Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Niet werkende mama's

+9
PiP
Coco
Linda
Flower_L
Parisienne
Susan
Sanne
Annemie
meisjesmama
13 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Niet werkende mama's - Pagina 2 Empty Re: Niet werkende mama's

Bericht  Linda ma 26 nov 2012 - 9:23

meisjesmama schreef:
Linda schreef:Maar heb je niet eerst recht op ww? Zeker omdat je misschien wel wilt werken.
ja klopt dat zijn tegenwoordig maar 3 maanden dacht ik.
Ik weet dat is misschien snel ben maar ik wil het graag van te voren uitgezocht hebben.

Hoeveel jaar heb je gewerkt?
1 gewerkt jaar is 1 maand ww. Ik geloof dat het per 1 januari wel iets minder is.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast ma 26 nov 2012 - 9:25

Ik ben ook thuisblijfmama maar ik krijg niets?
Waar vraag je dat aan? angel

Gast
Gast

Bericht  meisjesmama ma 26 nov 2012 - 9:29

*linda oké dan zal het wel wat meer zijn..
*soep bij de belastingdienst
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Susan ma 26 nov 2012 - 9:31

Maar als je bijna acht maanden werkt en dan drie maanden een WW-uitkering hebt dan heb je bijna het hele jaar een (belastbaar) inkomen. Ik denk dan dat je die heffingskorting niet krijgt, maar goed, je kunt erover bellen als je het zeker wil weten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Sanne ma 26 nov 2012 - 9:51

Als je in 2013 zo'n 8 maanden werkt en eventueel nog WW ontvangt, ga je die algemene heffingskorting echt niet extra krijgen. Dan is het namelijk al verrekend via je loon. Het jaar daarop wel, mits je man genoeg belasting betaalt. Als hij fulltime werkt, zit dat meestal wel goed.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  PiP ma 26 nov 2012 - 21:05

Ik heb het begin dit jaar ook uitgezocht wat ik nou eigenlijk overhoud van mijn loon.

Je krijgt inderdaad die heffingskorting, maar die viel bij mij weg doordat ik nu de inkomensafhankelijke combinatiekorting krijg.
Die krijg je dan natuurlijk niet meer.
Wij krijgen nu geen zorgtoeslag en kindgebondenbudget, dat zouden we wel krijgen als ik stop met werken.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  SarahKey ma 26 nov 2012 - 21:07

Ik heb dat eens uit laten rekenen door de boekhouder toen ik 3 maand zwanger was. We zouden toen iets van 200 euro krijgen. Dit is minder dan wat ik overhoud van mijn loon als ik ga werken. Dus de keuze om te blijven werken was al snel gemaakt. Want wat je extra krijgt word steeds minder elk jaar en wij willen niet leven/afhankelijk zijn van toeslagen.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Luna ma 26 nov 2012 - 21:49

Siep schreef:Ik ben ook thuisblijfmama maar ik krijg niets?

Dat vraag je niet aan, dat wordt automatisch berekend bij je belastingaangifte. Moet je die wel doen natuurlijk Wink

t.o.
Er zijn behoorlijk wat toeslagen die aan de hand van het (gezamelijke) inkomen berekend worden: algemene heffingskorting, huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget (en waarschijnlijk nog wel een paar)

Als je inkomen omlaag gaat, gaan die toeslagen omhoog, mits je onder de inkomensgrens valt.

Je kunt ook een boekhouder vragen om je voor te rekenen wat stoppen met werken voor jou betekent. Volgens mij hebben die er meer verstand van, dan de BD zelf. Dat kost natuurlijk wel wat, maar dan ben je wel zeker van je zaak.
Luna
Luna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 111
Punten : 117

Bericht  Jade ma 26 nov 2012 - 23:03

Luna schreef:
Siep schreef:Ik ben ook thuisblijfmama maar ik krijg niets?

Dat vraag je niet aan, dat wordt automatisch berekend bij je belastingaangifte. Moet je die wel doen natuurlijk Wink

t.o.
Er zijn behoorlijk wat toeslagen die aan de hand van het (gezamelijke) inkomen berekend worden: algemene heffingskorting, huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget (en waarschijnlijk nog wel een paar)

Als je inkomen omlaag gaat, gaan die toeslagen omhoog, mits je onder de inkomensgrens valt.

Je kunt ook een boekhouder vragen om je voor te rekenen wat stoppen met werken voor jou betekent. Volgens mij hebben die er meer verstand van, dan de BD zelf. Dat kost natuurlijk wel wat, maar dan ben je wel zeker van je zaak.

Maar kun je er dan ook voor kiezen om dit bedrag maandelijks uit te laten keren ipv jaarlijks? Want ik werk nu niet, afgelopen jaar ook niet gedaan, dus in principe zou ik hier recht op hebben.

Het zou voor ons wel aantrekkelijk zijn om dit per maand uit te laten betalen!

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Coco ma 26 nov 2012 - 23:12

Dat kun je idd aanvragen om het maandelijks uitbetaald te krijgen, dat hoeft maar eenmalig. Ik had net bij de post al het overzicht voor 2013. Krijg dan overigens meer dan nu confused
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Jade ma 26 nov 2012 - 23:23

Coco schreef:Dat kun je idd aanvragen om het maandelijks uitbetaald te krijgen, dat hoeft maar eenmalig. Ik had net bij de post al het overzicht voor 2013. Krijg dan overigens meer dan nu confused

oke, dat lijkt me fijn! Wel lastig dat je het dan alleen met de belastingaangifte kunt aanvragen, het zou dan op z'n vroegst in mei ingaan voor ons?

Misschien dat het bedrag wel stijgt aan de hand van de inflatie? En hadden jullie al kinderen toen het aangevraagd is? Dat maakt ook nog uit geloof ik.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Coco di 27 nov 2012 - 0:40

Kun je nu, of anders in januar ook al aanvragen! Ik zal als ik vanmiddag de kans krijg op de laptop te gaan de link wel even opzoeken. Kon het destijds ook maar moeilijk vinden.
Pas sinds juli krijg ik het maandelijks en nu dus steeds 300,- omdat ik de eetste 6 maand niet kreeg. Daarvoir wist ik niet dat het kon en in 2011 had ik nog studiefinanciering dus toen kreeg ik het 1 x per jaar. Ook voor we kinderen hadden (kinderen zijn nu bijna 2,5)
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Bericht  Coco di 27 nov 2012 - 4:34

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2013

Via deze link kun je het programma downloaden om het de algemene heffingskorting aan te vragen. Ik krijg overigens de combinatiekorting zie ik net en niet de algemene heffingskorting. Combinatiekorting geldt wanneer het kind meer dan 6 maanden in dat jaar op hetzelfde woonadres staat ingeschreven. De combinatiekorting is in ons geval iig meer dan de algemene heffingskorting, maar ik weet eigenlijk niet of dat inkomensafhankelijk is. De algemene heffingskorting voor 2013 en € 1468,- per jaar of € 122,33 per maand.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Bericht  Luna di 27 nov 2012 - 5:34

Zoals al gezegd is kun je een voorlopige aanslag van de belasting 2013 aanvragen en als je daarbij geld terugkrijgt door bijvoorbeeld de heffingskorting, dan krijg je dat in maandelijkse termijnen terug. Let er wel op dat je je inkomen(s) beter aan de hoge kant inschat, want dan hoef je bij de definitieve aanslag geen geld met rente terug te betalen.

Dit is dus gewoon een belastingaangifte alleen dan van te voren geschat. Aan het begin van het volgende jaar moet je nog steeds een definitieve aangifte doen.
Luna
Luna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 111
Punten : 117

Bericht  PiP di 27 nov 2012 - 6:44

Coco schreef:http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2013

Via deze link kun je het programma downloaden om het de algemene heffingskorting aan te vragen. Ik krijg overigens de combinatiekorting zie ik net en niet de algemene heffingskorting. Combinatiekorting geldt wanneer het kind meer dan 6 maanden in dat jaar op hetzelfde woonadres staat ingeschreven. De combinatiekorting is in ons geval iig meer dan de algemene heffingskorting, maar ik weet eigenlijk niet of dat inkomensafhankelijk is. De algemene heffingskorting voor 2013 en € 1468,- per jaar of € 122,33 per maand.

De combinatiekorting is voor als je beide werkt, je krijgt dan een X-bedrag per verdiende euro over het loon van de minstverdienende met een maximaal bedrag.
Zo staat het me bij, sorry als ik het fout heb!

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Coco di 27 nov 2012 - 8:24

Dat dacht ik ook, maar ik krijg het dus ook en de laatste keer dat ik op papier gewerkt heb is al vijf jaar geleden.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Bericht  PiP di 27 nov 2012 - 19:21

Coco schreef:Dat dacht ik ook, maar ik krijg het dus ook en de laatste keer dat ik op papier gewerkt heb is al vijf jaar geleden.
hmm, dan zou ik het toch even nakijken en er rekening mee houden dat je geld terug moet betalen...

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  *Lookie* di 27 nov 2012 - 23:10

Inderdaad, de algemene heffingskorting wordt afgebouwd. Je hebt er recht op als je in een jaar niet meer dan 6000 (ik rond het nu af) hebt verdiend. Hoe dichter je tegen die 6000 aan zit, hoe minder je nog aangevuld krijgt. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar gestopt met werken maar heb nog wel t/m augustus verdiend, ik zit dus boven die 6000 euro en krijg geen aanvulling van de Belastingdienst (helaas...) Mocht ik volgend jaar het hele jaar niets verdienen, dan krijg ik dan dus wel wat. Kindgebonden budget krijg je als je als gezin onder een bepaald bedrag zit, wij zitten daar ook boven dus krijgen dat niet. Je kunt op toeslagen.nl het salaris van je partner invullen en dan kun je precies kijken welke toeslagen je evt nog recht op zou hebben.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Susan di 27 nov 2012 - 23:27

*Lookie* schreef:Inderdaad, de algemene heffingskorting wordt afgebouwd. Je hebt er recht op als je in een jaar niet meer dan 6000 (ik rond het nu af) hebt verdiend. Hoe dichter je tegen die 6000 aan zit, hoe minder je nog aangevuld krijgt. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar gestopt met werken maar heb nog wel t/m augustus verdiend, ik zit dus boven die 6000 euro en krijg geen aanvulling van de Belastingdienst (helaas...) Mocht ik volgend jaar het hele jaar niets verdienen, dan krijg ik dan dus wel wat. Kindgebonden budget krijg je als je als gezin onder een bepaald bedrag zit, wij zitten daar ook boven dus krijgen dat niet. Je kunt op toeslagen.nl het salaris van je partner invullen en dan kun je precies kijken welke toeslagen je evt nog recht op zou hebben.

Zoals ik het lees werkt meisjesmama volgend jaar nog een groot aantal maanden en krijgt daarna nog een tijdje WW, ik neem aan dat je dan wel over die 6000 euro per jaar heen zit.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  meisjesmama wo 28 nov 2012 - 1:02

Ja het klopt voor 2013 hoef ik het niet te verwachten. Ook omdat ik nog recht heb op ww. En over 2014 gaan we wel weer verder kijken.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861

Bericht  Linda wo 28 nov 2012 - 1:10

Als je trouwens inlogt op UWV met je digid dan kan je zien hoeveel arbeidsjaren je hebt opgebouwd en hoeveel maanden ww je kan krijgen. Bijbaantjes van vroeger tellen ze ook mee.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2