Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

+6
Paper Crown
Rush
Susan
Marin
SuperGrover
loesje
10 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 0:34

marjoleinnn schreef:

Maar die kunnen toch wel doorgroeien naar een HBO opleiding en vanuit daar een management functie bekleden?!

Natuurlijk kan dat. Dat zeg ik toch ook niet? Maar de vraag is in hoeverre dat daadwerkelijk gebeurt. Het is niet de standaard, in elk geval.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 0:35

Ik ben het eens met Susan.

Ik vind dat je het niet zo makkelijk kunt stellen. Als ik kijk naar mijn klas op het gymnasium bijvoorbeeld: daar kon je ten eerste niet van zeggen dat al mensen geboren waren in een kwartjes gezien en ten tweede echt lang niet allemaal een kwartje zijn of zullen worden na een gymnasium diploma en een eventuele universitaire opleiding. Maar zo heb ik weer vriendinnen geboren in een dubbeltjesgezin, zijn begonnen op het VMBO maar nu echt hard aan de weg timmeren.

Maar ik weet ook gewoon niet wat je een kwartje maakt en wat een dubbeltje. Het inkomen van je ouders? De opleiding van je ouders? Je eigen intelligentie? Inkomen? Opleidingsniveau? Ik vind het gewoon een stom begrip.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 0:35

Om de uitzondering op de regel te bevestigen, moet je toch ook accepteren dat er een regel is?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 0:36

Harrison schreef:
Maar ik weet ook gewoon niet wat je een kwartje maakt en wat een dubbeltje. Het inkomen van je ouders? De opleiding van je ouders? Je eigen intelligentie? Inkomen? Opleidingsniveau? Ik vind het gewoon een stom begrip.

Al die dingen staan enigszins in verband met elkaar. Intelligentie dan nog het minste, maar wel mogelijkheden.

Ik vind het overigens ook een stomme term, kwartje en dubbeltje. Noem het gewoon bij z'n naam.



Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 0:37

Marin schreef:
marjoleinnn schreef:

Maar die kunnen toch wel doorgroeien naar een HBO opleiding en vanuit daar een management functie bekleden?!

Natuurlijk kan dat. Dat zeg ik toch ook niet? Maar de vraag is in hoeverre dat daadwerkelijk gebeurt. Het is niet de standaard, in elk geval.

Ik denk toch dat je in deze teveel één kant op redeneert. Het is misschien niet standaard, maar ook geen zeldzaamheid. Net als dat het niet standaard is dat elke gymnasiast een topfunctie gaat bekleden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 0:41

Trouwens, bij mijn eerste college strafrecht zei de (gast)docent: "Als je van plan bent écht veel geld te gaan verdienen, dan kun je beter stoppen met je studie. De écht succesvolle ondernemers zijn namelijk allemaal niet tot nauwelijks opgeleid."

Ik weet niet waar hij dat precies op baseerde maar dat heeft me wel aan het denken gezet. Als ik kijk naar de écht succesvolle mensen om mij heen klopt het als een bus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Susan wo 21 nov 2012 - 0:45

Harrison schreef:
Marin schreef:
marjoleinnn schreef:

Maar die kunnen toch wel doorgroeien naar een HBO opleiding en vanuit daar een management functie bekleden?!

Natuurlijk kan dat. Dat zeg ik toch ook niet? Maar de vraag is in hoeverre dat daadwerkelijk gebeurt. Het is niet de standaard, in elk geval.

Ik denk toch dat je in deze teveel één kant op redeneert. Het is misschien niet standaard, maar ook geen zeldzaamheid. Net als dat het niet standaard is dat elke gymnasiast een topfunctie gaat bekleden.

Eens.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 1:38

Hmm.. Naast dat ik dit gewoon bij m'n studie heb geleerd en hier hele theorieën aan vast zitten, vind ik het eigenlijk ook gewoon echt heel logisch dat dit zo is. Ik kan nog wel meer voorbeelden geven, maar daar heb je denk ik niet zo veel aan.

(Sorry, wat een bout reactie waar je niks aan hebt... Maar ik zou zo graag hier over door discussieren want vind het super interessant, maar ik moet ook gewoon werken dus heb zo weinig tijd! Embarassed Sad )
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  nijntje4 wo 21 nov 2012 - 1:52

Ik vind het ook allemaal wat lastig om dat in te delen want hoe zit dat bijvoorbeeld met mensen die wel een hogere studie hadden kunnen doen maar dat niet gedaan hebben. Als ik kijk naar mijn eigen ouders en dan vooral mijn moeder, die heeft niet gestudeerd omdat dat destijds niet mogelijk was maar dat had ze zeker wel gekund. Dus ja waar kijk je dan naar: intelligentie of inkomen?
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Shisha wo 21 nov 2012 - 2:03

Lastig, ik denk dan toch naar inkomen. Dankzij je inkomen woon je ook weer in een bepaalde buurt waardoor je weer beinvloed wordt door je omgeving (vrienden/vriendinnen) wat voor een deel ook weer je karakter beinvloed en daardoor ook je instelling.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 2:16

Shisha schreef:Lastig, ik denk dan toch naar inkomen. Dankzij je inkomen woon je ook weer in een bepaalde buurt waardoor je weer beinvloed wordt door je omgeving (vrienden/vriendinnen) wat voor een deel ook weer je karakter beinvloed en daardoor ook je instelling.

Haha, nou weet ik niet. De echt rijke clienten die op mijn werk komen zijn óf inderdaad goed ontwikkeld en (over)beschaafd óf echt enorm platte, ongemanierde lui die aan komen zetten in een glimmend dolce&gabbana trainingspak (en dan zijn daar ook nog de doodgewoon gebleven uitzonderingen). Ik zie gewoon niet één lijn in mijn dagelijks leven, daardoor hecht ik ook niet zo heel veel waarde aan alle theorieen die er over mogen bestaan, de praktijk wijst wat mij betreft vaak genoeg anders uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Shisha wo 21 nov 2012 - 2:56

Daar ben ik het wel mee eens maar toch zijn er wel wat verschillen te zien denk ik. Als ik kijk naar bijvoorbeeld een volksbuurtje dan zijn dat toch wel veelal dezelfde types die daar wonen. En je hebt natuurlijk ook te maken met vooroordelen. En natuurlijk zijn er ook weer uitzonderingen.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 3:02

Harrison schreef:
Shisha schreef:Lastig, ik denk dan toch naar inkomen. Dankzij je inkomen woon je ook weer in een bepaalde buurt waardoor je weer beinvloed wordt door je omgeving (vrienden/vriendinnen) wat voor een deel ook weer je karakter beinvloed en daardoor ook je instelling.

Haha, nou weet ik niet. De echt rijke clienten die op mijn werk komen zijn óf inderdaad goed ontwikkeld en (over)beschaafd óf echt enorm platte, ongemanierde lui die aan komen zetten in een glimmend dolce&gabbana trainingspak (en dan zijn daar ook nog de doodgewoon gebleven uitzonderingen). Ik zie gewoon niet één lijn in mijn dagelijks leven, daardoor hecht ik ook niet zo heel veel waarde aan alle theorieen die er over mogen bestaan, de praktijk wijst wat mij betreft vaak genoeg anders uit.

hahaha dat ken ik.. Ik heb wel eens op feestjes gewerkt met dat type rijke lui.. Wat een asociaal volk zeg.. echt gatverdamme. Moet daardoor denken aan het nieuwe geld en oude geld.. Daar had Jort Kelder zo'n programma over.

Daarnaast heb ik ook wel eens op chique 'rijke' feestjes gewerkt en daar is de sfeer zo anders. Daar wordt je ook gewaardeerd als bedienend personeel, terwijl bij dat eerste feestje je nog net geen voetveeg was. Ik heb ook gewoon echt schurft hekel aan dat soort mensen. En dat heb ik niet vaak.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Rovine wo 21 nov 2012 - 3:26

Onlangs stond er een onderzoekje in de intermediair die als uitkomst had dat 40 procent van de mensen tussen 20 en 30 hoogopgeleid (HBO en WO) is. Daarbij is er ook nog een groep die pas na hun 30e afstudeert, die zaten dus nog bij die overige 60 procent. Denk dus niet dat je automatisch tot een hogere klasse behoort met een diploma, daarvoor is die groep simpelweg te groot. Studeren is in principe voor iedereen mogelijk, al denk ik dat het meer gestimuleerd wordt als de ouders ook gestudeerd hebben. Plus stukje genen dus.

Ik zou dan inderdaad meer kijken naar salaris en sociale status van een beroep. Er zit zoveel verschil tussen sommige studies en de salarissen naderhand.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 3:27

Punk'd schreef:

hahaha dat ken ik.. Ik heb wel eens op feestjes gewerkt met dat type rijke lui.. Wat een asociaal volk zeg.. echt gatverdamme. Moet daardoor denken aan het nieuwe geld en oude geld.. Daar had Jort Kelder zo'n programma over.

Ja ik wou net zeggen.. Klinkt mij als Gooische Nouveau Riche in de oren. Hou ik ook niet van.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Susan wo 21 nov 2012 - 3:29

Sowieso wordt er bij hoogopgeleiden in mijn ogen teveel gedacht aan artsen, managers, advocaten, et cetera. Iemand die PABO of HBO-V heeft gedaan is óók hoogopgeleid, maar daar verdien je echt geen kapitalen mee, ook niet als je na je studie een relevante baan vindt. Het is niet zo dat het salaris van een (inhoudelijk) goede baan altijd een vetpot is. Zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 3:32

Nee, die banen vallen meer onder de middenklasse qua salaris.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak - Pagina 2 Empty Re: stelling: als je voor een dubbeltje geboren ben word je vaak

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum