Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Montessori onderwijs

+8
Tania
Minx
Lolly's
Roodkapje
Aimee
Twellie
Printje
-Ieniemienie-
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 0:52

Wij zijn al een beetje aan het kijken naar een school voor J. We hebben bij een Jenaplanschool gekeken maar dat was niks. We hebben ook bij een Montessorischool gekeken en dat leek ons een goede school, daar hadden we echt een goed gevoel bij.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met montessorionderwijs? Wat vinden jullie de voordelen en nadelen?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 1:12

Ja! Ik!

Ik heb er bewust voor gekozen, we moeten er wel een eindje voor rijden, er zijn meerdere scholen dichter in de buurt.

Ik ben er ontzettend tevreden over. Zelf heb ik geen nadelen, van ouders uit hogere klassen hoor ik wel eens wat klachten dat kinderen dingen aftekenen zonder dat ze het gedaan hebben of wat achterblijven in spelling omdat ze rekenen leuker vinden bijvoorbeeld. Zelf zijn mijn kinderen daar nog te jong voor.

Bij ons op school gaat het als volgt:

De kinderen zitten door elkaar qua leeftijd (groep 1,2 bij elkaar, 3,4,5 bij elkaar, 6,7,8 bij elkaar) in groepjes. Als ze binnenkomen kiezen ze waar ze mee willen beginnen. Vanmorgen begon mijn zoon met een werkje over splitsingen, mijn dochter begon met haar tekenschrift. Dan gaan ze werken, om een uur of 9 legt de juf even kort uit wat er die dag gaat gebeuren (staat ook in beide klassen al op het bord). Vanaf 9 uur mogen ze zelf weten wanneer ze pauze houden.

In groep 1,2 kiezen ze een werkje (soms een voorbereid werkje, soms gaan ze in een hoek spelen, soms op een matje een puzzel maken, soms aan tafel met letters werken) in groep 3,4,5 hebben ze een planningskaart waar ze aan het eind van de dag op aankruisen wat ze de volgende dag willen doen (en de juf houdt bij wat er allemaal af moet zijn aan het eind van de week, zodat ze niet alleen maar 1 ding kunnen kiezen). Als ze dan zelf toe zijn aan pauze pakken ze een placemat, als die op zijn (zijn er 6 per klas) moeten ze even wachten. Is er een placemat dan kunnen ze pauze houden en fruit eten. Daarna kiezen ze een ander werkje, achter de computer een toets maken (groep 3,4,5) om te kijken of ze de stof goed beheersen en door kunnen naar het volgende niveau, verder met spelling, enzovoorts.

Ze werken ook veel samen met anderen. Mijn dochter werkt veel samen met haar vriendin, ze hebben hetzelfde niveau en gaan dan samen deelsommen maken bijvoorbeeld, de juf maakt vaste rondes door de klas om te vragen of er iemand hulp nodig heeft en geeft ook lesjes aan de centrale tafel, bijvoorbeeld alleen aan groep 3, die lesjes zijn maar kort, hoogstens een kwartier. Zelf naar de juf gaan mag niet, je moet wachten tot ze er is. Ook hebben alle kinderen een dobbelsteen met verschillende tekens zoals 'ik heb hulp nodig van een groepsgenoot', 'ik wil wel iemand helpen als dat nodig is' ' ik wil in stilte werken' 'juf ik heb een vraag'. Ze kunnen dan de goede kant naar boven leggen en zo hebben ze geen last van elkaar. Ook kunnen ze geluidsdempers opzetten zodat ze in stilte kunnen lezen of werken. En er zijn aparte ruimtes waar ze kunnen gaan zitten om te werken. Sommige kinderen vinden dat fijner dan in de klas.

Daarna gaan ze buiten spelen met z'n allen. En dan eten in de klas, met de juf erbij. Het is een continuerooster, wat montessoritechnisch beter werkt, ze worden zo niet uit hun concentrate gehaald. 's Middags doet groep 3,4,5 vaak wat aan geschiedenis, of filosofie of bijbelverhalen (christelijke school), of de juf leest voor. In ieder geval is de middag vaak meer gericht op muziek, kunst, filosofie, dat soort dingen.

In de onderbouw (1,2) gaan ze 's middags weer andere dingen doen, even koekeloere kijken, of een spelletje in de kring of voorlezen, of iets anders.

Aan het eind van de dag maakt groep 3,4,5 zijn planning voor de volgende dag alweer.

Het werkt voor mijn kinderen fantastisch. Ze zijn heel gemotiveerd en ik was bang dat het lastig zou zijn als iedereen wat anders doet, maar dat blijkt in praktijk niet zo te zijn, ze concentreren zich op hun eigen werkje. De materialen vind ik ook erg leuk en goed, daarnaast gebruiken ze ook wel wat reguliere methodes om het niveau van schrijven ed goed te houden.

Elke 6 weken is er een viering waarin elke klas iets voorbereid. Ze zijn vrij om op hun eigen niveau te werken, dochter zit met lezen op groep 6 niveau, terwijl ze in groep 3 zit bijvoorbeeld. Zoon had groep 1 best wel moeite met wennen, maar dat was óók geen probleem en daar was extra aandacht voor. Nu gaat dat geweldig.

Al met al vind ik het heel prettig. Ik merk dat mijn kinderen heel mondig zijn, heel zelfstandig, goed kunnen plannen. Zou zelf geen andere school willen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  -Ieniemienie- do 15 nov 2012 - 1:36

Ik heb zelf op een montessorri school gezeten en vond het niks. Ik heb bewust voor gekozen mijn kindjes er niet op te doen.
Ik zal vanavond uitgebreid reageren. Zit nu op het werk op mnd tel dus gaat niet zo handig.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 2:29

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Euc, dat klinkt allemaal heel positief. Hoe je jullie school beschrijft is wel ongeveer hoe mijn indruk van de school hier ook is.
Ik twijfel nog een beetje omdat mijn zoontje wel heel duidelijk grenzen nodig heeft en ik me afvraag of het niet een beetje te 'los' is voor hem op die school. Maar goed hij is nu pas 2,5 natuurlijk dus over een jaar kan het allemaal weer heel anders zijn.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal Ieniemienie

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje do 15 nov 2012 - 5:20

Ik reageer vanavond ff goed via pc maar Jenaplan en montessori hebben veel overlap, ik heb bij beiden gewerkt, nu al jaren Jenaplan maar rest volgt vanavond.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Twellie do 15 nov 2012 - 10:10

De school die ik heb uitgekozen lijkt op wat Euc beschrijft. Het is alleen een Christelijke school, maar blijkbaar met een Montessori-inslag. Mijn dochter gaat er trouwens nog niet heen omdat ze nog maar drie jaar is. Ik heb ervoor gekozen omdat zelfstandig denken en werken daar zo gestimuleerd werd, dat lijkt me een goede voorbereiding op de rest van haar leven.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje do 15 nov 2012 - 10:23

Zoals beloofd:
Jenaplan en Montessori hebben vrij veel raakvlakken maar op het Montessori was het naar mijn beleving wel vrijer opgezet dan op het Jenaplanonderwijs. Sterke punten van beide vind ik dat kinderen op eigen tempo mogen en kunnen werken en er veel ruimte is voor al het andere naast alleen maar taal/rekenen etc. Ook leren de kinderen zelfstandig te werken en is er veel aandacht voor het groepsgebeuren.


Wat ik bij het Montessori als negatief ervaarde is dat de materialen die ze daar hebben slechts geschikt zijn voor 1 bepaald ontwikkelingsdoel, het is niet heel creatief, het kan vaak maar op 1 manier gebruikt worden.

Wij werken op onze school met bijv. gesprek.spel.werk en viering. Deze dingen wisselen elkaar af gedurende de schooldag, er is veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van een kind, dat mis ik namelijk nog wel eens op een reguliere school.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 10:34

Jenaplan sprak me ook wel erg aan. Die school zit voor ons wat onhandig maar ik wilde toch gaan kijken omdat als het echt een leuke school was we dat er wel voor over hadden. Maar we vonden het echt een vreselijke school.
Alles was heel oud, kinderen mochten op parkeerplaatsen spelen confused , hekken bij de kleuters stonden open (toen we ernaar vroegen zeiden ze wel dat ze normaal dicht zaten) en nog wel wat dingen. Heel jammer want de kinderen leken het er wel erg naar hun zin te hebben.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje do 15 nov 2012 - 10:35

Wat jammer dat je zo'n beeld gekregen hebt zeg. Je woont zeker niet bij ons in de buurt angel
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 10:37

Haha nee dat is wat uit de richting. Ik heb best wat over voor een goede school maar elke dag zo'n eind heen en weer rijden gaat een beetje ver Laughing

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Aimee do 15 nov 2012 - 10:37

Een vriendin van mij is juf op een montesorischool. Als ik haar verhalen hoor, dan word ik daar altijd best wel enthousiast van. Vind het altijd zo schattig met hun eigen plantjes enzo, haha Wink Maar als ik haar zo hoor is het echt niet allemaal grenzeloos hoor, zij stelt best duidelijke kaders.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 10:39

Aimee schreef:Een vriendin van mij is juf op een montesorischool. Als ik haar verhalen hoor, dan word ik daar altijd best wel enthousiast van. Vind het altijd zo schattig met hun eigen plantjes enzo, haha Wink Maar als ik haar zo hoor is het echt niet allemaal grenzeloos hoor, zij stelt best duidelijke kaders.

Ja die plantjes vond ik ook leuk smile

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje do 15 nov 2012 - 10:39

hahahaa Tania, das waar natuurlijk.

Aimee; het is bij beiden niet alleen maar vrijheid natuurlijk maar op een Montessori school is er vaak toch nog net wat meer vrijheid dan bij ons op een Jenaplan school.
Ik vind alleen wel dat de materialen van het Montessori vaak wel erg achterhaald zijn, denk aan de roze toren etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 10:45

Mijn man was juist vooral erg enthousiast over die materialen. Hij vond het een geweldige uitvinding, hij is er nu ook van overtuigd dat hij dingen veel beter gesnapt had als hij op een montessori school had gezeten omdat het dan visueel gemaakt werd voor hem Laughing
Ik heb nooit zoveel moeite gehad met dingen op school dus ik weet nog niet zo goed wat ik van die materialen vind, vooral de zelfstandigheid vind ik wel erg belangrijk.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Roodkapje do 15 nov 2012 - 18:09

Mijn dochters zitten sinds dit schooljaar op een Montessori-school. Hiervoor zaten ze op de vrije school, waar ik ook erg tevreden over was tot laatste kwartaal.

Wij hebben ze overgezet omdat op de vrije school onze dochter niet over kon omdat ze haar melkgebit nog heeft en nog wat van die kleine irritaties. Onze dochter kan gewoon goed meekomen in de klas dus wij vonden dat melkgebit-argument gewoon niet passen bij haar om haar daarom te laten zitten. Nadat we aangegeven hadden dat we op zoek gingen naar een andere school mocht ze opeens wel over maar daar hadden wij al geen zin meer in. Buiten dat hadden ze daar in groep 3 tot 15 uur school en groep 2 tot 13 uur dus zou ik 2 x per dag naar school moeten reizen en de school ligt aan de andere kant van de stad dus voor mijn eigen gemak is dat ook nog eens beter.

Ik ben erg tevreden over de huidige school. Mijn kinderen zijn in grote sprongen vooruit gegaan. Wat ik ook leuk vind is dat mijn dochter in groep 2 (1/2 combi) al woordjes leert en ook al kleine leesoefeningen en rekensommetjes. De oudste dochter zit in een 3/4 combi-klas en dat is gewoon heel erg fijn voor haar zelfstandigheid maar ook omdat ze best makkelijk leert ideaal dat ze soms groep 4 werk doet.

De dagindeling is zo'n beetje hetzelfde als bij Euc haar kinderen alleen mogen ze hier niet zelf kiezen wanneer de pauze is in de kleinere groepen. Die eten (en drinken fruit) samen met de juf. De grote pauze is er een ouder die op de klas past of met de klas naar buiten gaat zodat de juf ook pauze heeft.

De kinderen hebben 2 x in de week gym. 1x van hun eigen leerkracht en 1x van een vakleerkracht. Ook wordt er nog gedaan aan schoolzwemmen ( vanaf groep 4) en schooltuinen vanaf groep 5.

Wat ik mis op deze school in vergelijking met de vrije school:

* juf/oudercontact. Wij mogen als ouders om de zelfstandigheid te bevorderen de kinderen bij de deur afzetten. ZIj moeten dus zelf naar binnen en naar hun klas, jas in de tas, spullen wegzetten etc. Ook na schooltijd mag je alleen op het plein wachten tot de kinderen naar buiten komen. Als er iets is mag dat na 15 uur worden besproken. Bij de Vrije school was dat heel anders, mocht je mee de klas in ( niet in de kring, maar buiten de kring blijven). Dat vond ik toch wel fijn al hebben de kinderen er geen enkele moeite mee dat ze nu alleen mogen. Die vinden dat alleen maar stoer:)

* Ik mis het kind zijn. Hoewel ik begrijp dat je aan zelfstandigheid later vast meer hebt en daarom ook blij ben dat de huidige school daar zo goed aan werkt vind ik zeker in de lagere klassen dat je ook best nog wel eens kind mag zijn. Lekker door de juf vertroeteld wordt of met je knuffel naar school. Op de vrije school mag dat, de knuffel gaat de bewaarmand in en neem je in de middag weer mee terug. Hier mag het alleen de vrijdag(middag) voor elke vakantie.

Echte pluspunten:

*materialen : hoewel wat ouderwets ( dat zeggen ze ook op school ) gebruiken ze het meer als leidraad en extra hulpmiddel. Mijn man zegt net als bovenstaande reactie vroeger vast beter te hebben begrepen waar het om ging als hij die materialen had. Ik was goed in leren dus ik zie dat zelf niet echt maar blijkbaar geeft het toch echt extra inzicht.

* goede communicatie : we krijgen vaak nieuwsbrieven mee, informatie over wat er komen gaat, klassenouders, luizenouders , feesten. Ideaal zo blijf je goed op de hoogte.

* structuur/regelmaat
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Lolly's do 15 nov 2012 - 20:49

Poeh als ik dat zo lees ben ik blij dat ze hier op een 'gewone' school zit. Ik hou niet van dat vrijblijvende wat ik lees. Ik ben meer van het strakke, georganiseerde en 1 op 1 contact met de juf. Ook hier wordt zelfstandigheid gestimuleerd, alleen dan anders. Er moeten bijv. 1 of 2 taakjes af zijn aan het einde van de week. Wanneer je er aan wil werken mag je zelf weten, als het maar af is. En uiteraard begeleid de juf ze daar een beetje in. Verder zou ik ook absoluut niet te spreken zijn over de combinatie klassen van 3-4-5. Hier is groep 1 en 2 gecombineerd, maar vanaf groep 3 zit je gewoon tussen leeftijdgenootjes. Mij lijkt het niveauverschil tussen 3 en 5 enorm en dat lijkt me alleen al verwarrend voor de kinderen.

Lolly's
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 130
Punten : 136
Registratiedatum : 14-06-12
Woonplaats : Een mooi plekje in Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 20:56

Printje, ik denk dat het per school enorm verschilt. Hier was de Jenaplanschool echt dramatisch. En een andere was heel goed, maar katholiek. Sommige montessorischolen vind ik vreselijk, maar deze is juist weer heel goed.

En Lolly's, het is helemaal niet vrijblijvend, en ik vraag me af waar je dat leest. Ik denk juist dat ze in de klas van mijn dochter meer één op één contact met de juf hebben dan in een reguliere klas. Nu zit ze wel in een combinatieklas, maar er zitten bijvoorbeeld nog geen 10 kindjes van groep 3 in één klas, dus hebben ze een groep 3 lesje met de juf dan hebben ze véél meer aandacht dan wanneer er 30 kindjes in de klas zitten van groep 3.

Dat leeftijdsverschil is helemaal niet verwarrend voor de kinderen, ze hebben er juist veel aan. Ze zijn altijd een keer de oudste en de jongste, ze hebben meer keus met wie ze willen spelen (soms lopen ze gewoon wat voor of achter qua ontwikkeling). Ik heb zelf ook altijd in klassen gezeten die gecombineerd waren en het is mij nooit opgevallen, dat was gewoon zo. Voor mijn kinderen is dat ook gewoon zo. Ze mogen ook één keer in de maand op bezoek in een andere klas, dus dan nemen ze eigen werk mee en gaat er rustig een kind van groep 3 een dag in groep 6/7/8 zitten werken en dat gaat juist heel erg goed. Andersom zit er ook regelmatig een kind van 11 tussen de kleuters. Ze hebben op die manier heel veel op elkaar en omdat het een kleine school is kennen alle kinderen elkaar bij naam (echt waar! Ik stond er zo van te kijken hoe betrokken en leuk de oudere kinderen met de ukkies omgaan op open dagen enzo) en er wordt ook gewoon vrijwel niet gepest. Hele pestprotocollen en dergelijke zijn hier eigenlijk niet nodig, want natuurlijk wordt er wel eens ruzie gemaakt, complete pestverhalen zijn er gewoon níet.

Komt ook weer doordat ze met de klas zélf de regels opstellen, per klas. En omdat ze dat zelf doen houden ze zich er ook aan en spreken elkaar er op aan. Ik wou eerlijk gezegd dat ik vroeger als kind op een school had gezeten die zo betrokken en overzichtelijk was als deze school

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Minx do 15 nov 2012 - 22:28

@eucalypta dat klinkt inderdaad wel heel erg fijn. Denk dat ik het vroeger ook fijn had gevonden. Juist omdat ik een behoorlijk ander werktempo als de meeste klasgenoten had. Van mijn basisschool weet ik niet veel meer maar wel dat ik regelmatig voor mezelf zat te lezen, heb zelfs wel eens gehad dat ik als enige voor mezelf aan het lezen was omdat de rest van de klas extra uitleg kreeg over een begrijpend lezen tekst waar ik een 10 voor had. En in groep 8 hadden we het rekenniveau wat we moesten bereiken al bereikt door een verouderde methode en mochten we op ons eigen tempo de oefeningen maken. Heerlijk was dat want ik hoefde niet steeds te wachten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 23:01

Nee, dat had ik dus ook. Ik vond samen lezen in de klas afschuwelijk. Dat er één hardop moest lezen en de rest mee moest lezen. Ik had dan al twee pagina's uit en dan waren ze net bij de eerste helft van de eerste pagina. En dan maar wachten, want o wee als je al een bladzijde omsloeg.

Ik las ook al heel vroeg op hoog niveau, in groep 4 las ik ook met groep 6/7 mee. Maar verder was ik vooral heel erg aan het wachten tot de rest klaar was. Ik zie dat mijn dochter hetzelfde heeft en dan is dit héél erg prettig. Mijn zoon is het andere uiterste, die heeft het concentratievermogen van een mug en heeft wat extra sturing nodig gehad, en dat kon óók makkelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Tania do 15 nov 2012 - 23:23

Eucalypta schreef:Nee, dat had ik dus ook. Ik vond samen lezen in de klas afschuwelijk. Dat er één hardop moest lezen en de rest mee moest lezen. Ik had dan al twee pagina's uit en dan waren ze net bij de eerste helft van de eerste pagina. En dan maar wachten, want o wee als je al een bladzijde omsloeg.

Ik las ook al heel vroeg op hoog niveau, in groep 4 las ik ook met groep 6/7 mee. Maar verder was ik vooral heel erg aan het wachten tot de rest klaar was. Ik zie dat mijn dochter hetzelfde heeft en dan is dit héél erg prettig. Mijn zoon is het andere uiterste, die heeft het concentratievermogen van een mug en heeft wat extra sturing nodig gehad, en dat kon óók makkelijk.

Ik zat me vroeger ook altijd te vervelen in de klas, ik mocht een klas overslaan maar dat wilden m'n ouders toen niet omdat ik al de jongste van de klas was en anders met kinderen in de klas zou zitten die bijna twee jaar ouders waren. Gevolg was wel dat ik de halve dag mezelf moest vermaken. Nou zegt dat natuurlijk niks over hoe goed mijn kinderen het gaan doen op school maar ik zou het wel fijn vinden als ze wel hetzelfde hebben dat ze dan niet alleen maar zitten te wachten de hele tijd. Binnekort ga ik nog kijken bij de "gewone" school hier in de buurt en dan is dit ook wel een belangrijk punt.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  bolus26 do 15 nov 2012 - 23:48

op t regulier is,er ( als t goed is) ook meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en differentatie. Toen ik op de pabo zatv was hier veel aandacht voor, methodes zijn hier op ingesteld en bieden hier standaard ook al.mogenlijkheden voor. Ik denk dat t per school sterk vrrschilt. Ik merk dat veel bij mij op school (speciaal onderwijs dus ander verhaal) waar kinderen van verschillende scholen komen.ook is de beleving van de school van ouders en kinderen vaak anders als die van de juffen ( niet vervelend of persoonlijk bedoeld hoor printje,jij bent altijd zo enthousiast over " jouw" jenaplan school)

dus zou niet alleen naar t type maar vooral naar de school zelf kijken, en wat een goed gevoel geeft.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 23:54

Klopt helemaal Bolus!

Er zijn goede en slechte scholen, ongeacht het type.

Hier in de buurt zitten vooral van die enorme fabrieken, midden in nieuwbouwwijken. Enorm grote basisscholen, soms met twee vestigingen naast elkaar omdat het anders niet past. Dat wilde ik dus per se niet. Dan maar een stukje rijden in plaats van lopend naar school komen, ik kreeg er een heel naar onpersoonlijk gevoel bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast do 15 nov 2012 - 23:56

Ik heb gemengde klassen ook nooit als negatief ervaren. Ik zat op een jenaplan basis en middelbare school.

In groep drie kun je je optrekken aan groep 4/5 leerlingen. In groep 5 kon je tafelgroep hoofd zijn en de kleine weer helpen met hun taken. Het was heel samenhorig.

Op de middelbare hetzelfde. Ik zat met mavo/havo/vwo in 1 klas en ik heb dat echt als zeer prettig ervaren. Veel verschillende mensen die allemaal op een andere manier van elkaar leren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  bolus26 vr 16 nov 2012 - 0:04

Ja en wat " goed" is is dan ook weer persoonlijk (ok niet alles maar toch) ik kijk bojv nooit nast citoscores en uitstroomprofielen.

Hier op t dorp zijn bijv 3 scholen: 1 is heel populair,heeft veel nieuwe methodes extra rt buiten de klas etc en een goede naam. Deze school heeft grote klassen. De school ernaast is kleiner ,heeft niet t nieuwste van het nieuwste maar ook niet extreem verouderde methodes . De klassen zijn klein waardoor de leerkracht extra hulp/ verdieping in de klas kan geven.

Persoonlijk.zou ik dus voor de 2e school kiezen maar zoals blijkt in de praktijk anderen weer niet!
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast vr 16 nov 2012 - 0:11

Ik heb wel echt op de uitstroomcijfers gelet ook hoor.

Hier in de buurt, geen al te beste buurt, met veel buitenlanders en veel probleemgezinnen, zijn de scores toch echt niet om over naar huis te schrijven. En hoewel ik echt niet vind dat mijn kinderen naar het VWO moeten, vind ik het toch wel prettig om ze in een omgeving te laten leren waar ze ook wat te leren hebben. En niet dat ze bij voorbaat al een achterstand hebben doordat de helft van de klas uit een lastige thuissituatie komt, niet gestimuleert wordt en slecht Nederlands spreekt.

En dat zie je aan de uitstroomcijfers wel. Wij hadden de keus uit een paar 'zwarte' scholen heel vlak bij, een paar grote nieuwbouwscholen ietsje verder weg, en dus de school waar we voor kozen op 15 minuten afstand. De zwarte scholen vond ik niets vanwege het niveau en het feit dat ik niet wil dat mijn kinderen met de buurtkinderen spelen hier, de nieuwbouwscholen niet vanwege de omvang. Dus tja, dan moet je verder kijken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum