Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken

+3
Curious
Inge
Joontjuh
7 plaatsers

Ga naar beneden

Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken Empty Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken

Bericht  Happinaz zo 18 nov 2012 - 22:40

Hallo allemaal,

Burgermeesters; Ik denk dat dit niet de goede pijler is, maar ik weet niet goed waar wel. Dus dan toch maar even hier. Ik denk toch de kids en mama pijler misschien.....Wink

Ik wil graag mama's en (kleuter) juffen bereiken. Natuurlijk kan ik ook de juf van mijn kinderen aanspreken, maar ik zit nu op mijn werk en hoop vandaag al e.e.a te kunnen bestellen onder werktijd.
Ik heb een tweeling, zoals wel bekend. Die zijn sinds afgelopen september gestart in de kleuterklas. We hebben vorige week onze eerste 10 minuten gesprekjes gehad en het gaat met mijn beide mannen niet zo heel goed op sociaal gebied. Ze zitten in aparte klassen. Dat is beleid van school, en ook onze eigen wens. Omdat ik van mening ben dat mijn zoontjes te veel met elkaar vergroeid zijn en dit staat hen sociale leven een beetje in de weg.
We hebben geprobeerd dit te voorkomen door dingen met ze apart te doen, alleen laten logeren elders, ze dragen uberhaupt nooit dezelfde kleding en nog meer van dat soort maatregelen. Ze zijn eeneiig, en totaal met elkaar vergroeid dus. Een band waar bijna niet tegen te vechten is. Hoeft ook niet, het is heel mooi en liefdevol maar het weerhoudt ervan om contacten te leggen met andere kindjes. Ze kunnen niet goed met andere kindjes overweg, vinden 'aardig' zijn lastig en 1 van mijn zoontjes zegt zelfs letterlijk: ik hoef geen vriendjes want ik heb mijn broer (naam kind) toch al?
Ik hoor nu dus ook terug dat ze in de klas geen contact leggen, boos (onzekerheid) reageren op andere kindjes, ruzie maken en soms ook erbij gaan slaan.
Het is ook wat, van 7 dagen in de week 24 uur per dag samen (op het kdv zaten ze wel samen) en nu ineens 5 hele dagen 'gescheiden' van elkaar. Ineens sta je er helemaal alleen voor. Best pittig en in een tweelingen boek staat ook dat dit gezien kan worden als een emotionele rouwfase. (wow:O).

Ik wil hier met hun heel hard aan gaan werken. Nóg harder dan we al deden. Maar wel subtiel en ongedwongen.
Er komt dus zowel thuis als op school een beloningsysteem (gedragsaspecten, je speelgoed met je leven bewaken omdat je broer het anders afpakt.....) en we praten er veel over. De dingen 'apart' doen zetten we nog steeds in en ik 'leer' ze hoe je contact maakt. 1 op 1 maar ook samen met een 3e of 4e kindje.

Ik ben nu op zoek naar kinderboekjes die dit nog verder kunnen ondersteunen. Of andere tips die dit systeem kunnen helpen/ ondersteunen.
Ik wil ze graag verder helpen, want ik merk dat ze echt niet zo goed weten wat ze met zichzelf aan moeten.Cry

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand een goede tip heeft!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken Empty Re: Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken

Bericht  Joontjuh zo 18 nov 2012 - 23:19

Misschien dat je iets aan deze boeken hebt, ze gaan niet alleen over Nederlandse kinderen, maar wel over het socale aspect:

- Kinderen van overal

- Pluk van de Petteflat

- boekjes van Kikker, hierin worden verschillende thema's in aangesproken, zoals Kikker en de vreemdeling of Kikkier vind een vriendje

- Boekjes van Elmer de olifant

- Boekjes van "De Mooiste vis van de zee"

Hopelijk heb je hier al iets aan.
Joontjuh
Joontjuh
Prater
Prater

Aantal berichten : 649
Punten : 755
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.jonisbadeendjes.nl

Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken Empty Re: Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken

Bericht  Happinaz zo 18 nov 2012 - 23:39

Dank je wel voor je opties!
Die boeken hebben we allemaal in de kast staan....Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken 561177 Dus ben het helemaal met je eens dat dit goede boeken zijn!
Er is helaas zo weinig literatuur echt gericht op tweeling kinderen. Er zijn veel 'tweeling' boeken maar die gaan altijd over tweelingen die samen ondeugend zijn, samen op avontuur gaan etc. Ik zou zo graag middels een (prenten)boek het sociale gebeuren met mijn zoontjes bespreken. Daar zijn ze wel gevoelig voor.

Inmiddels heb ik ineens het idee, dit zelf maar te gaan ontwerpen misschien....Kinder boek- sociaal gedrag/vrienden maken 827601 Iemand moet het toch doen?!? Haha
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 18 nov 2012 - 23:56

Oh wat sneu en moeilijk! Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, heb helaas geen tips maar misschien is het een idee ze allebei op een aparte vereniging naar keus te doen?

Gast
Gast

Bericht  Happinaz ma 19 nov 2012 - 0:00

Charlie schreef:Oh wat sneu en moeilijk! Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, heb helaas geen tips maar misschien is het een idee ze allebei op een aparte vereniging naar keus te doen?

Dit heb ik ook overwogen. Misschien toch maar proberen, maar ze hebben het echt behoorlijk moeilijk met het wennen op school. Ik ben een beetje bang dat als ik ze in nóg een andere nieuwe, voor hun onveilige, situatie plaats ze emotioneel wel een beetje veel te verwerken krijgen.
Ik vond net wat websites, waaronder twinspiratie en de vereniging van ouders van meerlingen. Ik zal daar ook nog eens een mailtje naartoe sturen. Die laatste kende ik wel al, maar -hoe suf- het is niet eerder in mij opgekomen hen te benaderen.
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  Inge ma 19 nov 2012 - 0:01

Ik weet niet of dit wat is, maar op mijn werk gebruiken we wel eens dit boekje

How2talk2kids
http://www.gezinnig.nl/default.asp?page=product_how2talk2kids_effectief_communiceren&wg=2&pid=61&id=117&rpid=61&reqwgid=2

Deze is ook 'leuk' voor als ze wat ouder zijn
http://www.gezinnig.nl/default.asp?page=product_kletsboek!&wg=2&pid=&id=114&rpid=61&reqwgid=

Succes ermee.
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Happinaz ma 19 nov 2012 - 0:40

Inge schreef:Ik weet niet of dit wat is, maar op mijn werk gebruiken we wel eens dit boekje

How2talk2kids
http://www.gezinnig.nl/default.asp?page=product_how2talk2kids_effectief_communiceren&wg=2&pid=61&id=117&rpid=61&reqwgid=2

Deze is ook 'leuk' voor als ze wat ouder zijn
http://www.gezinnig.nl/default.asp?page=product_kletsboek!&wg=2&pid=&id=114&rpid=61&reqwgid=

Succes ermee.

Inge! Dank je wel. Die ga ik sowieso bestellen! Very Happy
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  Susan ma 19 nov 2012 - 0:41

http://www.amazon.com/Emotionally-Healthy-Twins-Philosophy-Parenting/dp/0738210870/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1353325211&sr=8-1&keywords=emotionally+healthy+twins
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Happinaz ma 19 nov 2012 - 0:46

Dank Susan!
Ik ga eens onderzoeken of dat boek ook vertaald is....
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  Curious ma 19 nov 2012 - 0:50

Waarom maak je zelf geen boekje? Maak foto's van bijv. twee knuffels die er hetzelfde uitzien (tweeling) en schrijf er tekst bij. Maak daarvan een 'fotoboek' bij hema of dergelijke en je hebt een boekje met daarin precies wat jij wilt!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Happinaz ma 19 nov 2012 - 0:55

Curious schreef:Waarom maak je zelf geen boekje? Maak foto's van bijv. twee knuffels die er hetzelfde uitzien (tweeling) en schrijf er tekst bij. Maak daarvan een 'fotoboek' bij hema of dergelijke en je hebt een boekje met daarin precies wat jij wilt!

Dat ga ik inderdaad proberen, alleen denk ik dat het wel iets verder gaat dan dat, en ben ik ook van mening dat het wel pedagogisch en educatief onderlegd moet zijn wil het uiteindelijk iets teweeg brengen. Ik ben zelf pedagoog, dus dat kan ik wel, maar ik ben dan ook wel veeleisend en wil dat het serieus goed is. Daarmee maak ik het mezelf heel ingewikkeld. Maar inderdaad, daar denk ik nu over!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  Parel ma 19 nov 2012 - 1:22

Oh wat vervelend!
Mijn vriend en zijn tweelingbroer zijn op de middelbare school pas uit elkaar gegaan, maar wel samen gaan voetballen, het is namelijk ook wel heel erg leuk om samen zoiets te doen (en voor papa en mama leuk om naar te kijken later!).

Ik heb geen advies voor je, maar wil je wel even zeggen dat het hier wel echt goed gekomen is!

Mijn neefje is trouwens ook een tweeling en zijn broertje is 10 dagen na de bevalling overleden, en ook al waren ze twee-eiig, hij voelt echt een gemis, heel sneu!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Susan ma 19 nov 2012 - 1:24

Happinaz, je kunt het ook wel even naar mij sturen, ik heb pedagogische wetenschappen gestudeerd en heb veel ervaring met schrijven, dus ik kan het wel voor je nakijken/redigeren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Happinaz ma 19 nov 2012 - 1:54

Susan schreef:Happinaz, je kunt het ook wel even naar mij sturen, ik heb pedagogische wetenschappen gestudeerd en heb veel ervaring met schrijven, dus ik kan het wel voor je nakijken/redigeren.

Wat een lief aanbod! Dank je wel, Susan. Als ik daadwerkelijk ervoor ga kiezen zelf iets te maken, dan ga ik je zeker inschakelen!

Parel; wat fijn om te horen dat het goed is gekomen. Mijn jongens manifesteren zich op dit moment zodanig (alleen in de 'alleen' situaties) dat ze door de rest van de klas een beetje genegeerd worden. In beide klassen. Ik heb hier gelukkig goed contact over met de beide juffen, maar het is wel echt iets om aandacht aan te besteden. Ze roepen op deze manier pesten/genegeerd worden over zich af en dat vind ik sneu. Ze zijn sociaal gewoon wat onhandig! Wink
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  bolus26 ma 19 nov 2012 - 1:59

de boeken van nathalie kordelaar (zo gaan roos en tom met elkaar om) zijn in de praktijk erg bruikbaar maar mischien niet helemaal wat je zoekt. De versie voor oudere kinderen gebruik ik veel in mn werk (rec 4 onderwijs en sociale vaardigheidtraining groep) dus wellicht heb je er wat aan? het geeft tips voor kinderen hoe sociale situaties aan te pakken.

http://www.bol.com/nl/p/zo-gaan-roos-en-tom-met-elkaar-om/1001004009900367/
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Happinaz ma 19 nov 2012 - 2:06

bolus26 schreef:de boeken van nathalie kordelaar (zo gaan roos en tom met elkaar om) zijn in de praktijk erg bruikbaar maar mischien niet helemaal wat je zoekt. De versie voor oudere kinderen gebruik ik veel in mn werk (rec 4 onderwijs en sociale vaardigheidtraining groep) dus wellicht heb je er wat aan? het geeft tips voor kinderen hoe sociale situaties aan te pakken.

[url=http://www.bol.com/nl/p/zo-gaan-roos-en-tom-met-elkaar-om/1001004009900367/
http://www.bol.com/nl/p/zo-gaan-roos-en-tom-met-elkaar-om/1001004009900367/[/quote[/url]]

Ook jij bedankt Bolus! Dat is absoluut iets wat ik zoek. Doordat ik zelf ook wel een pedagogische voorgrond heb (alleen vooral richting volwassenen werk) kan ik dit soort dingen zelf omzetten of op maat maken. Met deze titel, sla je de spijker op z'n kop! Hij is alleen in een hele grote centrale bieb te verkrijgen, dus ik ga hem eventjes deze kant op laten komen!

Ik ben echt blij dat ik dit topic heb geopend! Fijn als zoveel mensen meedenken!Laughing
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Bericht  bolus26 ma 19 nov 2012 - 2:08

ow als je zelf dingen aan kunt passen is het helemaal ideaal!
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: