Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Te hoog cholesterol

3 plaatsers

Ga naar beneden

Te hoog cholesterol Empty Te hoog cholesterol

Bericht  Thunder di 27 nov 2012 - 0:27

Mijn cholesterol blijkt te hoog. Waar moet ik op letten? Wat moet ik juist wel of niet eten? Iemand ervaring, tips, voorbeelden?

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Te hoog cholesterol Empty Re: Te hoog cholesterol

Bericht  Sterrin_ di 27 nov 2012 - 0:53

Ik heb al jaren een te hoog cholesterol, sta voor mijn nierziekte onder controle bij een nefroloog, en deze houdt het ook voor me in de gaten. Medicijnen geeft hij nu liever nog niet, omdat ik niet direct in een risicogroep val. (bepaalde berekening leeftijd, leefgedrag, gewicht enz.)

Je moet vooral letten dat je zo min mogelijk verzadigde vetten eet, dus het liefst vloeibare boter, nog beter is bakken in olie. Verder zijn er tips te vinden op internet. Sporten is ook heel goed. Dit ga ik komend voorjaar ook weer oppakken, voor zowel mijn bloeddruk als mijn cholesterolgehalte is dit goed om te doen.

Rundvlees en gevolgelte bijv. is ook veel beter als varkensvlees. En vette vis is ook goed voor je. Ik lette er het afgelopen half jaar extra goed op (deed ik altijd al wel, maar nu nog beter) en toch was het de laatste keer weer gestegen. Ben er nu wel achter waardoor dat ws. is gekomen, chocola....Te hoog cholesterol 394967 Dat wordt dus geen M&M's meer snoepen, mijn verslaving!

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Thunder wo 28 nov 2012 - 5:24

Bedankt Sterrin, hier kan ik wel wat mee.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 28 nov 2012 - 6:50

Inderdaad niet teveel verzadigde vetten. Niet teveel eieren eten (eiwit is wel goed, eigeel is heel vet). Geen slagroom/creme Fraiche en dat soort producten aan je eten toevoegen. Geen mayonaise (of je moet een goede variant met weinig verzadigd vet vinden. Je hebt ze ook op olie basis.)

En inderdaad niet in boter bakken. Olie is zoveel gezonder (ook voor mensen met een prima cholesterol). En varkensvlees is inderdaad veel vetter dan rundvlees en kip. Al het vlees waar wit aan zit is sowieso al vetter. Qua gehak ook rundergehakt pakken en geen half om half.. Scheelt ook echt al heel erg veel.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 28 nov 2012 - 6:51

Ook uitkijken met chips. Ovengebakken chips doet vermoeden dat het veel minder vet heeft maar dat valt echt tegen. Ik zou bij dat soort producten gewoon even lezen hoeveel verzadigd vet erin zit. Want dat kan per chipssoort ontzettend veel schelen.

Gast
Gast

Bericht  Thunder wo 28 nov 2012 - 8:05

Bedankt Punk'd!

Eieren, mayo en crème fraîche/slagroom eet ik niet, want dat lust ik niet. Dat scheelt, maar ik eet wel graag chips/koekje. Daar moet ik extra op gaan letten. Qua vlees is het hier vooral rundvlees, vis of kip. Varkensvlees eten we hooguit 1 keer per week. Ik gebruik al jaren vloeibare boter, en bak veel met olijf olie. Ik zou meer fruit moeten eten, maar daar vind ik dus echt niks
aan. (eerlijk... ik eet al jaren amper fruit) Groente eet ik bijna altijd vers.

Ik ga stoppen met roken. Ik ga het sporten in het voorjaar weer oppakken. (door een burn-out heb ik daar momenteel echt de puf niet voor)

Ik heb me gisteravond al flink in gelezen en ik ga morgen gericht boodschappen doen. Ik ben wel een lastige eter, dus misschien kan je me nog bepaalde (voedings) middelen aanraden?

Thunder
Kletskop
Kletskop

Bericht  Minx wo 28 nov 2012 - 9:12

@rataplan misschien kun je begeleid gaan sporten. Want hoe stom het ook klinkt het versneld wel het herstel. Teamsport zou ik niet aanraden dat geeft weer een druk. Op internet is er wel mer over te vinden,

Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Thunder wo 28 nov 2012 - 9:44

Minx, dat deed ik al. Maar door omstandigheden heb ik dat even stop gezet. Toch bedankt hoor, ik moet sowieso een nieuw schema op laten stellen.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 28 nov 2012 - 23:08

Ik heb het al jaren. Erfelijk belast van beide kanten. Inderdaad goed letten op verzadigd vet. Ik heb wel medicatie trouwens. Maar nu ik zwanger ben mag ik die niet slikken. Ik let er sowieso altijd goed op nu alleen nog meer ivm zwangerschap.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: