Montessori onderwijs
+8
Tania
Minx
Lolly's
Roodkapje
Aimee
Twellie
Printje
-Ieniemienie-
12 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Montessori onderwijs
dat snap ik wel hoor euc! hier op t dorp is de populatie overal vrij gelijk dus is dat ook minder aan de orde.
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
Euc, ik ben het helemaal met je eens! Ik ben pro montessori.
Zelf heb ik op de montessori school gezeten en ik vond het heerlijk. De manier van les geven, de vrijheid, kiezen waar je op dat moment zin in hebt (dan leer je meer, dan wanneer je gedwongen bent), je eigen tempo, de vieringen, de leeftijden in een klas, de een-op-een begeleiding, de ouderen die iets uitleggen aan de jongeren, etc.
Bij ons was het dat wij niet hoefde op te schrijven wat we de dag erna wilde doen. We schreven aan het einde van de dag op wat we hadden gedaan. Wanneer je heel de tijd breuken deed en achterliep met taal, werd er wel over gesproken. Kinderen die wat meer moeite met structuur hadden, werden op weg geholpen doordat bv. 3 bepaalde werkjes vast stonden voor die dag en hij/zij daarna zelf mocht kiezen.
Pauzes gingen bij ons wel gezamenlijk in de klas en je kon overblijven of naar huis. We speelden altijd héél lang buiten, soms wel twee uur in de zomer. Heerlijk, alleen als 1x per jaar de inspectie kwam mochten we maar een kwartiertje. Ondanks het velen spelen en dus minder tijd voor andere zaken, stroomde de meesten kinderen uit naar havo/vwo.
Bij ons werd er net als Euc, weinig gepest, kende iedereen elkaar bij naam, was er veel individuele aandacht, sociale omgang werd gestimuleerd, veel creatieve dingen tussendoor, etc.
Zelf heb ik op de montessori school gezeten en ik vond het heerlijk. De manier van les geven, de vrijheid, kiezen waar je op dat moment zin in hebt (dan leer je meer, dan wanneer je gedwongen bent), je eigen tempo, de vieringen, de leeftijden in een klas, de een-op-een begeleiding, de ouderen die iets uitleggen aan de jongeren, etc.
Bij ons was het dat wij niet hoefde op te schrijven wat we de dag erna wilde doen. We schreven aan het einde van de dag op wat we hadden gedaan. Wanneer je heel de tijd breuken deed en achterliep met taal, werd er wel over gesproken. Kinderen die wat meer moeite met structuur hadden, werden op weg geholpen doordat bv. 3 bepaalde werkjes vast stonden voor die dag en hij/zij daarna zelf mocht kiezen.
Pauzes gingen bij ons wel gezamenlijk in de klas en je kon overblijven of naar huis. We speelden altijd héél lang buiten, soms wel twee uur in de zomer. Heerlijk, alleen als 1x per jaar de inspectie kwam mochten we maar een kwartiertje. Ondanks het velen spelen en dus minder tijd voor andere zaken, stroomde de meesten kinderen uit naar havo/vwo.
Bij ons werd er net als Euc, weinig gepest, kende iedereen elkaar bij naam, was er veel individuele aandacht, sociale omgang werd gestimuleerd, veel creatieve dingen tussendoor, etc.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Elke keer als ik een topic als dit lees ga ik weer twijfelen wat wijsheid is. Toch denk ik dat het hier de buurtschool wordt, wat een school is met mogelijkheden, waar ze dus ook heel goed ingaan op de individuele ontwikkeling van het kind. Het is een "gewone" basisschool maar toch met leren op niveau. Zo hebben ze groep 4/5, 5/6 en 6/7 waardoor ze wel gewoon bij leeftijdsgenootjes in de klas zullen zitten,maar ook oudere of jongere kindjes van eenzelfde niveau.
Anders was het hier ook de Montessori geworden, maar van deze basisschool vind ik het gewoon heel erg prettig dat het op loopafstand is en de vriendjes en vriendinnetjes ook dichtbij wonen waardoor ze geen gevaarlijke wegen over hoeven.
Anders was het hier ook de Montessori geworden, maar van deze basisschool vind ik het gewoon heel erg prettig dat het op loopafstand is en de vriendjes en vriendinnetjes ook dichtbij wonen waardoor ze geen gevaarlijke wegen over hoeven.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Coco schreef:Elke keer als ik een topic als dit lees ga ik weer twijfelen wat wijsheid is. Toch denk ik dat het hier de buurtschool wordt, wat een school is met mogelijkheden, waar ze dus ook heel goed ingaan op de individuele ontwikkeling van het kind. Het is een "gewone" basisschool maar toch met leren op niveau. Zo hebben ze groep 4/5, 5/6 en 6/7 waardoor ze wel gewoon bij leeftijdsgenootjes in de klas zullen zitten,maar ook oudere of jongere kindjes van eenzelfde niveau.
Ben je dr al geweest? Ik niet, ik wil binnenkort wel gaan kijken. Op zich vind ik het niet zo erg om J. te brengen en te halen omdat ze toch overblijven 'smiddags.
Ik vond de montessori school gewoon echt wel een leuke school maar goed door de voordelen die jij noemt twijfelen wij ook nog.
Daarentegen hoorde ik laatst ook wel weer wat negatieve verhalen van een moeder die haar kinderen op de gewone school heeft en die extra begeleiding nodig hebben. Dat liep niet echt lekker waardoor een van de kinderen inmiddels een achterstand had die gedeeltelijk voorkomen had kunnen worden.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Coco, gewoon bij beide scholen gaan kijken, en kijken waar je een goed gevoel bij hebt als je binnen bent en de leerkracht spreekt.
Op elke school is wel wat, ook op die van ons, er zijn ook ouders die ontevreden zijn over onze school en hun kinderen eraf halen, er zijn ook ouders die hun kind er juist op plaatsen nadat ze slechte ervaringen hadden op een andere school. En er zijn ook hele goede reguliere scholen, wat mij betreft is een stroming niet zaligmakend, het heeft alles te maken met de sfeer, de kinderen, de leerkrachten.
Op elke school is wel wat, ook op die van ons, er zijn ook ouders die ontevreden zijn over onze school en hun kinderen eraf halen, er zijn ook ouders die hun kind er juist op plaatsen nadat ze slechte ervaringen hadden op een andere school. En er zijn ook hele goede reguliere scholen, wat mij betreft is een stroming niet zaligmakend, het heeft alles te maken met de sfeer, de kinderen, de leerkrachten.
Gast- Gast
Ja dat zijn sowieso ook heel belangrijke factoren idd. Dat het kleinschalig is lijkt mij ook erg prettig. We moeten nog maar eens een keer gaan kijken. Wanneer hebben jullie besloten naar welke school ze zouden gaan Euc? Vind dat nu nog zo lastig te bepalen maar gelukkig hebben ze hier nog geen wachtlijsten.
@ Tania, nee ben er nog niet geweest. Wil binnenkort wel een keer een afspraak maken, volgens mij hebben ze voorlopig geen open dag. Brengen vind ik op zich ook niet zo'n punt en vanaf ons is het eigenlijk ook alleen maar het fietspad, maar de klasgenootjes wonen daar dan zo ver verspreid en ze worden natuurlijk ook ouder dat ze zelf naar vriendjes en vriendinnetjes willen gaan ipv gehaald/gebracht worden en als ik ze nog wel mag halen en brengen gaan ze natuurlijk allebei bij kindjes spelen die een enorm eind uit elkaar wonen en ben ik lang bezig om ze te halen/brengen.
Vind het voor hun leuker als ze zo even bij een vriendje/vriendinnetje binnen kunnen lopen. Wij woonden vroeger ook allemaal bij elkaar in de straat of een straat ervoor,achter, naast en dat was echt ideaal. Maar dan moet de onderwijskwaliteit er natuurlijk wel voldoende zijn.
Bestaat er geen site met recensies (noem je dat zo?) over (basis)scholen?
@ Tania, nee ben er nog niet geweest. Wil binnenkort wel een keer een afspraak maken, volgens mij hebben ze voorlopig geen open dag. Brengen vind ik op zich ook niet zo'n punt en vanaf ons is het eigenlijk ook alleen maar het fietspad, maar de klasgenootjes wonen daar dan zo ver verspreid en ze worden natuurlijk ook ouder dat ze zelf naar vriendjes en vriendinnetjes willen gaan ipv gehaald/gebracht worden en als ik ze nog wel mag halen en brengen gaan ze natuurlijk allebei bij kindjes spelen die een enorm eind uit elkaar wonen en ben ik lang bezig om ze te halen/brengen.
Vind het voor hun leuker als ze zo even bij een vriendje/vriendinnetje binnen kunnen lopen. Wij woonden vroeger ook allemaal bij elkaar in de straat of een straat ervoor,achter, naast en dat was echt ideaal. Maar dan moet de onderwijskwaliteit er natuurlijk wel voldoende zijn.
Bestaat er geen site met recensies (noem je dat zo?) over (basis)scholen?
Coco- Ratel
Onze kindjes moeten gewoon vriendjes worden, lekker makkelijk in de buurt
Tania- Ratel
Eucalypta schreef:Toen ze 3 werd, we moesten vrij vroeg inschrijven voor de BSO.
Zijn daar ook wachtlijsten voor Nog helemaal niet bij stil gestaan.
Tania- Ratel
Wachtlijst voor school was hier niet, maar BSO toch zeker een maand of 9. Al is dat nu misschien anders doordat het duurder is.
Gast- Gast
Daar ga ik dan is naar kijken binnenkort want ik denk dat we wel 1 of 2 dagen buitenschoolseopvang nodig hebben.
Tania- Ratel
Tania schreef:Onze kindjes moeten gewoon vriendjes worden, lekker makkelijk in de buurt
Haha ja idd.
Coco- Ratel
Eucalypta schreef:Toen ze 3 werd, we moesten vrij vroeg inschrijven voor de BSO.
Oh dat is al wel vroeg idd, al hoor ik dat sommigen al voor het 1ste jaar moeten inschrijven. Wij gaan geen gebruik maken van een BSO dus dat scheelt nog weer. Heb nog even de tijd.
Coco- Ratel
Mijn kinderen zitten op regulier onderwijs. Gewoon een prima school.
Ik heb zelf op de vrije school gezeten die heb ik nog even overwogen. Maar omdat ik mijn kinderen geen "vrije school" kinderen vind en de school best ver weg is heb ik er niet voor gekozen.
Helaas is de montesorri hier echt heel slecht anders had ik die ook zeker overwogen.
Ik heb zelf op de vrije school gezeten die heb ik nog even overwogen. Maar omdat ik mijn kinderen geen "vrije school" kinderen vind en de school best ver weg is heb ik er niet voor gekozen.
Helaas is de montesorri hier echt heel slecht anders had ik die ook zeker overwogen.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Ik weet niet meer wie het zei, maar ik ben idd best wel trots op onze school hahaha. We staan goed aangeschreven en hebben wachtlijsten, maar het klopt natuurlijk ook dat de ene school de andere niet is en dat er heel veel verschil zit in de ene Jenaplan school en de andere. Zo zijn er natuurlijk ook idd gewoon reguliere scholen die veel aandacht besteden aan bijv. zelfstandigheid daarin is het Montessori of Jenaplan niet uniek, het is meer de invulling van het geheel maar nogmaals dat is misschien nog wel meer schoolspecifiek als wat voor type onderwijs het is.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Montessori onderwijs
» Salarisschaal Onderwijs
» Speciaal onderwijs
» Salarisschaal onderwijs
» Speciaal onderwijs: sollicitatiegesprek
» Salarisschaal Onderwijs