen een jaar. Het aan de borst is niet gelukt, en nu lukt de zes maanden halen ook niet. Ondanks dat ik weet dat ik nu voor mezelf moet kiezen, voelt het ergens toch heel erg verkeerd.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, even van me aftypen waarschijnlijk. Is dit herkenbaar voor iemand? Dat je wel door wilde gaan maar dat het gewoon niet meer ging?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Darius wo 23 nov 2011 - 9:58

hug

En toch maar even zeggen; je hebt het maar wel mooi vier maanden volgehouden!!!

Fijn trouwens dat er ee lactactiekundige op het CB is, zij kan je vast goed verder helpen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Gast wo 23 nov 2011 - 10:00

Herkenbaar...
Ik heb dan wel aan de borst bv gegeven, en 'maar' 3 maanden, maar het gevoel blijft denk ik hetzelfde.

Ik ben na 3 maanden volledige bv gestopt, ik vond het moeilijk, maar mijn lijst onder stoppen was vele malen langer dan mijn lijst onder doorgaan. Nu probeer ik trots te zijn op wat ik heb gedaan, en ik heb me erbij neergelegd.

Nu ik kv geef ben ik zelf wel veel rustiger en zit ik beter in mn vel. Het voeden is weer leuk, en het duurt niet elke keer een uur. Er is nu ook tijd om te knuffelen en andere dingen te doen. Dit vind ik persoonlijk ook belangrijk.

Probeer trots te zijn op wat je gedaan hebt... bv is in het begint toch het belangrijkst! Denk aan de positieve dingen en probeer het te accepteren. Over een tijdje vind je het beter zo! Succes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Dora wo 23 nov 2011 - 10:01

Ik denk dat je dan een hele goede keuze hebt gemaakt om te stoppen!

hug

Respect voor je dan je 4 maanden fulltime hebt gekolfd.
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Gast wo 23 nov 2011 - 10:03

Volg je verstand meid, als het niet meer lukt en er meer nadelen als voordelen zijn! hug

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Flip Fluitketel wo 23 nov 2011 - 10:12

Volg je verstand! Knap van je dat je het fulltime kolven alsnog 4maanden hebt volgehouden!

Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Novalee wo 23 nov 2011 - 10:45

Dankjewel allemaal! Ik moet er inderdaad ook gewoon trots op zijn dat N. 4 maanden borstvoeding heeft gekregen. Ik begon met kolven met de instelling "elke dag is er eentje" en dat zijn toch maar mooi in ieder geval 126 dagen geworden smile

Darius, ja, die LK op het CB is idd erg handig! Ze is standaard aanwezig op het inloopspreekuur, echt ideaal!

Flip Fluitketel, ik las net in een ander topic dat je 8 maanden fulltime hebt gekolfd, wat knap!

PM, jaja, daar issie weer (en ik blijf het stug zeggen angel) echt respect dat je nog steeds kolft!

Kruumel, wat jammer dat het voeden zo'n pijn deed. Ik had dat in het begin dus ook vandaar dat ik ben gaan kolven. Ik kon de beslissing om te stoppen toen niet nemen. Ik hoop dat ik over een tijdje net zo terugkijk als jij.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Bruintje Beer wo 23 nov 2011 - 10:49

Flip Fluitketel schreef:Volg je verstand! Knap van je dat je het fulltime kolven alsnog 4maanden hebt volgehouden!

+1
Ik ben ook net gestopt met het kolven. Ik stond er ook niet meer achter en kon me er niet meer voor de volle 100% inzetten ervoor na bijna 6 maanden gekolfd te hebben.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  nic_nac wo 23 nov 2011 - 21:05

Je beslissing is zeker de goede, ook al voelt het nu niet zo! Ik herken dat gevoel totaal, had ook een gevoel van falen omdat ik voor de geboorte precies een plan uitgestippeld had van minstens een half jaar borstvoeding. Ik heb 3 maanden met tepelhoedje gevoed en daarnaast gekolfd omdat ze anders niet genoeg binnenkreeg maar het breekt je echt op!
Tijdens het afbouwen had ik dan ook steeds de neiging van:'zal ik nog een keer...' maar je moet doorzetten, ook al gaat het tegen je gevoel in! Als het afgebouwd is slijt dat gevoel heel snel naar mijn ervaring. Als je dan ziet hoe netjes ze aankomen met flesvoeding en hoeveel tijd en vrijheid je ermee wint wordt je gevoel snel anders! Succes!

nic_nac
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 16
Punten : 24
Registratiedatum : 09-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Gast wo 23 nov 2011 - 21:07

wauw wat goed zeg 4 maanden full time gekolfd..!! je hebt het inderdaad maar mooi mee genomen!

ik herken zelf ook wat dingen in je stukje rondom het terug lopen van de voeding en de harde plekken in je borsten. Ik kolf nu 5 keer per dag waaronder ook 1 keer snachts en het breekt mij giga op... ik heb nu al 3 nachten achter elkaar gedacht nu is het klaar ik trek het zo niet... maar als ik dat de fles geef met bv ben ik wel weer onwijs trots... (ff off topic sorry haha)

liefs

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Gast wo 23 nov 2011 - 21:09

Het is hartstikke knap dat je 4 maanden fulltime hebt gekolft!

Ik snap dat je het nu niet zo voelt omdat je 6 maanden in de hoofd had, maar elke dag dat je kindje bv heeft gehad is al super goed!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Gast wo 23 nov 2011 - 21:09

Volgens mij hen je een goede beslissing gemaakt, en je hebt maar mooi 4 maanden full time gekolft, dat is toch super goed !!!! Ik weet hoe het is om steeds af te moeten kolven en ook ik ben het soms erg zat omdat het zoveel tijd kost. Dikke knuffel, trek je niets van anderen aan je hebt het geweldig gedaan hug

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  woezel wo 23 nov 2011 - 21:53

Eens met de voorgangers. Super dat je toch 4 maanden hebt gekolfd.
Is natuurlijk een stuk meer werk dan gewoon live voeden. Ze heeft zo een goede start gehad en nu is het even tijd voor mama.

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Happydobby wo 23 nov 2011 - 22:39

Novalee, ik vind het echt heel knap van je, ik vraag me namelijk af of ik het wel vol had gemaakt tot de vier maanden.
M. huilde heel vaak als ik kolfde en was gewoon best een handenbindertje. Mijn vriend gaf alle flessen als hij thuis kwam en hielp flink mee. Maar dan nog neemt kolven veel tijd in beslag.

Nu huilt M. nog nauwelijks, sinds 2 weken kan hij zich ook beter vermaken.
Ik denk dat je met flesvoeding meer tijd overhoud voor N. en dat is veel belangrijker.

En ik snap hoe je je voelt, ik voel me nu moe en ben een beetje verkouden en moet goed eten en slapen (dat lukt niet elke nacht) En ik geef natuurlijk alle voedingen. (behalve als ik werk)



Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Novalee do 24 nov 2011 - 0:18

Dankjewel allemaal. Vanochtend kolfde ik makkelijk 280ml dus toen sloeg de twijfel meteen toe. Maar na er weer even over nagedacht te hebben weet ik dat stoppen gewoon de juiste beslissing is.

De lactatiekundige op het CB begreep helemaal dat ik er mee wilde stoppen en gaf me een grote pluim dat ik het toch 4 maanden volgehouden heb. Ze was trouwens wel verbaasd dat ik nog steeds minimaal 7x op een dag moet kolven, blijkbaar is dat erg veel. Toevallig las ik van de week dat vrouwen met PCO vaker problemen hebben bij borstvoeding wat betreft productie dus misschien dat het daarom bij mij ook zo moeizaam gaat. Ik moet nu gewoon afbouwen door de kolfbeurt met de minste opbreng weg te laten. Zodra m'n borsten daaraan gewend zijn kan ik verder afbouwen. Vaak zeggen ze een week per voeding/kolfsessie, maar in de praktijk gaat het vaak sneller. Aangezien het bij mij sowieso snel terugloopt denk ik dat het bij mij ook wel sneller zal gaan. Verder raadde ze me aan hypoallergene voeding te geven en met bijvoeding te wachten tot 6 maanden maar dat was ik sowieso al van plan smile
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Happydobby do 24 nov 2011 - 1:00

Novalee schreef:
Zodra m'n borsten daaraan gewend zijn kan ik verder afbouwen. Vaak zeggen ze een week per voeding/kolfsessie, maar in de praktijk gaat het vaak sneller. Aangezien het bij mij sowieso snel terugloopt denk ik dat het bij mij ook wel sneller zal gaan. Verder raadde ze me aan hypoallergene voeding te geven en met bijvoeding te wachten tot 6 maanden maar dat was ik sowieso al van plan smile

Dat idee had ik er ook bij, toen ik full time kolfde dacht ik echt dat als ik het 1 keer niet deed er helemaal niks meer kwam. Succes met afbouwen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met kolven Empty Re: Stoppen met kolven

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum