Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verhoogd cholesterol (suikerziekte??)

+6
girli
Phileine
Kerel
Lady4
Burn
Bliss
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Verhoogd cholesterol (suikerziekte??) Empty Verhoogd cholesterol (suikerziekte??)

Bericht  Bliss di 15 jan 2013 - 7:05

Vorige week heb ik weer eens bloed laten prikken, eigenlijk omdat ik soms last heb van hartkloppingen, maar op mijn verzoek is het cholesterolgehalte ook gemeten. Hier had mijn moeder het namelijk laatst over, dus ik dacht: ff checken. En wat blijkt, het is dus daadwerkelijk iets verhoogd (net als bij m'n moeder). Morgen heb ik een afspraak met de assistente om het er nog even over te hebben. Volgens mij wil ze dieettips gaan geven ofzo, maar op zich weet ik best wat ik beter wel en niet kan nemen.

Hoe dan ook, ik ben een jaar of twaalf chronisch vermoeid en heb altijd allerlei vage klachtjes. Heb al zó vaak bloed laten prikken en wat andere onderzoekjes laten doen, maar nergens komt wat uit. Toen ik zat te googelen op een verhoogd cholesterolgehalte kwam ik ook iets tegen over suikerziekte. Daar heb ik in het verleden ook wel eens aan gedacht, maar mijn bloedsuikergehalte was juist altijd erg laag ipv hoog. Nu ik de symptomen van suikerziekte weer lees, herken ik daar heel veel in. Ik moet héél vaak plassen (wel 20x per dag ofzo), heb veel dorst en vaak een droge mond (ook 's nachts, heb altijd water naast mn bed staan), ben altijd moe, heb altijd koude handen etc. etc. Ik ben nu benieuwd of hier iemand zit met suikerziekte. Welke klachten had je, welk type heb je, wat wordt eraan gedaan etc. etc.
Ik ga het in elk geval morgen met de assistente bespreken. Het is heel tegenstrijdig, aan de ene kant zou ik gewoon zo graag eens een verklaring willen voor al mijn klachten, maar aan de andere kant wil ik ook geen ziekte hebben ofzo. Maar goed, ik heb de klachten dus wel, dus ik denk dat het toch wel fijn zou zijn om het eens een naam te kunnen geven (en geen chronische vermoeidheid, wat niemand serieus neemt...).

Herkenning, anyone?

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhoogd cholesterol (suikerziekte??) Empty Re: Verhoogd cholesterol (suikerziekte??)

Bericht  Burn di 15 jan 2013 - 7:13

Ik heb ook een te hoog cholesterol en sta sinds maandag ook op dieet..

Suikerziekte heeft mijn moeder ook aan gedacht, maar heb er verder nog geen aandacht aan besteedt.

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11

Verhoogd cholesterol (suikerziekte??) Empty Re: Verhoogd cholesterol (suikerziekte??)

Bericht  Bliss di 15 jan 2013 - 7:17

Ja ik ben sowieso ook aan het lijnen al, ben nu vorige week maandag weer begonnen, voordat ik hier iets van wist. Ik moet sowieso afvallen, ben wat te zwaar en bovendien wil ik dat gewoon zelf, maar voor het cholesterolgehalte is dat ook beter natuurlijk.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lady4 di 15 jan 2013 - 7:27

Mensen met nog niet behandelde diabetes en daardoor dus veel te hoge bloedsuikers, vallen over het algemeen kilo's af in korte tijd. Onbehandelde / nieuwe diabeten hebben over het algemeen veel te hoge suikers en niet veel te laag.

Als je morgen toch bij de assistente bent, kun je makkelijk even een bloedsuiker laten prikken. Maar ik denk dat je niet echt bang hoeft te zijn dat je diabetes hebt.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Bliss di 15 jan 2013 - 7:37

Maar dat het te laag was, dat is jaren geleden. Toen voelde ik het ook vaker als het laag was, in de zin van dat ik vaak heel duizelig en shaky werd als ik al een tijdje niks had gegeten bijvoorbeeld (ik had toen veel verschijnselen van hypoglykemie). Dat heb ik tegenwoordig wat minder. Daarnaast las ik net dat gewichtsverlies in korte tijd voornamelijk voorkomt bij diabetes type 1 en als ik het al zou hebben, zou het type 2 zijn. Ik ben een jaar of tien geleden ook al eens bij een iriscopist geweest voor meerdere klachten en die wist mij te vertellen dat ik sowieso diabetes zou krijgen, of het nou over tien jaar was of over dertig jaar Verhoogd cholesterol (suikerziekte??) 394967

Maar goed, ik ga het morgen zeker ff bespreken met de assistente en mn glucosehalte laten checken.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kerel di 15 jan 2013 - 7:42

Ja ik ben diabeet. Symptomen zijn bekend en het verraderlijke is dat je lichaam zich aanpast. Voelt het ineens normaler aan. Laat inderdaad maar een vingerprikje doen morgen. Kunnen ze daarna altijd nog je gemiddelde, glyhb heet dat, onderzoeken.

Succes!
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2411
Punten : 2420
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Bliss di 15 jan 2013 - 7:46

Wat bedoel je precies met gemiddelde? En hoe moet dat onderzocht worden?
Welk type heb jij en ondervind je er veel hinder van in het dagelijks leven?

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kerel di 15 jan 2013 - 7:50

Je meet met een vingerprik zoals het nu is. Door het laboratorium kan ook vastgesteld worden hoe je suiker zich in de laatste zes weken heeft ontwikkeld. Moet je dus voor bloedprikken.

Ik heb type 2, al een jaar of 15. Merkte het toen vooral aan vermoeidheid en dorst.
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Phileine di 15 jan 2013 - 8:02

Ik moet ook bloed laten prikken ivm verhoogd cholesterol in de familie en de assistente kruiste ook meteen de bloedsuikers aan om te testen. Bij mij dus twee in een, alhoewel ik geen klachten heb. Maar ik vind twintig keer per dag plassen erg veel, dus je zou het altijd even kunnen laten checken. Kan gewoon met zo'n vingerprikje bij de huisarts, maar moet wel nuchter.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065

Bericht  Bliss di 15 jan 2013 - 8:06

Ik dacht dat het niet per se nuchter hoefde, maar voor de zekerheid kan ik wel proberen om niks te eten voor die tijd. Moet wel pas om 10:40, dus ik hoop dat ik het uithoud tot die tijd!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kerel di 15 jan 2013 - 9:55

Dit hoeft nog niet nuchter nee. Als je eerste score verdacht is, krijg je alsnog die vraag.
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Bericht  girli di 15 jan 2013 - 9:56

Het lijkt me niet dat als je nuchter moet prikken, dat je pas om 14.00 uur moet laten prikken. Dat lijkt me niet gezond.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Bliss di 15 jan 2013 - 9:59

girli schreef:Het lijkt me niet dat als je nuchter moet prikken, dat je pas om 14.00 uur moet laten prikken. Dat lijkt me niet gezond.

Je leest niet goed smile Ten eerste ga ik erheen voor mn cholesterol en wil ik dan ook ff hierover beginnen en vragen of ze mn bloedsuiker kan prikken (de afspraak is dus niet daarvoor gemaakt) en ten tweede is de afspraak niet om 14:00.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kerel wo 16 jan 2013 - 1:28

En Bliss? Nog iets uit dat gesprek gekomen? Hoop voor je dat je geen last hebt van suikerziekte. Nare ziekte..
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Bliss wo 16 jan 2013 - 2:02

Nou, ik heb dus ook geen suikerziekte. Bloedsuiker was al gemeten bij het bloed prikken vorige week en de nuchtere waarde was 4,7. Heb uit pure frustratie wel een flink potje zitten janken bij de assistente, want ja, ik heb toch al die klachten en nóóit komt er eens ergens iets uit!! Cholesterol is maar licht verhoogd, dus ik moet gewoon een beetje letten op wat ik eet (maar dat doe ik nu ook alweer best goed). Over een half jaar ga ik het nog eens laten checken en kijken of het weer iets lager is.
Ik vroeg wat het verder nog kon zijn en de assistente begon over eventueel een gebrek aan vitamine D. Ze heeft me nu weer een labformulier meegegeven en alle vitamines aangekruist, dus dat kan ik binnenkort nog een keer laten checken. Vrees alleen weer dat ook daar niks uit komt, kortom: ik ben weer eens geen bal opgeschoten Neutral

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Punk'd wo 16 jan 2013 - 2:09

Kun je niet een keer een goede multivitame proberen voor een tijdje?

Ik heb periodes gehad dat ik mezelf echt slapjes voelde, vaker ziekig was, veel blaasontstekingen had en gewoon niet 100% voelde. Toen heb ik een goede multivitame van davitamon gebruik en ik voelde me echt een stuk beter. (Natuurlijk wel als aanvulling op de rest van mijn eten).

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Bericht  Carra wo 16 jan 2013 - 2:10

Balen Bliss. Vitamine D is de zon toch? Je moet gewoon op vakantie naar het zonnetje!! cheers
Frustrerend dat er niks uit komt. Had je er toen je aan het afvallen was en aan het sporten ook net zo veel last van?
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Bliss wo 16 jan 2013 - 2:16

Nou Carra, wanneer gaan we?? sunny (hmm geen slecht plan eigenlijk, ga je mee op vakantie deze zomer? cheers)
Volgens mij had ik er toen ook last van ja. Ik sport nog steeds goed en ben nu ook weer aan het afvallen. Op zich krijg ik van het sporten best energie enzo, maar de rest van de tijd voel ik me voornamelijk vaak moe en futloos.

@ Indigo: ik kan idd wel weer eens zoiets proberen ja, ook al wel eens gedaan. Het is alleen niet een kwestie van soms een beetje slap en futloos, maar het is dus echt chronisch, al een jaar of twaalf. Ik probeer het vaak te accepteren en er goed mee om te gaan, maar eens in de zoveel tijd ben ik gewoon zo gefrustreerd en wil ik per se een verklaring vinden!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin wo 16 jan 2013 - 2:18

Lees dit nu pas, Bliss. Wat klote dat er niets uit is gekomen. Beter dat het geen suikerziekte is, want volgens mij is dat best ingrijpend, maar ik snap je frustratie zo goed.
Ik heb jaren geleden ook aan suikerziekte bij mij gedacht en is er op geprikt, maar daar kwam ook niets uit.

Goed dat je toch weer bent gaan sporten. Dat van die energie maar verder moe herken ik ook.

Ik wou dat ik je kon helpen, maar weet helaas niets meer dan sterkte te zeggen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Bliss wo 16 jan 2013 - 2:31

Sporten heb ik altijd wel gedaan hoor! Heb het alleen nu weer ff wat aangescherpt (hoewel ik het vandaag skip door die kutsneeuw) en ga nu in principe 3x per week.

Maar idd frustrerend, daar weet jij natuurlijk ook alles van. Ben jij nog wijzer geworden laatst na het ziekenhuisbezoek?

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin wo 16 jan 2013 - 2:35

Nee nog niet, volgende week uitslag.

En ja, goed van dat sporten, dat helpt toch bij je algemene gezondheid natuurlijk.
Ik hoop voor je dat er ooit iets uit gaat komen en dat het duidelijk is wat je nou precies hebt.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Carra wo 16 jan 2013 - 3:14

Bliss schreef:Nou Carra, wanneer gaan we?? sunny (hmm geen slecht plan eigenlijk, ga je mee op vakantie deze zomer? cheers)
Volgens mij had ik er toen ook last van ja. Ik sport nog steeds goed en ben nu ook weer aan het afvallen. Op zich krijg ik van het sporten best energie enzo, maar de rest van de tijd voel ik me voornamelijk vaak moe en futloos.

cheers Vakantiedagen opnemen in de zomer is alleen vrij problematisch hier. Maar misschien heb ik dan al een andere baan.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te accepteren is. Misschien iets in de alternatieve kant zoeken? Je weet nooit of het iets voor je kan doen.
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Red Velvet wo 16 jan 2013 - 3:30

Hoi Bliss,
Ben je misschien vegetariër?

Bij extreme vermoeidheid wordt namelijk vaak je Vitamine B12 geprikt (als er uit de rest van het lab niets geks uitkomt).
Dat is een vitamine dat alleen in dierlijke producten zit.
Als deze waarde laag is, kan dat consequenties hebben voor je Hb (hemoglobinegehalte) dat o.a het zuurstof in je lichaam transporteert. Als deze laag is, wordt je ook vaak moe.
Als je gewoon de dingen eet waar de vitamine B12 in zit, heeft het geen zin om Vitamine B12 per tablet in te nemen, want je spijsvertering neemt dit mogelijk niet op (anders had-tie dit wel gedaan met je voedsel) Dit wordt dan vaak met injecties opgelost (1x in de4-8 weken)
Ik hoop voor je dat er snel wat uit het lab komt!

Red Velvet
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 390
Registratiedatum : 25-05-11

Bericht  Bliss wo 16 jan 2013 - 4:23

@ Carra: vakantie hebben we het nog wel over Very Happy Ik had idd vorige week ook een topic over acupunctuur geopend, dat wil ik ook wel eens proberen.

@ RV: nee, ben geen vegetariër! Vitamine B12 staat nu wel aangekruist op het formulier. Ben benieuwd of er verder nog iets uitkomt (ooit).

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kerel wo 16 jan 2013 - 4:25

Zit ik me dan weer af te vragen, uit mijn toenmalige zoektocht. Is je schildklierfunctie geprikt?
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: