Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

lesindeling Voortgezet onderwijs

+2
blondje1313
silly-one
6 plaatsers

Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  silly-one vr 6 jan 2012 - 0:27

Over 3 dagen ga ik beginnen met een nieuwe baan. Ik heb de PABO gedaan ik ga tot aan de zomer, als alles goed gaat, Wiskunde geven op het VMBO-K. Nu ben ik mij de afgelopen wegen al aan het inwerken geweest in de wiskunde en dat gaat mij wel lukken, maar hoe deel ik mijn lessen in?

Wat ik globaal in mijn hoofd heb is
- huiswerk bespreken
- nieuwe stof uitleggen
- verdiepende uitleg voor de leerlingen die het nodig hebben en de andere kunnen vast hun huiswerk gaan maken.

Verder heb ik de afgelopen 2 jaar voornamelijk op het cluster 4 onderwijs les gegeven, gevarieerd van groep 3 tot kinderen die 16-17 waren, maar allemaal met een stoornis. Dus nu krijg ik ineens 'normale' leerlingen voor mij neus. Hebben jullie nog tips hoe ik daar het beste mee om kan gaan.

Verder weet ik ook niet hoe ik de eerste les zal starten. Ik ben helemaal nieuw op school, de kinderen hebben mij nog nooit gezien en ik hun ook niet. Daarnaast hebben ze al 8 weken geen wiskunde meer gehad en mijn collega wiskunde docent weet ook niet waar ze zijn gebleven.

Handleidingen etc. heb ik niet, alleen de boeken die de leerlingen ook hebben ( op de werkboeken na)

Alvast bedankt!
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  blondje1313 vr 6 jan 2012 - 0:59

Fijn dat er niemand is die je kan vertellen waar de leerlingen gebleven zijn. Is er wel iemand die een betrouwbare leerling aan kan wijzen die je dit dan wel kan vertellen. Als je namelijk de klas binnenkomt en het aan de hele klas vraagt is er een grote kans dat je geen eerlijk antwoord krijgt.

Wat je in je hoofd hebt als lesplanning klinkt goed.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  sonly vr 6 jan 2012 - 1:49

De vorige wiskunde docent die ze gehad hebben, kun je daar geen contact mee opnemen? (kan natuurlijk zo zijn dat dat niet kan..) Die kan je dan misschien vertellen waar ze gebleven zijn?
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  silly-one vr 6 jan 2012 - 1:55

Die is niet op een al te leuke manier weg gegaan begreep ik. Wat ik een beetje begreep ging het niet goed en klikte het niet. Dus daar kan ik niet terecht. Het vermoeden is dat ze rond hoofdstuk 3 ergens zijn, maar waar precies geen idee.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  Blond vr 6 jan 2012 - 3:42

Ik zou inderdaad proberen uit te vogelen welke leerlingen de 'braven' van het stel zijn. Allereerst zou ik de les beginnen met voorstellen van jezelf, de namen voorlezen van de leerlingen (kijken of ze aanwezig zijn), en daarna aan 1 van de leerlingen vertellen welk hoofdstuk ze als laatste behandeld hebben. Eventueel kan je nog iets herhalen dat van, zeker als ze al zo lang zonder les zitten.

Verder, echt leuk dat je een dit tot de zomer hebt! Veel succes en plezier smile
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  Possom vr 6 jan 2012 - 6:10

Ik zou uitvogelen waar ze zijn gebleven met de stof en van elk hoofdstuk dat ze wel al hebben gedaan, een of twee opgaven uit het soort + opdrachten of test jezelf gedeelte opgeven verspreid over lessen van de eerste week en ze vragen alle vragen die ze hebben op te schrijven en te stellen en daar veel tijd aan besteden. Je kunt wel verder gaan waar ze horen te zijn maar als ze al heel lang geen les hebben gehad lijkt het me handig even te checken of de basis wel goed zit. Ze lopen nu toch al achter en moeten in versneld tempo door de rest van de stof heen dus die ene week maakt dan ook geen verschil meer.

Wel slecht geregeld dat niemand weet waar de leerlingen zijn, je hoort je toch aan een schema te houden? Lijkt me logisch dat de hele sectie rond hetzelfde tempo gaat, kunnen andere docenten je niet helpen?

Succes in elk geval en veel plezier!
Possom
Possom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  blondje1313 wo 11 jan 2012 - 8:25

Hoe zijn de eerste dagen gegaan?

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  Lien za 14 jan 2012 - 8:27

Ik ben ook erg benieuwd hoe je eerste dagen zijn gegaan!

Ik geef zelf ook les op het vmbo-K en mijn ervaring is dat geen les gaat zoals je dat zou willen. Waar de leerlingen vaak behoefte aan hebben is weten waar ze aan toe zijn. Je kan je lessen wel anders indelen maar schrijf bijvoorbeeld op het bord wat ze gaan doen. Probeer daarbij ook de tijd in te schatten.
Lien
Lien
Prater
Prater

Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  silly-one za 14 jan 2012 - 21:35

De eerste dagen heb ik overleefd. Het was vooral maandag en dinsdag heel erg zoeken omdat ik aan de kinderen moest vragen waar ze waren. Daarbij komt ook dat nu geen inlog gegevens had van het netwerk zodat ik geen gebruik kon en nu nog kan maken van het digitale schoolbord.
Vanaf woensdag ging het al beter, maar er zit één klas tussen die echt niet leuk is. Maar dat zeggen meerdere collega's. In die klas zitten er een paar die echt niet willen en een paar die wel willen. Wat ik donderdag en vrijdag ben gaan doen is gewoon mijn les geven aan de kinderen die wel willen. Het leukste was toen dat er ééntje na de les naar mij toe kwam en vroeg. 'Wil je dit en dit uitleggen'. Aangegeven dat ik dat niet ga doen omdat ik dat nog geen 10 minuten geleden had gedaan ( die jongen wil op zich wel, maar gaat tussen de herrieschoppers zitten). Hij er overheen 'dat heeft u echt niet gedaan'. Maar er stonden er een paar bij die wel hadden zitten opletten en die konden mij verhaal bevestigen. Maar ik moest zo lachen eigenlijk, omdat hij nu gewoon heeft gemerkt dat hij gewoon moet opletten.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  Lien za 14 jan 2012 - 22:58

Dat is zo het voordeel van VMBO- K kinderen, ze zijn goudeerlijk! Ze doen wel dingen die niet mogen maar zeggen het daarna ook gewoon eerlijk en ze nemen het vrijwel altijd voor je op! Want je bent toch hun juf! Volgens mij ga je het wel redden hoor! Gewoon lekker streng en consequent zijn aan het begin dan komt het goed! Mocht je nog vragen hebben...wie weet kan ik je helpen!
Lien
Lien
Prater
Prater

Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  silly-one za 14 jan 2012 - 23:10

Thanks,

Ik ben deze week nog coulant geweest. Eerste week na de vakantie, mijn eerste week en voor hun weer wiskunde in 8 weken of zo. Vanaf maandag, spullen niet bij vertrek maar en ga maar de samenvatting overschrijven van het hoofdstuk waar we zijn ( leren ze het ook gelijk haha. Spullen uit je kluisje halen, laat maar een te laat aantekening neerzetten.
Teveel herrie en niet bezig zijn met de les, ga er maar uit. Lekker kort, heel kinderachtig, maar sommige hebben het wel nodig.

Ik heb zelf de behoefte om strafwerk nuttig te maken, maar dat hoeft helemaal niet.
Net voor de derde jaars een werkblad gemaakt over de stof waar ze volgende week proefwerk over krijgen. Zodat de leerlingen die het snappen wat te doen hebben. De andere kan ik dan nog uitleg geven.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

lesindeling Voortgezet onderwijs Empty Re: lesindeling Voortgezet onderwijs

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum