Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Montessori onderwijs

+3
-Ieniemienie-
Printje
Darius
7 plaatsers

Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Montessori onderwijs

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 9:06

Ik kon niet zo snel iets hierover vinden met montessori als zoekopdracht, vandaar de vraag:

Heeft iemand van jullie ervaring met, of een goed onderbouwd standpunt ten aanzien van montessori-onderwijs? Wat zijn voor- en nadelen? Welke kinderen zijn er bij gebaat, en welke kinderen juist niet? Kunnen kinderen wel aansluiting vinden op een 'normale' middelbare school daarna?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Darius zo 13 mei 2012 - 9:11

De kinderen van Eucalypta zitten op een Montessorischool, misschien kun je haar pm'en?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje zo 13 mei 2012 - 9:11

Ik kan je wel een hele hoop vertellen over het Jenaplanonderwijs maar daar zit je vast niet op te wachten. Laughing

Van Montessori weet ik ook wel wat af maar ik vond het zelf geen fijne manier van werken.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 9:14

Darius, bedankt voor de tip!

Printje, wat vond je er niet fijn aan? Jenaplan hebben we hier niet, dus daar heb ik minder aan idd haha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje zo 13 mei 2012 - 9:16

Ik vond het niet fijn werken dat alles maar 'geschikt' is voor 1 bepaald doel. Het is, vond ik, heel stug in denkwijze hierin. Je had bijv. rekenstokken die ook echt alleen voor dat doel gebruikt mochten worden. Wanneer kinderen dus aan het ontdekken waren en er mee wilde bouwen mocht dat niet omdat dat niet het doel was.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 9:19

Printje schreef:Ik vond het niet fijn werken dat alles maar 'geschikt' is voor 1 bepaald doel. Het is, vond ik, heel stug in denkwijze hierin. Je had bijv. rekenstokken die ook echt alleen voor dat doel gebruikt mochten worden. Wanneer kinderen dus aan het ontdekken waren en er mee wilde bouwen mocht dat niet omdat dat niet het doel was.

Precies dit (ik kom voor werk op bijna alle soorten onderwijs). De methode is star. Ik vind het persoonlijk juist mooi wanneer een kind zijn/haar eigen leerstrategieën leert ontdekken en ontwikkelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  -Ieniemienie- zo 13 mei 2012 - 9:20

Ik heb op een montesorischool gezeten en heb er geen goede ervaring mee. Ikzal morgen uitgebreid reageren. Op mn tel typt zo rot.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje zo 13 mei 2012 - 9:22

Charlie schreef:
Printje schreef:Ik vond het niet fijn werken dat alles maar 'geschikt' is voor 1 bepaald doel. Het is, vond ik, heel stug in denkwijze hierin. Je had bijv. rekenstokken die ook echt alleen voor dat doel gebruikt mochten worden. Wanneer kinderen dus aan het ontdekken waren en er mee wilde bouwen mocht dat niet omdat dat niet het doel was.

Precies dit (ik kom voor werk op bijna alle soorten onderwijs). De methode is star. Ik vind het persoonlijk juist mooi wanneer een kind zijn/haar eigen leerstrategieën leert ontdekken en ontwikkelen.

Daarom zeg ik......jenaplanonderwijs Laughing hahahaha
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 21:13

Charlie schreef:
Printje schreef:Ik vond het niet fijn werken dat alles maar 'geschikt' is voor 1 bepaald doel. Het is, vond ik, heel stug in denkwijze hierin. Je had bijv. rekenstokken die ook echt alleen voor dat doel gebruikt mochten worden. Wanneer kinderen dus aan het ontdekken waren en er mee wilde bouwen mocht dat niet omdat dat niet het doel was.

Precies dit (ik kom voor werk op bijna alle soorten onderwijs). De methode is star. Ik vind het persoonlijk juist mooi wanneer een kind zijn/haar eigen leerstrategieën leert ontdekken en ontwikkelen.

Mijn kinderen zitten op een montessorischool en dit herken ik totaal niet. Ik ben er erg tevreden over. Ze houden niet heel strak vast aan de methode. Wat ik wel als puntje van kritiek hoor van ouders van oudere kinderen is dat ze goed aansluiten bij kinderen die het héél goed doen of bij kinderen die het moeilijk hebben, maar dat de middenmoot soms wat buiten de boot valt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 21:19

Ik kan me meteen voorstellen dat dat per school verschilt inderdaad Eucalypta.

Ik ben ook wel enthousiast over Jenaplan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  -Ieniemienie- zo 13 mei 2012 - 21:20

Zoals ik gister al had gezegt heb ik als kind op een montessorri school gezeten.
Voor mij is dit soort onderwijs niet weggelegd. En daarom kies ik er bewust voor om onze kinderen er ook niet naar toe te doen.

Ze werken heel erg via zelfstandig werken. Je moet veel disipline hebben en dat had ik niet. Ik had veel meer structuur nodig. ALs ik geen zin had om rekenen te doen, deed ik dat ook niet. En niet een dag niet, maar een week, of een maand.
De school was niet consequent en als ik iets niet optijd af had, was dat prima. En dan wist ik ook, dus had ik de dingen die ik niet leuk vond vaak niet af. Ik heb hierdoor best een ahterstand opgelopen en nooit meer ingehaald.
Zoals Euc zei, ik was een middenmoot en die werd soort van aan zn lot overgelaten.

Toen ik naar de middelbare school (een gewone) ging was de overgang voor mij zooo groot.
Ik moets ineens aan de regels houden, deadlines halen en alle lesstof leren. Dat heeft mij echt genekt de eeste maanden en daardoor de brugklas overgedaan.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 21:32

Charlie schreef:Ik kan me meteen voorstellen dat dat per school verschilt inderdaad Eucalypta.

Ik ben ook wel enthousiast over Jenaplan.

Dat vind ik ook een goede onderwijsvorm. Ik denk dat het heel erg schoolafhankelijk is. Een school die heel strikt vasthoudt aan welk principe dan ook vind ik per definitie minder goed, of dat nu montessori of jenaplan is, je moet kunnen afwijken als dat nodig is.



Hier zijn ze juist wel van het goed in de gaten houden of dingen gebeuren en of iedereen nog het goede niveau heeft. Ik heb zelf erg slechte ervaringen met gewoon onderwijs, manlief ook, dus daar wilde ik liever niet voor kiezen. Tot nu toe ben ik meer dan tevreden, mijn beide kinderen hebben een iets andere aanpak nodig (dochter omdat ze in groep 2 leest en schrijft op niveau van groep 4 en zoon omdat hij zich erg slecht kan concentreren en heel erg intelligent is, geen handige combi) en dat wordt erg goed opgepakt. Ik denk dat mijn zoon op het gewone onderwijs al vrij snel een labeltje had gehad, hier zijn ze heel open en kijken ze wat voor hem werkt. Daar doen ze het alletwee heel erg goed op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  loesje zo 13 mei 2012 - 21:34

ik heb op een Jenaplan school gezeten en voor mij was het beter dan een openbare maar dat verschilt denk ik ook per kind
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  ellibre zo 13 mei 2012 - 21:46

Eucalypta schreef:
Charlie schreef:
Printje schreef:Ik vond het niet fijn werken dat alles maar 'geschikt' is voor 1 bepaald doel. Het is, vond ik, heel stug in denkwijze hierin. Je had bijv. rekenstokken die ook echt alleen voor dat doel gebruikt mochten worden. Wanneer kinderen dus aan het ontdekken waren en er mee wilde bouwen mocht dat niet omdat dat niet het doel was.

Precies dit (ik kom voor werk op bijna alle soorten onderwijs). De methode is star. Ik vind het persoonlijk juist mooi wanneer een kind zijn/haar eigen leerstrategieën leert ontdekken en ontwikkelen.

Mijn kinderen zitten op een montessorischool en dit herken ik totaal niet. Ik ben er erg tevreden over. Ze houden niet heel strak vast aan de methode. Wat ik wel als puntje van kritiek hoor van ouders van oudere kinderen is dat ze goed aansluiten bij kinderen die het héél goed doen of bij kinderen die het moeilijk hebben, maar dat de middenmoot soms wat buiten de boot valt.
Ik heb zelf ook op een Montessorischool gezeten en ook ik herken het totaal niet. Ik mocht naast de taken uit mijn aftekenboekje juist ontzettend veel. Zo heb ik heel veel fictieve landkaarten getekend, heb ik hele dagen doorgebracht in de bibliotheek, etc. Het aftekenboekje, waarin alle taken voor het hele jaar stonden, was bij ons de rode draad in de lesstof, in iedereen werkte daaraan op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Daarnaast waren er af en toe klassikale dingen, zoals een dictee.

Ik was zelf iemand die heel veel behoefte had een extra prikkels. De school heeft ontzettend haar best gedaan om mij deze te bieden. Zo mocht ik samen met een vriendje die ook voor liep op de rest van de klas allerlei extra werk doen, zoals Somplex, en ik kreeg Engelse en Duitse lesmodules.

Nu is mijn ervaring natuurlijk gebaseerd op één enkele school, dus of het overal zo gaat durf ik niet te zeggen. Daarnaast, zoals Euc zegt, past dit misschien beter bij kinderen die het heel goed doen. Ik lag zelf altijd ver voor op mijn leeftijdsgenoten en heb twee klassen overgeslagen, dus het zou heel goed kunnen dat ik daarom meer vrijheid kreeg dan andere kinderen. Dat kan ik me eerlijk gezegd niet heel goed meer herinneren.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 8:00

ellibre schreef:
Eucalypta schreef:
Charlie schreef:
Printje schreef:Ik vond het niet fijn werken dat alles maar 'geschikt' is voor 1 bepaald doel. Het is, vond ik, heel stug in denkwijze hierin. Je had bijv. rekenstokken die ook echt alleen voor dat doel gebruikt mochten worden. Wanneer kinderen dus aan het ontdekken waren en er mee wilde bouwen mocht dat niet omdat dat niet het doel was.

Precies dit (ik kom voor werk op bijna alle soorten onderwijs). De methode is star. Ik vind het persoonlijk juist mooi wanneer een kind zijn/haar eigen leerstrategieën leert ontdekken en ontwikkelen.

Mijn kinderen zitten op een montessorischool en dit herken ik totaal niet. Ik ben er erg tevreden over. Ze houden niet heel strak vast aan de methode. Wat ik wel als puntje van kritiek hoor van ouders van oudere kinderen is dat ze goed aansluiten bij kinderen die het héél goed doen of bij kinderen die het moeilijk hebben, maar dat de middenmoot soms wat buiten de boot valt.
Ik heb zelf ook op een Montessorischool gezeten en ook ik herken het totaal niet. Ik mocht naast de taken uit mijn aftekenboekje juist ontzettend veel. Zo heb ik heel veel fictieve landkaarten getekend, heb ik hele dagen doorgebracht in de bibliotheek, etc. Het aftekenboekje, waarin alle taken voor het hele jaar stonden, was bij ons de rode draad in de lesstof, in iedereen werkte daaraan op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Daarnaast waren er af en toe klassikale dingen, zoals een dictee.

Ik was zelf iemand die heel veel behoefte had een extra prikkels. De school heeft ontzettend haar best gedaan om mij deze te bieden. Zo mocht ik samen met een vriendje die ook voor liep op de rest van de klas allerlei extra werk doen, zoals Somplex, en ik kreeg Engelse en Duitse lesmodules.

Nu is mijn ervaring natuurlijk gebaseerd op één enkele school, dus of het overal zo gaat durf ik niet te zeggen. Daarnaast, zoals Euc zegt, past dit misschien beter bij kinderen die het heel goed doen. Ik lag zelf altijd ver voor op mijn leeftijdsgenoten en heb twee klassen overgeslagen, dus het zou heel goed kunnen dat ik daarom meer vrijheid kreeg dan andere kinderen. Dat kan ik me eerlijk gezegd niet heel goed meer herinneren.

Wat je hierboven omschrijft is natuurlijk ook iets heel anders, werkjes na je eigen werk idd wel maar het is daar, naar mijn ervaringen, gewoon heel erg zo dat een werkje maar op 1 bepaalde manier gemaakt mag worden. Het heeft allemaal een redelijk vast voorgestructureerd patroon. Je moet eerst zus en dan zo, ik vond dat er erg weinig ruimte was voor de individuele ontdekkingen van een kind.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 8:04

Wat ik altijd een beetje mis als het hier over montessori-onderwijs gaat is het materiaal. Dat is een van de aspecten die me echt aanspreken (andere dingen dan weer helemaal niet, zoals het vele zelfstandig werken).

Google maar eens op montessorimateriaal. Of kijk hier: http://www.montessorischoolapollo.nl/de_montessorimethode/materiaal_onderbouw.html
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  ellibre ma 14 mei 2012 - 8:43

Printje schreef:Wat je hierboven omschrijft is natuurlijk ook iets heel anders, werkjes na je eigen werk idd wel maar het is daar, naar mijn ervaringen, gewoon heel erg zo dat een werkje maar op 1 bepaalde manier gemaakt mag worden. Het heeft allemaal een redelijk vast voorgestructureerd patroon. Je moet eerst zus en dan zo, ik vond dat er erg weinig ruimte was voor de individuele ontdekkingen van een kind.
Misschien was dat niet helemaal duidelijk aan hoe ik het hier omschreef, maar ik ervoer daar juist heel veel vrijheid in. Ik kan me vooral dingen herinneren van einde middenbouw en de bovenbouw, maar daar deed ik alles echt op m'n eigen manier. Ik koos zelf welke taken ik deed, hoe, en wanneer, en ik keek het zelf na. Dat liet ik dan aan mijn juf of meester zien, en als het allemaal goed was werd het afgetekend in m'n aftekenboekje. Ik ben nooit gecorrigeerd m.b.t. de manier waarop ik dingen deed.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 9:07

Hmm, niet echt een pijl op te trekken dus. En het zal ongetwijfeld ook afhankelijk zijn van de school zelf.
We hebben F.enne nu ingeschreven voor een 'gewone' basisschool, maar hebben een leuk huis op het oog en dat staat vlak naast een Montessorischool. Ik heb er eigenlijk niet zo'n goed beeld van, dus was benieuwd wat er zo onderscheidend (positief of negatief) aan is.

Bedankt voor de reacties! Ik ga me eens verder inlezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 9:15

Maar jullie hebben toch al een heel leuk huis?! *Filoria snapt het even niet
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 9:18

Nou, we 'hebben' geen leuk huis, maar huren er een Montessori onderwijs 253468018. We zijn nu eigenlijk op zoek naar echt een eigen plek. Nu loop je er toch steeds tegen aan dat het 'zonde' is om in het huis te investeren, omdat het niet van ons is. En aangezien ik een vast contract heb, zou het nu ook kunnen qua hypotheek.

Dus vandaar Montessori onderwijs 561177

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 9:19

Doe maar luxe hoor!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 9:24

Filoria schreef:Doe maar luxe hoor!

Haha, dat valt best mee hoor! We leven totaal niet luxe (en dat zouden we ook niet kunnen haha). Maar echt een eigen plekje lijkt me zo heerlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Quet ma 14 mei 2012 - 10:06

Ik werk op een montessorischool, dus als je vragen hebt mag je me een pm sturen.

Overigens herken ik het standvastige niet. Wij werken ook met een aftekenboekje als rode draad door het schooljaar heen (bovenbouw) Iedereen doet dit op zijn eigen tempo, maar krijgt wel sturing in het zelfstandig werken. Als een leerling teveel bezig is met rekenen stuur ik ze ook naar andere vakken toe. Maar wat ik zelf prettig vind aan deze vorm van onderwijs is het zelf bepalen. Als je lekker aan het rekenen bent en iets nieuws eigen aan het maken bent hoef je niet te stoppen. Ik zeg wel tegen een leerling: Ik zie dat je heel veel met de breuken hebt gedaan, maar het is nu tijd om iets anders te kiezen. Of ik leg na het nakijken 's middags weer wat voor ze klaar op tafel. Daar beginnen ze de volgende dag dan mee.

Ik heb de ervaring dat doordat de kinderen zelfstandig werken er veel tijd overblijft om de snelle en langzamere leerlingen extra begeleiding te geven. Tijdens mijn rondes langs de tafeltjes krijg ik de mogelijkheid om iedereen te kunnen helpen met waar ze mee bezig zijn. Dus tijdens mijn uitleg hoeft niet iedereen te wachten.

In de onderbouw (groep 1 en 2) werken ze meer met de materialen uit de kast, maar mogen ze de materialen ook anders gebruiken. De roze toren bijvoorbeeld is bedoeld om te stapelen of naast elkaar te leggen. Ze kunnen hiermee o.a. groter, grootst of kleiner, kleinst leren. maar juist door ze te combineren met andere materialen (zoals de bruine trap) leren ze spelenderwijs veel meer. Bij mij op school stimuleren we juist het zelf ontdekken d.m.v. de materialen.

Mijn inziens is het strikt werken volgens de leer van Montessori niet meer mogelijk. Door de verplichte toetsmomenten en de verplichte methodes is het zaak om meer sturing te geven in het leren. Anders hebben ze bijvoorbeeld heel veel rekenen gedaan, maar met een taaltoets een slecht resultaat behalen. Dit probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Quet
Quet
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 36
Punten : 42
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 10:09

Bedankt voor je reactie, super! Waar ik dus oa. heel benieuwd naar ben is de aansluiting later op de middelbare school. En hoe zit het met uitstroomprofielen, zijn die vergelijkbaar met 'normale' basisscholen?

En hoe gaan jullie om met kinderen die achter blijven, of moeite hebben met zelfstandig aan de slag gaan (en blijven)? Het lijkt me dat deze vorm niet voor ieder kind geschikt is, of zie jij dat anders?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Quet ma 14 mei 2012 - 10:23

Minneke schreef:Bedankt voor je reactie, super! Waar ik dus oa. heel benieuwd naar ben is de aansluiting later op de middelbare school. En hoe zit het met uitstroomprofielen, zijn die vergelijkbaar met 'normale' basisscholen?

En hoe gaan jullie om met kinderen die achter blijven, of moeite hebben met zelfstandig aan de slag gaan (en blijven)? Het lijkt me dat deze vorm niet voor ieder kind geschikt is, of zie jij dat anders?

Bij ons is de uitstroom naar middelbare scholen vergelijkbaar met scholen uit de buurt. Ook is de aansluiting prima, maar dat komt deels doordat de kinderen naar scholen gaan waar ook het zelfstandig werken de manier van werken is.

Ik heb voldoende tijd in de klas om de kinderen die achterblijven te helpen met hun werk. Deze kinderen krijgen extra aandacht tijdens de rondgang en ik help hen met het plannen van het werk. Ik bepaal niet constant wat ze moeten doen, maar help ze wel met structuur aanbrengen. Dus wanneer er achterstand is op taal zorg ik ervoor dat ze daar meer tijd aan besteden.
Wanneer kinderen moeite hebben met het zelfstandig werken maak ik samen met de leerling een werkplan. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld op hun aftekenkaart 'deadlines' stellen. Voor die datum moet dat en dat af zijn. Dit verloop neem ik dan mee in mijn rondgang, maar ook in het volgsysteem van de leerling. Voor een andere leerling maak ik bijvoorbeeld een map. Daar doe ik allemaal kopieerbladen in met wat af moet zijn. Dit kan per maand zijn, maar ook per week. Deze map werken ze dan van voor naar achter door. Ik geef ze dan het materiaal dat bij de opdracht hoort.

Over het algemeen is dit een tijdje nodig en dan nemen ze het van me over. Uiteraard blijf ik dit begeleiden en ondersteunen, maar het geeft me wel een goed gevoel als ze er zelf handigheid in krijgen.

Deze vorm van onderwijs is niet voor elk kind geschikt, maar dat is denk ik elke vorm van onderwijs. Ik heb bijvoorbeeld op een reguliere basisschool gezeten, waar elke maandag van 9 tot 10 rekenen aan de beurt was en daarna was het tijd voor taal/godsdienst/topo of wat dan ook. Dit paste totaal niet bij mij. Terwijl een ander kind dat nodig heeft. Nu ga je rekenen en dat is deze bladzijde. Als een kind dat nodig heeft zal ik dat ook aanbieden, maar probeer altijd de zelfstandigheid weer terug te laten komen.
Quet
Quet
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 36
Punten : 42
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Montessori onderwijs Empty Re: Montessori onderwijs

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum