Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

4 plaatsers

Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Mamsie vr 16 nov 2012 - 1:15

Hoe staan jullie daar in? Vinden jullie het goed dat ze alles op een verkapte manier laten zien of zien jullie bepaalde dingen liever niet op het jeugdjournaal.

Dit naar aanleiding van Tim Ribberink. Op school lieten ze het jeugdjournaal zien en daar zat een stuk in over Tim en dus zijn zelfmoord n.a.v. het pesten.
Nu was er een kind op school wat gepest was door andere en hij had thuis gezegd dat hij zelfmoord ging doen want dat had Tim ook gedaan toen ze hem gepest hadden.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Gast vr 16 nov 2012 - 1:19

Bij mij mogen ze het gewoon zien. Soms is het wel heftig, met oorlog en dergelijke. Maar dan leg ik het uit. Het níet laten zien lijkt me ook geen optie. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar, en dat is niet leuk, maar liever duidelijk laten zien hoe het zit en uitleg geven dan dat ze half iets opvangen en er een eigen verhaal van maken.

Net als met ziekte en dood, tja, je kunt wel zeggen 'kinderen gaan niet dood', maar ik leg liever uit dat de meeste mensen dood gaan als ze oud zijn, maar dat soms je ook heel ziek kunt worden en dan niet meer beter gemaakt kunt worden. Of laatst heb ik uitgelegd wat kanker was, want dat hadden ze ergens gehoord. Ja, dat is soms eng voor ze, maar het leven is nou eenmaal soms eng, daar kan ik ze niet tegen beschermen, dus kan ik beter goed volgen waar ze vragen over hebben of wat ze zien en horen en daar uitleg over geven als dat nodig is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Gast vr 16 nov 2012 - 1:21

Mijn zoon kijkt dat wel, maar alleen als er een volwassene in de kamer is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Tania vr 16 nov 2012 - 1:23

Ze mogen het vanaf een bepaalde leeftijd wel kijken (alhoewel J. kijkt het nu 'sochtends al wel is omdat het op zapp komt en dat staat dan vaak aan) maar niet alleen. Ik wil wel uitleg kunnen geven over bepaalde dingen. Lijkt me belangrijk dat ze dat op school ook doen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Mamsie vr 16 nov 2012 - 1:23

Zo sta ik er ook in Euc. Toch hoorde ik van best wat ouders dat ze vonden zulke dingen niet nodig vonden in het jeugdjournaal en eigenlijk kan ik daar ook wel weer een beetje inkomen. Ze hoeven niet altijd met hun neus op de feiten gedrukt te worden op zo'n leeftijd.
Iets vertellen en uitleggen vind ik toch ook anders dan met "echte" beelden erbij. Ik vind het lastig.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Lolly's vr 16 nov 2012 - 1:25

Het is ook voor mij erg tegenstrijdig. Oké, het leed enzo is er nu eenmaal maar moeten kinderen van 5-6-7 jaar daar ook al mee geconfronteerd worden? In mijn ogen hebben ze daar nog tijd genoeg voor en laat ze maar even lekker onbezorgd zijn.

Lolly's
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 130
Punten : 136
Registratiedatum : 14-06-12
Woonplaats : Een mooi plekje in Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Gast vr 16 nov 2012 - 1:36

Daar valt toch niet onderuit te komen Lolly's?

In onze omgeving is een baby zonder vader omdat die vader overleed op zeer jonge leeftijd. Mijn kinderen kennen die baby, kennen die vader en die moeder, dus tja, dat moet je toch uitleggen, ookal waren ze nog maar 3 en 4 toen dat gebeurde, ze kregen het écht wel mee en het verdriet van 'nou heeft hij geen papa meer' kwam bij hen ook écht wel binnen.

Een moeder van een kindje uit de klas overleed aan kanker, dat komt ook écht wel binnen. Een van de juffen is overleden aan kanker, dus hoe kun je het daar níet over hebben?

Op school hebben ze projecten voor landen waar voedselgebrek is, dat krijgen ook écht de kleuters mee. Ze horen wat er op de radio is als we in de auto zitten en het nieuws komt er op, ze horen volwassenen praten en mijn dochter kan uitstekend lezen, dus als er iets in de krant staat kan ze het ook lezen. Ze zien dat er kinderen ziek worden, ze horen verhalen over oorlog en ze krijgen véél meer mee dan je denkt.

Dat maakt ze niet meteen kind-af, ze hebben een hele eigen manier om daarmee om te gaan. Maar doen alsof het er niet bij hoort en ze al teveel beschermen heeft geen zin lijkt me.

Als je kind vraagt 'mam, kan ik ook doodgaan', dan kun je dat dat toch niet afdoen met 'nee schat, dat kan niet'?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Tania vr 16 nov 2012 - 1:40

Lolly's schreef:Het is ook voor mij erg tegenstrijdig. Oké, het leed enzo is er nu eenmaal maar moeten kinderen van 5-6-7 jaar daar ook al mee geconfronteerd worden? In mijn ogen hebben ze daar nog tijd genoeg voor en laat ze maar even lekker onbezorgd zijn.

Ik denk dat als je ze tot een jaar of 8 totaal buiten de echte wereld houdt de schok alleen maar groter is als ze er achter komen dat het toch iets anders zit. Als je het gewoon uitlegt op hun eigen niveau kunnen de meeste kinderen dat prima aan.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Floor vr 16 nov 2012 - 1:47

Ik vind het wel goed dat er naar het jeugdjournaal gekeken wordt, ook in de klas maar wel belangrijk dat er dan ook de mogelijkheid is om over te praten met de klas/juf/meester omdat het vaak ook erg heftig kan zijn voor kinderen.
Ook al zijn kinderen nog zo jong ze maken vaak in hun omgeving ook heftige dingen mee (ziekte/overlijden), het is niet zo dat ze er perse mee geconfronteerd moeten worden op die leeftijd al (dmv het journaal) maar wel belangrijk dat ze leren wat er gebeurt in de wereld, met uitleg erbij.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal. Empty Re: Heftige gebeurtenissen op het jeugdjournaal.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum