Niet werkende mama's
+9
PiP
Coco
Linda
Flower_L
Parisienne
Susan
Sanne
Annemie
meisjesmama
13 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Niet werkende mama's
Ik weet dat ik een beetje voorbarig ben maar wel even benieuwd.
Zijn er nog extra kortingen of subsidies waar je als niet werkende moeder recht op hebt?
Ik weet dat ik over 9 maanden mijn baan kwijt ben klinkt nog ver weg maar we willen nu al berekenen of het gezien de kinderopvangkosten. Nu interessant is om een andere baan te zoeken of voor 1 jaar een thuisblijfmoeder te worden.
En als de jongste 4 is weer te gaan werken.
Zijn er nog extra kortingen of subsidies waar je als niet werkende moeder recht op hebt?
Ik weet dat ik over 9 maanden mijn baan kwijt ben klinkt nog ver weg maar we willen nu al berekenen of het gezien de kinderopvangkosten. Nu interessant is om een andere baan te zoeken of voor 1 jaar een thuisblijfmoeder te worden.
En als de jongste 4 is weer te gaan werken.
Laatst aangepast door meisjesmama op ma 26 nov 2012 - 4:27; in totaal 1 keer bewerkt
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Niet werkende mama's
Volgens mij niet
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Heb je dan niet recht op kindgebonden budget? Dat zou je kunnen nazoeken op de website van de belastingdienst. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je een jaar thuis blijft tot de jongste naar school gaat, dan heb je toch geen kinderopvang nodig? Dan moet je toch alleen beoordelen of jullie kunnen rondkomen van 1 salaris?
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Ja sorry ik zie dat er iets verkeerd staat.
Ik bedoelde inderdaad niet meer werken, geen kinderopvang en of je als niet werkende moeder recht heb op een subsidie.
Een vriendin had het over aanrechtsubsidie.
Ik bedoelde inderdaad niet meer werken, geen kinderopvang en of je als niet werkende moeder recht heb op een subsidie.
Een vriendin had het over aanrechtsubsidie.
meisjesmama- Kletskop
Dat is geen echte subsidie, maar de algemene heffingskorting, ik zou even op de website van de Belastingdienst kijken.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Oké dank je wel!!!
meisjesmama- Kletskop
Die aanrechtsubsidie heet officieel algemene heffingskorting, die wordt wel afgebouwd, maar daar heb je nu nog wel recht op. Dat staat ook wel uitgelegd op de website van de belastingdienst.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Uiteraard heb je het kindgebonden budget, maar daarnaast ook de jaarlijkse heffingskorting waar je recht op hebt inderdaad. Hoe dat precies zit weet ik niet, zou je echt even moeten navragen bij de Belastingdienst.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Maar die heffingskorting is volgens mij juist wanneer je werkt. Wij werken beide en krijgen elk jaar flink wat terug mbt deze post. Of is dat de combinatiekorting bedenk ik mij nu...
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Flower_L schreef:Maar die heffingskorting is volgens mij juist wanneer je werkt. Wij werken beide en krijgen elk jaar flink wat terug mbt deze post. Of is dat de combinatiekorting bedenk ik mij nu...
Er is een constructie die maakt dat als je niet werkt en een partner hebt die wel werkt, je die heffingskorting kunt laten uitbetalen. Dus in plaats van dat je bedrag X aan belasting niet hoeft te betalen, krijg je bedrag X op je rekening gestort.
Susan- Lady Post-a-lot
Ok. Dat ken ik niet. Dan heb ik het over andere korting.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Flower_L schreef:Ok. Dat ken ik niet. Dan heb ik het over andere korting.
Ja, jij hebt het denk ik over de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK).
Meisjesmama, die algemene heffingskorting voor de niet werkende partner gaan ze nu wel elk jaar een beetje afbouwen. Volgens mij zou je nu recht hebben op iets van 170,- per maand, maar ik weet niet het exacte bedrag.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Linda schreef:
Meisjesmama, die algemene heffingskorting voor de niet werkende partner gaan ze nu wel elk jaar een beetje afbouwen. Volgens mij zou je nu recht hebben op iets van 170,- per maand, maar ik weet niet het exacte bedrag.
Ze wil maar anderhalf jaar thuisblijven, dus van dat afbouwen zal ze weinig last hebben.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Linda schreef:
Ze wil maar anderhalf jaar thuisblijven, dus van dat afbouwen zal ze weinig last hebben.
Ja, dat is zo, maar ze zal misschien wel minder krijgen dan iemand die dit al jaren ontvangt. Misschien dat de exacte bedragen op de site van de belastingdienst staan. Ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee.
Linda- Ratel
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Als het echt zo zou zijn dat ik 170 euro per maand krijg dat is keuze gauw gemaakt.
Als ik zie wat ik over hou van mijn salaris en wat we nog betalen aan het kdv.
Ik ga morgen de belastingdienst maar eens bellen.
Als het echt zo zou zijn dat ik 170 euro per maand krijg dat is keuze gauw gemaakt.
Als ik zie wat ik over hou van mijn salaris en wat we nog betalen aan het kdv.
Ik ga morgen de belastingdienst maar eens bellen.
meisjesmama- Kletskop
Ik ben thuisblijfmama en krijg 150,- per maand. Je kunt het ook 1 x per jaar uit laten betalen. Dat heb ik voorheen altijd gedaan. Het betreft dan idd de algemene heffingskorting. Kindgebonden budget krijg je alleen als het inkomen van je partner laag genoeg is. Aankomend jaar zal het maandelijkse bedrag ivm afbouwen wel wat lager zijn. Volgens mij rond de 135,-
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Kindgebonden budget is inderdaad gebaseerd op het inkomen, dat heeft niet te maken met thuisblijfmoeder zijn op zich. Als je zelf stopt met werken gaat je inkomen natuurlijk wel om laag, maar het kan zijn dat je met z'n tweeën werkt en samen zo weinig verdient dat je recht hebt op kindgebonden budget, het kan ook dat alleen je partner werkt (of jijzelf) en dat dat ene inkomen te hoog is waardoor je het niet krijgt.
Susan- Lady Post-a-lot
Coco schreef:Ik ben thuisblijfmama en krijg 150,- per maand. Je kunt het ook 1 x per jaar uit laten betalen. Dat heb ik voorheen altijd gedaan. Het betreft dan idd de algemene heffingskorting. Kindgebonden budget krijg je alleen als het inkomen van je partner laag genoeg is. Aankomend jaar zal het maandelijkse bedrag ivm afbouwen wel wat lager zijn. Volgens mij rond de 135,-
En is die heffingskorting ook nog afhankelijk van het salaris van de werkende partner?
Kindgebonden budget is bij ons niet aan de orde.
meisjesmama- Kletskop
Ja, dat nog wel trouwens. Maar als kindgebonden budget bij jullie nvt is, zit dat wel goed. Je partner moet namelijk wel voldoende belasting afdragen wil je daar recht op hebben (tenminsten op het volledige bedrag) Volgens mij moet je minimaal in de 32% belastingschaal vallen.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Nee toch? M'n schoonmoeder krijgt het ook en mijn schoonvader verdient heel erg weinig.
Linda- Ratel
Maar je schrijft dat je over negen maanden je baan verliest, dan heb je dus nog wel een groot deel van 2013 gewerkt, ik weet niet of je dan ook aanspraak kunt maken op de algemene heffingskorting. Je maakt dan natuurlijk al op een andere manier gebruik van de heffingskorting, namelijk dat je geen belasting hoeft te betalen over een deel van je inkomen.
Susan- Lady Post-a-lot
Oké dank je wel coco
ja susan dat is ook iets wat ik moet gaan uitzoeken. En misschien heb ok tegen die tijd wel een leuk andere baan. Wat ik me nu nog niet goed kan voorstellen. Ik heb een leuke baan...
ja susan dat is ook iets wat ik moet gaan uitzoeken. En misschien heb ok tegen die tijd wel een leuk andere baan. Wat ik me nu nog niet goed kan voorstellen. Ik heb een leuke baan...
meisjesmama- Kletskop
Maar heb je niet eerst recht op ww? Zeker omdat je misschien wel wilt werken.
Linda- Ratel
ja klopt dat zijn tegenwoordig maar 3 maanden dacht ik.Linda schreef:Maar heb je niet eerst recht op ww? Zeker omdat je misschien wel wilt werken.
Ik weet dat is misschien snel ben maar ik wil het graag van te voren uitgezocht hebben.
meisjesmama- Kletskop
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Mamas & Papas Tour Buggy Black/Marl ervaringen?
» werkende mama's
» Werkende mama's
» Thuisblijfmoeder vs werkende moeder
» Te traag werkende schildklier en zwanger willen worden
» werkende mama's
» Werkende mama's
» Thuisblijfmoeder vs werkende moeder
» Te traag werkende schildklier en zwanger willen worden
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: